Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-26 ps2013-039-04-001-057 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Ze své praxe vám sděluji , že sociální šetření považuji za jedno z nejdůležitějších , protože kontakt s uživatelem je jeden z nejdůležitějších v sociální práci . My jsme v našem zařízení začali s tímto šetřením už dávno předtím , než byl zákon o sociálních službách přijat , protože jsme se setkávali v této hluboké minulosti s tím , že příbuzní dostávali do zařízení své nejbližší pod různými pohrůžkami a i výhrůžkami . Celý adaptační proces pak byl velmi komplikovaný a končil i předčasnou smrtí uživatele . Od té doby jsme nikdy do našeho zařízení nevzali uživatele , který nechtěl nastoupit do našeho zařízení . A pokud nastoupil a chtěl odejít , tak jsme mu to umožnili . Předpokládám , že se ve výboru pro sociální politiku budeme podrobněji touto problematikou zabývat , abychom pochopili , proč musí být po tolika letech v tomto zákoně toto paragrafové znění . Shrnula jsem celou problematiku tohoto zákona a vyjádřila se za poslanecký klub Úsvit k jednotlivým změnám . Věřím , že po diskusi ve výboru pro sociální politiku a pozměňujících návrzích dojdeme k nejlepšímu řešení této novely , která pomůže poskytovat kvalitní a sociální služby ve prospěch lidí , kteří ji potřebují . Děkuji vám za pozornost a vyslechnutí mého příspěvku . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím k mikrofonu další v pořadí , tou je paní poslankyně Adamová , připraví se paní poslankyně Chalánková . Prosím , máte slovo . Poslankyně Markéta Adamová Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , vláda nám předkládá novelu zákona o sociálních službách , která navrhuje od 1 . srpna 2016 valorizovat příspěvek na péči o 10 % , a to jednotně ve všech stupních postižení i v obou věkových kategoriích . TOP 09 si je vědoma toho , že zvýšení příspěvku na péči má své opodstatnění , a podporujeme je . Návrh Ministerstva práce a sociálních věcí však považujeme za nesystémový a vznáší se nad ním otázka , proč se vláda rozhodla valorizovat právě o 10 % . Pokud se podíváme do důvodové zprávy , zjistíme , že předkladatel při zdůrazňování nutnosti valorizace argumentuje například tím , že náklady na výživu a na ostatní základní osobní potřeby se od roku 2007 zvýšily zhruba o 17 % . Nejvíce přitom vzrostly ceny u skupiny zdraví , tedy ceny za léky apod . Tam bylo od roku 2007 navýšení o 52 % . Ceny sociální péče se podle předkladatele od roku 2007 navýšily o 32 % . Jak tedy autoři návrhu přišli na oněch 10 % ? Existuje nějaká analýza , ze které vychází , že by 10 procentní valorizace významným způsobem pomohla dostupnosti sociálních služeb a zlepšení života rodin , které pečují o osoby závislé na péči ? Já to tedy nemyslím pouze jako řečnickou otázku . Já bych skutečně ráda dostala odpověď na to , jakým výpočtem došla vláda právě k valorizaci o 10 % . Podobná otázka nastává i u záměru valorizovat všem , tedy ve všech stupních postižení i v obou věkových kategoriích . Nebylo by spíše vhodnější místo plošné valorizace vyhodnotit , jak odpovídá výše příspěvku v jednotlivých stupních a věkových kategoriích skutečným nákladům na zajištění sociální služby , a na základě toho navrhnout diferencovanou valorizaci ? Obávám se , že přidáme všem plošně bez ohledu na skutečnou potřebnost . Nechci však předkladatelům křivdit . Možná disponují analýzou , na základě které zjistili , že je nutné valorizovat právě o 10 % ve všech stupních postižení i v obou věkových kategoriích . Ale jak říkám , ráda bych ji viděla , a proto bych si dovolila o ni z tohoto místa požádat . Za problém této vlády a sociální politiky jí prezentované považuji nesystémovost . Prosazujete zásadní změny ve financování , ale systém neměníte a neřešíte . Viz důchodová reforma , to už je takový evergreen . Žádná systémovost , neudržitelné , nepropracované , pouze rušíte a nenahrazujete funkčním systémem . Viz zákon o zaměstnanosti a zvýšení příspěvku na zaměstnávání zdravotně postižených , které jste si minulý týden prosadili formou přílepku k úplně jinému zákonu o BOZP . Opět nesystémové , bez analýz , tentokrát dokonce i bez možnosti připomínkového řízení ministerstev . A dalo by se takto pokračovat . Sociální systém musí být spravedlivý , udržitelný a nesmí se stát , že bude snadno zneužitelný . Nad změnami jsme ochotni diskutovat . Předkládaná novela však systémové změny , které by zlepšily vyplácení příspěvků na péči , zamezily zneužívání , ale i urychlily přidělování , protože to dnes trvá i v řádech měsíců , neobsahuje . Zaměřme se tedy nejen na valorizaci , ale i na změny systému , a to nejenom ty , které jsou tady ještě k tomu předkládány v oblasti neregistrovaných zařízení . Protože celá řada kulatých stolů a odborných seminářů k tomuto tématu již proběhla a čekala bych , že se to v návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí odrazí . Když se tak nestalo , očekávám , že se k tomu dostaneme alespoň ve výborech . Takže děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji paní poslankyni a prosím k mikrofonu paní poslankyni Chalánkovou . Připraví se pan poslanec Vilímec . Prosím , máte slovo . Poslankyně Jitka Chalánková Děkuji za slovo , paní předsedající . Vážené dámy , vážení pánové , za TOP 09 mohu říci , že podpoříme tento návrh na navýšení příspěvku na péči o 10 % , přesto bych ráda okomentovala některé jevy . Některé prvky . Vrátila bych se ráda do historie financování sociálních služeb . Do roku 2006 bylo poskytování sociálních služeb financováno různým způsobem . Dotací na lůžko u zřizovatelů , kterými byly obce , pak to byl účelově vázaný balíček , který byl přerozdělován přes kraje neziskovým organizacím , a dále dotace na výkon zřizovatelských funkcí , který byl přidělován krajům . V té době do této oblasti plynulo zhruba 13 mld . korun . V dnešní době v příspěvku na péči máme v rozpočtu na rok 2016 již 21 mld . 300 mil . korun a dotace , která plyne krajům na poskytování sociálních služeb a je rozdělována všem poskytovatelům , které na území krajů jsou a jsou zařazeny do střednědobého plánu poskytovatelů sociálních služeb . Když se tento nemandatorní výdaj , dotace krajům , v loňském roce převáděl z rozpočtu státu do rozpočtu krajů , tak jsem přinesla pozměňovací návrh , aby bylo toto převedení na kraje posunuto ještě v čase o dva roky , abychom se mohli bavit o systémové změně financování sociálních služeb . V době , kdy byl schválen a také vešel v účinnost tento zákon o sociálních službách , tedy od 1 . 1 . 2007 začal být účinný , tak v té době byla právě dotace pro kraje na dofinancování sociálních služeb nula . Každý rok , každý rok v tomto rozpočtu měla být nula . Nakonec se vždycky nějaké peníze našly , ale předpokládalo se , že financování sociálních služeb bude řešeno příspěvkem na péči , což je údaj mandatorní . Nestalo se tak a financování sociálních služeb neustále v pořádku není . Při převedení této dotace , která je nemandatorním výdajem , na kraje , dochází podle mě i ke střetu zájmů . Já věřím tomu , že ministerstvo vypracovalo metodiku , která je závazná pro rozdělování těchto financí pro různé typy zřizovatelů . Přesto se neubráním poznámce , že pokud je někdo zároveň poskytovatelem dotace a zároveň zřizovatelem sociální služby , tak podle mne je ve střetu zájmů . Zároveň je známo , že v prvním stupni příspěvku na péči dochází k největšímu úniku prostředků mimo systém poskytování sociální péče , a to až do výše 75 % mimo systém . Jsem pro to , aby pro ty osoby z vyšších stupňů závislosti , především z těch nejvyšších , aby byla částka příspěvku na péči třeba i vyšší , než je dnes . A to mnohem vyšší než jen navýšení o 10 % , o kterých dnes hovoříme . Proto bych přivítala odsunutí v čase tak , jak jsem loni navrhovala , a debatu o systémovém řešení financování sociálních služeb , která už by se ovšem musela týkat celého znění zákona o sociálních službách . Ráda bych zde upozornila , že na půdě výboru kontrolního jsem požádala ministryni , a to také usnesením tohoto kontrolního výboru , ministryni práce a sociálních věcí , o předložení dokumentu , který by svědčil o tom , že veřejná podpora při poskytování služeb patří mezi služby v obecném hospodářském zájmu podle prováděcí směrnice Evropské komise 2012 / 21 / EU a nevyžaduje notifikaci na úrovni Evropské komise . Věřím , že se za kontrolní výbor této informace dočkáme a také si ji budeme moci sdělit na výboru sociálním , kam také doporučuji , aby tento tisk byl propuštěn . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities