Waveform view
Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-16 ps2013-049-08-007-080 [ParCzech.ana]
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
play_arrow play from start of transcription
Místopředseda PSP Vojtěch Filip80. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk [886](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=886&O=7)/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády uvede návrh ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Kolegu Tejce také požádám, aby zůstal u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem i tohoto tisku. Pane ministře, máte slovo. Ministr spravedlnosti ČR Robert PelikánDěkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh, který vám jménem vlády předkládám a který skutečně žádáme, aby byl přijat již v prvém čtení, je návrhem, který by měl výrazně zlepšit možnosti našeho trestního práva v postihu terorismu a dalších trestných činností souvisejících s terorismem. Jde o to, že věci, které jsme dosud byli schopni teoreticky stíhat jako formu přípravy, účastenství a jiné nápomoci na trestném činu teroristického útoku, tak tyto věci jsou dnes v tomto návrhu vydělovány do zvláštních skutkových podstat. Konkrétně jde o účast na teroristické skupině, finanční a materiální podpora terorismu, veřejné podněcování nebo zjednání jiného ke spáchání teroristického trestního činu, veřejné schvalování nebo vychvalování teroristického trestného činu, poskytnutí nebo slíbení odměny za spáchání teroristického trestného činu, přijetí i poskytnutí teroristického výcviku, vycestování za účelem terorismu a konečně vyhrožování teroristickým trestným činem. Učinit z toho zvláštní skutkové podstaty výrazně zvýší pravděpodobnost, že pokud k něčemu takovému dojde, tak jednak odstrašující efekt, protože v zákoně se potenciální pachatel dočte, že mu za to hrozí trest, a víte, že ten jediný případ, kdy nám někdo vycestoval do ciziny, tak byl zrovna možná člověk, který tam vycestoval spíše z hlouposti, a možná kdyby si něco takového přečetl, tak by to neudělal. A jednak se tím zjednoduší prokazování té trestné činnosti a tím se zvýší pravděpodobnost, že to bude skutečně postiženo a že to nezůstane v teoretické rovině. Není to něco, co bychom si vymysleli sami. Je to něco, co po nás dlouhodobě požadují mezinárodní organizace. My jsme se tomu dlouho bránili a snažili jsme se tvářit, že těm věcem rozumíme lépe než oni. Oni jsou ze zemí, kde mají reálnou zkušenost s postihováním terorismu, takže konečně jsme uznali, že asi budou mít pravdu. Není to ale důvod, proč to předkládám. Něco, co dnes už i z toho mezinárodního pohledu opravdu potřebujeme, protože jsme hodnoceni zejména výborem Moneyval jako stát, který dostatečně nebojuje proti financování terorismu, a jsme již v té úplně poslední výstraze před tím, než by to mohlo vést k dopadům na takové věci, jako je rating České republiky. A to rozhodně není něco, co bychom myslím měli zapotřebí. I z tohoto důvodu žádáme o to, aby ta věc byla projednána ve zrychleném režimu, protože jednak se domníváme a jsme přesvědčeni, že panuje celospolečenská shoda na tom, že si potřebujeme opatřit nástroje, na základě kterých budeme potírat terorismus, a jednak nás již i začíná tlačit čas z těch mezinárodněprávních důvodů. Ze všech těchto důvodů prosím tedy o podporu tohoto návrhu a to o jeho podporu hned v prvním čtení. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu ministru spravedlnosti Robertu Pelikánovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jeronýma Tejce, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Jeroným TejcVážený pane místopředsedo, dámy a pánové, navážu na pana ministra. Účelem zákona není revoluční cestou změnit trestní právo tak, aby bylo možné stíhat jednotlivé projevy terorismu. Ty se už dnes dají do značné míry stíhat za současného právního stavu. Nicméně mnohdy je třeba je posuzovat nikoliv jako samostatný trestný čin, ale např. jako návod k trestnému činu. Stejně tak např. schvalování teroristického útoku je možné určitě podřadit pod podněcování k nenávisti či k dalším skutkovým podstatám.
Text view •
Dependencies •
Named Entities •
Help