Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-25 ps2013-047-02-006-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Moje role jako poslance je velice složitá , protože podle mého názoru zákon , tak jak je připraven , by neměl opustit Poslaneckou sněmovnu . Jsem ovšem členem koalice , takže nebudu navrhovat zamítnutí zákona , ale rozhodně ve třetím čtení tohoto zákona navrhnu vrácení do druhého čtení , aby zákon mohl být řádně projednán a aby se na něm dalo opravit , co se dá . Co by se tam mělo opravit minimálně . Za prvé odstranit přílepek , který tam zavádí katalog otevřených dat , a dát ho do zákona 106 , jehož novela se na ministerstvu stejně připravuje . Za druhé zrušit oprávnění toho odboru na Ministerstvu vnitra , který zavádí hospodářskou činnost . Tu první věc lze udělat bez problému , to je otázka jenom stanoviska Ministerstva vnitra . Ta druhá samozřejmě vyžaduje , aby byl připraven nějaký pozměňovací návrh , který by bylo dobře , kdyby připravilo Ministerstvo vnitra . Bez problému se stanu jeho nositelem , nebo může to být jiný poslanec hospodářského výboru . Pokud se týká té občanky , tak zase opět dojde k nějaké dohodě , co na občance vlastně bude . Protože tak jak jsem to říkal a jak to slyšíte , jestli vám zvoní v uších , sKarta , Opencard , tak mně taky . Takže pokud ta představa nebude vyjasněna , tak potom samozřejmě bude asi nutné opravit znění tohoto zákona opět pozměňovacím návrhem , který by byl v tomto případě velmi jednoduchý . Když se nám tohle podaří , tak vypustíme ze Sněmovny zákon , kterým uděláme z občanů testovací králíky . Bude to minimalistická verze , která bude splňovat to , co po nás chce Unie , ale budeme testovat , jak to vlastně vypadá , jak se k tomu lidé postaví , a na základě toho zákon bude muset být nutně novelizován . Ovšem problém je ten , že už dnes existují elektronické transakce , které musejí být prováděny dokonce pod penalizací . Já vám uvedu jenom příklad jednoho ministerstva a jediné komodity . Ministerstvo financí a daňová správa . Tak pokud podáváte daňové přiznání a máte datovou schránku , což je určitý způsob identifikace , tak pod penalizací to musíte podávat elektronicky . Pak jsme zavedli dvě agendy . Kontrolní hlášení DPH a elektronickou evidenci tržeb . V obou těchto případech se identita prokazuje úplně jiným způsobem . Takže občan , a těch jsou tedy statisíce , jenom v tomto jednoduchém případě , to jsou daně a Ministerstvo financí , už dnes prokazuje svoji identitu trojím různým způsobem . Jestliže přijmeme tento zákon , tak se ten počet zmnohonásobí . Podle mého názoru ten zákon připraven není a já rozhodně potom ve třetím čtení budu doporučovat , aby se vrátil zpět do výborů a byl příslušně opraven . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Koníčka . Pardon , pana poslance Klána . Omlouvám se . Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . Pan kolega Koníček tamhle sedí , já jsem s ním horlivě diskutoval na toto téma . (Předsedající se omlouvá.) V pořádku , nic se neděje . Abych se tady vyjádřil k tomu problému eIDAS . Jako první připomínku mám , z jakého důvodu se zkracovala lhůta na projednání na 30 dnů ? Ta mohla být v tom případě na 60 ! Když tady vidíte různé roztržky v koalici , tak je to poměrně úsměvné . Protože jedni říkají dobře , musíme připravit nějaký pozměňovací návrh , který jsme nestihli , protože ta lhůta byla zkrácena na 30 dnů , tak jsme to mohli nechat v zákonné lhůtě na 60 dnů . A všimněte si , že když se tady předkládá nějaký vládní návrh , tak vystoupí třeba pan ministr nebo zpravodaj nebo někdo z vládní koalice a řekne , že to chce zkrátit . A pak se dostáváme do mlýnských kamenů , kde potom na výboru jsou snahy zase opět to přerušit nebo nějakým způsobem odložit , než přijdou nějaké pozměňovací návrhy . Ale to je věcí vládní koalice . To si prosím vás vždycky vyříkejte předtím , než to budete zkracovat . Protože nás to všechny potom zatěžuje a pak to brzdí i projednávání v Poslanecké sněmovně . Ale nyní se vrátím k problému eIDAS a například elektronické občanské průkazy . Prosil bych Ministerstvo vnitra , aby co nejdříve , a podle mých informací to má být někdy ke konci letošního roku , má přijít návrh zákona o elektronických občanských průkazech . Já bych se za to přimlouval , protože pak tam jsou nějaké myslím dva roky než celá ta implementace proběhne , a bude končit samozřejmě volební období této Poslanecké sněmovny příští rok na podzim , tak aby se to všechno stihlo . Co by na té občance elektronického typu mělo být ? Protože dneska , když já si jdu vyzvednout nový občanský průkaz , tak si ho můžu dát samozřejmě i s čipem a nic samozřejmě na něm není . To už tady bylo zmiňováno . Zaplatím si 500 korun , ale nic mi to , žádné jiné výhody oproti klasické občance , nepřináší . Tak se třeba podívat na Slovensko . Na Slovensku to funguje , takže nějakým způsobem si můžeme vzít i k srdci tento model . Pokud jde tady o pozměňovací návrhy , které byly načteny na podvýboru pro eGovernment veřejné správy , že paní předsedkyně podvýboru je zpravodajkou , tak já jsem se samozřejmě k nim klonil , hlasoval jsem také pro ně . Samozřejmě i na výboru jsem tak hlasoval , takže budu hlasovat i ve třetím čtení samozřejmě s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Když jsme tam diskutovali o problémech , například jak to mají další státy Evropské unie , v jaké jsou fázi , tak jsme se například dozvěděli , že jsme poměrně pokročili a jsme na nejlepší cestě ten eIDAS přijmout . Takže zde musím říci , že se jedná o směrnici Evropské unie , takže chtě nechtě stejně budeme muset přijmout tuto směrnici a zapracovat ji do našeho právního řádu . Když jsem se ptal , jaké nám hrozí sankce , tak tam by nám asi nějaké moc velké sankce dle mého názoru nehrozily , protože i okolní státy , další státy Evropské unie mají s implementací tohoto návrhu zákona poměrně trošičku problém a jsou v určitých fázích ale jinde než my . Na to jsem samozřejmě dostal odpověď . Pokud jde o odpověď na to , kdo ponese náklady například na ty kraje nebo obce , které budou nějakým způsobem odběrateli toho eIDAS , tak bylo řečeno zástupci Ministerstva vnitra , že bude navýšen příspěvek na přenesenou působnost státní správy . Takže už tam se počítá na příští rok , že tam ty finance budou a bude to tímto způsobem celé kompenzováno . To by byl asi ve stručnosti můj příspěvek do diskuse , ale opravdu říkám , když už se chceme bavit a řádně diskutovat tento problém , protože se jedná o elektronickou formu komunikace , tak nezkracujme lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů . Pak nebude docházet k těmto zmatkům . Děkuji za pozornost . (Potlesk z lavic KSČM.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Eviduji tři faktické poznámky . S první prosím k mikrofonu pana poslance Chalupu . Připraví se pan poslanec Fiedler . Prosím , máte slovo . Poslanec Bohuslav Chalupa Děkuju za slovo . Jenom velmi krátce . Připojuji se k tomu , co tady řekl pan kolega Pilný , a chci upozornit na to , že se jedná o skutečně velmi zásadní věci , které se dotknou života každého z nás , každého občana České republiky . Týká se to věcí , které jsou součástí daleko širší problematiky virtuálního prostoru , o čemž jsme se tady bavili . A chci říct jednu věc , že pokud ten zákon skutečně nebude dobře projednán , dobře připraven , napsán , tak potom nám hrozí i cosi , čemu podnikatelé začínají říkat elektronická emigrace . Že radši si budou spoustu těchto věcí zařizovat v jiných státech Evropské unie , kde to bude snadnější a levnější a bude to platit pro celou Evropskou unii , a tento stát přijde o řadu poplatků , které z toho můžou plynout . A ti podnikatelé už si toto začínají uvědomovat . Takže bych žádal o to , aby se projednávání zákona skutečně věnovala pozornost . Děkuju . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Prosím k mikrofonu pana poslance Fiedlera , připraví se pan poslanec Bendl . Faktická poznámka , pane poslanče , jste k ní přihlášen . Prosím , máte slovo . Poslanec Karel Fiedler Děkuji za slovo , paní předsedající . Mě tady zaujalo to , co říkal pan předseda hospodářského výboru , pan Pilný , že dneska existují v podstatě , jak to komentoval , tři druhy prokazování totožnosti při podávání dokumentů na Ministerstvo financí a že tímto by vznikl čtvrtý způsob . Já doufám , že pan předseda hospodářského výboru si je vědom , jakou vládní stranu tady zastupuje , která tady tyto předlohy v minulosti navrhovala . Ale teď k tomu řešení , které sám navrhoval , že by se to mělo vrátit ze třetího čtení . Proč to komplikovat , pouštět to do garančního výboru do třetího a zase zpátky ? Co kdybychom to teď ve druhém čtení , kolegové , vrátili garančnímu výboru k novému projednání ? Bude to jednodušší , bude to rychlejší . A hlavně propříště prosím vás nebuďte tak unáhlení s tím zkracováním lhůt na projednání . Už to tady říkal předřečník kolega pan poslanec Klán . Je to tady velmi častý jev . Zástupce vládní koalice , obzvláště tedy hnutí ANO , navrhujete zkrácení lhůt . My protestujeme , neschvaluje se to , prohlasujete si to se silou . A teď tady řešíme to , co vlastně sami navrhujete . Já navrhuji vrácení k projednání garančnímu výboru . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities