Místopředseda PSP Vojtěch Filip
23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 14/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Vlastimil Picek. Prosím ho, aby se ujal slova. Zároveň žádám, aby se přiblížil pan kolega Kádner. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr obrany ČR Vlastimil Picek
Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych zde v prvním čtení představil hlavní změny, které přináší novela zákona 219, o ozbrojených silách České republiky, jež vám byla rozeslána jako sněmovní tisk č. 14. Tento návrh zákona je první z řady branných zákonů, které Ministerstvo obrany dlouhodobě připravuje a které vyplývají z koncepčních materiálů, jako jsou Bílá kniha o obraně, obrana a strategie České republiky, koncepce mobilizace či koncepce aktivní zálohy. Cílem těchto materiálů je zachování a další rozvoj efektivní obranyschopnosti státu v dnešních zejména rozpočtových podmínkách a udržení schopnosti našich ozbrojených sil plnit úkoly v oblasti obrany a bezpečnosti, které vyplývají jak z ústavního pořádku České republiky, tak z našich spojeneckých závazků. Potřeba nové právní úpravy vyplývá především ze skutečnosti, že zákon o ozbrojených silách přes novely, kterými prošel, již nevyhovuje věcným potřebám ozbrojených sil z pohledu jejich řízení, plnění úkolů a zabezpečení. Řešením je nově navrhovaná právní úprava, která reaguje na změny ve strategických dokumentech řešících vojenskou problematiku v ozbrojených silách a v právním řádu České republiky. Jedním z předpokládaných důsledků předkládaného návrhu zákona by mělo být přijetí přehledné právní normy, která povede ke zlepšení postavení ozbrojených sil, k odstranění nedostatků a nejasností ve výkladu zákonných ustanovení, a tím i ke zlepšení podmínek pro řízení a plnění úkolů ozbrojených sil. Mezi důležité věcné změny patří zejména nahrazení vojenských záchranných útvarů novým institutem, tzv. přidělením útvaru k plnění úkolů civilní obrany v souvislosti s mezinárodními závazky České republiky. Za další - doplnění zákona o ustanovení, ve kterém se výslovně zmocňuje náčelník Generálního štábu Armády České republiky k tomu, aby velel armádě. Za další - definují se nově pojmy operační nasazení a úkolové uskupení, které Armádě České republiky lépe umožní nasazování sil a prostředků k plnění mezinárodních závazků, a v zákoně o ozbrojených silách bude nově obsažena také vojenská přísaha. Dále novela dílčím způsobem upravuje některé již existující instituty, například rozšíření omezení pořádání politických kampaní pro vojáky explicitním zákazem pořádání jakýchkoliv politických shromáždění či předvolebních akcí ve vojenských objektech a při činnosti ozbrojených sil mimo ně. Návrh novely zákona byl projednán vládou dne 6. 11. 2013 a schválen usnesením č. 834. Je plně v souladu s ústavním pořádkem a právním řádem České republiky i s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za pozornost a žádám vás o projednání tohoto návrhu zákona. Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi Vlastimilu Pickovi za uvedení návrhu a nyní prosím předsedu výboru pro obranu poslance Davida Kádnera, aby nám navrhl zpravodaje pro prvé čtení. Poslanec David Kádner
Pane předsedající, dámy a pánové, za výbor obrany k sněmovnímu tisku č. 14 navrhuji pana poslance Seďu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji, pane předsedo. O tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 31, které jsem zahájil. Ptám se, kdo souhlasí, aby zpravodajem pro prvé čtení byl pan kolega Antonín Seďa. Kdo je proti? Děkuji vám. V hlasování pořadové číslo 31 z přítomných 163 pro 120, proti nikdo. Pan kolega Antonín Seďa se stal zpravodajem pro prvé čtení a zároveň ho žádám, aby se ujal slova ve své zpravodajské zprávě. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Antonín Seďa
Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážení ministři, vážené kolegyně, kolegové, jak řekl pan ministr, hlavním cílem novely návrhu zákona o ozbrojených silách je nahradit vojenské záchranné útvary novým institutem "přidělení útvaru k plnění úkolů civilní obrany" a stanovit, že náčelník Generálního štábu Armády České republiky armádě velí. Dále se v návrhu zavádějí nové pojmy související s vývojem po dobu posledních 13 let při nasazování sil a prostředků ozbrojených sil k plnění mezinárodních závazků České republiky, jako je operační nasazení, úkolové uskupení, a také se upravují některé záležitosti týkající se vojenské techniky a jejího provozování, resp. technických prohlídek zejména u vozidel, jež se vracejí z misí ze zahraničí. Novelou zákona se armáda bude oficiálně podílet také na letecké záchranné službě. Správnou změnou je vrácení inspekce ministra obrany do zákona a opětovné zavedení vojenské přísahy. Dále se zavádí omezení politického práva pořádat politická shromáždění a kampaně ve vojenských objektech, resp. při činnosti ozbrojených sil mimo vojenské objekty. Omezení práv stanovených v článku 17, resp. 20 Listiny základních práv a svobod je důvodné a přiměřené a respektuje stávající koncepci omezení politických práv v souvislosti s výkonem branné povinnosti. Tolik má stručná zpravodajská zpráva. Zároveň se hlásím do obecné rozpravy. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale přihlásil se pan zpravodaj, který má zároveň i přednostní právo, takže ho žádám, aby se ujal slova v rozpravě. Nikoho dalšího nevidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Antonín Seďa
Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, věcně chci říci, že klíčovým problémem je pro mě navrhovaná změna postavení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, kdy se navrhuje postavení jako velitele armády. Přitom nikdy za dobu existence českého státu a jeho republikových právních předchůdců tomu tak nebylo. Prostě náčelník Generálního štábu žádným velitelem armády není, být nesmí a nemá. A pokud by náčelník Generálního štábu měl velet armádě, pak by měl být jako velitel koncipován v zákoně. Přestože obě cesty jsou možné, to připouštím, je nutno se rozhodnout, zda půjdeme cestou Spolkové republiky Německo, Velké Británie či Spojených států, nebo cestou Turecka či Barmy. Pro mne osobně je jasné, že navrhované znění zákona se musí upravit do stávajícího znění zákona. Druhým problémem je odstranění vojenských záchranných útvarů ze struktury armády. My jsme o tom dlouhodobě diskutovali nejenom se současným panem ministrem, ale především na výboru pro obranu. Je nutno si uvědomit, že po jejich odstranění ze struktury armády nelze jejich funkce v plném rozsahu přenášet na vojenské útvary a vojenská zařízení. Naše země je vázána Ženevskými úmluvami z roku 1949 řešícími ochranu obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů, a které stanoví podmínky, a co je důležité - aby příslušníci ozbrojených sil a vojenské útvary při plnění humanitních úkolů civilní ochrany používali všech výsad a ochrany mezinárodního práva. Problematika použití vojenských útvarů pro plnění humanitních úkolů civilní ochrany je podle mě řešena chybně a celou věc je nutno upravit. Vládní nařízení zaváděné zákonem je pouhou záplatou tohoto budoucího stavu, pokud ta novela projde. Problematická je i změna názvu civilní ochrana na civilní obranu. Přes mé konkrétní výhrady doporučuji postoupení návrhu zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi. Kdo dál do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, písemné přihlášky nemám, končím obecnou rozpravu. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo zpravodaje nebo pana navrhovatele. Pane ministře? Ne, není zájem. Děkuji. Budeme se zabývat návrhy na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování, a to hlasování číslo 32, které jsem zahájil. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán výboru pro obranu? Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 32, z přítomných 173 pro 139, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu a lhůta k projednání zůstává podle zákona 60 dnů. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím tento bod. Ještě než zahájím další bod, přečtu jednu další omluvu. Od 16.30 se omlouvá pan poslanec Jan Farský do konce dnešního jednacího dne, a to z osobních důvodů. Budeme pokračovat dalším bodem pana ministra obrany a tím je