Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-20 ps2017-019-07-002-075 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) Zároveň Poslanecká sněmovna doporučuje změnit prioritizaci oblastí následujícím způsobem : politickým , právním , sociálním a ekonomickým pojmům a strukturám . Poslanecká sněmovna také požaduje , aby jako základ pro občanskou kompetenci byla explicitně uvedena znalost kulturních kořenů Evropy , kterými jsou mimo jiné židovsko - křesťanská kultura , řeckořímská tradice demokracie a právního státu , jakož i humanismus a osvícenství ; 3 . u kompetence občanské , jakož i kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování požaduje konkretizovat , že " podporou kulturní rozmanitosti " - toto je v uvozovkách , protože je to citace z původního textu - se rozumí podpora rozmanitosti pouze takových kultur , které jednoznačně a plně uznávají základní lidská práva a svobody a nejsou v rozporu s právními řády evropských zemí ; 4 . připomíná , že prvotní motivy evropské integrace po druhé světové válce , tj . zajistit mír , stabilitu a zamezit dalším ničivým konfliktům v Evropě , položily základ pro ekonomický a sociální rozvoj Evropy a měly by být proto zdůrazňovány i v současnosti ; 5 . podporuje rozvoj jazykové kompetence s důrazem jak na mateřský jazyk , tak i na cizí jazyky . Znalost cizích jazyků považuje Poslanecká sněmovna za klíčovou kompetenci člověka v době globalizované ekonomiky 21 . století . Poslanecká sněmovna vyzývá Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy , aby věnovalo zvýšenou pozornost jazykovému vzdělávání s ohledem na skutečnost , že Česká republika v této kompetenci dlouhodobě zaostává ; 6 . bere na vědomí rámcovou pozici vlády k tomuto dokumentu ; 7 . upozorňuje , že podle Zprávy o České republice 2018 předložené v rámci aktuálního cyklu evropského semestru je jedním z hlavních strukturálních problémů České republiky přetrvávající nízká atraktivita učitelského povolání ; 8 . v této souvislosti připomíná nezbytnost systematické dlouhodobé podpory pedagogických pracovníků na všech úrovních vzdělávacího systému prostřednictvím zajištění odpovídajícího počátečního a pokračujícího vzdělávání , vhodných pracovních podmínek a odpovídajícího platového ohodnocení . Tolik návrh usnesení , které přijal výbor pro evropské záležitosti a které předkládá Poslanecké sněmovně . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji předsedovi a zároveň zpravodaji výboru pro evropské záležitosti Ondřeji Benešíkovi . Otevírám všeobecnou rozpravu , do které je jako první přihlášen pan poslanec Kopřiva . Prosím , aby se diskuse vedly . . . Ještě pan předseda . Už jsem ohlásil pana kolegu Kopřivu , tak poté vám dám hned slovo . Já tomu rozumím . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec František Kopřiva Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , sem velmi rád , že se věnujeme tak důležité problematice , jako je občanské vzdělávání . Já bych se zpočátku věnoval trochu tomu navrženému usnesení a pak bych k tomu doplnil komentář za náš klub . My jsme na výboru pro evropské záležitosti , jak citoval pan předseda Benešík , hodně slovíčkařili . Koneckonců pan kolega Zahradník potvrdí , že ta sémantika je důležitá na výboru pro evropské záležitosti . A já si dovolím v této chvíli taky ještě slovíčkařit , protože bych se rád vyjádřil k bodům 2 a 3 toho usnesení . K bodu 2 . Mně přijde trošku absurdní ten souboj mezi aktivním a zodpovědným občanstvím , přijde mi to jako trochu nesmyslné hraní si se slovy , protože jedno nutně předpokládá druhé a jde to ruku v ruce . Aktivní občan se musí nutně informovat a k zodpovědnosti pak patří i aktivita . Normativní vyjmenovávání hodnot v bodu 2 , na kterých stojí evropská kultura , podle mě není příliš nutné , protože žijeme v prostoru , kde si rozhodnutí , jestli je důležitější kořen židovský , katolický nebo reformační udělá každý sám , když se informuje . K tomu nepotřebují lidi instrukci ze školy . Proto jsem rád , že jsme aspoň našli konsenzus , že jsme na můj návrh doplnili " mimo jiné " , že to tedy nejsou jen tyto kořeny , ale i další , a jsem rád , že jsme doplnili osvícenství , protože osvícenství je podle mě jedním z pilířů novověku . K bodu 3 bych potom chtěl podotknout , že vzdělávání klade kromě osvojování si již ověřených znalostí také důraz na nezávislé myšlení . Právě díky osvícenství víme , že škola by měla motivovat k uvažování mimo zajeté koncepty , a rozmanitost ve výuce bychom neměli v žádném případě omezovat . Jistě , vzdělávací systém nesmí nabádat k aktivitám , které nejsou kompatibilní s občanským soužitím , či dokonce ilegální . Tuto linii však v právním státě určuje zákon , nikoliv naše subjektivní definice evropských hodnot . A my se o těch evropských hodnotách často bavíme nejen na výboru pro evropské záležitosti , ale i tady na plénu a jistě všichni uznáme , že to je hodně subjektivní . Tudíž nepovažuji za účelné šermovat pojmem " hodnotové vymezení evropské kultury " , takže jsem na výboru navrhl nahradit ta hodnotová vymezení evropské kultury těmi právními řády evropských zemí . To dává větší smysl podle mě . Pak tam jsou další body , se kterými nelze než souhlasit . Plně podporujeme deklaraci v bodě 5 o rozvoji jazykových kompetencí , neboť výrok Jana Amose Komenského o jazycích platí v globalizovaném světě 21 . století dvojnásob a navíc je na rozdíl od různých jiných výroků jemu premiérem připisovaných skutečně jeho . Obzvlášť pak oceňujeme deklaraci v bodě 8 a přidáváme se k výzvě větší podpory adekvátního finančního ohodnocení učitelů . I přes tyto drobné výhrady Česká pirátská strana s tím usnesením po korekcích souhlasí , takže ho podpoříme . A já bych chtěl velmi poděkovat panu předsedovi Benešíkovi za vstřícnost , kterou projevil při hledání konsenzu na výboru pro evropské záležitosti . Tak , končím se slovíčkařením a teď k meritu věci . Vůbec ta nejzásadnější věc . Dnes tady hlasujeme o stanovisku k nezávaznému unijnímu doporučení , přitom stále nemáme koncepci občanského vzdělávání národní , a to přesto , že minulá Sněmovna si to na podnět kolegy Jiřího Miholy vytkla za úkol na své 23 . schůzi , konkrétně 4 . prosince 2014 , bylo to hlasování číslo třicet . A tam je jasně deklarováno , že koncepce občanského vzdělávání je důležitá , a bohužel od té doby se nic nestalo . Minulá vláda nic neudělala , současná vláda jaksi začala něco dělat , ale pak to poslala opět k ledu . To mě docela mrzí . Konkrétně 12 . července byl předložen návrh , 19 . 7 . byl rozeslán a 24 . července tohoto roku byl zařazen na jednání vlády . Bohužel 31 . července byl tento dokument z vlády stažen . Takže já to vnímám opět , že se tady budeme teď možná dohadovat o evropském nezávazném doporučení , a přitom nemáme koncepci národní . To mě poměrně mrzí . Na závěr bych rád podotkl , že informovaná , aktivní a zodpovědná občanská společnost je jedním z pilířů demokratického a právního státu . A všechny autoritářské režimy se vždycky bojí aktivní občanské společnosti . Proto bych se rád vyhradil prostřednictvím pana předsedajícího k výrokům pana kolegy Klause mladšího , že by snad občanské vzdělávání mělo být vymýváním mozků . Já si myslím , že tento výrok je naprosto v rozporu se zdravým rozumem i s tímto usnesením výboru pro evropské záležitosti . Toto usnesení přímo předpokládá vznik rozumné koncepce občanského vzdělávání , které ve vzdělávání právě má odstranit nesmyslnou demagogii a má šanci zlepšit schopnost rozpoznat manipulaci , ať z jedné strany , nebo z druhé strany . To je ode mě vše , já vám děkuji za pozornost a prosím , podpořte usnesení . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . To byl pan poslanec Kopřiva . Nyní pan poslanec Lubomír Volný , další přihlášený do rozpravy . Ještě než přistoupí k řečnickému pultu , dovolte , abych konstatoval došlou omluvu z jednání od Dominika Feriho , který se omlouvá do 13 hodin . Pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities