Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-09-12 ps2013-060-05-002-028 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) A tady se musím ptát . Přece konkurent Budvaru není z Kanady . Proč by tedy měl být problém do smlouvy Evropské unie a Kanady toto pivo dát ? A zase narážíme na to , co už jsem říkal v předběžné komplexní analýze , že tady existuje dohoda NAFTA , dohoda mezi Spojenými státy , Kanadou a Mexikem , která sice teď probíhá revizí , ale probíhá revizí vztahů USA - Mexiko . Kanada v tom je jaksi nevinně a spíše naopak se bude rozšiřovat . Tady může být první krok činěn v neprospěch naší ochranné známky a může být v rámci probíhajících soudních sporů ve světě dán argument americkým oponentům , konkurentům našeho budějovického Budvaru v rámci těchto letitých sporů . Tady bych také rád slyšel od pana předkladatele , pana ministra , jasné slovo , že se tak nestane a že je schopen zaručit , že tato smlouva nebude mít v budoucnu nějaké negativní důsledky na tyto probíhající známkoprávní spory v rámci celého světa . Ochranné známky jsme vcelku probrali . Potom se ještě podíváme na další atribut odpovědí z Ministerstva průmyslu a obchodu , který se týká toho , co jsem tady v minulosti říkal , a opět jsem citoval studii dopadů , a to možnost omezit nebo rozšířit zakázky strategického významu na takzvané offsety , nebo chcete - li výhodu zapojení českého průmyslu do významných ekonomických staveb . Jmenovitě se mi jedná o budoucnost dostavby jaderné elektrárny v případě výstavby další , případně takzvané offsety v působnosti Ministerstva obrany v rámci nákupu vojenské techniky v případě rozvoje nákupu vojenské techniky . Tady se nabízí zajímavá otázka , jestli jsme i v minulosti nepostupovali protiprávně , když jsme podmiňovali zapojení českého obranného průmyslu při nákupu vojenské techniky v zahraničí , aby byli zapojeni do těchto nákupů jako subdodavatelé , popřípadě jsme požadovali jako výhodu po dodavatelích , aby zapojili české subdodavatele . Ministerstvo průmyslu a obchodu mi odpovědělo ve svém dopise , že jsme vlastně ani v minulosti nic takového požadovat nemohli , protože to prý odporuje světové obchodní dohodě a dalším , které zase v uvozovkách Evropa již dneska ctí . Tady bych si dovolil připomenout i obchody , které uzavírají jiné evropské státy v této oblasti , kde praxe zapojení vlastního obranného průmyslu je velice častá . Tady ministerstvo z jedné strany říká : už to dneska není povoleno , proč si stěžuji na to , že tam nebudou offsety - znovu zdůrazňuji , že jinde v Evropě to je - a z druhé strany ale dodává , že vlastně o nic nejde , protože na to myslí článek 19.1 v těchto dohodách , který se týká právě vynětí z veřejné obchodní soutěže těchto komodit . Já jsem si tu práci dal a nastudoval jsem si přílohu 19.1 dohody , ve které se odkazují nicméně i na článek 19.4 , který se věnuje poptávanému zboží , pokud je zadavatelem příslušné ministerstvo . Buď citujeme z jiných materiálů , nebo mám přístup pouze k části materiálů . Abych objasnil , na úložišti materiálů Sněmovny je CETA věnováno , a teď je tam asi písmen až po x , jednotlivých etap smlouvy , je opravdu velice obsáhlá . Jsou tam desítky dodatků , desítky poddodatků , tabulek a dalších záležitostí , velice těžce se v tom hledá . Může to být i moje chyba , to bych potom rád , aby pan ministr obrany se k tomu vyjádřil , ale v příloze 19.1 , na kterou se odkazuje dopis Ministerstva průmyslu a obchodu , který se týká ústředních orgánů státní správy , kde jsou vyjmenovány a kde on tvrdí , že se to na ně nevztahuje , tak tato příloha 19.1 se týká harmonogramu pro přístup na trhy Kanady . Jinými slovy kanadská strana si tady vyjmenovává své státní orgány , protože Kanada je jako sice malý stát s 36 miliony obyvateli , ale obrovskou rozlohou rozložena na jednotlivá uskupení . Jsou tady desítky agentur a ten seznam čítá řádově , nebudu ho tady číst , byť bych asi mohl zdržovat trošku více , ale je jich tady asi 70 . . . správné číslo je 98 státních orgánů , které si vyčleňují z platnosti této smlouvy v rámci nasazování našeho zboží na kanadský trh - z bezpečnostních hledisek , upozorňuji , většinou ; tyto organizace mají něco společného s veřejnou službou , bezpečností , s armádou . V těchto výjimkách jsou vyjmenovávány jako organizace nemusející aplikovat CETA . Ty přílohy ostatní 19.4 , na které se vztahuje potom ta odpověď , jsou opravdu o hodnotách zboží , které se může dodávat na různé trhy v Kanadě . Ať jsem hledal , jak jsem hledal , zrcadlově odpovídající analogii k Evropské unii , to znamená bod 19 § 19 , který je zmiňován ve smlouvě , jsem ale v příloze týkající se Evropské unie prostě nenašel . Buďto není na úložišti dat , což se mohlo stát , protože materiálů je obrovsky velké množství , anebo neexistuje . To by potom znamenalo ale problém , protože si myslím , že zase otevíráte tu otázku budoucích nákupů třeba vojenské techniky a možného podmiňování zapojení českého průmyslu do této dodávky . Já si myslím , že tím , že se budeme snažit posílit vojenský rozpočet , až 2 % slibovaného HDP , se nám může stát , že miliardy sice budeme nakupovat a můžeme nakupovat obrněné transportéry , ale již těžko budeme podmiňovat výhodu nebo výběr partnera a dodávku tím , že do toho zapojí české firmy , protože se budeme dopouštět diskriminace . Celá tato smlouva je postavena na nediskriminačním přístupu ze strany Evropské unie . Upozorňuji , že Kanada tam výjimky má . Tady nastane otázka toho , zda do budoucna se bude možná třeba Tatra Kopřivnice coby významný dodavatel vojenské techniky spolupodílet na dodávce . Co jiného je než diskriminace to , že řekneme , ať nám dodáte 200 transportérů , ale rádi bychom , aby některé celky byly vyrobeny u nás , třeba v našem podniku Tatra . Ta Tatra si může vybrat jenom jednoho potenciálního partnera a ti ostatní řeknou : ale vy máte jenom jednoho výrobce , toho už si dopředu koupila naše konkurence a my se cítíme diskriminováni , že ho nemůžeme poptat - a v ten moment tento požadavek je diskriminační vůči ostatním dodavatelům . A pokud bychom vybrali dodavatele , který bude kooperovat s Tatrou , protože to chceme , tak tady máme jasné porušení nediskriminace výběrových řízení . Proto má otázka směřuje na ministra obrany , jak se k tomuto míní do budoucna vyjádřit a zda je také ochoten slíbit tady na mikrofon , že do budoucna nehrozí na základě této smlouvy omezení možností pro českou armádu využívat české dodavatele v rámci offsetů - upozorňuji , to znamená v rámci kooperace na zbrojním průmyslu . Bavíme se o tom , že to je obchod za miliardy korun , to si asi všichni uvědomujeme , a že bychom všichni velice rádi , aby ten obchod za miliardy korun probíhal i na českém území , nejenom dodávkou kompletních dílů . To považuji za docela závažnou věc z tohoto pohledu té nediskriminace , kterou je tato smlouva celkově protknuta . Osobně by mě zajímalo také , jak dalece jsou ochotni páni ministři české vlády se za to zaručit . Bojím se , že tato smlouva úplně uniká základní pozornosti . Je zpracovávána štábem úředníků , jsou za to zodpovědní konkrétní lidé , ale jak dalece jsou vnímány souvislosti této komplexní smlouvy .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities