Ministr dopravy ČR Dan ŤokVáženýpanemístopředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemi,abychvásještěpředsamotnýmvystoupenímktomutoboduinformovalojednévěci,kterájepromědneskadůležitá.Jsemtroškusmutný,žetamnemůžubýt,alechápu,žetohlejedůležitávěc.TeďvhodinsezahajujestavbaúsekudálniceD35Opatovice-ČasyaještědokoncetohotoměsícezahájímedalšídvaúsekynadálniciD3,obchvatČeskýchBudějovic.Toznamená,uždneskazhrubakrozestavěným180kilometrůmdálnicpřidáme32,5kilometrunovýchdálnic.Takževšemtěmkritikům,kteříříkají,žesenaministerstvunicneděláažesenestaví,takprosím,stavíseabudememítrozestavěnotéměř220kilometrůdálnicnazelenélouce,dodávámprovšechny.(Hluk v jednacím sále přetrvává.)Nicméněpojďmekmýtu,protožepřesněnatěchtodálnicíchseonomýtovybíratbude.Předemsvéhovystoupeníchcizdůraznit,žejsemseprojednávánímýtanaplénuSněmovnynikdynebránil.Alecomusímpřipomenout,je,žeopřípravěaprůběhuvýběrovéhořízenínadodavatelemýtnéhosystémujsmepravidelněinformovalikontrolnívýborPoslaneckésněmovnyačastojsmejejdiskutovaliinavýboruhospodářském.Všeprobíhalozaznačnéhozájmumédií,vžádnémpřípadětedynelzetvrdit,žebysejednalooprocesutajovaný,netransparentníaSněmovněneboveřejnostibyoněmchybělyinformace.Místopředseda PSP Petr FialaPaneministře,jáseomlouvám,někteříkolegové,kolegyněsistěžují,ženeslyšíažemajízájemslyšetvaševyjádření.Dámyapánové,jetovážnétéma,prosímvásoklid.Paneministře,pokračujte.Ministr dopravy ČR Dan ŤokOkolomýtnéhotendrukolujeřadanepravdšířenýchstálestejnýmokruhemlidí,ajájsemrád,žejemohuuvést,jakojižmnohokrát,napravoumíru.Nejprvealemusímzcelazásadněodmítnoutjakékolivspojováníaktuálníchudálostí,respektivepolicejníchzásahůzminuléhotýdne,sčinnostíMinisterstvadopravy.Nicnenasvědčujetomu,žebypředmětemvyšetřovánímělobýtprodlouženísmlouvysestávajícímprovozovatelemčiúspěšněukončenýtendrnabudoucíhoprovozovatele.Nemohuprotonabídnoutnicjinéhonežpřipomenutíudálostí,kterésedělyokolomýtnéhotendru,kteréjsouvšeobecněznámé,alevesvětlenovýchudálostíbudememožnátytověcihodnotitijinýmzpůsobemneždoposud.Úvodemsevrátímdoroku2015-aononavícjetoocelémprůběhuvýběrovéhořízení-,kdyjsemnaministerstvopřišelsezadánímvypsatsoutěžnatechnologickyneutrálnímýtoporoce2016.Poměrněrychleseukázalo,žetonenítechnickyproveditelné.Důvodemnebylačasovátíseň,jaksečastomylněuvádí,aleskutečnost,žesmlouvanepočítalasesvýmkoncemanispředánímsystémujinémuprovozovateli.Jižvbřeznuroku2015jseminformovalvládu,žestátsipůvodnímkontraktemsicekoupiltéměřkompletnísystémvýběrumýta,aleautorskápráva,kterábymohlnabídnoutkvyužitínovémuprovozovateli,mělzískatažpoukončeníkontraktu,tedy1.lednaroku2017.Určitěneuškodí,kdyžsiteďkontraktzroku2006ajehododatkypřipomeneme.ZvítězilvněmKapsch,ažtřetínapásce,cožsepodařilodíkytomu,žeprvnídvěnejlevnějšínabídkybylyvyloučenyzesoutěže.Jábychtadyjenompřipomenul,žetehdyzpředanýchnabídeknejnižšínabídkupodalafirma,nebokonsorciumFelaManagementAG,AscomDamovoaABDGroupscenou15,084miliardy.DruhábylaAutostradeSPA,17,5miliardy,aažtřetíbylokonsorciumKapschscenou22,094miliardy,tojsoucenysDPH.Kroměvýšeuvedeného,žekontraktnepočítalsesvýmkoncem,přestožebylnadobudesetlet,bylozdeiustanovení,podlekteréhosemýtovybranénad90procentníúčinnostsystémubudedělitrovnýmdílemmezistátafirmuKapschjakoprovozovatele.Nutnododat,žetěchdesetletsystémfungovalsprůměrnouúčinností99procent,takžeprovozovateliročněztohotoustanoveníšlo150až200milionůkorun.Anavícjetoustanovení,kteréhlasitěkritizovaliNejvyššíkontrolníúřad.Aletonenívšechno,dámyapánové.HnedtřiměsícepopodepsáníhlavníhokontraktupodepsaltehdejšíministrdodateksKapschem,mimochodempárměsícůpředvolbami,vekterémseměnilyzásadnípodmínkykontraktu.Kapschmělpodlepůvodníhokontraktudovlastnictvístátudodattéžveškeréelektrickéidatovépřípojky,infrastrukturukontaktníchadistribučníchmíst.Tentododatekzčervnaroku2006konstatoval,žeuvedenévěci,toznamenátypropojkyainfrastruktura,zůstanouvevlastnictvíKapsche,respektivejehosubdodavatelů.Jinýmislovytoznamenalo,žestátpřišelomajetekvestovkáchmilionůkorunadalekovícesezkomplikovalopřesoutěženímýtnéhosystémuanavícstouplazávislostmýtnéhosytémunadalšíchsubjektech.Aletoještěnenívšechno.Dalšímdodatkem,atoještěvroce2006,bylopovoleno,abyKapschmístopevnýchpřípojeknamýtnébránypoužilgenerátoryelektrickéenergie.Takžekontraktpožadoval,abytambylypevnépřípojky,Kapschtosiceslíbil,alenedovedlvybavit.Dalšíproblematickýdodatekpodepsaljižnovýministrvroce2007.Vtomtododatkusezměnilrozsahzpoplatněnísilnicprvnítřídy.VpůvodnímkontraktuseKapschzavázal,žebudevybíratmýtonejennadálnicích,tehdyjichbylo986kilometrů,aleinadalších2580kilometrechprvnítřídy.Ano,slyšítedobře.Kapschjinýmislovyvroce2006deklaroval,žejehomikrovlnnátechnologiejevhodnáprozpoplatnění2580kilometrůjedniček.Tímtododatkembylrozsahzpoplatněnísníženna155,9kilometrusilnicprvnítřídy,tedyzhrubanapětprocentvysoutěženéhorozsahu.Nešlotedyonulovousazbu,okterésediskutujedneska,aleozrušenípodstatnéčástizakázky.Jinýmislovy,Kapschrealizovalúplnějinouzakázku,nežvroce2006vysoutěžil.Úplnoutřešničkounadortujedodatek,kterýmKapschzískalprávododatsvojimýtnouinfrastrukturunavšechnyzpoplatněnékomunikace,unichžstavebnípovolenínabudeprávnímocidokonceroku2017,tedycelýrokpokoncikontraktu.Takžekdyžjsmezískali,ŘSD,stavebnípovolenídokonceroku2017,takjsmemělipovinnostnatěchtoúsecíchještěvybudovatdálničnímýtnébrány.Jakobyvšichnipočítalistím,žeKapschbudemýtovybíratnavždy.Nikdozmýchpředchůdcůneudělalapravděpodobněaninemohludělatnicpropřípravudalšísoutěže,kteroujsmetedyzačalichystatodnuly.Vědělijsme,ževrámcipéčeřádnéhohospodářejsmepovinnidonovésoutěževložitistávajícísystémvevlastnictvístátu,coždíkytaktošikovněuzavřenésmlouvěprostěnebylomožné.Tadysidovolímmalouodbočku.Uchazečiovýběrmýtajejpakvesvénabídcevrámcizadávacíhořízenínebylipovinnivyužít,kčemužtakédošlo,alestímnepočítalanisamotnýKapsch.Nictoaleneměnínatom,žejejvšichnimuselimítkdispoziciasamirozhodnout,zdastátunabídnouvýhodnějšípodmínkysvyužitímsystému,svyužitímjehočásti,nebobezněj.Přestožejsmejižvroce2015sKapschemvedliintenzivníjednáníkdohoděodřívějšímpřístupuksystémuasoučinnostipřijehopředání,takktomunedošlo.Vtuchvílibylojasné,žesoutěžprostěvypsat,takjakbylazadánajakotechnologickyneutrální,novásoutěž,nelze.Našikoaličnípartneřisevšaktehdyzdráhalivzíttutorealitunavědomí.