12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 70/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 259/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Předseda PSP Jan Hamáček12.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.378/2007Sb.,oléčivechaozměnáchněkterýchsouvisejícíchzákonů(zákon o léčivech),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.70/2013Sb.,kterýmseměnízákonč.378/2007Sb.,oléčivechaozměnáchněkterýchsouvisejícíchzákonů(zákon o léčivech),vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk259/-prvéčtenípodle§90odst.2Upozorňujivás,žejenavrženo,abychomsnávrhemzákonavyslovilisouhlasjižvprvémčtení.Prosím,abysezpověřenívládyslovaujalpanministrzdravotnictvíatisknámuvedl.Poněmvystoupípanzpravodaj,kterýmbylurčenpanposlanecPavelVolčík.Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk NěmečekVáženýpanepředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemi,abychuvedlvládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonoléčivech.Cílempředkládanéhonávrhuzákonajezachovatstávajícímožnostpředepisováníléčivýchpřípravkůnapapírovýrecept.Tatomožnostmělabýtnazákladěpředchozínovelyzákonaoléčivechk1.lednu2015zrušenaanapříštěmělobýtmožnépředepisovatléčivapouzenaelektronickýpředpis.Předkládanýnávrhrušípouzepřechodnapovinnouplošnouelektronickoupreskripci.Ipopřijetítohotonávrhutedyzůstanezachovánamožnostlékařepodohoděspacientemvyužítstávajícídobrovolnouelektronickoupreskripci.Důvodem,pročktomutokrokupřistupujeme,jenašepřesvědčení,žetakvýraznýzásahdozpůsobuprácelékařů,jakýmjepovinnáelektronickápreskripce,nenídostatečněvyváženjejímipřínosy.Současnáprávníúpravaelektronicképreskripce,kterávsouvislostispřechodemnasystémpovinnéhoelektronickéhozpůsobupředepisováníléčivsevzásaděnemění,umožňuje,zjednodušeněřečeno,pouzevystaveníelektronickéhoreceptunastranělékaře,předáníkódupacientovi,avydáníreceptuvlékárněnazákladěpředloženéhokódu.Státníústavprokontroluléčivspravujevrámcisystémuelektronicképreskripcetakzvanécentrálníúložištěe-receptů,vněmžjsousiceobsaženadataotaktopředepsanýchléčivýchpřípravcích,alejakékolidalšívyužitítěchtodatbyznamenalosložitoulegislativnízměnuasamozřejmětakéfinančnínáklady.Navícjenutnéupozornit,ževětšinatěchtodatjejižnyníshromažďovánazdravotnímipojišťovnamiproúčelyveřejnéhozdravotníhopojištění.Nenítedysmysluplné,abychomvtomtosměrudálplýtvalifinančnímiprostředkynarozvojzmíněnéhosystému.Vuplynulých12měsícíchseprostřednictvímcentrálníhoúložištěelektronickýchreceptůvystavilopřibližnějedenmilionreceptů,ztohosevlékárnáchvydaloprostřednictvímcentrálníhoúložištěpouze650tisícreceptů.RočněsepřitomvČeskérepublicevydázhruba70milionůreceptů.Vsoučasnostisetedyprostřednictvímcentrálníhoúložištěrealizujepouzezlomekvšechvystavenýchreceptů.Jetakzřejmé,ževpraxinenítentozpůsobpředepisováníléčivpreferován,atudížanipovažovánzavýznamněpřínosný.Cosetýčenákladů,kterébyplošnézavedeníreceptůvyžadovalo,jenezbytnézmínit,žerozšířeníkapacitycentrálníhoúložištětak,abydokázalopojmoutvýšezmíněných70milionůreceptůročně,byvyžadovaloinvesticivřádu120až150milionůkorun.KroměvýdajůnastraněSÚKLupředstavujezavedeníplošnéelektronicképreskripcetakénákladynastraněposkytovatelůzdravotníchslužeb,kteřídosudnekomunikujíscentrálnímúložištěmelektronickýchreceptů.Vsoučasnostiipozrušenítétopovinnostibyinadálezůstávalovplatnosti,želéčivépřípravkysobsahemkonopílzepředepisovatpouzenaelektronickýrecept.Návrhvtomtosměružádnýmzpůsobemneomezujepřipravenýzpůsobpředepisováníavýdejekonopí.ChtělbychtímtotaképožádatPoslaneckousněmovnu,abysposuzovanýmvládnímnávrhemzákonavyslovilasouhlasjižvprvémčtení.Děkujivámzapozornost.