Místopředseda PSP Tomáš Hanzel94.NávrhposlancůJanaFarského,VítaRakušana,VěryKovářové,PetraGazdíka,JanyKrutákovéaPetraPávkanavydánízákonaozměněsídelněkterýchstátníchúřadů/sněmovnítisk313/-prvéčteníStanoviskovládyjsmeobdrželijakosněmovnítisk313/1.Prosím,abyzanavrhovatelepředloženýnávrhuvedlpanposlanecJanFarský.(Hluk a neklid v sále.)ApoprosímPoslaneckousněmovnuoto,abychomseztišili.Jepohlasování,takžepokudmámecokolivdůležitéhokprojednání,takprosímvpředsálí.(Poslanec Farský čeká u řečnického pultu, až se sál ztiší.)Ještěhladinahlukuvsáledleméhouváženíneníúplněvpořádku...Prosím,máteslovo.Poslanec Jan FarskýDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemi,abychsepokusilupoutatvašipozornostzákonemopodpořeregionů.Takbyasizněltennázevpřesnějinežten,kterýjeteďrozsvícenýnatabuli.Amožnáještěpřesnějšíbybylo,kdybyzněl,žejetojedinýskutečnýnávrhopodpořeregionů,kterýtadyteďmůžemeprojednávat.Vycházímzdat.KdyžsepodívátenaČeskourepubliku,taksenůžkymezicentremaregionyneustálerozevírají.Rozevírajísevbohatstvíjednotlivýchregionů,rozevírajísevzastoupenívysokoškolákůvjednotlivýchregionech,rozevírajísevtom,koliklidíčelíexekuci,koliklidíjevdluhovépasti.Tyrozdílymezicentremaregionyjsouvětšíavětší.Našerepublikaseprostěrozpadá.Jsmerozdělenouzemí,kteroukdyžporovnátepodleHDPnahlavu,takzjistíte,ževcentrujetrojnásobné;ještěpředdesetiletytobylmaximálnědvojnásobekvesrovnánístěminejslabšímiregiony.Akdyžsepodívátetřebanato,kolikjevysokoškolskyvzdělanýchlidívregionech,cožsamozřejměvypovídáiodostupnostizdravotnípéče,možnostechvzdělání,aletřebaikultuře,takzatímcoPrahajeněkdepřibližněu40%,taktřebatakovýKarlovarskýkrajjeněkdena11-12%.Cožmůžetenaprvnípohledříctnoaco,taktamnejsouvysokoškoláci,nicmocseneděje.Alekdyžsezeptátenapříkladzdravotníků,lékařů,jestlijsouochotnijítdotěchtoregionůdělatpraktickélékaře,takv77%jejichodpověďje,žebyšli,žebyšlirádi,finančnípodmínkyslušné,neníproblémseživotnímprostředím,aleproblémje,žetamnenajdoupráciprosvéhopartneranebopartnerku.Tojeodpověďv77%,takjakodpovídali.Jetonejčastějšíodpověď,nejčastějšídůvodproto,abynešlidotěchtoregionů,atovedesamozřejměktomu,žeseregionydálepropadají.Propadajísevdostupnostislužeb,třebaivdostupnostizdravotnípéče.Kdyžsepodívátenato,jakémůžeteužnazákladníchškoláchdosáhnout,jakékvalityvzdělánímůžetedosáhnout,takkdyžsepodívátenasrovnávacítabulky,takprostěKarlovarskýaÚsteckýkraj,žáciužnaprvnímstupnivesrovnávacíchtestechdopadajínejhůř.Atoneníproto,žebytambyliméněinteligentní,ménětalentovanílidé.Jetoproto,žejetamkvalitavzdělánínižší,nežjakájevcentrech.Atadysepodepisujemenasvébudoucnostinejhůř,jakvůbecmůžeme,protoženašerepublikaneoplývánerostnýmbohatstvím,netěžímetadydiamanty,téropytadynajižníMoravětakétolikneníatolithiumbylaspíšpředvolebníbublinanežmožnostkzajištěníbudoucíchzásadníchpříjmůČeskérepubliky.Českárepublikabudeprosperovattak,jakvzdělaníbudoujejíobčané.Jakdokážemevyužíttalenty,kterévnašichobčanechjsou,jakjedokážemenaplnit,jakvzdělánímdokážemetenpotenciálvlidechdátjímaprostřednictvímiceléspolečnosti.Adneskajepřesnětasituace,kdymyvtěchtoregionechotalenty,obohatstvínašízemě,prostěpřicházíme.Ajedenzdůvodůjesamozřejměten,žepokudrodičenetlačínakvalitnívzdělánísvýchdětí,protožesamikvalitníhovzdělánínedosáhliavlastněvněmaninevidíúplněsmysl,protožepřecisenějakuživí,ontensystémjespíšprotinimnežproně,dávkyjimdorazí,akdyžjsouvdluhovépasti,pročbypřemýšlelionějakézásadnízměněvbudoucnosti,stejnějakbudoudělat,cobudoudělat,zproblémůsenevyhrabou,takprostěnetlačínato,abyzákladníškoly,aleistředníškolybylylepšíaabyjejichdětemdávalylepšívzdělanoubudoucnost.Dokoncejsoupřípady,kdyjimtaktrochupřekáží,pokudjejichdětivyrazínavysokouškolu,protožetoznamená,žejebudoumusetživitdalšíchpět,šest,sedmlet,nežto,kdyžsiudělajívýučnílistnebomaturitu,takvlastněmůžouodejítzapracíaužsestanounasvýchrodičíchnezávislí.