Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-27 ps2017-034-08-004-229 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.50 hodin) Další opatření , boj proti množírnám , bude obsahovat vzápětí přicházející v rámci několika málo týdnů zákon na ochranu zvířat proti týrání . Zpřesňuje a doplňuje obsah mimořádných veterinárních opatření v souvislosti s bojem proti africkému moru prasat , stanovuje kompetenci kraje podílet se na zabezpečení mimořádných veterinárních opatření a zpřesňuje možnost poskytnutí náhrad , které vznikly v důsledku opatření proti africkému moru prasat pro uživatele honitby nebo pro zemědělce . V průběhu projednávání ve druhém čtení anebo v zemědělském výboru byly podány pozměňovací návrhy , s jejichž obsahem vás velmi stručně v průběhu hlasování seznámím . Rovněž tedy zemědělský výbor projednal na své schůzi dne 18 . září 2019 , navrhl nebo doporučil hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích , doporučil návrh procedury a seznámím vás s ním až v průběhu , kdy budu vyzván k tomu vlastnímu aktu . Nyní moje slovo v obecné rozpravě končí , děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji a v obecné rozpravě tedy vyzývám dále , aby se vyjádřil pan poslanec Jan Zahradník , připraví se paní poslankyně Červíčková . Jenom upozorňuji , že máme ve 13 hodin pevně zařazený bod . Poslanec Jan Zahradník Ano , vážený pane místopředsedo , je to pravda , ve 13 hodin máme druhé čtení realitního zákona , jestli se nepletu . Já jsem se přihlásil proto , abych podpořil svoje dva pozměňovací návrhy D 1 a D 2 , které se týkají útulků . . . Místopředseda PSP Tomio Okamura A já vás poprosím o klid , aby se pan poslanec mohl opravdu v klidu vyjádřit . Prosím vás o klid ! Poslanec Jan Zahradník Ano . Konkrétně registrace útulku pro zvířata veterinární správou . Ten první pozměňovací návrh doplňuje do § 42 větu , která umožňuje krajské veterinární správě neprovést registraci , pokud žadatel nesplňuje podmínky stanovené zákonem pro kvalitu toho útulku , případně prováděcími právními předpisy . Další pozměňovací návrh pak má dvě části , první říká , že stejně tak by měla postupovat veterinární správa , nebo lépe řečeno měla by mít možnost zrušit registraci , pokud v průběhu činnosti ten útulek vykazuje , že neplní povinnosti dané zákonem . A konečně třetí , vyzývám v něm nepřímo ministerstvo , aby připravilo prováděcí právní předpis pro provozování útulku , tedy zřejmě nějakou vyhlášku . Všechny ty tři návrhy jsou jednak pod bodem D 1 a jednak pod návrhem D 2 . Děkuji a předem prosím o podporu . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Červíčkovou a připraví se pan poslanec Bendl . Takže paní poslankyně , prosím , máte slovo . Poslankyně Monika Červíčková Dobrý den , děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi stručně zareagovat na některé dezinformace , které se včera objevily v souvislosti s mým pozměňovacím návrhem k novele veterinárního zákona na sociálních sítích a rovněž jsou rozesílány e - mailem . Zda se jedná o dezinformace účelové , či z neznalosti , zde rozebírat určitě nebudu . Jen bych se ráda vyjádřila k těm bodům z mého pozměňovacího návrhu , které byly právě dezinterpretovány . Vymezení pojmu útulek vychází z příslušných ustanovení občanského zákoníku , který upravuje zákonný režim toulavých a opuštěných zvířat . Tento režim platí již od roku 1964 a jasně z něj plyne , že obec , nikoli nálezce může svěřit zvíře provozovateli útulku a že místně příslušnou obec nelze z procesu umístění nalezeného zvířete do útulku za žádných okolností vyloučit . Jedná se o zcela běžnou úpravu , která platí i v jiných evropských zemích . Navrhovaná definice tak zcela odpovídá doktrinálnímu vymizení pojmu útulek a v této souvislosti odkazuji na stanovisko Ústřední komise pro ochranu zvířat , což je poradní orgán Ministerstva zemědělství na úseku zvířat , podle kterého se útulkem rozumí : útulek je zřízený obcí nebo útulek zřízený soukromou osobou , která s obcí spolupracuje při zabezpečení péče o opuštěná a toulavá zvířata , přičemž není možné , aby existoval soukromý útulek pro zvířata , ve kterém by soukromé osoby bez spolupráce s obcí shromažďovaly opuštěná a toulavá zvířata . Dle českého právního řádu není možné , aby taková péče probíhala bez vědomí a spolupráce s obcí . Dále odkazuji na tu samotnou definici obsaženou ve studii Parlamentního institutu . Akcent na nezbytnou spolupráci s obcemi zaznívá dlouhodobě i od vedení Státní veterinární správy , což je zřejmé i z mediálních výstupů . Další dezinformace se týká povinnosti uzavírat smlouvy s obcemi . Rozhodně není pravdou , že by můj návrh zaváděl povinnost uzavírat smlouvy s obcemi . I z toho , co jsem již uvedla , jasně vyplývá , že obce mají v procesu péče o toulavá a opuštěná zvířata hlavní slovo . Právě proto je v mém návrhu obsaženo sousloví " po dohodě " , která implikuje jedinou povinnost , a sice informovat obce o nalezených zvířatech tak , jak stanoví právě již ten zmíněný zákon z roku 1964 . Náležitosti dohody jsou věcí domluvy mezi dvěma stranami . Může se tak stát při osobním jednání , ve formě elektronické či e - mailové komunikace . Obcím , které nemají dostatečné kapacity starat se o bezprizorní zvířata , resp . nemají finance na to , uvedenou péči hradit , nic nebrání v tom , aby zvířata nadále ponechala v režii zákonných spolků . Ostatně tento model bývá v praxi zákonnými spolky i preferován . Ráda bych zdůraznila , že můj pozměňovací návrh dopadá pouze na útulky , to je na zařízení , která pečují o zvířata toulavá či opuštěná . Můj návrh se nijak netýká ostatních kategorií zvířat , např . zvířat darovaných či vykoupených z problémových chovů , zvířat dovezených ze zahraničí ať již legálně , či nelegálně , anebo zvířat úředně odebraných , pro která platí režim vymezený obecně závaznými právními předpisy , zejména občanským zákoníkem , zákonem na ochranu zvířat proti týrání a trestním zákoníkem . Zákonné spolky , které pečují o ostatní kategorie zvířat nad rámec zvířat toulavých či opuštěných , budou moci samozřejmě nadále působit dál . Jak jsem již uvedla , můj návrh dopadá skutečně pouze na útulky a na zvířata toulavá či opuštěná , a to zcela v souladu se zákonným režimem , který platí od toho daného roku 1964 , kdy byl přijat občanský zákoník číslo 40 . Jakékoli zprávy o tom , že by ostatní zařízení kromě útulků měla být zakázaná , jsou zcela liché a nepodložené . Závěrem bych ráda podotkla , že body obsažené v mém pozměňovacím návrhu , jež se týkají režimu útulků , nejsou body změnovými . Nedochází tedy nikterak ke změně platného stavu . Cílem je pouze formulačně zpřesnit režim toulavých a opuštěných zvířat v souladu s občanským zákoníkem s cílem zamezit obcházení zákonných povinností . Důvodem k podání návrhu byly četné stížnosti jak občanů , tak především místních samospráv . Problémem u některých útulků je v současné době fakt , že se vedle skutečných zatoulaných či opuštěných zvířat starají i o zvířata nejasného původu a v nejednom případě požadují po obcích úhradu nákladů za péči . Návrh byl samozřejmě konzultován s řadou ochranářských zařízení a útulků v čele s největší sítí českých útulků , renomovanou organizací Liga na ochranu zvířat . Pokud jde o jasná pravidla pro provoz útulků z hlediska hygieny chovu , odkazuji na znění pozměňovacího návrhu kolegy Zahradníka . Můj pozměňovací návrh toto neřeší . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Nyní vyzývám k vystoupení pana poslance Petra Bendla , připraví se pan poslanec Marian Jurečka . No , máme dvě minuty . Prosím . Poslanec Petr Bendl Já se pokusím být maximálně rychlý . Já jenom cítím povinnost vyjádřit se k pozměňovacímu návrhu pod písmenem C , který otevíral pro mě nebezpečně možnost zavedení povinného vzdělávání u veterinárních lékařů , což by zkomplikovalo život a zhoršilo veterinární péči v České republice . Potkal jsem se s panem rektorem , on mě ujistil , že takovýto zájem v žádném případě nemají . Viděl jsem návrh vyhlášky , který stanoví , že by nešlo o povinné vzdělávání , ale naopak nepovinné . Věřím , že se tak stane a že žádná povinnost pro veterináře nevznikne . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji a nyní vyzývám posledního přihlášeného do obecné rozpravy pana poslance Mariana Jurečku . Nebudu teď číst omluvy , abych vám neubíral čas . Prosím . Poslanec Marian Jurečka Děkuji . Já se omlouvám , že to je minutu před 13 . hodinou , ale aspoň stručně chci vyjádřit své určité rozpaky nad pozměňovacím návrhem pod označením B 3 , kdy je možná dobře míněná snaha paní kolegyně poslankyně Červíčkové , ale nevím , jak v praxi bude naplnitelná , protože pokud tady v § 42 odst . 7 vložíme větu " Provoz útulku pro zvířata bez spolupráce s obcí při zabezpečení péče o toulavá a opuštěná zvířata se zakazuje . " , tak jak prosím pěkně vyložit , jakým způsobem bude v praxi vyhodnocovat ono " bez spolupráce " . Myslíme tím tedy rozhodnutí , usnesení zastupitelstva dané obce , města , nebo jakou formu spolupráce , co to bude znamenat případně pro ty útulky , které tam už dneska jsou zřízené a které v tento okamžik třeba nebudou mít deklarovanou onu spolupráci , která není přesněji naznačena ? Takže vidím tady v tomto bodu docela velký problém a já osobně jej nehodlám podpořit . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities