Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-18 ps2013-050-01-008-009 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Současné , stávající znění , které je složité a nevyhovující , není jednoznačné a rozhodovací praxe orgánů státní správy lesů je nejednotná . Některé úřady vydávají souhlasy s umístěním staveb již od pěti metrů od lesa , jiné trvají na vzdálenosti , která se rovná tzv . absolutní výškové bonitě , to je v podstatě výška stromu , do které může dorůst , a podle toho se ta vzdálenost určí . A pak jsou takoví slabší úředníci , kteří podmiňují jenom těch 50 metrů , a jediná možná vzdálenost od hranice lesa není možná . Přijetím této novely dojde mj . také k úspoře nákladů na vydávání souhlasů k umisťování staveb , protože ochranné pásmo bude zmenšeno na jasnou a dostačující vzdálenost 30 metrů a navrhuje se jediné vymezení , že v tomto zmenšeném ochranném pásmu bude možno umístit pouze stavby celospolečenského zájmu za podmínky nemožností jiného řešení , což značně omezí i počet žádostí . Zároveň se nenavrhuje žádné přechodné ustanovení , z čehož vyplývá , že doposud legálně vybudovaných staveb v bližší vzdálenosti se navržené omezení nedotkne . Při současném znění § 14 je zcela jasné , že zde vzniká i možné korupční prostředí , které se díky specifikaci minimální vzdálenosti nezastavitelnosti do 30 metrů zcela vyloučí bez jakýchkoli možných ústupků a variant . Je také třeba si říci , že jde o agendu , která tvoří skoro 75 % činnosti státní správy lesů , takže jasné zjednodušení . Zavedení jasných a srozumitelných pravidel do tohoto paragrafu znamená i jistotu jednotného přístupu k vydávání stanovisek státní správy lesů , což je hlavním důvodem a účelem této úpravy . Dále je třeba konstatovat , že snížením ochranného pásma lesa na 30 metrů ze současných 50 nedojde k ohrožení lesa . Vzdálenost 30 metrů je dostatečná mj . i proto , že je třeba připočíst k této vzdálenosti šestimetrové pásmo , které je také uvedeno v nově navrhovaném odst . 3 § 14 , což je minimální vzdálenost lesního porostu od hranice lesního pozemku , ve kterém vlastníci lesů budou moci obnovovat porost . To znamená , že toto zakotvení šestimetrové hranice od hranice lesa pro obnovu porostu zcela jednoznačně sníží pravděpodobnost následných možných problémů a sousedních (sousedských?) sporů . Navržená změna v případě přijetí značně sníží administrativní zatížení jak obecních úřadů obcí s rozšířenou působností , tak i krajských úřadů , které rozhodují o přezkumu souhlasů nebo případných nesouhlasů obecních úřadů obcí s rozšířenou působností tak , jak je to v současnosti . Účelem nového ustanovení § 14 je také vyloučení negativních činností prováděných na základě rozhodnutí stavebního nebo jiného orgánu státní správy v ochranném pásmu lesa na samotný les . Podle pozměňovacích návrhů bude vzdálenost staveb , resp . jakéhokoli zásahu od paty stromů 36 metrů , tzn . 30 je ochranné pásmo a 6 metrů je vzdálenost od hranice lesního pozemku a zcela je ta vzdálenost jasná . Zakotvením pevné vzdálenosti 30 metrů od lesa je tedy zavedení jistoty , že vlastníky lesa nebudou přímo omezovat nově umístěné stavby či zařízení a zároveň nedojde k omezení plnění funkcí lesa . Následně odpadnou i problémy s žádostmi vlastníků staveb o opatření k zajištění bezpečnosti osob a majetku podle § 22 lesního zákona , kdy je nezřídka požadováno provedení značných plošných zásahů těžeb a nebo i omezení hospodaření v lese apod . To byl první pozměňovací návrh . Druhý pozměňovací návrh je změna a úprava , která se týká výkonu činnosti odborného lesního hospodáře . V krátkosti přiblížím , kdo a co je vlastně odborný lesní hospodář . Odborný lesní hospodář je člověk , který zajišťuje plnění ustanovení lesního zákona a odbornou úroveň hospodaření v lesích nestátních , zejména drobných vlastníků do 50 hektarů . Z těch nedůležitějších věci , které zajišťuje odborný lesní hospodář : dbá na ochranu lesů a řádného hospodaření v něm , schvaluje vlastníkovi lesa těžbu , spolupracuje s vlastníkem lesa na obnově lesa a zalesňování , poskytuje vlastníkovi poradenskou činnost , zajišťuje vlastníkovi finanční příspěvky a služby atd . atd . Zde je vidět , že odborný lesní hospodář má značný vliv na stav lesa , a nakonec se o tom můžete přesvědčit i každý sám . Když do jakéhokoli lesa přijdete , tak hned víte , jaký odborný lesní hospodář tam pracuje , protože ten les taky podle toho vypadá . V první úpravě v § 20 doplňuji v odst . 6 možnost vjezdů a stání v lese i odborného lesního hospodáře . Tato úprava umožní , aby odborný lesní hospodář mohl legálně jezdit a stát v lese motorovým vozidlem , a tak poskytovat efektivně své služby vlastníkům lesů . Při výkonu své činnost je lesní hospodář nucen projíždět i přes lesy , kde funkci odborného lesního hospodáře nevykonává , a proto se navrhuje vjezd a stání motorovým vozidlem vázat na výkon funkce odborného lesního hospodáře , nikoliv na lesy , ve kterých funkci vykonává . Toto doplnění značně ulehčí pohyb a výkon funkce každého odborného lesního hospodáře , který se musí plynule po lese pohybovat bez možnosti jakékoli sankce . Druhou navrhovanou úpravou , co se týče odborného lesního hospodáře , je návrh pro udělení a odebrání licence . Činnost odborného lesního hospodáře v majetcích do 50 hektarů lesa hradí stát . Nad 50 hektarů lesa už to hradí vlastník lesa . Licence je většinou vydávána na dobu neurčitou , tzn . jakmile je stanoven odborný lesní hospodář , má to v podstatě na doživotí . V případě ztráty produktivity k výkonu práce odborného lesního hospodáře , což se může stát tím , že může ztratit zájem o stav lesa , může mít zdravotní problémy , v rámci těch zdravotních problémů už není tak mobilní atd . atd . , je nutné co nejrychleji reagovat na tento problém a je třeba nahradit nefunkčního odborného lesního hospodáře funkčním a zodpovědným . Navržená změna upravuje , že při pravomocném odebrání licence při neplnění svých povinností může odborný lesní hospodář znovu zažádat o udělení licence až po pěti letech . Tomu tak není v současném znění zákona . Momentálně to funguje tak , že po pravomocném odebrání licence je orgán státní správy lesů v podstatě povinen té samé osobě na základě nové žádosti opět licenci vydat . Funguje to tak , že si žadatel obratem zažádá o vydání nové licence , úředník si pouze zjistí , zda žadatel splňuje podmínky pro její udělení , a nikdo neřeší , proč mu byla licence odebrána . Tento postup je zcela absurdní a je ho třeba eliminovat pětiletým odkladem , tak jak já navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu . V některých oblastech územní působnosti státní správy již úředníci vydávají licence na dobu určitou a předcházejí tomu , že vlastně odborný lesní hospodář má vydanou licenci na doživotí , a jestli to tam funguje , nebo nefunguje , je jim jedno . To je např . na Praze - západ . Tam vydávají licenci na dobu určitou na dobu deseti let , a každý odborný lesní hospodář si je tak vědom , že vlastně musí vykonávat funkci tak , jak je potřeba , a nemůže se chovat tak , že ho v podstatě stav lesa nezajímá .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities