Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-28 ps2013-056-10-003-174 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.10 hodin) Ještě není otevřena rozprava . Budeme hlasovat změnu zpravodaje pro prvé čtení . A já myslím , že je nás dostatek . Zahajuji hlasování a ptám se , kdo je pro změnu zpravodaje , aby jím byl pan poslanec Syblík . Kdo je proti ? Hlasování číslo 547 , přihlášeno 135 poslanců , pro 101 , proti nikdo . Tento návrh byl přijat . Tedy pane poslanče , jestli chcete ještě už odhlasovaný něco doplnit , nebo odkážete na svůj projev ? Poslanec Zdeněk Syblík Ano , odkazuji na svůj projev . Vše , co jsem chtěl sdělit , jsem sdělil . Místopředseda PSP Radek Vondráček V tom případě vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu , do které se hlásí - zatím mám z místa jednu přihlášku - tak prosím , pane kolego . Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážené dámy , vážení kolegové , členové vlády , máme tady opět zákon číslo 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla . Nejen já , ale i další pamětníci Poslanecké sněmovny určitě zaloví v paměti a uvědomí si , v jakém stavu se nacházela činnost České kanceláře pojistitelů z hlediska vymáhání nezaplaceného pojistného , které vznikalo pouze a jenom porovnáním evidencí pojištěných osob a evidence vozidel . S tímto problémem jsme v souladu s novelou zákona číslo 56 o evidenci vozidel nějakým způsobem pracovali ke konci roku 2014 . Podařilo se v podstatě díky návrhu Komunistické strany Čech a Moravy v tomto zákonu zrušit činnost České kanceláře pojistitelů v tom smyslu , že oni budou tou organizací , nestátní organizací , která ze zákona má pravomoc porovnávat dvě evidence , o kterých jsem hovořil , to znamená evidenci vozidel a evidenci pojistníků , a z toho vyvozovat patřičné sankce vůči těm , kteří údajně nezaplatili pojistné bez ohledu na to , zda vozidlem byla spáchána škoda či nebyla spáchána škoda . Tento návrh prošel a byli jsme velice rádi , že po této novele se svým způsobem právní stav v České republice a i faktický stav možnosti vymáhání těchto poplatků , které byly nehorázné i v tom , že překračovaly několikanásobně denní limity skutečného pojištění podle druhu vozidla , tak jsme zabránili tomu , aby se celá řada občanů zcela nezaviněně dostávala do exekucí a v podstatě byli ohroženi na své existenci propadnutím majetku a vymáháním velkých částek , zejména z důvodu toho , že občané se k tomu skutečně mohli dostat tak , že vozidlo bylo předmětem dědictví nebo například uplatněním kdysi institutu polopřevodu . Takže nový nabyvatel vozidla nepřihlásil vozidlo tak , jak měl učinit ze zákona , a v podstatě původní vlastník vozidla nesl plnou odpovědnost za úhradu zákonného pojistného , a to znamená , že po něm také byly vymáhány všechny možné náhrady . Financování - protože Česká kancelář pojistitelů jako nestátní organizace na základě zákona spravuje garanční fond , tak tou předchozí novelou zákona v současné době platnou jsme dali v podstatě možnost financovat garanční fond z příspěvků pojišťoven . Já si vzpomínám na tu šílenou diskusi , která tady byla , jak ti poctiví plátci budou trpět tím , že jim budou neúměrně zvedány ceny zákonného pojištění , tedy pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel . Já jsem přesvědčen , že to se u žádné pojišťovny , která tento pojistný produkt nabízí , se neuskutečnilo a v podstatě systém je plně funkční i na základě příspěvků pojišťoven . Bohužel kolegové uchopili tu změnu jako potřebnou a vrací podobu zákona číslo 168 / 1999 Sb . do podoby , kterou jsme my navrhovali jako původní pozměňovací návrh vůči tomu , co bylo nakonec přijato se souhlasem Ministerstva financí , a dostáváme se do situace , že Česká kancelář pojistitelů jako nestátní a v podstatě soukromá společnost , která zastřešuje z hlediska garančního fondu všechny pojišťovny , které uzavírají tyto produkty , má možnost do garančního fondu opět vybírat . Využili tam tedy dvě opatření . Jedno opatření je , že po porovnání databází , o kterých jsem hovořil , mají limit , do kdy musí uplatnit vymáhání nezaplaceného pojistného . Druhý institut je , že v podstatě je dáno to , že částka , která se rovná dennímu pojistnému , je také tou částkou , která je vymáhána jako dlužná částka . Jsou to dvě pozitivní změny , to je pravda , to musím souhlasit , protože to byl i náš původní návrh , jak jsem chtěli kdysi v tom roce 2014 upravit zákon číslo 168 / 1999 Sb . Vzhledem k funkčnosti toho systému v současné době já si myslím , že i zavedením těchto zmírňujících podmínek a umožnění opět , aby Česká kancelář pojistitelů pracovala s porovnáváním obou dvou agend , to znamená evidence vozidel a evidence pojištěných osob z hlediska pojištění z provozu vozidel na pozemních komunikacích , tak otevíráme prostor k tomu , aby Kancelář pojistitelů opět měla více zdrojů , než ke své činnosti potřebuje , i když si pamatuji z minulého projednávání , že bylo operováno tím , že jakmile zrušíme příspěvky od osob , od kterých budou vymáhány za nezaplacené , tak Česká kancelář pojistitelů nebude mít dostatek prostředků . Jediný argument v důvodové zprávě , kterému rozumím , je , že se zvyšuje podíl úhrad z garančního fondu na škody , které nesouvisí přímo s vozidlem , ale více finančních škod dneska je z hlediska újmy na zdraví jednotlivých účastníků nehod a v případě tedy samozřejmě i nehody , která je spáchána vozidlem , které nemá žádné zákonné pojištění , tak tam se zvyšuje samozřejmě ta výše úhrady také . Ovšem nerozptyluje to vůbec vůči současnému stavu naši obavu do budoucnosti , a to je to , že navrhovaný systém příspěvků a navrhovaná regulovaná povinnost hradit regresní náhrady povede ke spravedlivějšímu uspořádání systému a že nebude možno realizovat excesy , které vyplývaly z porovnávání databází . Protože ty databáze , jak evidence vozidel , tak evidence pojistníků , stále ještě nejsou dokonale objektivní . A další věc . Vy se můžete bránit pouze soudně tomu , pokud jste obviněni , anebo jste požádáni o to , abyste uhradili chybějící pojištění , byť třeba pojistníkem už dávno nemusíte být , ale musíte se bránit touto cestou . To znamená , že ta doba se prodlužuje a od oznámení opět běží lhůta , která pro vás může být po součtu nákladů na tu regresi velmi významná a případně i likvidující . Bohužel ale jedna věc novelou tohoto zákona není řešena vůbec . A to je to , co byla i ta původní obava , proč se rozšířil pozměňovací návrh z roku 2014 na tu podobu , že nikdo z plátců není povinen přispívat do garančního fondu České kanceláře pojistitelů . A to je , není řešena kontrola nad finančními prostředky ve fondy zábrany škod , kde si Česká kancelář pojistitelů po převodu z garančního fondu může hospodařit s prostředky bez základních pravidel pro správu veřejných prostředků , protože o takové se jedná , a kontroly neprobíhají nezávislým kontrolním orgánem . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane poslanče . Ptám se - pan zpravodaj . Pardon , pan navrhovatel . Prosím .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities