2013-056-08-240
240. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Děkuji vám , pane ministře . Otevírám rozpravu k tomuto bodu . Jako první se do rozpravy přihlásila paní poslankyně Soňa Marková , které tímto dávám slovo .
Poslankyně Soňa Marková
Děkuji za slovo . Přeji krásný den , vážený pane místopředsedo , vážená vládo , milé kolegyně a kolegové . Dovolte mi , abych se vyjádřila za poslanecký klub KSČM k tomuto návrhu zákona . Máme před sebou třetí čtení dlouho očekávaného zákona . Původně měl být předložen již na konci roku 2015 s účinností od ledna 2017 . Návrh si klade za cíl především řešit problémy spojené se vzděláváním zdravotních sester . Tyto problémy nastaly poté , co Česká republika přistoupila k Evropské unii a byla nucena zavést pro zdravotní sestry vysokoškolské vzdělání ve formě vyššího odborného nebo vysokoškolského bakalářského , popřípadě magisterského studia . Z dosud plně kvalifikovaných absolventek středních zdravotnických škol se tak staly zdravotničtí asistenti , kteří nemají některé potřebné kompetence a nemohou samostatně pracovat . Prodloužilo se tak vzdělávání sester s plnými kompetencemi . Pro zajímavost , v roce 2014 úspěšně ukončilo studium 581 absolventů vyšší odborné školy a 1 019 absolventů oboru bakalářského . V roce 1994 to bylo ale 5 147 všeobecných a dětských sester . Spolu s nedostatečným platovým a mzdovým ohodnocením , nárůstem byrokracie , náročností povolání v podobě fyzické náročnosti i psychického vypětí a také požadované směnnosti , neadekvátně sestavenými ošetřovatelskými týmy , kdy všeobecná sestra často supluje práci asistentů a ošetřovatelů , a někdy i s problémem mediálního obrazu všeobecných sester zde máme hlavní příčiny nedostatku sester v lůžkových zdravotnických zařízeních . Oproti Dánsku , Norsku nebo Švýcarsku máme sotva polovinu těchto sester . Konkrétně v letech 2010 až 2015 ubylo v českých nemocnicích 1 300 sester a dalšího ošetřovatelského personálu . Přitom podle průzkumu zaujímají všeobecné sestry třetí místo v žebříčku prestižních povolání . To je ale v naprostém kontrastu s faktem , že při porovnání průměrných výdělků pěti neuznávanějších profesí vycházejí spolu s učiteli základních škol nejhůř . Je tedy jasné , že sebelepší zákon o vzdělávání nemůže okamžitě změnit situaci k lepšímu . A upřímně řečeno , tento návrh nakonec bohužel vůbec nepatří k nejlepším , i když se o něm diskutuje tak dlouho . Samotné sestry , a byly jsme na zdravotním výboru svědky mnoha bouřlivých diskusí , se nedokázaly a ani dnes nedokážou na konečné podobě shodnout . Především požadavky z praxe přinesly vzdělávací model 4 + 1 , který je ale nyní částí odborné veřejností vážně zpochybňován právě z důvodu zkráceného vzdělávání . Poukazuje se dokonce na možné ohrožení kvality poskytované ošetřovatelské péče . V dopisu Profesionální a odborové unie zdravotnických pracovníků z 26 . 10 . 2016 se dokonce upozorňuje , že pokud bude model 4 + 1 schválen , obrátí se na Evropskou komisi s žádostí o přezkum . Rozpaky vzbuzuje také fakt , že není zcela jasné jak vlastně bude vypadat ten poslední rok vzdělávání . Na svou otázku při projednávání ve výboru jsem nedostala úplně jasnou odpověď . Často se také poukazuje na skutečnost , že se nyní na zdravotní školy hlásí žáci a žákyně s nižší úrovní , zatímco v minulosti se tam dostali pouze s vyznamenáním . Tím samozřejmě klesá i úroveň absolventů , respektive absolventek . To je ale bohužel smutným faktem i na ostatních středních školách poté , co po roce 1989 nekontrolovaně narostla nabídka míst na středních školách , ale ubývá vycházejících žáků , byly zrušeny přijímací zkoušky , a dokonce i jednotné maturity . Dnes se k těmto věcem znovu vracíme . Další problémy tohoto zákona spatřuje odborná veřejnost v systému celoživotního vzdělávání . Pokud se totiž schválí , že doklad o celoživotním vzdělávání bude pracovníkovi potvrzovat zaměstnavatel , je nutné , aby to bylo na základě certifikátu o účasti na vzdělávací akci , kterou odsouhlasila profesní organizace . Neměla by to být záležitost soukromých agentur . Akce zařazené do celoživotního vzdělávání by měly pořádat zdravotnické instituce , sociální služby a lékárenské instituce , výrobci zdravotnických pomůcek a lékárenských výrobků . O schválení takové akce by pak měla rozhodovat odborná komise , třeba při České asociaci sester , složená ze zástupců profesí nelékařských pracovníků . Recept na řešení nedostatku nelékařského zdravotního personálu není jednoduchý a je jasné , že nestačí změnit pouze způsob vzdělávání . Musí jít o komplex opatření spočívajících ve snížení povinné administrativy , v odpovídajícím finančním ohodnocení , novém nastavení kompetencí pro vysokoškolsky vzdělané sestry , ty mohou převzít část kompetencí lékařů , ale musí být k tomu nastaveno i financování ze strany zdravotních pojišťoven a také je nutné mít adekvátně sestavený ošetřovatelský tým . Aktuálně je třeba vyřešit i další palčivý problém . Reálně totiž existuje diskriminace zaměstnanců a zaměstnankyň nemocnic podle toho , v jaké nemocnici pracují . Zaměstnanci pracující v obchodních společnostech mají na svých výplatních páskách v průměru o 18 procent méně než zaměstnanci v příspěvkových organizacích . Rozdíly jsou markantní zvláště u zdravotních sester , kdy má sestra z nemocnice obchodní společnosti měsíčně o 6 000 na výplatní pásce méně než její kolegyně v příspěvkových organizacích . Zajistit sjednocení platů a mezd v nemocnicích novelou zákoníku práce je to , co můžeme udělat hned pro personální stabilizaci ve zdravotnictví . Tedy pro to , aby bylo naplněno právo každého občana České republiky na kvalitní zdravotní péči . Přijetí skutečně kvalitního zákona o vzdělávání je samozřejmě důležité , ale dlouhodobé řešení . Tento návrh zákona , kterému trvalo tak dlouho , než doputoval k tomuto dnešnímu třetímu čtení , vyvolává více otázek , než nabízí konsenzuálních řešení včetně faktu , že nebyla tímto zákonem odstraněna dvoukolejnost vzdělávání a místo toho přibyla další kolej , další vzdělávací model . Přes to přese všechno je poslanecký klub Komunistické strany Čech a Moravy připraven tento návrh podpořit včetně některých pozměňovacích návrhů . Děkuji vám za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name