42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr Gazdík42.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.563/2004Sb.,opedagogickýchpracovnícíchaozměněněkterýchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk206/-prvéčteníZpověřenívládypředloženýnávrhuvedeministrškolství,mládežeatělovýchovyMarcelChládek.Prosímpanaministra,abyseujalslova.Vásostatníprosím,abysteseztišili,kdyžužbudemeprobírattyučitele.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekDěkuji,panemístopředsedo.Váženéposlankyně,váženíposlanci,dovoltemi,abychvámvkrátkostipředstavilnávrhnovely563opedagogickýchpracovnících.Tentonávrhřešíproblém,kterýjejižletitý,protoževícejakdesetletvtomtozákonějepodmínka,žekaždý,kdobudeučitnačeskýchškolách,musímítvysokoškolsképedagogickévzdělánípříslušnéhosměru.Vzhledemktomu,žetentonávrhzákonamávejít,respektivejehočlánek,vplatnost1.1.2015,takjsmesiudělališetření,kolikaučitelůsetotýká.První,coměpřekvapilo,žetakovéšetřeníministerstvonikdyvminulostineudělalo.Adruhépřekvapeníbylo,žesetotýká17tisícučitelů.Vzhledemktomu,ževněkterýchškoláchjenekvalifikovanostvícejak60%,dokoncemámevČeskérepubliceněkolikškol,kdejenekvalifikovanostdokonce100%,takjsmesetímproblémemzačalivážnězabývat.Protožebyzatohotostavu,kdybychomnedělalivůbecnic,vešeltentozákonvplatnost,taksidovolímtvrdit,ženemaláčástzákladníchškolistředníchškolbysedostaladoproblému,žebyvpodstatěnemohlaplnitvýuku.Protopřicházímesalternativou.Ještěpředtím,nežvámtualternativupředstavím,takvámřeknuproces,jaktoprobíhalo.Mělijsmejednánísezástupciškolskýchodborů,zároveňjsmemělijednánísezástupcipedagogů,pedagogickýchfakultatamprávědošlokekompromisutěchtoněkolikamálovýjimek.Alezároveňjsmesedohodlisezástupcipedagogickýchfakult,ževyhlásímimořádnétermínytak,abykaždýučitelsemohlpřihlásitdovzdělání,aťužtedydodokončenívysokoškolskéhovzdělání,anebotohokursu,kterýmunahrazujekvalifikaci.Nynípojďmektěmvýjimkám.Týkásetočtyřoblastí.Prvnínavrhujeme,abymožnostvýkonupřímépedagogickéčinnostibezodbornékvalifikacemohlabýtuplatňovánaučiteli,kteříjsoustarší55letamajídvacetiletoupraxi.Jetoztohodůvodu,žezaprvétapraxejetakévelmivýznamná,anadruhoustranu,žekdybyoninastoupilinavysokouškolu,takbytovíceménědodělávalitěsněpředodchodemdodůchoduatonámpřijdeneefektivní.Druhásetýkárodilýchmluvčích-výukacizíhojazyka.Jetoztohodůvodu,žetamsamozřejměbylacelářadapřipomínekprávěktěmrodilýmmluvčím,kteřísicemajíkvalifikacizezahraničí,aleneníjimuznávánavČeskérepublice.Toutovýjimkouvycházímevstřícžádostemzpedagogickéhoterénu.Dalšívýjimka,kterátakévzešlaprávězdiskusesodbornýmiškolamiisodborníkynadanouproblematiku,setýkámožnostizaměstnatodborníkyzpraxe,kteříneučínaplnýúvazek.Učínačástečnýúvazeknaodbornýchškolách,dělajínapříkladfinančníhoředitele,budouučitfinančnígramotnostaučítamdvěhodiny.Bylobyasihloupéponichchtít,abysidodělávalipedagogickévzdělání,kdyžjsouodbornícivdanéproblematice.Atotobyvýrazněpomohloodbornýmškolám.Dálesetotýkávýkonnýchumělců,výtvarníků,trenérůprávěutěchtopředmětů,respektivevýchov.Uvedujedenkonkrétnípříklad.Máteabsolventakonzervatoře,hrajevČeskéfilharmonii.Takvalifikacemunaprostostačíprozákladníuměleckouškolu,aleparadoxněmunestačínahudebnívýchovunazákladníškole,kdeučídvěhodiny.Takžetímvycházímevstříctétoskupině,takabytitolidémohlidálevykonávatpedagogickoučinnostnaškolách.Čtvrtámožnostproškolysetýkápředevšímtéoblasti,kdejeopravduenormnínedostatekkvalifikovanýchpedagogů.Vymátevesvézprávědokoncerozdělenípodlejednotlivýchkrajů,takžekaždýzvásposlancůaposlankyňsijistěnajdetesvůjkrajauvidíte,ženěkterékrajejsounatomopravduvelmitristně.Těchdůvodůjeněkolik.UvedunapříkladKarlovarskýkraj.Jedenzdůvodůbylašpatnánabídkaprotutooblast-vzdálená,člověk,kterýmárodinu,chodídopráce,taknebylschopendojíždětzadoplněnímtétokvalifikace.Tamjsmeudělalitenkrok,žepedagogickéfakultyotvírajípřímosvépobočkyvtěchtoregionech,takžetentoargumentužtadynebude.Zároveňpedagogickýmfakultámdávámnanavýšenípočtustudentů20milionůkorunzestátníhorozpočtu,zrozpočtuMinisterstvaškolství.Přestovněkterýchlokalitáchnejsmeschopnisehnatkvalifikovanépedagogy.Protojetutenbodčtyřiatojemožnostškolaškolskýchzařízenízaměstnatvnezbytnémrozsahuponezbytnoudobupedagogickéhopracovníkabezodbornékvalifikace,aletenmusípočítatstím,žepokudsitukvalifikacinedodělá,kdyžpřijdenatupoziciněkdokvalifikovaný,takhosamozřejměnahradí.Mimochodem,tentočtvrtýbodsedáuplatňovativjinýchsituacích,napříkladkdyžvámdlouhodoběvprůběhurokuonemocníučitelžloutenkounebonějakoudlouhodobounemocí.Vtuchvíliprostěnejsteschopnisehnatkvalifikovanéhopedagoga,mátemožnostvyužíttentočtvrtýbod.Uvidíme,jakábudediskuse.Myslímsi,žeurčitěbudedobréněkterétyvěciprobratinaškolskémvýboru.Návrh,jakjižjsemříkalvúvodusvéhokrátkéhovystoupení,jekompromisnímřešením,kteréodsouhlasilyiškolskéodboryipedagogickéfakulty,ajsoupřipravenynato,abytentonávrhzákonabyluplatňovánod1.1.2015,anižbytonarušilovýukuvčeskýchškolách.Váženéposlankyně,váženíposlanci,váženýpanemístopředsedo,paneřídící,děkujizapozornost.