Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-30 ps2017-058-06-002-100 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin) Zákon je navrhován Ministerstvem průmyslu a obchodu a principiálně jde o to , že musí řešit tržní selhání v případě výstavby nových jaderných bloků , které identifikovala sama Evropská komise . Situace na trhu se spíše zhoršila a de facto neexistují v současné době tržní podmínky pro investice do jakýchkoliv nových zdrojů základního zatížení , nebo bez emisních zdrojů , které tedy nejsou realizovány bez veřejné podpory , které garantují návratnost investice . Návrh zákona proto zavádí institut smlouvy o výkupu elektřiny , tzv . off - takeový kontrakt , mezi státem reprezentovaným Ministerstvem průmyslu a obchodu a investorem . Oprávněným investorem v tomto případě je společnost Dukovany II . S ohledem na nadcházející tendr , nový zdroj , a jak už jsem zmiňoval , notifikační jednání s Evropskou komisí ohledně slučitelnosti podpory s pravidly vnitřního trhu v Evropské unii je tedy návrh zákona v některých aspektech obecnější , ponechává flexibilitu pro budoucí smluvní vypořádání mezi státem a investorem , čili společností ČEZ , resp . Dukovany II . Mechanismus stanovení výkupní ceny však vychází z principu energetického zákona , který dobře známe v rámci podporovaných zdrojů energetických , kdy vycházíme z ekonomicky oprávněných nákladů a určitého přiměřeného zisku podobně , jak už jsem říkal , jako je to u obnovitelných zdrojů energie , a zahrnuje současně i kontrolu překompenzace . Model financování přechodu na nízkouhlíkovou energetiku vychází z financování podpory podle zákona rovněž o podpoře obnovitelných zdrojů , a to skrze tzv . regulovanou složku ceny elektřiny , eventuálně státní rozpočet . Protože jak víme , na obnovitelné zdroje energie vynakládáme celkem asi 47 mld . korun , 29 mld . korun , resp . 27 mld . korun vynakládá stát přes rozpočet , zbytek platí spotřebitelé , případně spotřebitelé , tedy fyzické osoby , případně firmy . Nicméně , a to je důležité říct , předpokládáme , že v kontextu růstu ceny silové elektřiny by neměly být na financování smlouvy o výkupu negativní , anebo výrazně větší dopady ať už na spotřebitele , nebo na státní rozpočet . Zjednodušeně řečeno , vycházíme z toho , že se na základě zejména ceny zdrojů , myslím tím ne zdrojů energetických , ale zdrojů peněz , vypočte návratnost , vypočte ji společnost Dukovany II , protože to v tom bude sehrávat naprosto dominantní a klíčovou roli . Čili vstupní cenné investice , cena zdrojů , přiměřený zisk , s ohledem na to , jestli se to dopočte na dvacet let , třicet let nebo čtyřicet let , vypadne cena výkupní , kterou bude realizovat státní organizace pod Ministerstvem průmyslu a obchodu . V současné době se pohybujeme někde mezi 50 a 60 eury za megawatthodinu , ale zatím je to pochopitelně předběžné , protože vycházíme z nějakých indikací toho , kolik by mohl nový jaderný blok stát . A pochopitelně vycházíme i z ceny financování , přičemž jedním z těch , kdo by měl být zdrojem pro toto financování , čili kdo by půjčoval peníze , by byl stát , a to až do výše 70 % . 30 % si budou vkládat investoři , resp . investor v tomto případě . Z toho se vypočítá tzv . průměrný vážený náklad na kapitál , tzv . WACC , a poté z toho vypadne ta výkupní cena . Tu cenu zafixujeme , což vlastně bude znamenat to , že dopředu budeme vědět , jak se ta cena bude pohybovat . A pak jsou dvě možnosti . Buď se ta cena bude pohybovat , že bude vyšší . V tom případě na tom , myslíme tím na trhu , v tom případě na tom vyděláme , a ta regulovaná cena elektřiny bude moct být o něco nižší , pochopitelně za tento zdroj , což je nějakých 10 % . Anebo to bude opačně , což nepředpokládáme , ale musíme s touto variantou rovněž pracovat , a poté by to šlo na vrub státního rozpočtu , případně spotřebitele . Ale vzhledem k tomu , že se bude jednat o relativně malé částky - v tomto případě i kdyby ta cena se pohybovala někde na úrovni 20 , 30 eur , což je podle našeho názoru velmi , velmi nerealistické , bude se jednat o roční částku , která se bude muset doplácet v řádu třeba 150 , 200 korun , což na to , že to je roční částka , v roce 2036 je v zásadě pod rozlišovací schopnost . Jinými slovy , tento model bude garantovat v lepším případě levnější cenu elektrické energie - z tohoto zdroje pochopitelně , pouze je třeba vždycky dodávat . V horším případě náklady na spotřebitele v řádu desítek nebo nízkých stokorun za rok , a je to varianta , která ale , jak už jsem říkal , se nepředpokládá . Na základě usnesení vlády byl do návrhu zákona zapracován rovněž i § 4 o financování výstavby nízkouhlíkové výrobny elektřiny , a to prostřednictvím poskytnutí právě té návratné finanční výpomoci , kterou jsem teď zmínil . Jedná se o klíčový zákon pro přípravu celého nového jaderného zdroje a pro zajištění návratnosti celého projektu , pro jeho financování . Bez tohoto zákona by v dané době nebyla možná jeho realizace . Já jsem chtěl poděkovat všem členům výboru pro jádro za velmi konstruktivní jednání . Myslím si , že po dlouhé době zde máme , byť velký projekt , tak projekt , na kterém je v zásadě shoda . Netvrdím , že se shodujeme se všemi politickými stranami úplně na všem . Ale to , že chceme dobudovat jádro , to , že to jádro by mělo stát v Dukovanech , to , že to jádro bude mít výkonnost 1 200 megawattů , to , že to jádro bude mít nějaký časový harmonogram , počínaje už vlastně tím , co činíme teď , až kopnutím do země rok 2029 , konče tím , že přibližně kolem roku 2036 by mohlo být hotovo , tak myslím , že je zpráva dobrá . Děkuji i za vstřícnost všech politických stran v rámci naší předběžné , v uvozovkách džentlmenské dohody , že bychom tento zákon měli zvládnout do konce roku . Na závěr mi ještě dovolte říct , že jádro v rámci EU je v situaci nikoliv utlačované , jak se někdy jeví , je v situaci náročné . Nicméně poměrně sebevědomě si některé země prosazují svoje jaderné zdroje . Přibližně 11 zemí je vysloveně projaderně orientovaných .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities