Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-21 ps2017-019-08-003-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Naproti tomu výdaje jsou docela dobře vyčíslitelné . Přesto v důvodové zprávě , kterou jsme obdrželi od Ministerstva financí , se hovoří o tom , že je to nereálné , že se může jednat pouze o obecné dohady , protože náklady každého podnikatele jsou jiné . Takže na jednu stranu výnosy jsou nám předkládány jako tvrdá data , jako tvrdá fakta , na druhou stranu náklady nejdou přesně vyčíslit . A já dokonce u těch nákladů souhlasím s jednou výhradou . Ty náklady jsou daleko lépe odhadovatelné než příjmy . Přesto jsou představiteli vlády příjmy předkládány jako tvrdá data . Minule jsem tady kupeckými počty dospěl k odhadu nákladů . Kdyby každý z těch podnikatelů měl jedno zařízení v průměru s nákladem na pořízení , instalaci , software za 20 tisíc korun , to je za tu první a druhou vlnu , za těch 170 tisíc nových podnikatelů , kteří byli zařazeni do první a druhé vlny , je to 3 , 4 miliardy pouhými kupeckými počty . Náklady na připojení na internet 500 korun za měsíc , to je 6 tisíc za rok na jednoho . To je další miliarda . Velmi konzervativní odhad 4 , 4 miliardy na získání těch diskutabilních 4 , 1 nebo 4 , 7 miliardy korun . A u těch 300 tisíc podnikatelů , které by teď čekala ta třetí a čtvrtá vlna , bychom se stejným výpočtem , tedy v průměru 20 tisíc korun na koupi zařízení , jeho instalaci , software , je to dalších 6 miliard . Mimochodem krásný byznys pro ty , kteří tato zařízení prodávají . Náklady na internet 500 korun za měsíc , 6 tisíc za rok , to je 1 , 8 miliardy . Vím , že namítnete , že jsou to pouze kupecké počty . Ale jsou daleko přesnější než ty výnosy , které jsou veřejnosti prezentovány jako tvrdá data a úspěch EET . Co se týče nákladů státu , položil jsem paní ministryni některé konkrétní dotazy . Ona mě odkázala na studium webových stránek www.etrzby.cz . Přesto bych ji požádal , aby zde konkrétně odpověděla , abychom se třeba nedopustili nějakého dalšího nedorozumění . Otázky tedy zní , já je zopakuji : Kolik byly ty skutečné , nikoli odhadovatelné , náklady na zavedení EET ? Kolik byly dosavadní náklady na jeho provoz ? Kolik státních zaměstnanců se nejenom muselo přijmout kvůli EET , ale kolik celkem státních zaměstnanců se zabývá vůbec problematikou EET ? A jaké jsou jejich mzdové náklady ? Jaké jsou náklady na jejich vybavení , náklady na jejich kanceláře , na počítačovou techniku a podobně ? Stejně tak platí mé otázky týkající se toho zvláštního režimu , toho zavedení papírového EET , jestli se tomu dá říct papírové EET , pro ty nejmenší . Kolik se očekává výnos z tohoto zvláštního režimu ? A kolik bude náklad na všechny ty úředníky , kteří budou přijímat ty účtenky v krabicích jednou za čtvrt roku na finančním úřadě , a ta papírová hlášení ? A kolik bude náklad na ty úředníky , kteří budou tyto účtenky kontrolovat , budou je archivovat , budou s nimi dále manipulovat ? Samozřejmě že mířím k přiměřenosti a efektivnosti uvedeného režimu . Je to zatížení těch nejmenších nikoli elektronickou , ale papírovou byrokracií . Nebylo by lepší a efektivnější toto pro ty nejmenší úplně zrušit ? Aspoň tedy pro ty nejmenší ? Ještě k přínosům EET , nad kterými visí otazník . Vlastně jeden výnos můžeme určit zcela přesně a je to příjem za pokuty . Příjem za pokuty je jediným stoprocentně doložitelným příjmem a přínosem EET pro státní rozpočet . Jediným . Opravdu vám to stálo za to ? Tento příjem dosáhl podle důvodové zprávy cca 78 milionů korun . Od 1 . 12 . 2016 do 28 . 5 . 2018 . Mimochodem vidíte , že se nám předkládají v důvodové zprávě údajné výnosy za rok 2017 , ale u pokut za delší období . Ale zpět k těm číslům . 78 milionů , které získal stát , státní rozpočet , z udělených 7 677 pokut , a to z celkem 119 037 kontrol podle důvodové zprávy . Průměrná pokuta ve výši cca 7 tisíc korun . Tolik strohá důvodová zpráva . Na množství kontrol se ale ukazuje , jaký bič na podnikatele dostala do ruky Finanční správa . A otázkou zůstává , jestli k němu přistoupila uměřeně . Já si to nemyslím . Myslím si , že agresivní přístup při využívání svých pravomocí a nástrojů promítla i do kontroly EET . Tedy jinými slovy , tento jediný doložitelný příjem z EET je navyšován díky tomuto agresivnímu a nekompromisnímu přístupu . Informace z terénu , které dostávám , jsou přímo otřesné . Kontroloři číhají na každou chybu zaměstnance podnikatele . Podnikatelé totiž mnohdy platí ne za to , že chtějí zatajit tržbu , ale za chyby svých zaměstnanců . Mohlo by se říci , že šest sedm procent z kontrol , ze kterých vzejde pokuta , odráží údajnou nepoctivost podnikatelů . Ve skutečnosti je množství těchto pokut udělováno za chyby zaměstnanců , nikoli za záměrné nepoctivé jednání podnikatelů . Dostávám zprávy o přehnané tvrdosti kontrol , kde Finanční správa rovnou uděluje pokuty třeba i za banální přestupky , třeba i za roztržitost prodavaček . Uvedu několik případů , které jsou mediálně známé , abyste si sami udělali představu o postupu kontrol . Mediálně známý případ , případ , který se stal v Holešově ve Zlínském kraji . Za to , že místní trafika nevystavila účtenku a nezaevidovala tržbu za nákup krabičky bonbonů Tic Tac ve výši 15 korun , dostal majitel pokutu ve výši 15 tisíc . To je o 50 % více , než je průměrná pokuta u Finanční správy . Majitel se proti pokutě odvolal , žádal o její zrušení nebo snížení , jelikož mu přišla nepřiměřená . Celá situace totiž podle něj vznikla tím , že brigádnice ve snaze vytisknout účtenku klikla na malém tabletu na špatné místo , čímž celou aplikaci zavřela , a v nastalém stresu začala zmatkovat . Jednalo se o 71 letou starou paní . Finanční úřad ovšem toto vysvětlení vyhodnotil tak , že žádné polehčující skutečnosti nenastaly , a ještě navíc zvýšil pokutu o tisíc korun na náklady řízení . Další případ . Majitelka malého obchodu s oděvy a galanterií dostala na konci loňského roku pokutu 3 tisíce kvůli porušení zákona o evidenci tržeb . Podle úřednic prodavačka zaevidovala platbu a vystavila účtenku až poté , co jí řekly , že dělají kontrolu . Prodavačka říká , že měla na kase rozmarkovaný jiný nákup , ale ženy jí podávaly peníze , tak si je od nich vzala a položila na pult . Když předchozí zákaznice zaplatila , kontrolorky jí údajně ihned řekly , že porušila zákon . Prodavačka tržbu poté zaúčtovala a odeslala do systému , jenže podle kontrolorek to bylo o minutu později , než proběhla platba . Jednalo se o nákup zipu za 30 korun . A tak dále . Mohl bych tady číst mnoho takovýchto případů . Připadá vám to , kolegyně a kolegové , v pořádku ? V jakém prostředí vlastně chceme , aby podnikatelé a živnostníci žili , podnikali , fungovali ? Chceme , aby žili v přátelském prostředí , nebo v prostředí strachu a stresu před neadekvátním přístupem Finanční správy ? Ve jménu svatého boje za zvyšování příjmů státního rozpočtu a ve jménu permanentní preventivní nedůvěry vůči podnikatelům . Abyste mi špatně nerozuměli , já většinu zaměstnanců Finanční správy považuji za slušné lidi , kteří se mnohdy snaží těm podnikatelům i pomoci . Nicméně mnohá vyjádření nejvyšších představitelů naší země , hnutí ANO , vedení Finanční správy a tlak na výši příjmů v rozpočtu za každou cenu uvolnil ruce těm , kteří se přihlásili za křižáky v této svaté válce , abych se vrátil ke srovnání ze začátku svého projevu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities