Text view 75. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . Před panem kolegou Bendou s faktickou poznámkou pan poslanec Herbert Pavera . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Herbert Pavera
Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , já bych chtěl jenom zareagovat na pana poslance Hovorku , který tady říkal o kontrolním výboru v obcích , že ze zákona nemají právo kontrolovat hospodaření . To není pravda . Sice v zákoně o obcích se píše , určité věci , které náležejí kontrolnímu výboru , ale zastupitelstvo obce má právo dát do náplně činnosti kontrolního výboru další činnosti . A určitě kontrola hospodaření obce tam bývá také , kontrolují , jak probíhá výběrové řízení , kontrolují , jak se zachází s majetkem obce , a tak dále . Takže to , co tady říkal pan kolega Hovorka , neříkal úplně správně a na to bych chtěl upozornit .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . A nyní pan poslanec Marek Benda . Připraví se pan kolega Seďa . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Marek Benda
Vážený pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové , já začnu tam , kde skončil můj kolega Vilímec , a to je na výjimce z provedení RIA , hodnocení dopadu regulace tohoto zákona , kterou si pan ministr zřejmě proto , že to sám dělá , udělil . Mně se to zdá mimořádně pochybené , protože dobře víme , že tento návrh zákona vyvolává pochybnosti , a to opakované , jak v této Sněmovně , tak zejména v Senátu , protože ti , kteří ho kritizují , neříkají , že nemá existovat žádná kontrola (nesrozumitelné) , ale říkají : Existuje již tolik stupňů různých typů kontroly , že než zavedeme další prostřednictvím NKÚ , bylo by potřeba přehodnotit ty ostatní . A jsme klidně připraveni se podrobit kontrole Nezávislého kontrolního úřadu , dokonce to pro nás bude v mnoha směrech výhodnější , než když chodí tu finanční úřad , tu krajský úřad , tu ještě další a další kontroloři přes dotace a další . Ale udělejte v tom prosím nějaký systém . To je přesně úkol přece vlády . To je úkol vyhodnocení RIA , aby takovouto úvahu udělala a předložila nám nějaké komplexní řešení . Na toto se vláda upřímně řečeno úplně vykašlala . Každý si dělá , co chce . Jeden ministr předkládá novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě , protože to je populární , druhý ministr snad zpracovává , tak jak je uvedeno v důvodové zprávě , nějaké novely přezkoumání hospodaření samosprávných celků podle zákona 420 a případně dalších zákonů , ale tyto novely leží někde ve vládě . Říká se , že bude jednotný audit . A místo toho , abyste to přinesli najednou a řekli ano , tak tady přichází kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu , tak můžeme zrušit nějaké další kontroly , tak to necháváte úplně v klidu být a nesete sem novelu Nejvyššího kontrolního úřadu a všechny ostatní kontroly zůstávají zatím a možná je někdy nějakým jednotným auditem vyřešíme . Já to pokládám fakt za nefér vůči těm obcím . Nevím , jestli jste někdo někdy mluvil se starostou , který má osm kontrol za jedno pololetí . Kromě toho nad ním furt sedí orgány činné v trestním řízení pod dohledem našich drahých státních zástupců a chodí a říkají : No , možná , že bychom tě také ještě mohli zavřít . Ještě bychom tě také mohli zavřít . Když se nám zachce , tak zjistíme , že měl být proveden posudek nebo neměl být proveden posudek , že bylo prodáno nad cenou nebo pod cenou . No takhle se přece divím , že vůbec jsou ještě lidé , kteří jsou ochotni tady tu samosprávu dělat . Mně nevadí tato novela zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , ale vadí mi , že není spojena s dalšími předpisy , které umožňují kontrolovat samosprávy . A zase je sem vrhána zcela individuálně . Není vyřešen ten zákon . A buďme si jisti tím , že jestli tohle pošleme do Senátu , tak žádnou novelu Ústavy o Nejvyšším kontrolním úřadu a rozšíření jeho pravomocí mít nebudeme . Já nevím , jestli někdo sleduje ten Senát . Nevím , jestli si někdo všiml , že ústavněprávní výbor navrhl zamítnutí ústavní novely . Ústavní novely zamítnutí ústavněprávní výbor . Předpokládáme , že má šanci vláda získat v Senátu třípětinovou většinu ? No já předpokládám , že za takové situace asi poměrně těžko . A že by to bylo na nějaké poměrně pečlivé vyjednávání . Co tedy , jestli chceme zavést novou kontrolu , tak co z těch stávajících kontrol , a to je hlavní výhrada , která směřuje ze Senátu , co z těch stávajících kontrol buď zredukujeme , nebo alespoň řekneme : Smí přijít jednou za tři roky , nebo smí přijít v nějakém časovém období nebo nemůžou chodit jedna za druhou . Ale nic takového se neděje a jenom si tady odškrtává , jeden ministr si odškrtává splněný bod programového prohlášení , předložil jsem novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě . Já mám splněno , za zbytek může Sněmovna nebo Senát , což budou ti zločinci , kteří to zamítnou . Pokládám to za velmi nerozumné řešení ze strany vlády , za naprosto čirý alibismus , a výsledek bude takový , že nebudeme mít vůbec nic . Já doporučuji , abychom ten návrh zákona , tak jak bylo řečeno , vrátili . Ať ho vláda předloží s komplexní změnou toho , jak mají být kontrolovány samosprávy , kolik těch kontrol je možné za rok tam vůbec nějakým smysluplným způsobem unést . Pak si myslím , že dává smysl , abychom takový návrh zákona projednávali , a pak se také budeme bavit o tom , jestli je to jenom zákonnost , nebo právě i ona účelnost , což je strašně problematický pojem , a vůbec nedokážu pochopit , jak si nějaký úředník z Prahy myslí , že by mohl posuzovat , jestli v obci Horní Dolní bylo účelnější opravit koupaliště , nebo dát fotbalistům , nebo dát hasičům . Ale k tomu se dostaneme až při detailním projednávání . Pak jsou tam samozřejmě věci jako představa toho , že to rozšiřujete na školské právnické osoby . To snad už se bude chodit do mateřských školek na kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu ? Připadá mi to někdy až úsměvné , kam se rozmáchneme . Řekneme - NKÚ může úplně všechno . Dobře víme , že pak nebude dělat vůbec nic , nebo zcela selektivně a zcela výběrově . Doporučuji , abychom to vrátili a počkali na to , až předkladatel předloží současně další novely , předkladatelem je vláda , nikoliv jeden z ministrů vlády , ale až vláda předloží další novely o finanční kontrole ve veřejné správě , ze které bude jasné , jestli dojde k redukci a úpravě některých jiných kontrol , nebo jestli je toto jenom rozšíření . Pokud se tak nestane , tak budu doporučovat stejně jako pan kolega Chvojka , aby návrh zákona byl přikázán i do ústavněprávního výboru , protože upřímně řečeno všechny novely Ústavy i ve vztahu k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu dělal ústavněprávní výbor . Myslím , že je tam hlavním garantem a že by měl být garantem i za tento tisk . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name