Předseda PSP Radek VondráčekSloučenározpravakbodům24a25/sněmovnítisky645a506/Bod24jevládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školský zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.178/2016Sb.,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školský zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.200/1990Sb.,opřestupcích,vezněnípozdějšíchpředpisů,sněmovnítisk645,prvéčtenípodle§90odst.2.AdálejezdebodnávrhposlancůLukášeBartoně,LenkyKozlové,MartinaBaxy,FrantiškaVáchy,JiříhoMiholyadalšíchnavydánízákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,školskýzákon,vezněnípozdějšíchpředpisů,sněmovnítisk506-prvéčtení.(Trvalý hluk v jednací síni.)Těmitosněmovnímitiskyjsmeseopětovnězabývali18.prosince2019na39.schůziPoslaneckésněmovny,kdyjsmepřerušilisloučenouobecnourozpravu.Připomínám,žebylovznesenovetodvouposlaneckýchklubů,SPDaKSČM,protiprojednávánípodle§90odst.2usněmovníhotisku645.Poprosím,abymístoustolkuzpravodajůzaujaliministrškolstvíRobertPlagaapanposlanecLukášBartoň.Připomínám,žezpravodajiproprvníčteníjsouposlanecLukášBartoň,sněmovnítisk645,aposlanecIvoPojezný,sněmovnítisk506.Nyníbudemetedypokračovatvpřerušenésloučenéobecnérozpravě.Mámzdepoznámku,žejednáníbylopřerušenopřivystoupenípanaposlanceIvaPojezného.Ptámsetedy,zdamázájemopokračování.(Ano.)Panposlanecmázájempokračovatvesvémvystoupení.Prosím,máteslovo.Všechnyostatnízúčastněnéprosímoklidvsále.Máte-liněcokdiskusi,prosím,přesuňtesvojidebatudopředsálí.Děkuji.Zvláštěustolkuzpravodajůapředstolkemřečníkaprosímoklid.Děkuji.Prosím,máteslovo.Poslanec Ivo PojeznýDěkujizaslovo,panepředsedo.Dámyapánové,pěknéodpoledne.Dovolte,abychpokračovalvtéřeči,kterábohuželbylapřerušena.Chciřícttedy,ženevše,cosepřerušuje,jepříjemné,zvláštěkdyžjstevpoloviněprojevu,alekdyžtobylopřerušenovánočnímisvátky,taktoneníažtakzlé.Jájsemhovořiloodbornémnázoruvelmifundovanéhočlověka,kterýučímatematikuaanglickýjazyk,člověka,kterýjedesetletspolupracovníkempřivytvářeníhodnoceníavalidacididaktickýchtestů,certifikovanýhodnotitelústnízkouškyzanglickéhojazyka,člověka,kterýdělalpředsedumnohamaturitníchkomisíavsoučasnédobějeimaturitnímkomisařem.Velmizkráceněřeknu,hovořilnejenomatematice,aletakéčeskémjazyceacizímjazyce.Onsámsestavíprotizměněhodnoceníaťužztěchdůvodů,žesoučasnétestyjsoumezinárodněporovnatelné,odpovídajímezinárodnímstandardům.Jednoznačněřekl,žeMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovyseaktuálněsnažíoto,abysepísemnépráceaústnízkouškyvrátilydoprofilovéčásti,cožnaprostopostrádálogikuucelenostivšechtřídílčíchzkoušek,atosepotomvnásledujícímprojevubudusnažittaképrokázat.Taposledníčást,okteréjsemmluvil,bylaomatematice.Onsámhovoříotom,žematuritnízkouškazmatematikyneníažtakproblematická,defactošikovnýdeváťákpotom,cozvládnematematiku,bynatěch33%,čilinačtyřku,bezproblémuzvládlmaturitnízkoušku.Ařekljsemvneposlednířadě,žedostatekhodinnamatematikutak,abytatomatematikazůstalapovinnáinadále.Studentinebožáciproberoutedyvše,coobsahujekatalogpožadavků.Jetedypouzenanichsamotných,jakkmatematicepřistupujíazdasematematikuučí,nebone.Žel,mnozímajípocit,žesedomatematikydánaučitpodobnějakododějepisučijinýchpředmětů,tedytak,žesiněcopřečtounebožesepodívajíapotomklidnětutolátkunějakýmzpůsobemvuvozovkáchokecají.Žesemohouučitjentím,žesenapříkladyvypočítanédívají.Alekaždý,kdomatematikustudoval,každý,kdojiučil,vímocdobře,žetaktonení,žesemusívysedět.Toznamenátak,žesiosvojenéučivo-žesiktomusedneapropočítávásisámrůznépříkladynazákladětoho,cosenaučil.Myslím,žeotomhovořiltaképankolegaZahradník.Jetotedytak-mámetadyhudebněvzdělanékolegy-jetotedytakjakonapříkladnahudebnínástroj.Nenímožnéjenomhudbuposlouchat,dívatse,jaksenanějhraje,alemusítesiktomunástrojisednout,vzítdorukyadenněcvičit,abysteněčehodosáhli.Vtomjetamatematikatroškuspecifičtějšíoprotijinýmpředmětům.Pokudbyseovšemněcomohloměnit,asouhlasímspaníkolegyníValachovou,aťsezměnítřebanařízenívládyostanoveníoborů,kterébudoupovinnoumaturituzmatematikymít.Alerozhodněnenírozumnévylévatvaničkuisdítětem,cožsoučasnýnávrhMinisterstvaškolstvídělá.Aještěnavícpodtoutorouškouchcezměnitičeskýjazykaliteraturuacizíjazyk.Ostatnětakjakněkteřížáciastudentinechtějímaturovatzmatematiky,taknajdemestudenty,kteřímajíproblémysčeskýmjazykemasamozřejměiscizímjazykem.Budetoznamenatdobudoucna,žebudemezvažovat,zdamaturovatzčeskéhojazykanebozcizíhojazyka?Jádoufám,žene.Podlemnebykaždýúspěšnýmaturantmělmítsvévysvědčenípostavenépevněnatrojnožcečeskýjazyk-matematika-cizíjazykvminimálnístátemstanovenéúrovni.Současnígymnazistéalyceistéekonomickéholycea,pedagogickéholycea,zdravotnickéhočitechnickéholycea,kteříjsoudnesvetřetímročníkuazanecelýrok,myslím,žetobudekoncemtohotoroku,budoupodávatpřihláškykmaturitě,teďžijívevelkénejistotě,přestožesenaceloututoskutečnost,žebudoumaturovatztohototrojlístku,chystajípodobnějakodruhéaprvníročníky.OvšemsemározhodnouttadyvPoslaneckésněmovně,atřeba,cožbychsirozhodněnepřál,sejimkompletněmajízměnitpravidla,zčehomajímaturovatijakýmzpůsobem.Těsněpředzkouškouněcotakovéhonenífér.Jájsemdostalnasvévystoupení,téprvníčásti,vloňskémroceněkolikreakcívmailu.Většinatěchreakcíbylaodstudentů,kteříbyliprotitomu,abysepovinněmaturovalozmatematiky.Jedenztěchstudentůsedrželasihesla,žedrzéčelojelepšínežpoplužnídvůr.Chtělodeměpouzesmysluplnouodpověď,tedytu,kterouchtělsámslyšet.Tiostatní,těmmusímvzkázat,žebuďmněpsalitentomailněkdenarandejednímprstem,alechcijednoznačněříci,žebudoumítnejenproblémysmatematikou,aletakésčeskýmjazykem.Vcizímjazycemněnikdonenapsal.