Text view 75. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Marku Bendovi . Nyní pan poslanec Antonín Seďa . Připraví se pan kolega Petr Bendl . Prosím pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane místopředsedo . Vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , dovolte mi pouze několik poznámek k návrhu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu . Určitě je vám známo , že Nejvyšší kontrolní úřad je nezávislý orgán vykonávající kontrolu hospodaření se státním majetkem , a tento návrh zákona rozšiřuje možnost kontroly na veřejné prostředky a státní majetek . Druhá poznámka . Jedna věc je nárůst kompetencí . Já tento nárůst podporuji a budu podporovat postoupení návrhu zákona do druhého čtení , ale je také důležité posílení schopností Nejvyššího kontrolního úřadu , už to tady padlo několikrát . Jedná se především o to , aby úřad mohl reálně provádět tyto kontroly . Jde zejména o personální posílení , což má jistě dopad na státní rozpočet . Za třetí . Pan zpravodaj to tady už říkal . Já nerozumím kritice některých kolegů , kteří již dnes obviňují Nejvyšší kontrolní úřad ze závislosti a z možného zneužití kontrol pomocí výběru kontrolovaných subjektů . Protože tak jak je stavěn Nejvyšší kontrolní úřad , tak je nezávislý . Opakuji - nezávislý . Další poznámka Ve výčtu právnických osob podléhajících kontrole NKÚ mi schází Česká tisková kancelář . Možná že by bylo dobré , aby vláda , nebo předkladatel to tady zdůvodnil . A poslední poznámka . Z hlediska právní jistoty by bylo podle mě vhodné , aby do tohoto zákona se doplnila kontrola přímo plnění státního rozpočtu a státního závěrečného účtu . Děkuji za vaši pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi . Nyní pan poslanec Petr Bendl . Připraví se pan kolega Martin Novotný . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo . Já bych začal položením otázky panu ministru Dienstbierovi jako předkladateli tohoto návrhu zákona . Myslíte si , pane ministře , že je hospodárné poskytnout v obci jakémukoliv spolku - hasičům , včelařům , místnímu tanečnímu klubu , sportovcům - pronájem kulturního domu , který vlastní obec , třeba za korunu ? Je to hospodárné ? Otázka . Já jsem hluboce přesvědčený o tom , že podle návrhu tohoto zákona NKÚ dospěje k tomu , že je to absolutně nehospodárné a že je potřeba všechny zastupitele , kteří poskytli těm včelařům , hasičům , fotbalistům a já nevím komu dalšímu v té dané obci , zavřít , protože se dopustili nehospodárnosti . Protože se ve volbách sice jaksi dohodli občané , kteří si tam zvolili třeba zrovna sportovce , aby neřešil nějaké silné politické strany , ale zrovna vyhráli sportovci , protože měli program , kterým oslovili veřejnost v té dané obci , aby se opravilo fotbalové hřiště , a že obec by na to měla přispět . Občané jim dali své hlasy , vyhráli ve volbách , a přijde NKÚ a podle tohoto návrhu zákona řekne : " Ne , ne , ne , hřiště ? To bylo nehospodárné , vy jste měli nejdříve udělat ten vodovod . " Který třeba někde teče . Nebo : " Měli jste opravit okna u baráku na radnici , protože tím , že jsou tam starý vokna , tak toho tepla jde ven víc a vy jste mohli ušetřit třeba na provozu radnice . " A podobně Já myslím , že už tahle absurdita ukazuje na to , kam ten zákon vlastně míří . Vy chcete - a vypadá to hezky , lidé , kteří nás poslouchají z toho budou mít pocit - " oni chtějí snad bránit tý kontrole , dyť krucinál ty lupiči na těch radnicích , co si tam dovolujou " . Ta zastupitelstva , nebo ti z vás , kteří v tom zastupitelstvu někdy seděli a opravdu tam fyzicky něco dělali a je za nimi nějaká práce , nějaké projekty , něco , co opravdu bylo potřeba prosadit , tak dobře vědí , jak je těžké přijít s nějakou pozitivní věcí a prosadit ji . Jak je těžké něco vymyslet a jak je strašně jednoduché do něčeho hodit vidle . Jak je jednoduché někomu zkomplikovat život . A tady se přiznává , že NKÚ přijme na kontrolu obcí a krajů dalších přibližně deset lidí . Já nevím , jestli jste někdo někdy viděl rozpočet kraje v řádech miliard korun . Těch deset lidí , pokud by chtělo opravdu zkontrolovat ty tisíce smluv , které na úrovni krajů jsou , tak tam bude rok . Pokud by to šlo opravdu poctivě a nebudou posuzovat , jestli náhodou ten řeknu třeba Středočeský kraj neměl místo oken na školách udělat okna v nemocnicích . Což mi tedy přijde absolutní a absurdní . Ale deset lidí na celou republiku opravdu podle mě nemůže vést k tomu , že se bude jednat výběrovým způsobem , a to výběrovým tak , že kdo nám nejvíc pije krev na toho vlítnem , abychom ho pokud možno pomluvili ? Protože pomluva se složitě bere zpátky . Existují na to důkazy , že v zápisech NKÚ , nebo z kontrolních zjištění NKÚ se spousta věcí nepotvrdila . Napsali tam strašně důležité kritiky apod . , ale ve finále to nevedlo vůbec nikam a k ničemu . V České republice , troufnu si říct , na absolutní nezávislost jednotlivců možné věřit není . Úplná nezávislost by neměla existovat . Proto také v České republice máme - Českou republiku a náš systém máme postavený na parlamentní demokracii , na vyváženosti a vzájemné kontrole soudů , parlamentů a teď mě nenapadá třetí instituce - a vlády , děkuji za nápovědu , kde tyto jednotlivé klíčové instituce nebo orgány by se měly navzájem kontrolovat . Protože absolutní nezávislost vede ke hříchům , které bych si nepřál , aby tady byly páchány . V návrhu zákona například je napsáno , že zastupitelstvo - a doslova a do písmene - je povinno přijmout nějaké závěry ke kontrolnímu závěru . To mi tedy řekněte , co ten starosta bude dělat , když ti zastupitelé řeknou " my k tomu nechceme nic přijmout " . Pane zpravodaji , to jim půjdete zlomit ruce a nohy ? Nebo jak je chcete postihnout ? Když jako zastupitelé , a vy tam navrhujete , že povinně musí zastupitelé přijmout nějaký závěr k něčemu , co napíše NKÚ , když řeknou že ne . Co s tím tedy ? Ale obhajujete to , asi pravděpodobně máte představu , že v zákoně může být napsáno cokoliv , a když se to pak nedodržuje , tak se holt nedá nic dělat . Tak to vlastně v České republice chodí , tak proč by zákonodárci nevymysleli nějaký další paragraf , který když se nesplní , tak se vlastně vůbec nic nestane . Anebo obráceně , chcete pokutovat ty zastupitele za to , že v demokratických volbách byli zvoleni a k něčemu se vyjádřit nechtějí ? Jde o absolutní změnu filozofie fungování samosprávy v České republice , které možná pan ministr Dienstbier moc nerozumí . Já doufám , že alespoň ti z vás , kteří kdy seděli ať už za kohokoliv v zastupitelstvech měst , obcí nebo krajů , pochopí , že to , co je předkládáno panem ministrem Dienstbierem , v této podobě není možné přijmout a že je lepší vrátit jim to k přepracování , než se tím vůbec zabývat . Pokud tedy nakonec se rozhodnete , že i tyhle nesmysly chcete poslat do druhého čtení , pak prosím , a předem avizuji , by toto měl probrat i výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Děkuji vám .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name