Text view 75. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Poslanec Bohuslav Svoboda
Děkuji za slovo , pane předsedající . Já bych jako prvý chtěl říci , že jsem také nepodepsal Rekonstrukci státu , protože jsem ve věku , kdy už si mohu dovolit být nevydíratelný . Druhá věc , kterou bych chtěl říct jako člověk , kterého tato Sněmovna vydala ke stíhání za politické rozhodnutí , že velmi varuji před tím , aby existoval nějaký zákon , který velmi volně hovoří o tom , co to je politické rozhodnutí . To znamená , že se veškerá rozhodování zastaví . Jestliže je obžalováno celé zastupitelstvo za to , že rozhodlo na základě materiálů a odborných posudků , politicky rozhodlo , a je za to stíháno , zákon , který ten prostor otevírá , že bude posuzovat NKÚ , který umí posuzovat ekonomické věci , je zřízen pro to , aby posuzoval státní podniky , že bude posuzovat , zda to politické rozhodnutí bylo správné , já proti tomu velmi varuji a doporučuji , aby tento zákon byl vrácen k dopracování , protože tyto nejasnosti musí být vyjasněny . Není možné , abychom celou komunální politiku vystavili permanentnímu stíhání za každé rozhodnutí , které se někomu nebude líbit . Upozorňuji , že to rozhodnutí dělají lidé , kteří k tomu byli zvoleni svými občany . A to posuzování dělají lidé , kteří jsou zaměstnanci .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Svobodovi a konečně po faktických poznámkách se dostáváme k řádné přihlášce pana poslance Martina Novotného . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Martin Novotný
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , moje vystoupení na ty faktické poznámky plynule naváže . Musím říct , že dosavadní diskuse , vystoupení kolegů , různé názory , vystoupení kolegy Stupčuka , různé další názory ostatních předřečníků interpretujících podobná témata úplně jiným způsobem ukazují , jak velmi nebezpečné je vstupovat formou takové legislativy na tenký led subjektivního posuzování toho , co je hospodárné z hlediska nakládání obcí , a natožpak toho , co je účelné . Tam já vidím už úplně jinou kategorii a zmíním se o tom za chvíli . Zkusím uvést takový příklad sporu , který jsem jako komunální politik zažil . Je to spor banální o nějakou kulturní akci , která se konala v sousední obci nedaleké , vzdálené zhruba deset kilometrů od města , kterému jsem tehdy stál v čele , ovšem obecenstvo této kulturní akce poměrně pravidelně tvořilo z většiny obyvatelstva města Olomouce . My jsme na tuto kulturní akci pravidelně přispívali a objevovaly se pravidelně názory z řad tehdejší opozice , že přece je nehospodárné a nesprávné přispívat na kulturní akci , kterou pořádá sousední obec . A při tom houstnutí politické atmosféry v naší zemi i na komunální úrovni v poslední době je docela běžné , že podobné spory můžou eskalovat až do trestních oznámení a podobných věcí . Jsou to spory o banality , spory o desítky tisíc korun , o několik jednotek stovek tisíc korun třeba na oblast podpory kultury . Já jsem hluboce přesvědčen , že ten svět , v rámci kterého politik nese primárně politickou zodpovědnost za toto rozhodnutí , v rámci kterého se voliči můžou příště rozhodnout , jestli takového politika zvolí , nebo nezvolí , je svět daleko správnější než svět , kterým vstupuje do tohoto typu politického rozhodování sféra orgánů činných v trestním řízení a případně i kontrolní sféra orgánů typu NKÚ . Spory o hospodárnost . Mohli bychom o nich mluvit strašnou spoustu času a v každém případě bychom nenašli konsenzus a převažovala by subjektivita . Legislativa by nás neměla pouštět do takových dilemat , kde sami máme velmi různé subjektivní názory , ale zároveň tady ustavujeme jakési souznění , jakési hodnocení těchto rozhodnutí . Ale kde si myslím , že je ta věc úplně někde jinde , ještě v jiném levelu , v jiné úrovni než otázka hospodárnosti , je ta problematická záležitost , do jaké míry otevírá tento zákon otázku účelnosti . Tam jsem hluboce přesvědčen , že se dotýkáme samotné podstaty politiky , politického soupeření , politického soutěžení , demokracie na komunální úrovni , kdy tato prostě je soubojem programů , velmi často ostrým soubojem o realizaci těch či oněch projektů . A opět jsme v situaci , kdy někteří jsou hluboce přesvědčeni , že některý projekt je správný a účelný a že obci pomáhá v jejím rozvoji , a někteří jsou stejně hluboce přesvědčeni , že je pro tu obec škodlivý , zhoubný , a velmi často se to v poslední době na komunální úrovni přesouvá až do té roviny trestněprávní či podobné . Pokud si začne Poslanecká sněmovna zahrávat s tím , že v tomto nebudeme mít jasno , že předmět té politické soutěže na komunální úrovni bude vystaven takové nejasnosti , já to považuji za velmi nebezpečné . Proto se tady chci přímo explicitně zeptat a chtěl bych požádat o výslovnou odpověď do zápisu . Vládu zastupuje při tomto předkládání předseda Legislativní rady vlády . Ze své pozice by měl mít v těchto otázkách , tj . v otázkách zásadních , souvisejících s ústavním řádem naší země , úplně jasno . Proto v tomto směru žádám od pana ministra Dienstbiera o jasné stanovisko interpretační už teď v tomto čtení , ale ve všech dalších případných , jak on interpretuje otázku účelnosti a jak to vidí jako právník a jako odborník .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name