ps2013-057-06-005-013.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-24 ps2013-057-06-005-013 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin) Konstrukce toho , co jsme přijali na výboru pro bezpečnost , je taková , že by příslušníkovi v případě úmrtí mohl být vyplácen až dvanáctinásobek , ale v tom poměru , který je , tedy tři platy a potom následně každý půlrok půl platu . To znamená , aby byl příslušníkovi bezpečnostních sborů vyplácen celý dvanáctinásobek , to znamená jeden roční plat , musel by ten příslušník sloužit 21 let . A já se ptám , proč hodnotíme jinak to , jestli zemře příslušník , který sloužil pět let , sedm let , deset let , dvacet let ? Smrt je smrt a měl by bezpečnostní sbor , stát , Česká republika , umět najít dostatek finančních prostředků . A věřme , že ty prostředky nebudou potřeba , protože nám příslušníci při výkonu služby umírat nebudou , policisté , protože budou mít dobrou balistickou ochranu , jiné vybavení , které odpovídá modernímu bezpečnostnímu sboru , a pak nebudeme vyplácet nic . Ale pokud zemře , tak proč vyplácet každému jinak podle toho , jak dlouho u toho bezpečnostního sboru byl ? Já si myslím , že to není spravedlivé , a proto jsem to svým způsobem trošku upravil . V § 64 odst . 3 slovo " trojnásobek " , což je současné znění zákona , nahrazuji pojmem " dvanáctinásobek " . A abyste neřekli , že jsem hodně rozdávačný , tak jsem dal variantu ještě druhou , kterou je devítinásobek . Ale zemře - li , tak ať je pozůstalým vypláceno každému stejně . Ono to stejně nebude , protože každý příslušník má jiný plat . Já preferuji samozřejmě variantu dvanáctinásobek , tak jak jsme se dohodli ve výboru pro bezpečnost , jen tam necítím to , že by to mělo být odstupňováno podle délky služby . Takže to je , vážené kolegyně a kolegové , jeden z pozměňovacích návrhů , ke kterému se pak přihlásím v rámci podrobné rozpravy . Druhým pozměňovacím návrhem , který jsem vložil do systému a ke kterému se také později přihlásím , je příspěvek , já to nazývám kázeňská odměna . Důvodem , proč bych něco takového chtěl , je to , že tato novela , kterou projednáváme , navrhuje náborový příspěvek ve výši 30 až 150 tisíc korun podle toho , kde ten policista bude nastupovat do výkonu služby . Předpokládejme , že v Praze je dlouhodobý podstav , takže v Praze nový policista nebo nový příslušník dostane celých 150 tisíc korun . Na výboru pro bezpečnost jsme vedli diskusi , zda se potom má upisovat u bezpečnostního sboru na čtyři roky , jak říkal návrh , nebo to má být na osm . Nakonec jsme došli ke kompromisu a tím je šest let . Takže ten materiál tady k tomu máme a snažíme se touto novelou sehnat nové mladé příslušníky bezpečnostních sborů . Ale pokud se podíváme do policejních statistik , oni nám odcházejí především ti zkušení a my jsme povinni , protože bezpečnost - a říkám my všichni , vážené kolegyně a kolegové - protože bezpečnost není ani oranžová v rukou sociální demokracie , ani modrá , ani červená , ani rudá , bezpečnost je jenom dobrá nebo špatná , jak už jsem několikrát zmínil , a bezpečnost se týká nás všech , vás , vašich manželek , dětí , rodičů . Takže já po dohodě s kolegy se domnívám , že musíme hledat cestu k tomu , jak docílit toho , aby zkušení policisté řady policie neopouštěli . A není to pouze o policistech , je to o příslušnících všech bezpečnostních sborů , personální problémy jsou i u Vězeňské služby . Ale sedí tady pan ministr vnitra , tak mluvme o policii , popřípadě hasičích . Takže můj pozměňovací návrh říká , že u příležitosti trvání služebního poměru v délce pěti let a každých následujících pěti let , pět , deset , patnáct , dvacet a samozřejmě 25 , 30 , pak už většinou ten policista odchází , protože má plnou výsluhu , se udělí příslušníkovi kázeňská odměna , peněžitý dar , ve výši měsíčního služebního příjmu daného příslušníka . Je to jeden plat navíc . Nemluvíme o 13 . platu , nemluvíme o 14 . platu , který kdysi u policie už také pamatujeme , ale mluvíme o určité stabilizaci . A bude vystupovat podle tabule paní kolegyně poslankyně Jana Černochová , která má jinou formu stabilizace délesloužících policistů . Tento můj návrh , peněžitý dar , kázeňská odměna , nedělá rozdíly mezi tím , jestli je někdo v páté , v šesté , v sedmé nebo v deváté platové třídě , jak je úspěšný , ale ani v tom , jak je alpinistický vůči svému nadřízenému , a je odměňován za to , že vydržel sloužit u bezpečnostního sboru pět , deset , patnáct , dvacet let . Policista si na to počká , dostane jeden plat navíc . Nejsem ekonom a nedokážu některé věci přesně zhodnotit po ekonomické stránce , ale zhodnotil jsem to , že by se jednalo o částku cca 300 milionů korun v rámci jednoho roku pro kapitolu Ministerstva vnitra , což je největší bezpečnostní sbor , Vězeňská služba , to je v řádech desítek milionů . Takže není to nic zásadního . Ale jak jsem diskutoval s kolegy a kolegyně z Policie České republiky , určitě by je to zajímalo a byl by to jeden z prvků stabilizace , protože by si mnoho z nich řeklo - asi to má smysl ještě počkat . Tato kázeňská odměna , peněžitý dar , by se nezapočítávala do výše příjmu pro odchodné , nenavýšilo by se tím v podstatě nic zásadního ani by to nebylo pro měsíční výpočet na dovolenou atd . To všechno lze ošetřit . Takže to je druhý z pozměňovacích návrhů , který má za cíl stabilizaci bezpečnostních sborů , udržení kvalitních délesloužících policistů . A víte , že jsem zde několikrát vystoupil se statistikami , řady Policie České republiky do čtyř let služby - do čtyř let služby - opouští jedna pětina policistů , 20 % nevydrží ani těch pět let . Je to alarmující číslo , když vezmete , jaké peníze investuje Policie České republiky , stát České republiky do výcviku , výstroje a výzbroje nově nastupujícího policisty , kdy škola trvá jeden rok . Jeden rok ten člověk není na ulici , studuje , připravuje se na své budoucí povolání a po třech letech na ulici zjistí , že to není to správné povolání , které chce dělat , a odchází . Jedna pětina , kolegyně a kolegové . Nevím , neumím spočítat , jaké to jsou náklady státu za vzdělání těchto lidí . Zbraň ten policista vrátí , ale uniformu už určitě ne . A to jsou všechno prostředky , které je potřeba započítat do toho , jestli se nám to vyplatí investovat do policistů , kteří slouží pět , deset , patnáct a déle let . Já si myslím , že ano , a rozhodneme o tom v rámci třetího čtení při hlasování . A třetí pozměňovací návrh , ke kterému se přihlásím a který jsem diskutoval , je věc , která se týká zvláštního , policisty nazývaného rizikového příplatku . Když se diskutoval zákon , nebo novela zákona 361 , tak v rámci diskusí a zřejmě i na Policejním prezidiu proběhla diskuse o tom , že bude policistům navýšen rizikový příplatek . Zákon říká zvláštní příplatek , ale omluvte mě , používám pojem , kterému rozumí většina těch kluků , kteří stojí buď zde venku , v předsálí , nebo na ulici . Rizikový příplatek , protože je to příplatek , který je spojený s ochranou zájmů státu , při které může dojít k ohrožení zdraví nebo života příslušníka , případně k jiným závažným rizikům , nebo službou s mimořádnou psychickou zátěží . Dosavadní výše zvláštního rizikového příplatku byla stanovena v roce 2002 , kdy se zákon 361 tvořil , a od té doby už uplynulo 15 let . Jistě mi dáte za pravdu , že určitá míra inflace od té doby proběhla , že se také vyvíjí bezpečnostní situace nejen v České republice , ale zejména ve světě , máme mnoho příkladů z blízkého zahraničí , jaká ta situace je , a všichni si máme napříč politickým spektrem přát , aby se nám něco takového , co se událo předevčírem v Manchesteru , neudálo někde tady v České republice . Protože pak si neumím představit , co by při současném vybavení Policie České republiky a toho dalšího motivování pro výkon služby následovalo . Řada policistů by možná odešla , možná že také ne , ale to riziko tady nějaké je .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities