Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-21 ps2017-019-08-003-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.10 hodin) Tato nedůvěra je převáděna do systému pod krycím názvem EET , kdy si podnikatel zajišťuje a platí svoji vlastní kontrolu pro stát . Já už jsem to tady nazval minule systémem , kdy náklad na můj výnos zaplatí někdo jiný . To je skutečně řízení tohoto státu jako firmy ? Náklad na můj výnos zaplatí někdo jiný ? Zkusme si na to odpovědět . Ti malí podnikatelé totiž nemají za sebou tým právníků , účetních , poradců atd . , aby se nějak dokázali vyznat ve spletitosti našich zákonů a dokázali si pro sebe tu nejoptimálnější cestu . To není holding , který si svou cestu vždy najde , když bude chtít . Co já vyčítám všem těm opatřením typu kontrolních hlášení , EET a mnohých dalších , je to , že stát se zaměřil na ty nejmenší a nejvíce zranitelné . Chápu , že je to pro stát ta nejjednodušší cesta , ale zároveň pro naši ekonomiku a pro osobní životy těchto lidí ta nejvíce bolestivá cesta . Speciálně pro pana kolegu Bláhu prostřednictvím pana předsedajícího zopakuji , že považuji malé a střední podnikání za významnou a zejména nenahraditelnou součást naší ekonomiky . Podíl malých a středních podniků na celkovém počtu aktivních podnikatelských subjektů , jak vychází z poslední zprávy o malém a středním podnikání za rok 2016 , byl 99 , 8 % . Podíl přidané hodnoty malých a středních podniků v roce 2016 činil 56 , 2 % a podíl zaměstnanců malých a středních podniků na celkovém počtu zaměstnanců podnikatelské sféry v České republice v roce 2016 činil přes 59 % . Na těchto číslech je vidět , že jejich aktivita je nenahraditelná . A až nebude tak dobře , až nebude takový ekonomický růst , tak budeme rádi i za každého člověka , který se dokáže postarat sám o sebe , stará se sám o sebe . Mimochodem budeme za to rádi i z toho důvodu , že se vlády s ministry financí za ANO tak rozjely s provozními výdaji státu , které někdo do budoucna bude muset zaplatit . Perpetuum mobile , jak nám představila v některých rozhovorech paní ministryně práce a sociálních věcí paní ministryně Maláčová , to perpetuum mobile , čím větší budou provozní výdaje státu , tím větší budou platy ve státní správě , tím větší budou jeho příjmy , nikde nefunguje a nikde fungovat nebude . Všechny výdaje státu zaplatí nakonec střední třída a právě i těch 170 tisíc živnostníků z první a druhé vlny a dalších 300 tisíc lidí v té třetí a čtvrté vlně . A ti jsou nedílnou součástí právě střední třídy . Když slyším hovořit šéfa finanční správy pana Janečka o podnikatelích , jejich kontrolách , tak si vždy připomenu právě slova papežského legáta Arnolda Amauryho : Zabte je všechny , Bůh si je přebere . Pod jeho vedením začalo zneužívání zajišťovacích příkazů , necitlivý přístup státní správy zdokladovatelný neuvěřitelnými výzvami novomanželům , aby doložili státní správě , kde byli ubytováni jejich svatebčané , co jedli , co vypili , kdy byla unesena - možná - nevěsta , pod hrozbou pokuty . Je to takový velice citlivý svatební dar od Finanční správy . Je to jenom ukázka toho , jakým způsobem se Finanční správa rozjela a jakým způsobem jedná v našem státě a v našem podnikatelském prostředí . Každý známe pohádku o pyšné princezně , známá scéna , kdy drábovi pomůže uhlíř a nechá ho u sebe přespat a ráno se dráb ptá : A co ty , uhlíři ? Máš zaplacené daně ? Asi se všichni shodneme , že to nebyla kladná postava . A já se domnívám , že hlavní postava Finanční správy nemá vést Finanční správu k agresivnímu jednání na využívání svých pravomocí a k akcím pod krycím názvem Kombajn , ve kterém je jedno , že třeba zničí devět slušných podnikatelů , hlavně že zničí toho jednoho neslušného . Paní ministryně tady opakovaně říkala , že to máme nechat na ní , že si udělá pořádek ve Finanční správě . Ale obávám se , že člověka nezměníte . A pokud neuděláte skutečně razantní kroky , které zatím nevidíme , včetně třeba personálních , tak dáváte dovnitř státní správy , dovnitř Finanční správy i veřejnosti signál , že takové chování je v pořádku , takto je to v pořádku , a stavíte se chtě nechtě na stranu takového postupu . A EET je symbol této permanentní nedůvěry . A to mi na tom celém vadí co nejvíce . Vy jste EET prosadili a tak jste svou rétorikou uměle rozdělili společnost na podnikatele a zaměstnance , zaseli jste permanentní nedůvěru , která , věřte nebo nevěřte , těm poctivým velmi vadí , protože je nezasloužená . Společnost se jednoduše rozděluje , ale velice těžce se spojuje a my zatím ty kroky k tomu spojování společnosti tedy opravdu , opravdu nevidíme . EET není jediná . Zaváděli jste další opatření , kontrolní hlášení , snížení limitu pro výdajové paušály , a tím jste administrativně , časově i finančně tyto podnikatele zatížili . Byrokracie roste a to zase podnikatelům vadí , a to nejen těm stávajícím , ale odrazuje zejména mladé lidi od vstupu do podnikání a de facto od samostatnosti . Vy jste nijak tuto zvyšující zátěž nekompenzovali , vy jste odmítli námi navrhovanou možnost a podanou ruku ve formě zvýšení limitu pro uplatnění výdajových paušálů . Administrativa spojená s daněmi je u nás jedna z největších v Evropě . Podle studie Price Waterhouse Coopers pro Světovou banku průměrný podnikatel vynaloží 243 hodin na tuto byrokracii spojenou s daněmi . V Chorvatsku , které je vlastně vzorem , proto se podle jeho vzoru zaváděla EET , to je 206 hodin , na Slovensku 192 hodin , v Rakousku 131 hodin , ve Velké Británii 110 hodin atd . Já už jsem tady ta čísla jednou říkal právě v bodě o výdajových paušálech . A paní ministryně mě tady opravila s tím , že mám stará data a že už jsme na tom lépe . Já jenom připomínám , že vycházím ze studie Paying Taxes 2018 . Každý ale může udělat chybu , já se za to na paní ministryni nezlobím . Pan poslanec Volný mě tady také minule opravoval , že v číslech míchám dohromady první a druhou vlnu a třetí a čtvrtou vlnu . Já se mu omlouvám , že to tak vyznělo . Myslel jsem tím , že naše společnost je zahrnována množstvím čísel , která jsou předkládána jako tvrdá data . Celkově 18 miliard za rok 2017 , tedy za rok první a druhé vlny , podle veřejného vyjádření premiéra této země 10 miliard , podle odhadů , které opakovaně zveřejnilo Ministerstvo financí , 4 , 7 miliardy a podle stanoviska NKÚ odkazujícího se na návrh státního závěrečného účtu za rok 2017 4 , 1 miliardy , což je celkem 0 , 3 procenta státního rozpočtu . Nic moc . Ve jménu 0 , 3 procenta rozpočtu se zavedlo takto šikanózní opatření , kontrola , kterou si podnikatelé sami platí . Ovšem věrohodnost těchto čísel je podle samotného Nejvyššího kontrolního úřadu diskutabilní . Znovu ocituji jeho stanovisko : Odhadované dopady zaváděných opatření se v jednotlivých dokumentech Ministerstva financí významně lišily . Věrohodnost těchto údajů je diskutabilní , protože v materiálech jsou zveřejňovány rozdílné hodnoty , u nichž není vysvětlena metoda jejich výpočtu , a nejsou podloženy ani analýzou konkrétních dat . Ale vy , v čele s panem premiérem , to prezentujete jako fakta . Prezentujete to veřejnosti jako fakta . A já se paní ministryně zeptám , jak Ministerstvo financí pozná , že ta zaevidovaná tržba v systému EET byla v minulosti zatajena , a je tedy evidována proto , že se zavedlo EET . Nebo je evidována proto , že přišel za podnikatelem nový zákazník , případně stávající zákazník více nakoupil . Je to spíše řečnická otázka , já po paní ministryni nebudu chtít ani odpověď . Samozřejmě že nemůže toto nikdy potvrdit se stoprocentní jistotou , to nikdy se stoprocentní jistotou nikdo nemůže vědět . Proto výnosy dosažené díky EET zůstanou vždy s otazníkem . A já se skutečně domnívám , že je dosahováno větších tržeb díky ekonomickému růstu , díky aktivitě lidí , díky tomu , že lidé více vydělávají a také více utrácejí . Proto je vliv na EET na příjmech státu přeceňován a všechna čísla týkající se výnosů jsou diskutabilní .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities