2013-010-08-080
80. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 100/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
80 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 266 / 2006 Sb . , o úrazovém pojištění zaměstnanců , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 100 / - třetí čtení Prosím , aby u stolku zpravodajů zůstala paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová , a přišel tam zpravodaj výboru pro sociální politiku pan poslanec Miroslav Opálka . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 100 / 2 . Otevírám rozpravu a také konstatuji , že nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy . Ptám se , jestli se někdo hlásí do rozpravy z místa . Ano , pan zpravodaj se hlásí do rozpravy . Pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji , pane místopředsedo . Vážená vládo , kolegyně kolegové , budeme mít , předpokládám , po nějaké diskusi před sebou dvojí hlasování o dvou pozměňujících návrzích , které jste obdrželi pod tiskem 100 / 2 . Jde za prvé o pozměňovací návrh , který jsem předložil ve výboru pro sociální politiku a který vám byl doručen a doporučen tímto výborem ke schválení . Jedná se o prodloužení lhůty platnosti dlouhodobě provozovaného a provizorního stavu v zákonném pojištění odpovědnosti zaměstnavatelů za škodu při pracovním úrazu a nemoci z povolání , jinak řečeno o další odložení účinnosti platného zákona č . 266 / 2006 Sb . , a to až k 1 . 1 . 2017 . Zabýval jsem se tím podrobněji v prvním čtení . Za druhé jde o můj pozměňovací návrh přednesený ve druhém čtení , který snižuje provizi , marži , nebo přesněji řečeno paušální správní režii pro provozovatele úrazového pojištění z 9 na 4 % . K tomu se vyjádřím následovně . Pokud nějaká verze zákona projde ke konečnému hlasování , upozorňuji , že máme k hlasování ještě čtyři doprovodná usnesení , která rovněž výbor pro sociální politiku naší Poslanecké sněmovně doporučuje přijmout . A nyní tedy k mému návrhu na snížení oné paušální správní režie , a tím , a to zdůrazňuji , také ke zvýšení příjmů do státního rozpočtu . Jak jsem předpokládal a ve druhém čtení upozornil , můj návrh vyvolal u dotčených kruhů nemalou odezvu , a to nejen ze strany dotčených pojišťoven , které mají své dlouhodobé kontakty na příslušných ministerstvech , ale i prostřednictvím prostředníků . Kromě individuálních intervencí , a včera jste někteří zažili rozhovory se zástupci lobbingu i v této Sněmovně , jsme všichni obdrželi osobní stanovisko generálního ředitele Svazu průmyslu a dopravy České republiky , tedy vyjádření ne orgánu svazu , ač se dopis takto tváří , ale představitele výkonného aparátu . Tím vůbec nechci znevážit oceněné manažerské schopnosti pana inženýra , ale jen vás upozorňuji , že se nejedná o oficiální stanovisko svazu . Jak jsem již zdůraznil ve druhém čtení a dokumentoval písemně garantům jednotlivých politických klubů , můj návrh je osvojeným návrhem , totiž ne původně mým , je to osvojený návrh kolegy exposlance Michala Doktora , který chystal v součinnosti s vládou Petra Nečase . Kompetentní osoby jistě věc zvážily a tento návrh získal v minulém volebním období drtivou podporu zákonodárců ze všech klubů . Hlasovalo pro něj ze 147 přítomných poslankyň a poslanců 139 , viz hlasování 112 ze dne 21 . září roku 2012 . Senát však návrh na zrušení zákona , jehož součástí byl i onen pozměňovací návrh , nepodpořil a navrhl pouze další odložení účinnosti zákona 266 . Do svého návrhu však předmětný návrh na snížení oné správní režie nepromítl . Nebudu spekulovat , co se vše v Senátu dělo a jak vše asi bylo . A tak je nyní na nás , zda tuto chybu napravíme . Současné argumenty proti záměně číslovek se opírají o vlastní analýzu pojišťoven - zdůrazňuji , o vlastní analýzy dotčených pojišťoven z roku 2009 , ne tedy o analýzy státních orgánů . Opírají se o skutečnost , že ke snížení paušální správy režie ze 13,5 % na 9 % došlo teprve v roce 2012 , tedy nedávno . Nezlobte se , to tedy neberu jako argument . To není relevantní a navíc nám tyto analýzy pojišťoven také nebyly předloženy . Vidíte však na tomto reálném příkladu , jak je složité probojovat změny , když stát přenese část své činnosti na privátní sektor . Jeho obrana , lobbing a vyhrožování se nedá srovnat s postoji odborářů , když stát postupuje ke snižování investic režijních nákladů včetně objemu mezd na vlastních institucích . Tam platí jiná pravidla . Musí se do rozpočtu vejít . V roce 1993 při vzniku stále účinného úrazového pojištění v rámci zákoníku práce činila pro pojišťovny režie 29,5 % . Slyšíte tedy dobře : téměř jedna třetina z vybrané částky ! Nikdy při zavedení a postupném snižování paušální správní režie nebyla předkládaná nezávislá analýza nákladů . Ta nebyla předmětem projednávání ani u snižování režijních nákladů ve státních institucích či ministerstvech a jejich organizací při schvalování státního rozpočtu . Rozhoduje se většinou indexově a dotčení se pak musí snažit . Proč se nemusí snažit privátní sektor ? Analýza nebyla předmětem ani při snižování režijních nákladů nepodnikatelské soukromoprávní právnické osoby Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky , která byla následně vyždímána ze všech svých rezerv . VZP použila například v minulém roce na svůj provoz jen 3,24 % . Limit přídělu Všeobecné zdravotní pojišťovně však nestanovuje zákon , ale pouze vyhláška č . 418 / 2003 Sb . O rozsahu činnosti zdravotní pojišťovny snad není třeba dlouze hovořit . Nemá to jednoduché , ale hledala a hledá úspory , kde se dá . Výrazně snížila administrativu , řídicí strukturu a režijní náklady . Vše jsme schvalovali ve výroční zprávě . Přitom musí rozlišovat na 44 podsegmentů a pracovat prostřednictvím smluv s mnoha poskytovateli zdravotních služeb , a to v komerčním prostředí ve vztahu s dalšími zdravotními pojišťovnami , tedy žádný monopol jako u úrazového pojištění . U České správy sociálního zabezpečení činila správní režie v loňském roce pouhých 1,49 % . Kde je těch 9 % u úrazových pojišťoven ? Ano , slyšíte dobře : 1,49 % ! Důsledkem jsou do jisté míry zastavené investice a nízké platy obslužného personálu . Zajímá to někoho ? Bude dobré , když zmíním , co za tyto peníze například Česká správa zajišťovala v roce 2013 . Obsluhu 8 mil . 469,5 tis . klientů . Z toho 4 mil . 275,5 tis . pojištěnců . Dále se jedná o téměř 1 mil . osob samostatně výdělečně činných . Vyplácela přes 3 mil . 568 tis . 655 důchodů pro 2 mil . 941 tis . 283 osob . Do ciziny bylo vypláceno 80 173 důchodů . Zajišťovala výplaty dávek dle dalších osmi odškodňovacích zákonů . Pracovala s 269 734 zaměstnavateli , a to v každoměsíčním styku . Zpracovala a vyplácela téměř 2,5 mil . dávek nemocenského pojištění . Její úspěšnost výběru pojistného byla 99,19 % . Ale nad rámec své činnosti v minulosti prováděla na své náklady , tedy z důchodového nemocenského pojištění , exekuční srážky u 70 997 důchodců a u 61 745 dávek nemocenského pojištění . Lékařská posudková služba , která je rovněž v režii České správy , provedla 401 382 posouzení nejen pro potřeby České správy , ale i Úřadu práce České republiky rovněž za náklady z důchodového pojištění . Dále zajišťovala kontrolní činnost , miliony rozhodnutí , informace pro občany či organizace a tak dále a tak dále . Hovořím o tom tak podrobně proto , abychom dokázali srovnat činnosti těchto dvou poskytovatelů různých pojištění . A jak jsou na tom dnes penzijní společnosti ? Pracují s průměrnou marží 5,6 % a ta největší společnost s marží 4,1 % . Tedy s podílem , který navrhuji i pro úrazové pojištění . Přitom penzijní společnosti musejí navíc oproti úrazovému pojištění vynakládat peníze například na získávání klientů . Čili provize těm , kteří navštěvují domácnosti . Na zhodnocování úspor klientů . Na tržní konkurenční soutěž na trhu pojišťoven , což v monopolu neexistuje , jako mají při úrazovém pojištění . Na náklady spojené se státním dohledem a regulací . Každoroční informační činnost pro každého klienta , který dostává výpis . Dále na vyřizování dotazů . Řady změn smluv a podobně v průběhu roku . Na správu státního příspěvku a jeho vyúčtovávání . Na námi přijímané legislativní reformní změny , vynucené transformace nebo třeba zřízení druhého pilíře . Je to nepoměrné k tomu , co je spojeno a jak je uvedeno v dopise pana generálního ředitele Svazu průmyslu a obchodu s činností v rámci úrazového pojištění . Co ještě dodat ? Jakou jinou analýzu než srovnání mám předložit ? Za 21 let si dvě pojišťovny , které jménem státu a na účet státu provádějí zákonné úrazové pojištění , odečetly pro paušální správní režii na 13 mld . korun . Rozumím tomu , že z nižší vybrané částky , a to je to srovnání Kooperativy pojišťovny a České pojišťovny , že z nižší vybrané částky jsou určité konstantní náklady neměnné . Ale srovnatelnost agendy a nákladovost pro úrazové pojištění je i tak řádově menší než u mnou zmíněných organizací . Jestliže dnes někteří hovoří o tom , že 9 % z vybrané částky odpovídá režijním nákladům , pak je tento argument snad dostatečný k tomu , aby vláda rozhodla , že převede toto pojištění i v rámci zákona č . 266 / 2006 Sb . pod Českou správu sociálního zabezpečení . Ta po transformačních nákladech zvýší svou marži minimálně a přehled i úspěšnost výběru stoupne maximálně . Úrazové pojištění se tak logicky spojí s agendou důchodového pojištění a nemocenského pojištění . A pokud by se , což si opravdu nepřeji , koalice rozhodla o delegování této činnosti znovu na privátní sektor , budou nově schválená 4 % určitou kotvou pro stanovování budoucích nákladů pro nové zájemce . Vážené kolegyně a kolegové , bude na vašem rozhodnutí , jak budete hlasovat , a to i o zvýšení příjmů do státního rozpočtu . Chtěl bych jen upřesnit , že po novém přepočtu se bude jednat cca o příjem 325 mil . korun . To je asi tolik , co nám zatím chybí při vyjednávání pro zafinancování minimálních potřeb pro sociální služby . A tak se trochu divím některým pracovníkům Ministerstva financí , ale žel i Ministerstva práce a sociálních věcí , že nechtějí tento problém radikálně řešit . Hodně bych se divil , ale vnímám reálnou situaci , tak jak to chodilo a chodí , takže tomu i trochu rozumím . Děkuji vám za pochopení . Těm , kteří mi věnovali pozornost , za jejich pozornost a podporu tohoto převzatého pozměňujícího návrhu . Děkuji . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name