Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-23 ps2013-033-08-002-062 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
62. Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení
Důležitájekapitolanastavenípoplatkůzaúředníaodbornéúkony.Současnáprávníúpravabylanastavenapouzenavýběrsprávníchpoplatků,kterébylypříjmemstátníhorozpočtu.Vrácenízaplacenéhosprávníhopoplatkubylomožnépouzeavýhradněvpřípadechdefinovanýchzákonemosprávníchpoplatcích.Nařízeníobiocidechukládápodlečl.80odst.3nařízeníobiocidechpovinnostčlenskýmstátům,abynevyužitoučástzaplacenéhopoplatkuvrátilyžadateli.Sohledemnasystémvýběrusprávníchpoplatků,takjakjenastavenzákonemosprávníchpoplatcích,nenímožnévrátitpoměrnoučástzaplacenéhosprávníhopoplatku.Systémvýběrupoplatkůbyltedyrozdělennavýběrsprávníchpoplatkůzapodánísamotnéžádostiavýběrpoplatkůzaprovedeníodbornýchúkonů.Výšepoplatkůzaodbornéúkonybudepřímoúměrnámnožstvíčasuodbornýchpracovníkůstrávenýchposuzovánímpředloženéžádosti.VýšesazbyzaodbornéúkonyvčetněvýběruzálohnatytoúkonystanovíMinisterstvozdravotnictvíprováděcímprávnímpředpisem.Pracovnínávrhprováděcíhopředpisujepřiloženktomutovládnímunávrhuzákona.Hodněsehovoříofinančnízátěžipropodnikatele.Finančnízátěžpropodnikatelevpřípaděpovolováníbiocidníchpřípravkůaschvalováníúčinnýchláteksedározdělitnatřiúrovně.Prvníúroveňjsousamotnénákladyspojenéspředkládanoudokumentací,toznamenásamotnýmistudiemiadálezprávouohodnocenírizik.Nákladspojenýspořízenímdokumentacebudevevětšiněpřípadůtvořitnejvětšípodílzcelkovýchnákladůspojenýchsvýšeuvedenýmiúkony.DruhouúrovníjsoupoplatkyhrazenéMinisterstvuzdravotnictvízasprávníaodbornéúkony.TřetíúrovníjsoupoplatkyhrazenéEvropskéagentuřeprochemickélátky,kterévněkterýchpřípadechmohoupřesáhnoutnákladyspojenéspořízenímdokumentaceavýrazněpřevýšitinákladynaodbornéúkonyposkytovanéMinisterstvemzdravotnictví.Značnýzájemzestranyzájmovýchsdruženíaresortůprůmysluaobchoduvzbudilnávrhnastavenísystémunárodníchpoplatků.Většinaargumentacesměřovalaknezbytnostizavedenípodporymalýchastředníchpodniků,téžvlastněformousníženýchpoplatkůnanárodníúrovni.Ministerstvozdravotnictvítentopostupodmítáipřesskutečnost,žezdeexistujeprávníoporavsamotnémnařízeníobiocidech.Důvodůktomutopostojijehnedněkolik.Systémpovolováníbiocidníchpřípravkůpředpokládá,žeprolegálnídodávánípřípravkunatrhmusížadatelzískatprvnípovolenívekterémkoličlenskémstátě,jehožsoučástíjeprovedeníhodnocenínebezpečnostiarizikpoužívánítakovéhopřípravku.Získáníprvníhopovolenívsouladustermínydanýchnařízenímůžetrvataž15měsícůodpodánížádosti.DodánínatrhvdalšíchčlenskýchstátechEvropskéuniejepakjižmožnépouzenazákladětzv.vzájemnéhouznání,tj.zrychlenéazjednodušenéprocedurypovolení.Tazahrnujezběžnoukontrolupůvodněprovedenéhohodnoceníaadaptacevůčinárodnímspecifickýmpodmínkám.NegativnímpříklademmůžebýtsystémpoplatkůveVelkéBritániiplatnýpřibližnědoroku2013,kdyprvnípovoleníbylozpoplatněnočástkou2tis.liber.Situaceukázala,ževeVelkéBritániižádaloopovolenímnohospolečností,kterénatrhVelkéBritániepřípravkyfaktickynedodávajíajejichžzájmemjsoutrhyjinýchčlenskýchstátů.Důvodempodánížádostibylapouzesnahazískatprvnípovolení.Prosrovnání,vČeskérepublicebylpoplatek200tis.korun.PříslušnéúřadySpojenéhokrálovstvíběhemdvouletobdrželyzdalekanejvětšímnožstvížádostí,zhruba600,přičemžmnohéznichnebylyuzavřenyanipočtyřechletechodpřijetížádosti.Evropskákomiseprovedlašetřeníohledněvýšenastavenýchpoplatkůvjednotlivýchčlenskýchstátech.Ukázalose,žeinstitutsníženípoplatkupromaléastřednípodnikatelenevyužilanijedenzčlenskýchstátů.PokudbysetotakstaloprávěČeskérepublice,jevelmipravděpodobné,žeobdobnýpřívalžádostíodpodnikatelskýchsubjektůzceléEvropskéunieobdržíiMinisterstvozdravotnictví.Jehoorganizačnístrukturaadostupnélidskézdrojenemohoualetakovýpřívalžádostízvládnout.Zdánlivěúspěšnýpokusozajištěnípodporypročeské,vuvozovkách,maléastřednípodnikateleasníženípoplatkunaminimum,cožvcelkovýchnákladechmůžečinitčtvrtinuažtřetinu,můževyústitvbeznadějnousituaciproMinisterstvozdravotnictví.Státnírozpočetpakponesenákladyspojenéspodporounejenčeskýchmalýchastředníchpodnikatelů,aleimalýchastředníchpodnikatelůostatníchčlenskýchstátů.Tímspíše,žedefinovatčeskouobchodníspolečnostjepraktickyneproveditelné.Nenítotižzřejmé,jestlibytomělabýtspolečnostusídlenávČeskérepublicenebovlastněnávýhradněčeskýmkapitálemapodobně.VdůvodovézprávěseMinisterstvozdravotnictvísnažilonastínitskutečnénákladyspojenéspovolenímčtyřforembiocidníchpřípravků,kdybylanastavenasložitostpodlepočtuobsaženýchúčinnýchlátekadálepodlekvalitypředloženédokumentace.JakoodhadpracnostisevycházízezkušenostiStátníhozdravotníhoústavu.TenprovádíproMinisterstvozdravotnictvíhodnoceníriziknejenprožádostiapovoleníbiocidníchpřípravků,aletaktéžpropřípravkynaochranurostlin.Nákladynahodnoceníriziksepakpohybujíod70do350tis.korun.Současnýpoplatekjebezrozdílu200tis.korun.ProsrovnánílzeuvéstsystémpoplatkůvČeskérepublicepropovolenípřípravkunaochranurostlin,cožjsoumnohdyobdobnépřípravky.Správnípoplatekpodlevyhláškyjestanovenpoplatekzapovolenípřípravkunaochranurostlinvevýši278tis.adálejsouúčtoványúhradyzaodbornéúkonypřímoStátnímzdravotnímústavempodleprovedenýchúkonů,obvykleod80do250tis.korun.Nákladynapovolenípřípravkunaochranurostlinsepohybujívrozmezíod350do530tis.korun.Dalšísrovnánílzeudělatsezdravotnickýmiprostředky.ZdravotnicképrostředkynověspadajídopůsobnostiStátníhoústavuprokontroluléčiv,jenžjeoprávněnúčtovatvsouladusvyhláškou1800korunzahodinuzavypracováníodbornýchstanovisekaposudků.PřestytonastíněnéproblémydoporučujiPoslaneckésněmovněpropustitzákondodruhéhočteníaprodiskutovatněkterénastíněnéproblémyanejasnostipřiprojednávánívezdravotnímvýboru.Zároveňbychrádatadyavizovalasvévystoupeníještěvdiskusi,kdebychrádapoložilaněkteréotázky.Děkujivámzapozornost.(Potlesk z lavic KSČM.)Místopředseda PSP Jan BartošekDěkujivám,paníposlankyně.Prosím,zaujmětemístoustolkuzpravodajů.Otevírámobecnourozpravu,dokterémámzatímjednupřihlášku-panaposlanceJiříhoSkalického.Prosím,paneposlanče.