|

Text view

20. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 471/ - druhé čtení

Date2015-10-09
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/020
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b17702001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   011 < Page 012 > 013

Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo. chci posloužit jedním příkladem, na který teď poukazoval pan kolega Karamazov. Jsem z malé vesnice, která spadá pod jinou obec. Jsme spojení silnicí, nikoliv chodníkem. Všechny svoje úřední věci si musíme chodit vyřizovat tam a jede nám tak čtyřikrát za den autobus. Tímhle opatřením, povinným nařízením, že každý musí mít reflexní vestu, by si u nás ve vesnici každý, kdo jde pěšky z jedné vesnice do druhé, tu reflexní vestu musel koupit (s úsměvem)a mít ji preventivně s sebou, aby když mu ujede autobus, buď šel lesem domů, protože tam ta cesta pořádná není, nebo bude muset mít každý občan u nás, a myslím, že to není jeden jediný případ, strčenou v kapse reflexní vestu, a pozor, aby mu ji náhodou někdo nevzal, aby ho za to někdo nechytil. si myslím, že zákonem se všechno vyřešit nedá. Použiji ještě dva příklady chycení lidí s alkoholem za volantem, kde pokaždé se policista zachoval jinak. Jednou jsme jeli s kamarádem na motorce. Zastavili nás policajti, dali nám dýchnout. jsem nenadýchal nic a on nadýchal 0,02. Toho kluka sebrali, odjeli s ním do Rakovníka do nemocnice, sebrali mu papíry a sebrali mu krev. On dal krev a teprve za tři nebo za čtyři týdny mu vrátili řidičák, protože se v krvi nic nenašlo. Nic se tam nenašlo, ale byl tři nebo čtyři týdny bez papírů, což byla pro něj životně důležitá záležitost. A druhý příklad. Byl jsem u toho, kdy policisté zastavili člověka, který nadýchal 0,1. Policistka mu řekla - tamhle si sedněte, za dvacet minut nám znovu nadýcháte a on měl v krvi asi 0,03. (Předsedající upozorňuje na čas.)A nakonec ho pustili. To je jenom tak, když se používá mozek, protože to zákon ne vždycky je schopen zařídit. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Kudelu s řádnou přihláškou. Prosím, máte slovo. Poslanec Petr Kudela Paní předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, přeji vám krásný den, krásné poledne. Projednáváme zákon o provozu na pozemních komunikacích, jehož významnou složkou je také zajištění bezpečnosti a příp. tresty za porušení pravidel proti bezpečnosti silničního provozu. Za posledních několik let se stále zvyšuje počet nehod na železničních přejezdech. Nárůst počtu mrtvých je přitom více než zarážející, protože pokud by řidiči, a nejen oni, skutečně respektovali všechna pravidla, je střet s vlakem na železničním přejezdu zcela vyloučen. V drtivé většině nehod na železničních přejezdech jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vejdou na železniční přejezd v době, kdy to zákon zakazuje. Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika drážní inspekce. Možná by nám pan ministr dopravy mohl referovat, jak ministerstvo usiluje o to, aby bylo co největší množství železničních přejezdů doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy je jistě nejméně rizikový, a přestože na přejezdu se závorami platí stejně důležitá pravidla, dochází k neštěstím i na nich, a to ne zrovna v malé míře a vždy s velmi vážnými následky. Vláda shodou okolností o letošních prázdninách důsledky jednoho takového neštěstí nepřímo zažila. Myslím tím vážnou dopravní nehodu ve Studénce. Chování řidičů i chodců na železničním přejezdu nejen že upravuje zákon, ale také vyplývá ze zdravého rozumu. Zákon také pamatuje na sankce uvalené, pokud se účastník silničního provozu podle zdravého rozumu a zákona nechová. Stávající úprava říká, že za přestupek vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, lze uložit pokutu do tří tisíc korun a zákaz činnosti do šesti měsíců tomu, kdo se v době dvanácti měsíců po sobě dopustí takového přestupku opakovaně. Proto vláda přichází s novelou a navrhuje, aby se za přestupek vjezdu v době, kdy je to zakázáno, uložila pokuta od dvou a půl do pěti tisíc korun. Tomu, kdo spáchal přestupek vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, se uloží zákaz činnosti od jednoho měsíce do šesti měsíců, pokud tak učiní více než dvakrát a vícekrát od doby jednoho roku. To musíme pořád čekat, se něco stane? (V sále je velký hluk.)Česká televize měla reportáž o tom, v kolika případech řidiči přejeli přes železniční přejezd, byť museli vidět, že bliká červené světlo, zvoní signál, také ukazovali případy, kdy řidič prokličkoval přes závory. Malé viny je potřeba trestat hned, to je skutečně preventivní a výchovné. Pokuta dva a půl, tři tisíce nebo pět tisíc korun je skutečně nic -

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name