Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-05 ps2017-027-01-004-012 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) U těchto změn , které vyplývají z poznatků aplikační praxe , se jedná zejména o úpravu v oblasti činnosti energetických specialistů . Podle návrhu má být umožněno tuto činnost vykonávat nově také právnickým osobám . Dále jsou zpřesněny požadavky na zpracování zprávy o uplatňování územní energetické koncepce obcí a krajů a vymezení subjektů povinných zajistit provedení energetického auditu . Přínos předloženého návrhu pak spočívá především v zefektivnění stávajícího legislativního rámce zvyšování energetické účinnosti a také , a to je podstatné , ve snížení administrativní a finanční zátěže subjektů dotčených povinnostmi v oblasti energetické účinnosti . Nad rámec již zmíněného bych potom rád zdůraznil , že urychleným přijetím návrhu zákona - pokud tedy Poslanecká sněmovna podpoří vyslovení souhlasu již v prvém čtení , a o to bych chtěl moc poprosit - může být pozitivní ovlivnění výsledku žaloby , která tedy bude Evropskou komisí podána k Soudnímu dvoru Evropské unie v souvislosti právě s nepřesnou transpozicí směrnice o energetické náročnosti budov . S ohledem na zmíněný negativní průběh , tedy hrozbu , reálnou hrozbu žaloby , respektive z důvodu snížení negativních dopadů na Českou republiku , potažmo na její rozpočet , si tedy dovoluji požádat o to , aby byl s návrhem vysloven souhlas již v prvém čtení . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru spravedlnosti Janu Kněžínkovi a požádám zpravodaje pro prvé čtení , pana poslance Pavla Pustějovského , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Prosím , máte slovo . Poslanec Pavel Pustějovský Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , evropský legislativní rámec pro zvyšování energetické účinnosti je tvořen třemi směrnicemi . Směrnicí o štítkování , směrnicí o energetické náročnosti budov a směrnicí o energetické účinnosti . Tyto jsou do našeho právního řádu transponovány právě zákonem o hospodaření s energií . Cílem předkládaného návrhu zákona je sladění národní s evropskou právní úpravou , ale i odstranění některých problémů v praxi . Návrh reaguje na skutečnost , že směrnice o energetickém štítkování byla zrušena nařízením ke štítkování . Vzhledem k přímé účinnosti nařízení jsou některá ustanovení zákona již nadbytečná . S Českou republikou bylo zahájeno řízení ohledně nesprávné transpozice směrnice o energetické náročnosti budov . Požadavek vystavování průkazu energetické náročnosti v budovách často navštěvovaných veřejnosti byl nedostatečně transponován do českého právního řádu , pouze pro budovy orgánů veřejné moci . Návrh tento nesoulad napravuje . Z tohoto důvodu navrhovatel navrhl projednat návrh zákona tak , aby s ním Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odstavce 2 jednacího řádu . Řadě velkých podniků odpadne také povinnost zpracovávat energetický audit . Ty dnes mají díky majetkové provázanosti skupin z pohledu zákona nadhodnocenou velikost . V mnoha případech tak zpracovávají energetický audit , přestože to není efektivní a účelné . V této souvislosti se i zpřesňuje dnes již přespříliš obecná definice energetického hospodářství . Oprávnění energetických specialistů se dnes uděluje pouze fyzickým osobám a cílem návrhu je stanovení stejných podmínek i pro právnické osoby . Ty , přestože dnes nabízejí za úplatu dokumenty zpracované energetickými specialisty , nemají stejné povinnosti a odpovědnost jako oprávněný energetický specialista . Mezery je často využíváno k podnikání s energetickým specialistou pod hlavičkou korporace , na kterou se ale nevztahuje režim přestupku . Požadavky na průběžné vzdělávání energetických specialistů byly shledány jako nadměrně zatěžující . V důsledku zmírnění úpravy dojde i k přesunu odpovědnosti za zajišťování organizace průběžného aktualizačního vzdělávání z pověřených organizací na Státní energetickou inspekci . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám rozpravu , do které je jako první přihlášen pan poslanec Petr Třešňák . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Třešňák Pěkné odpoledne . Vážené kolegyně , vážení kolegové , jak pan ministr spravedlnosti , tak pan zpravodaj zde zmínili zcela zásadní význam tohoto zákona , a to včetně geneze té nesprávné transpozice . Vzhledem k tomu , o jak důležitý právní předpis se však jedná , který mimo jiné ovlivní nejen podnikatele , ale i vlastníky domů a bytových jednotek a další , a jakých úprav se dotýká právě v oblastech energetických průkazů , energetických štítků a energetických auditů , a nejen to , a vzhledem k tomu , že tyto úpravy jdou nad rámec samotné implementace , proto považujeme za nutné tento tisk důkladně projednat ve výborech . Dovolte mi tedy , abych za klub Pirátů a za klub ODS přednesl námitku k projednávání dle § 90 jednacího rádu . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Je tedy námitka . Budeme pokračovat podle klasického postupu a s faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Petr Pávek . Potom se připraví pan kolega Zahradník . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Petr Pávek Děkuji za slovo , pane předsedající . Měl bych jednom doplňující otázku na pana ministra . Mě by zajímalo , jestli tuto transpozici konzultovalo Ministerstvo spravedlnosti s Ministerstvem průmyslu a obchodu . Jestli si je vědomo toho , že energetičtí auditoři nebo specialisté dneska mají omezený počet licencí . A obávám se , že tomu nenapomůže jenom rozšíření toho spektra oprávněných osob na právnické osoby . To znamená , jestli je tady vůbec potenciál dostatku energetických specialistů , kteří tedy budou moct tu práci vykonávat , protože ti současní auditoři jsou v zásadě přehlceni prací , což vede k tomu , že mají tedy zajištěnou obživu dlouhodobě - a to je určitě pro ně fajn - ale také to významně zvedlo cenu energetických auditů , potažmo tedy těch záležitostí spojených právě s těmi energetickými štítky . Tak se chci zeptat , jestli jste na toto připraveni a jestli jste nějak pohlíželi na možnost to rozvolnit . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce a budeme pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Jana Zahradníka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , chci k tomu zákonu vystoupit z důvodu , který je malinko jiný , než který tady představil pan kolega ze strany Pirátů , když spolu s námi navrhl veto . Já jsem si popravdě myslel , že pan ministr spravedlnosti předkládá ten zákon , protože zastupuje paní ministryni průmyslu . Je to tak . Takže tím je vysvětleno , že otázky na něj kladené asi nebudou padat úplně na úrodnou půdu , a proto je dobře , že díky našemu vetu přijde ten zákon do výboru a bude tam s odborníky možno zahájit diskusi . V každém případě podporuji snížení byrokracie , zlepšení podmínek jak tedy pro velké podniky , tak i ale pro fyzické osoby , majitele domů , kteří jsou poměrně nově zatíženi požadavky vyplývajícími z energetických zákonů . Chtěl bych zmínit jednu věc . Tady , když se podíváme na řekněme hlavní část toho zákona , tak tam se v hlavě III mluví o státním programu na podporu úspor energie . To je jedna z věcí , která je teď na pořadu dne . Evropská unie nás tlačí , abychom spořili s energií , abychom snižovali její spotřebu , a zároveň ale jako hlavní prostředek pro dosažení tohoto cíle uvádí tady zvyšování energetické účinnosti - tak abychom zvyšovali energetickou účinnost , snižovali energetickou náročnost a tak dále . To je v § 5 odstavec 1 . Já tomu rozumím . Evropská unie si stanovila pro rok 2030 indikativní cíl zvýšit energetickou účinnost o 30 procent . Už jaksi zamlčujeme sami sobě , že to přinese obrovské náklady pro provozovatele našeho průmyslu , že to zatíží v řádek desítek miliard korun tyto podnikatele , tyto instituce , které budou muset na dosažení vyšší účinnosti vynaložit tyto prostředky .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities