Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-07 ps2013-056-04-005-239 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
239. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - třetí čtení
Poslankyně Anna PutnováKoordinátoražákovskésamosprávyjakoodborníka,kterýpomáhážákůmastudentůmidentifikovatseseškolou,koordinujejednotlivéaktivityavytvářípozitivníatmosféruveškole.Tam,kdesetentokoordinátoruždnesnaučilspolupracovatsžákyisučitelskýmsborem,sevelmiosvědčil.Tendruhýbodsetýkávolnaprovzděláváníučitelů.Jetomůjpozměňovacínávrh,kterýsevžilpodtakovouzkratkou"sabatikl",kterýjsemavizovalaapodrobněpředstavovalavedruhémčtení.Mnějevelmilíto,žejsemnedokázalapřesvědčitškolskývýbor,abypodpořiltentonávrh.PřipomínkyMinisterstvaškolství,kterépřicházelyvtomtosmyslu,vycházejízpředpokladů,žebytatoinstitucebylavelminákladná,ahovořířádověomiliardáchkorun.Tenpředpokladarozvaha,kteroujsemmělakdispozici,musímříct,ževycházízešpatnéúvahy,atožeučitelébudoučerpattotovolnovšichnivjednomroce,navícsepředpokládávtérozvaze,žesetakbudedítpodobujednohoroku.Vzhledemktomu,žeřediteléjsoulidé,kteřímajívelkouzkušenostspersonálnímizáležitostmi,splánováním,nenímožné,abytatosituacenastala.Navícsepředpokládá,žepřechodnéobdobíznemožní,abysevjednomrocetytoprostředkytaktozhmotnily,protožebudoupostupněnabíhatkurzy,budounabíhatpostupněnabídkyproučiteletak,abymohliadokázalivstřebatitovzdělání,okterésejedná.Jetopozměňovacínávrh,kterýjepodbodyB1ažB3.Musímseještěchvilkupozastavitupozměňovacíhonávrhu,kterýsetváříjakokompromisníkmémupozměňovacímunávrhu,atojepozměňovacínávrhpanaposlanceKořenka.Tamjepožadaveknanenárokovostvolnaprovzděláníučitelů.Jetopožadavek,kterýjdeprotisystému,kterýbudujesoučasnévedeníMinisterstvaškolstvítím,žesesnažísjednotitvzdělávacípolitikuvČeskérepublice.Nenárokovostbyzpůsobilanepochybněvýkladovounejasnostapravděpodobněbyvedlaktomu,žebyučitelévjednotlivýchkrajích,vjednotlivýchobcíchavjednotlivýchškoláchsecítilizvýhodněni.Vzděláváníučitelůnemábýtaniodměna,anitrest.Mátobýtlegitimnímožnost,kteroumohoučerpat.Apokudnenínároková,takztrácísmysl.Chtělabychpodotknout,žejsempřesvědčena,žepřijetítohotovolnabyvsobězahrnovalotakévelkousymboliku,kteroubychompodpořiliprestižnašichučitelů.Stálemluvímeoučitelích,prostřednictvímjichžchcemepůsobitsamozřejměnanašeděti.Mluvímeoučitelích,alehlasovatbudemeodětech.Onašichdětech.Chceme,abynašedětimělyučitelekvalifikované,motivovanéaspokojené.Novinářiseměptali,zdapodpořímtutonoveluvpřípadě,ženeprojdemůjpozměňovacínávrh.Jáodmítámkšeftovatsbudoucnostíškolstvíajsempřipravenanavzdorytomupodpořittutonovelu.Zůstanemožnátrochalítostinebohořkosti,alejsempřesvědčená,žetosemínkonaděje,žebyučitelémohlizískatlegitimníprostředekprozískánívolnanasebevzdělání,užtadyexistujeavyklíčíavyrostemožnávbudoucídoběvdalšímvolebnímobdobí.Amusímříct,žebyminevadilo,kdybysitoosvojilitřebasociálnídemokraté.Znovuopakuji,budemehlasovatonovele,alerozhodujemeodětech.Onašichdětech.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji,paníposlankyně.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecZlatuška.Prosím,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,paníministryně,dámyapánové,myslímsi,žetatonormajedůležitáažezapadácelkovědotoho,cosivládníkoalicepředsevzalaprototovolebníobdobí.Kdyžjsmezačínali,takjsmevěděli,žejedenzpodstatnýchproblémůjevčeskémškolstvíprávěregionálníškolství,tedyškolstvíodmateřskýchškolekpostředníškolyaučiliště,avědělijsme,žezákladnímproblémem,kterýmusímevyřešit,jezlepšeníjehofinancování.Zároveňbylojasné,ževtomstavu,jakjsounastavenyvšechnymechanismyzpředchozíchletnebodesetiletí,taknestačilojenompřisypatpeníze.Shodlijsmese,kdyžjsmevytvářeliprogramkoaličnívlády,nadvoučástech,kteréjeprotopřidávánífinancíudělat,tojezměnitfinancováníškolaodstranitmechanismy,kteréúčelověnutilyškolyjenomdooptimalizacepočtustudentů,adruhávěcjezlepšitplatyučitelůastímsouvisízavedeníkariérníhořádu.Obatytoprvkybylynesmírněpodstatnéproto,abydalystrukturu,dokterésetypřidanépenízedajídátsaspoňminimálnízárukou,ženedojdektomu,žeserozplynouvneefektivitáchsystému.Nemyslímsi,ženormy,kterépřijímáme,jsoudokonalévtomsmyslu,ženaněnebudenutnésahat,asamozřejměvokamžiku,kdyzaznívajívýhrady,žebudepotřebnájejichnovelizacevnějakédohlednédobě,takjenatommožnéspatřovatdostioprávněného.Nicméněnapříkladzdeukariérníhořádusejednáozaváděnísystému,kterýzdezhrubadvacetletchyběl.Neustáleseoněmmluvilo,ajestlisemávůbecněcoměnit,takktomumusímedáttenzáklad,žejetamaspoňtadytazákladnístruktura,apotémůžemedolaďovatdalšídetaily.Systematikatoho,jakjsouučiteléodměňováni,jepodleméhonázorupřímosouvisejícístím,abybylomožnévýraznýmzpůsobemvblízkébudoucnostizvýšitplatyučitelůadostatseztoho,comezinárodnístatistikyukazujízcelajasně,ženašiučitelé,pokudodhlédnemeodškolvysokých,taknašiučitelétam,kdejsouodměňovánipodlezákonaoplatu,čilivregionálnímškolství,jsouhlubocepodfinancováni,amimojinéchybísystém,kterýbynavazovaljejichplatynasystematickézvyšováníkvalifikace.Tototentozákonpřináší.Přinášíhonakoncitohotovolebníhoobdobí.NicménětohlenenímožnévyčítatpaníministryniValachovéjakospíštomu,cozasebounechaljejípředchůdce.Tamvzniklopodleméhonázorupodstatnézpoždění.Tolikktomu,kdeseshodujispohledem,žejetonormavýznamná.Zapadádotoho,cojsmesijakovládníkoalicepředsevzaliacotaképlníme.Tam,kdebychnesdíleltakúplněnadšení,tojsoutakonstatováníotom,jakpřivzdělanostizvyšujemekvalituškolstvíajaktohlebudeznamenatvýznamnýposun.Myslímsi,ževeškolstvíjevícproblémů,kterénesouvisíjenomskvalifikačnístrukturouučitelůastím,cotadyteďbudedávatkariérnířád,asvýšíjejichplatů,aležejsoutamiproblémy,kteréjsouspojenysžádoucídiverzitouceléhoškolství,uplatňováníminovativníchpostupůanutnousnahouvzájmukvalityškolstvívyvarovatseněčeho,cosedáoznačitjakojakésizabetonovanévyjetékolejetěchstandardníchpostupů,zekterýchsenedovolíuhnoutbokem.