Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-31 ps2013-054-09-003-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Dovolte mi , abych zde ještě jednou připomněl , že cílem tohoto návrhu je zejména zavést taková opatření , která napomohou stabilizovat a zkvalitnit systém specializačního vzdělávání a vzdělávání v nástavbových oborech lékařů , zubních lékařů a farmaceutů , stabilizovat počet lékařů v některých oborech , zajistit vzájemnou prostupnost některých oborů , rozšířit možnosti motivující k dalšímu vzdělávání a v neposlední řadě zlepšit sladění vzdělávání s rodinným a pracovním životem lékařů . Dovolím si tvrdit , že přestože se předložený návrh zákona poněkud odchýlil od původního vládního návrhu v jednom ze zamýšlených cílů , a to od záměru výrazně zredukovat základní obory , je jeho výsledné znění maximálně možným odborným i politickým kompromisem . Ono odchýlení , které také bylo předmětem diskuse , spočívá v tom , že namísto navrhované redukce ze 46 na 33 specializačních oborů došlo nakonec pouze k redukci na 43 specializačních oborů . V počtu specializačních oborů není jednotná ani EU , ale počty oborů v nejvyspělejších zemích se pohybují právě kolem 43 . Podstata změny nespočívá v pouhém počtu oborů , a i toto je výsledkem složitého projednávání návrhu zákona . A teď bych připomněl hlavní přínosy předkládaného návrhu . Pokud jde o požadavek stabilizace vzdělávání , základní kmeny , specializační obory specializačního vzdělávání lékařů , zubních lékařů a farmaceutů a obory nástavbového vzdělávání budou stanoveny přímo zákonem . Nově bude umožněno získat akreditaci pro vzdělávání nejen pro obor jako celek , ale i pro vzdělávání v základním kmeni , pro nějž jsou parametry nastaveny tak , aby bylo umožněno získání této akreditace co nejširšímu počtu poskytovatelů zdravotních služeb . Zjednoduší se jim tak vstup do systému vzdělávání a bude vytvořen předpoklad pro to , aby nedocházelo k nežádoucím odchodům lékařů z mateřských pracovišť , a dojde také ke zkrácení řízení o udělení akreditace . Jako další významná pozitiva této novely bych chtěl vyzdvihnout některé další nové věci , kterými jsou zejména definování školitele a jeho působnosti v systému vzdělávání . Zákon dává školiteli kompetenci stanovit rozsah činnosti lékaři v různých fázích specializační přípravy , definuje se garant oboru , definuje se odborný dozor a odborný dohled u prvního u lékaře bez základního kmene a u druhého u lékaře , který kmen již absolvoval , ukotví se zkoušky po základním kmeni . Dále jsou upřesněna pravidla pro průběh specializačního vzdělávání , do kterého nebude započtena doba výkonu zdravotnického povolání , která přesahuje týdenní pracovní dobu . Tato tzv . rozvolněná příprava v rámci specializačního vzdělávání bude probíhat minimálně v rozsahu , který nebude nižší než polovina stanovené týdenní pracovní doby . Současně však návrh vychází vstříc účastníkům specializačního vzdělávání na rodičovské dovolené nebo pečující o dítě do zahájení povinné školní docházky , který umožní započítat do specializačního vzdělávání výkon povolání v rozsahu jedné pětiny stanovené týdenní pracovní doby , čímž se slaďuje pracovní a soukromý život . Dále pak osobám na mateřské nebo rodičovské dovolené , které jsou zařazeny do specializačního vzdělání z důvodu pediatrie , bude započtena do specializačního vzdělávání doba péče o vlastní dítě v délce tří měsíců . V rámci projednávání návrhu tohoto zákona probíhala také široká odborná diskuze nad oborem praktické lékařství pro děti a dorost , což byl jeden z úhelných kamenů diskuze i v Senátu . Smyslem novely zákona je vytvořit jeden společný vzdělávací obor pro obor pediatrie . Stávající úprava rozdělení vzdělávání na dva obory nemá opodstatnění a nedůvodně zatěžuje profesní pohyb zaměstnavatelů lékařů v této oblasti , současně neodpovídá standardům vzdělávání většiny států EU . Rád bych zdůraznil , že institut registrujícího poskytovatele zdravotních služeb , tzv . dětského praktika , zůstává zachován . Na systému ambulantní péče o děti se tedy nic nezmění . V této chvíli bych možná zdůraznil jednu věc , která byla zdůrazňována v Senátu , kde se spousta senátorů domnívala , že tento návrh , který slučuje zase obor praktické lékařství pro děti a dorost a obor pediatrie do jednoho oboru , jaksi vysaje z terénu praktické lékaře pro děti a dorost , ale opak je pravdou . On vlastně do tohoto oboru pouští pediatry z nemocnic , kteří v mnoha směrech , a věřte mi , že z vlastní praxe to znám velmi dobře , už nechtějí sloužit , rádi by si otevřeli svou ambulanci a v podstatě tímto způsobem naopak dostaneme do terénu větší počet lékařů pro děti , než jich je tam dneska . Já si myslím , že velmi důležité pro praxi jsou také navržené změny v procesu uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání v aprobačním řízení , které podstupují lékaři , zubní lékaři a farmaceuti , kteří absolvovali vzdělávání v zemích mimo EU . Dojde ke zpřísnění celého průběhu aprobačního řízení . Aprobační zkouška bude probíhat v českém jazyce . Obsah a podmínky odborné praxe budou vymezeny ve spolupráci s Českou lékařskou komorou , Českou stomatologickou komorou a Českou lékárenskou komorou . Odbornou praxi bude uchazeč vykonávat na pracovišti pro tuto praxi akreditovaném a pod přímým dohledem . Vážený pane předsedající , dámy a pánové , myslím , že tento zákon bude velmi dobrým přínosem pro rozvoj dalšího vzdělávání lékařů , zubních lékařů a farmaceutů v ČR , a budu velmi rád , pokud ho podpoříte , protože v této chvíli stojíme opravdu před tím , že je k tomu . . . Já bych chtěl říct , že v této chvíli ten zákon má významnou podporu lékařských fakult , České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně , která ve svých útrobách nebo ve svém lůně soustřeďuje 130 odborných společností a má i celkem slušnou podporu mladých lékařů . Celkem asi je všem známo , že naopak proti tomuto zákonu vystupovala poslední dobou Česká lékařská komora , ale nicméně já se opravdu domnívám , že bude lépe pro tuto zemi a pro vzdělávání lékařů , zubních lékařů a farmaceutů , pokud bude tento zákon v tomto znění přijat , protože posouvá věci k lepšímu . Děkuji . Místopředseda PSP Jan Bartošek Já vám také děkuji . Přečtu dvě omluvy . Dnes od 17 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů se omlouvá paní poslankyně Květa Matušovská a dále dnes do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Milan Šarapatka . Táži se , zda se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodaj garančního výboru pan poslanec David Kasal . Není tomu tak . Otevírám rozpravu a eviduji několik přihlášek . První vystoupí pan poslanec Leoš Heger a připraví se pan poslanec Rom Kostřica . Prosím , pane poslanče . Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo . Ještě jednou dobré odpoledne . Já avizuji , že budu plédovat - Místopředseda PSP Jan Bartošek Pane poslanče , já se omlouvám . V rozpravě by měla vystoupit jako první paní senátorka Milada Emmerová . Požádám vás o to , abyste jí dal slovo . Prosím , paní senátorko . Senátorka Milada Emmerová Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . Vážený sbore Poslanecké sněmovny , dovolte mi , abych vás pozdravila a sdělila vám , jakým způsobem byl projednáván tento návrh zákona , tato osmá novela , v Senátu Parlamentu České republiky . Na jednání zdravotně - sociálního výboru Senátu dne 13 . prosince došlo k projednávání tohoto návrhu a byl poprvé ve své funkci přítomen pan ministr Miloslav Ludvík , který však tuto normu nepřekládal . To chci zdůraznit . Již tehdy bylo známo , že ústavněprávní výbor , který tuto normu projednával , ji zamítl . Zpravodajem byl pan senátor Sušil , který mě požádal o to , abych také stanovisko z ústavněprávního výboru zde tlumočila . Pan ministr Miloslav Ludvík tedy tuto schválenou normu převzal , jak nakonec prezentoval i při svém vystoupení zde , a byl nakloněn k tomu , aby byla přijata . Bylo podáno několik pozměňovacích návrhů , včetně návrhu specializačního oboru traumatologie , angiologie a praktický lékař pro děti a dorost . Posledně jmenovaný obor nebyl výborem kladně prohlasován , načež následující den , to znamená 14 . 12 . , byl znovu celý tento návrhu předložen k projednání . Na plénu Senátu se objevil návrh na zamítnutí , a to z úst pana profesora Žaloudíka , a tento byl nakonec přijat hlasováním po ukončení obecné rozpravy těsnou většinou , kdy kvorum bylo 31 a hlasů ke schválení zamítnutí bylo rovněž 31 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities