Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-12 ps2017-079-10-005-310 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin) Vezměte si jenom příklad , na koho se všechno zapomnělo , protože v tomto složitém systému se na spoustu firem zapomnělo . Zapomnělo se na všechny firmy , které jsou sekundárně ovlivněny tím , že jsou zavření jejich odběratelé , například konkrétně firmy dodávající do zavřených restaurací a hospod , firmy dodávající zboží , firmy dodávající služby nebo třeba minipivovary , které nedodávají do sítě supermarketů , ale pouze do zavřených restaurací a hospod . Tam jsou ty propady obrovské . Ale takových firem je mnohem více , které mají obrovský propad v obratu , a to jenom v gastrosektoru . Na ty všechny se také zapomnělo . Maximálně , co jim stát dnes nabízí , jsou státní záruky , ale stejně ve finále tyto firmy úvěr od Komerční banky těžko získají nebo přímo nedostanou , protože buď jejich uzavřením , nebo propadem obratu mají vysoké skóre rizikovosti při posuzování úvěrů . Takže to je slepá cesta . I u těch firem , na které se nezapomnělo , vznikají veliké rozdíly právě kvůli nastavení rozdílných programů . Například vezměte si jen pouhý rozdíl - já jsem tady o tom diskutoval v té první části s panem ministrem - jestli někdo podniká v prostoru , který si pronajímá , tam existuje podpora v programu COVID - Nájemné , anebo ve svém prostoru , který si koupil na úvěr , ten splácí , splácí si hypotéku , ale podporu na splátky nemá . Pan ministr tady říkal - mě mrzí , že tady není , abychom o tom mohli diskutovat - tak on tady říkal , že přece se na ně vztahuje , třeba na restaurace , COVID - Gastro v přepočtu na zaměstnance . Ale to se vztahuje i na ty , kteří dokážou čerpat COVID - nájemné . Takže tam samozřejmě ta nerovnost zůstává . A proč o tom hovořím ? Protože nejenom zavřeným , ale i ovlivněným firmám zůstává mnoho nákladů , a pokud se to nebude řešit a nebude se to řešit rychle , už včera bylo pozdě , tak bude jenom narůstat druhotná platební neschopnost , ta bude procházet ekonomikou , bude se tím jen nabalovat jako sněhová koule a nakonec z toho bude lavina , která neprodyšně naši ekonomiku zavalí . Důsledky nedostatečnosti opatření , kompenzačních opatření , už vidíme . 23 000 živnostníků skončilo jen v lednu , začínají krachovat známé , zavedené a tradiční firmy , vidíme na vlastní oči mizící obchody a prázdné výlohy . Osobně znám spoustu živnostníků a majitelů firem , kteří si museli vzít hypotéku na své bydlení , na svůj byt , na svůj dům , aby mohli pokrýt své náklady , a dnes už opravdu nemají kde brát . Proto je potřeba řešit programy jako takové a zároveň jejich nastavení . Paní ministryně financí tady řekla , že se musí dbát také na to , aby nedošlo k neoprávněnému získávání prostředků ze státního rozpočtu . Dbát ano , například kontrolou , ale tím , že toto vláda dává a vypadá to jako jedna z nejvyšších priorit , ve finále tu pomoc zabíjí , protože programy byrokraticky ohromně komplikuje . Podívejte se třeba na program Antiviru - 40 % z kontrolovaných firem je krácena podpora kvůli administrativním pochybením , například o den později poslali odvody nebo si zaměstnanec přišel pro výplatu mzdy v hotovosti později , než měl . A to jsou důvody ke krácení pomoci . Je to potom skutečná pomoc ? Takovýto přístup popírá základní smysl pomoci a podpory . Ty programy nejsou žádnou dotační výhodou na trhu , to je skutečně jen kompenzace . Co je potřeba ? Potřeba je nezatěžovat ve složité situaci živnostníky a firmy spoustou papírování , nepřistupovat k nim s preventivní nedůvěrou , ale využít třeba data , která stát již má , například z daňových přiznání z let předchozích a podobně . V tomto zákoně navrhujeme , aby se pokryly fixní náklady firem , a samozřejmě můžeme diskutovat o nastavení , jestli podle fixních nákladů , nebo jestli podle obratu . My jsme na tu diskuzi připraveni . Paní ministryně tady říkala , že je daleko lepší individuálně podle jednotlivých sektorů , takže různé sedačkovné a podobně . Ale co lépe hovoří o situaci ve firmách než srovnání jejich nákladů s předchozími obdobími a propad tržeb ? Co je spravedlivější posuzovat než propad obratu ? A o tom můžeme diskutovat . Náklady jsou však určitě lepším kritériem než třeba počet sedaček . K tomu , aby se to nastavilo správně , samozřejmě je nutné vhodně zvolit srovnávací období . Jak jsem tady řekl , my se diskuzi nebráníme , pokud by ji vláda vedla , ale zejména vláda s námi diskuzi nevede . My se o programech dovídáme z tiskovek vlády , co zas přes noc vymyslela , a okamžitě se nám dostává po každé takové tiskovce spousty připomínek podnikatelů , Hospodářské komory , podnikatelů z praxe o tom , že je to komplikované , třeba nevhodně nastavené , a kvůli tomu třeba nemohou některé firmy čerpat . Odškodňovací zákon je podle mého názoru příležitost a žádám i vládní poslance , aby to vzali jako příležitost , diskutovat zde na půdě Sněmovny o nastavení těch programů a konkrétní podobě pomoci . Návrh na zamítnutí , který tady přednesl pan zpravodaj , mě však nevede k přesvědčení , že tato otevřená diskuse nastane . Kdyby tady byla od začátku otevřená a rozumná komunikace ze strany vlády , už to mohlo být vyřešeno a i včerejší diskuse a výsledek mohl vypadat jinak . Někomu zakázat podnikat nebo mu podnikání omezit nařízením vlády není klasickým podnikatelským rizikem , proto musí být odškodnění dostatečné . My se totiž nebavíme u tohoto zákona o ničem menším než o záchraně malých a středních firem , které jsou páteří ekonomiky a největším zaměstnavatelem . Nemůžeme si dovolit o ně přijít . Čím se dostanou do větších a hlubších problémů , tím déle se celá ekonomika a celý náš stát bude dostávat z krize , a to přece nikdo nechce . Paní ministryně tady hovořila o 200 miliardách přímé pomoci podnikatelům . Pokud si dobře vzpomínáte , na začátku , kdy začala epidemie a začala první vlna , z úst paní ministryně padala čísla , jako je 1 200 miliard pomoci ekonomice apod . Když vezmu 200 miliard , paní ministryně a Ministerstvo financí podle té tabulky zveřejněné na konci roku tam sice započítala spoustu věcí , které nejsou přímou pomocí podnikatelům a ekonomice , ale dobře , budu tolerantní , připustím 200 miliard , tak je to velmi malá částka z původně avizovaných 1 200 miliard . Přímá pomoc je daleko od těch subjektů a je daleko menší , než by bylo potřeba . Ale buď můžeme přistoupit ke všemu kriticky , paní ministryně a pan zpravodaj budou ztrhávat tento návrh , my tady můžeme ztrhávat jeden vládní program po druhém a pak se z toho kolečka nikdy nevymotáme . Proto na vás apeluji : vezměte to jako příležitost pro diskuzi v dalším čtení , pro nastavení programů . Můžeme to změnit , můžeme společně připravit komplexní pozměňovací návrh , který upraví připomínky vlády , ale cíl by měl být společný a cílem je záchrana naší ekonomiky , našich firem , a zejména živobytí lidí , kteří mnohdy mnoho let tyto firmy budovali , a jejich zaměstnanců . Prosím , vyslyšte ten apel . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jana Jakoba a připraví se pan poslanec František Vácha . Tak prosím . Poslanec Jan Jakob Děkuji . Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , paní ministryně financí tady mluvila o vylákávání prostředků ze státního rozpočtu . Já se tedy musím naprosto příkře proti tomuto ohradit . To , že paní ministryně předjímá , že podnikatelé chtějí systém dopředu zneužívat , to je pro mě absolutně nepochopitelné a je to neúcta k podnikatelům a živnostníkům . Zvláště pak od někoho , kdo tady navrhl a prosadil gigantický schodek státního rozpočtu , přičemž neudělal vůbec žádná opatření na výdajové stránce rozpočtu . Považuji to za naprosto nezodpovědné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities