|

38. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 782/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Petr Gazdík 38. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 782/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, který je evidován jako sněmovní tisk číslo 782. Nejprve bych rád zdůraznil, že se jedná pouze o technickou novelu, která nijak nezasahuje do výše státní podpory či podmínek jejího získání. V tomto ohledu připomínám, že se ve stavebním spoření spoří 3,5 milionu na občany a Ministerstvo financí v loňském roce vyplatilo státní podporu v celkové výši 4,6 miliardy korun. Důvodem předložení této technické novely zákona je zejména zefektivnění výkonu dozoru nad dodržováním podmínek pro poskytování státní podpory stavebního spoření. Ministerstvo financí získá možnost pružněji reagovat na individuální podněty občanů, neboť bude mít zákonnou oporu v získání potřebných informací od stavebních spořitelen mimo režim kontrolního řádu, tedy rychleji a s menší byrokracií. Proces se zjednoduší pro samotné účastníky stavebního spoření, kteří nebudou muset své individuální podněty doplňovat o úředně ověřený podpis. Jedná se například o stížnosti občanů, že neobdrželi státní podporu. Standardní kontroly ve stavebních spořitelnách samozřejmě nadále poběží podle kontrolního řádu. Navrhované změny dále upravují terminologii a zpřesňují ustanovení v oblasti předávání informací o vrácené státní podpoře mezi stavební spořitelnou a Ministerstvem financí. Mezi další změny patří doplnění registrovaného partnera mezi osoby blízké, a proto bude nově umožněno poskytnout úvěr ze stavebního spoření také k financování bytových potřeb této osoby. Tím dochází k odstranění neodůvodněné diskriminace registrovaných partnerů. Na závěr bych chtěl uvést, že návrh zákona byl při jeho přípravě průběžně konzultován také s Českou národní bankou. S ohledem na řečené vás žádám o vyslovení souhlasu s předkládaným návrhem zákona. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Roman Procházka. Prosím, pane poslanče. Poslanec Roman Procházka Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, cílem vládního návrhu zákona je zejména zefektivnění výkonu kontroly dodržování podmínek pro poskytování státní podpory stavebního spoření podle zákona o stavebním spoření a zamezení výkladu zákona, podle kterého by ministerstvo provádělo kontrolu dodržování podmínek pro poskytování státní podpory pouze na základě zákona číslo 255/2012 Sb., o kontrole, tzv. kontrolní řád. Cílem dozoru prováděného ministerstvem je jednak zajistit, aby byla řádně a včas poskytnuta účastníkům státní podpora stavebního spoření, na kterou jim vznikl nárok, a současně, aby byla ministerstvu stavebními spořitelnami vrácena poskytnutá státní podpora stavebního spoření, pokud nárok na její poskytnutí zanikl, resp. vůbec nevznikl. Další změna se týká úpravy lhůty pro podání žádosti stavební spořitelny o vyplacení záloh státní podpory. V dosavadní právní úpravě byla tato lhůta nesprávně stanovena pouze vyhláškou, což tato novela zákona napravuje a úpravu přináší přímo do zákona. Zároveň dochází k úpravě lhůt pro vrácení státní podpory stavební spořitelnou ministerstvu tak, aby se lhůty sjednotily ke konci měsíce a bylo umožněno, aby stavební spořitelny vracely státní podporu hromadně. Dosud byly vraceny jednotlivě v průběhu měsíce v závislosti na tom, kdy stavební spořitelna zjistí, že účastník ztratil na výplatu záloh státní podpory nárok. Novelou se rozšiřuje okruh blízkých osob, kterým tak bude umožněno poskytnout úvěr ze stavebního spoření k financování bytových potřeb, a to i na registrovaného partnera. Dojde tak k odstranění neodůvodněné diskriminace těchto osob. Rozšiřuje se okruh správních deliktů o porušení užití překlenovacího úvěru podle § 5 odst. 5 zákona o stavebním spoření jiným způsobem, než je úhrada nákladů na řešení bytových potřeb. Dosud zákon sankcionoval pouze neoprávněné užití úvěru ze stavebního spoření. Z pozice sněmovního zpravodaje doporučuji vládní návrh zákona pustit do druhého čtení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a táži se, kdo se do hlásí. Neeviduji žádnou přihlášku. Jestli je tomu tak, obecnou rozpravu končím. Táži se na závěrečná slova pana navrhovatele, případně pana zpravodaje. Není tomu tak. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, v tom případě přistoupíme k hlasování. Přečtu návrh usnesení, o kterém budeme hlasovat: Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru? Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 227. Přihlášeno 126 poslankyň a poslanců, pro návrh 109, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání. Nikoho nevidím, v tom případě vzhledem k tomu, že nepadl návrh na zkrácení lhůty k projednání, končím projednávání tohoto návrhu. Otevírám další bod a tím je bod

text view