6. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan Bartošek6.NávrhposlancůRomanaSklenáka,JeronýmaTejceadalšíchnavydánízákona,kterýmseměnízákonč.218/2002Sb.,oslužběstátníchzaměstnancůvesprávníchúřadechaoodměňovánítěchtozaměstnancůaostatníchzaměstnancůvesprávníchúřadech(služební zákon)/sněmovnítisk71/-druhéčteníPoprosím,abynávrhzanavrhovateleuvedlposlanecRomanSklenák.Poslanec Roman SklenákVáženýpanepředsedající,váženíčlenovévlády,kolegyněakolegové,dovoltemitedy,abychvámstručněještějednoupředstavilposlaneckýnávrhnovelyslužebníhozákonaasoučasnětakékomplexnípozměňovacínávrhpřijatýústavněprávnímvýborem.Aleještěpředtímbychtakérádvelmistručnězrekapitulovalcelougenezislužebníhozákona.Státníslužbajelegislativněupravenajižodroku2002.Částustanovenízákonač.218/2002Sb.týkajícísejmenovánígenerálníhořediteleajehozástupce,oborůslužbynebokompetencígenerálníhoředitelstvíazakotvenístátníslužbypřiÚřaduvládynabylaúčinnostijižvyhlášením28.května2002.Pozdějibylaúčinnostslužebníhozákonapětkrátodložena,naposledyk1.lednu2015.Poprvésetakstalozdůvoduočekávanýchnákladůnazavedenístátníslužbyvčetnětakzvanýchvýsluh,kdyvládaodložilaúčinnostslužebníhozákonapromimořádnénákladystátuspojenésodstraňovánímpovodňovýchškod.Následněbylaúčinnostopakovaněodkládánapravicovýmivládamisodkazemnapřípravunovékoncepcestátníslužby,kterámělaspočívatvzásaděvevyužitízákoníkuprácebezohledunaÚstavoupředpokládanýzvláštnízákon.TytolegislativnípočinybylykritizoványjakEvropskoukomisí,taknevládnímiorganizacemi.Vytýkánabylachybějícíveřejnoprávníregulacevztahustátuastátníchzaměstnanců,jakojetomutradičněveslužebníchpoměrech,ichybějícínezávislýorgánzajišťujícínezávisloststátníslužby,jakjeobvyklévevropskýchstátníchslužbách.Protosociálnědemokratičtíposlancipředložilivčervenci2013poslaneckouiniciativounoveluslužebníhozákona,kterámělabýtprotipólemvládoupředloženéhonávrhuzákonaostátníchúřednících.Vesrovnánítěchtodvouforemregulacevodbornýchdiskusíchjednoznačněobstálacestanovelyslužebníhozákona.Poslaneckáiniciativabylatehdykonzultovánasmnohasubjekty,mimojinéisRekonstrukcístátu,sodborovýmisvazyneboakademickousférou.Vprvnířaděmělanovelaslužebníhozákonazacílodstraněníústavníhodeficitu,kterýmjenenaplněníčlánku79odst.2Ústavy,kterýzní:Právnípoměrystátníchzaměstnancůvministerstvechajinýchsprávníchúřadechupravujezákon.Asamozřejměnámšloozkvalitněnístátnísprávy.StejnýnávrhjsmepředložiliopětovněkrátcepovolbáchdoPoslaneckésněmovnyvprosinciloňskéhoroku,abychomtakdalijasněnajevo,žeúčinnostslužebníhozákonajepronászásadní.Důležitéjepřipomenout,žesněmovnítisk71,kterýprojednáváme,nenínovýmzákonem.Jednáseozákončástečněúčinný,jakjsemzmínil,mimochodemvíceneždesetletvyučovanýnaprávnickýchfakultáchvrámcimagisterskýchibakalářskýchprogramů.Chybějícíslužebnízákonseprojevujenegativnězejménanaústředníúrovnistátnísprávy.VpodmínkáchsmíšenéhomodeluveřejnésprávyvČeskérepublicejeparadoxem,žezatímconaobecníakrajskéúrovnijeod1.ledna2003účinnýzákonoúřednícíchúzemníchsamosprávnýchcelků,naúrovniústředínejsoupolitickéaúřednicképoziceoddělenyžádnýmzpůsobem.Vedletoho,jakzdejižzaznělovčera,takéEvropskákomisežádápoČeskérepubliceúčinnostzákonaostátníslužběajednáseotakzvanouexantekondicionalitupročerpáníevropskýchstrukturálníchainvestičníchfondů.Předkládanánovelaslužebníhozákonatedyponechávávplatnostiprincipyslužebníhozákonazroku2002.Vprůběhujejíhoprojednáváníbylkoaličnímiposlancipředloženaústavněprávnímvýboremschválenkomplexnípozměňovacínávrh.TenbylprojednávánvPoslaneckésněmovnětakévevýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvoj,vedletohotakénaseminářích,bylkonzultovánsesociálnímipartneryinevládnímiorganizacemi.Zveřejněnbyl29.květnatohotoroku.Komplexnípozměňovacínávrhzohledňujezměnyprávníchinstitutůvoblastechtrestního,správního,pracovníhoaobčanskéhoprávaavůlikoaličníchstranpřizpůsobuustavenígenerálníhoředitele,vedeníhranicemezipolitickýmipozicemiamístystátníchzaměstnanců.Ivpřípaděkomplexníhopozměňovacíhonávrhunadáleplatínásledujícíprincipy:institucionálníaosobnípůsobnostslužebníhozákona,veřejnoprávníúpravasopravnýmiprostředky,přezkumzákonnostivrámcisprávníhosoudnictví,depolitizaceanezávisloststátníslužby,vymezeníslužebníkázně,hodnoceníkárnéhořízeníakariérníhosystému,stanovenípovinnostístátníchzaměstnanců,napříkladvrámcistátníslužbytaképroškolovánízaměstnancůnižšíchinstancí.Novýzpůsobjmenováníaodvolánígenerálníhoředitelestátníslužbyjakvpřechodnémtakřádnémobdobí,tedyjmenováníaodvolávánívládounazákladěvýsledkůvýběrovékomise,zpřesněnípravomocígenerálníhoředitelství,zavedenífunkčníhoobdobístátníhotajemníkanasedmletazrušeníněkterýchfinančníchbenefitůprostátnízaměstnance,zejménapříspěvekkdůchodu,tedytytakzvanévýsluhy.Nadrámecpředloženénovelyzákonaostátníslužbějevkomplexnímpozměňovacímnávrhuvýslovněupravenaochranatakzvanýchoznamovatelůtrestnýchčinůveveřejnésprávě,rovněžtakpodmínkyproslaďovánírodinnéhoživotaastátníslužbyataképrohlubováníazvyšovánívzdělávánístátníchzaměstnanců.Zhlediskainstitucionálnípůsobnostisenovelaslužebníhozákonatýkávšechministerstev,všechústředníchsprávníchúřadůpodletakzvanéhokompetenčníhozákona,takzvanýchpodřízenýchsprávníchúřadů,jakojenapříkladsoustavafinančníchorgánůčiúřadůpráce,adáletakzvanýchzprostředkujícíchsubjektů,kterésepodílejínaadministrováníevropskýchstrukturálníchainvestičníchfondů.Vtěchtosubjektechjsouzahrnutytakédvěpříspěvkovéorganizace,CzechInvestaCentrumregionálníhorozvoje.Takzvaníregulátořispadajípodzákonostátníslužběomezeně,kdyplatívýjimkapropředstaviteleregulátorů,kteříjsouzpůsobnostizákonaostátníslužběvyloučeni.Komplexnípozměňovacínávrhupravujezvláštnírežim,jde-liosystemizaciČeskéhotelekomunikačníhoúřadu,Energetickéhoregulačníhoúřadu,ÚřaduproochranuhospodářskésoutěženeboÚřaduproochranuosobníchúdajů.Vládanemůžebezsouhlasutoho,kdojevjejichčele,snížitpočetslužebníchmístaobjemprostředkůnaplatyoprotisystemizacipropředchozíkalendářnírok.Tojedánospecifickýmpostavenímprávěuvedenýchúřadů,unichžmusíbýtsohledemnajejichpůsobnostgarantovánavyššímíranezávislosti.TutokompetencimározpočtovývýborPoslaneckésněmovnyprostřednictvímschvalovánístátníhorozpočtu.Komplexnípozměňovacínávrhtakézpřesňujeadoplňujeoboryslužbyoveřejnézakázkyčiaudit.GenerálníředitelstvíjenezávislouorganizačníjednotkouÚřaduvlády.Nejednáseonovýúřad,protožeagenduvykonáváÚřadvládypodlekompetenčníhozákonajižodroku2002.ZačleněnípřiÚřaduvládyjejednímzmodelůuplatňujícíchsevzemíchEvropskéunie.Generálníředitelstvípředkládánávrhsystemizacestátníslužby,vydáváslužebnípředpisyprostátníslužbu,koordinujevzdělávání,provádíkontrolu,vyřizujeodvolánístátníchzaměstnancůprotipřípadnémunezákonnémupostupuapodávákasačnístížnostizastátvesporechsestátnímizaměstnancipředsprávnímisoudy.Klíčovéjevýslovnézmocněníministrůkzadáváníúkolůstátníslužbě.Ministrúkolujeředitelesekcíjakonejvyššístátnízaměstnancevhierarchiiministerstva.Nověsetitostátnízaměstnancinazývajínáměstkyprořízenísekcí.Politickýkabinetministraseskládámimojinéznáměstkůzastupujícíchministra,kteřínejsoustátnímizaměstnanci.Státnítajemníciodpovídajízapersonálnířízení,vydáváníslužebníchpředpisů,přípravunávrhůsystemizacečiorganizačníchzměnaspravujífinančníprostředkynaplatystátníchzaměstnanců.Zásadnírozhodnutívevěcechzměnyslužebníhopoměruajehoskončenímusístátnítajemníkprojednatspříslušnýmčlenemvlády.NarozdílodplatnéprávníúpravybystátnítajemníknověnemělbýtvministerstvuavÚřaduvládyodbornýmgarantemzacelkovývýkonstátnísprávy,alemělbyplnitpouzeúkolyslužebníhoorgánu.Všichnipředstavenísevybírajínazákladěvýběrovýchřízeníavýsledkyvýběrovýchřízeníjsouzávazné.Státníhotajemníkajmenujeaodvolávágenerálníředitel,náměstkyprořízenísekcístátnítajemníkministerstva.Taképoziceřadovýchstátníchzaměstnancůjsouobsazoványnazákladěvýběrovýchřízení,jejichžvýsledkyjsouzávazné.Kroměvítězstvívevýběrovémřízenímusípředvznikemslužebníhopoměrunadobuneurčitoustátnízaměstnanecsložitúřednickouzkoušku.Prostřednictvímúřednickézkoušky,kteráseskládázčástiobecnéazčástizvláštní,sezejménaověřuje,zdamástátnízaměstnanecpotřebnéznalostiorganizaceačinnostiveřejnésprávy,právapovinnostíapravideletikystátníhozaměstnance,respektivezdamápotřebnévědomosti,schopnostiajedostatečněodborněpřipraven.Zhlediskaprostupnostiuvnitřveřejnésprávykomplexnípozměňovacínávrhumožňujevedlezohledněnípraxevesprávníchúřadechzohlednittaképraxivobecníchúřadechobcísrozšířenoupůsobnostíakrajskýchúřadechaumožňujetakéuznatelnostzkouškyzvláštníodbornézpůsobilostizaúřednickouzkoušku.Komplexnípozměňovacínávrhupravujepodrobněji,coserozumípodpojmemprohlubovánívzdělávání,stím,žedotohotoinstitutuspadávstupnívzdělávání,průběžnévzdělávání,vzdělávánípředstavenýchajazykovévzdělávání.Kolegyněakolegové,toliktedypředstavenínávrhunovelyslužebníhozákonaakomplexníhopozměňovacíhozákona.Děkujivám.