Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-20 ps2013-025-01-002-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Do návrhu novely zákona byla zapracována ustanovení sjednocující a zprůhledňující proces poskytování dotací a návratných finančních výpomocí z územních rozpočtů a ustanovení o povinném zveřejňování veřejnoprávních smluv , které má občanům umožnit informovanost o nakládání s veřejnými prostředky . Nově je upravena pouze povinnost zveřejňovat smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci . Veškeré další úpravy zákona pouze zjednodušují postupy při použití prostředků strukturálních fondů včetně případných postihů , např . možnost vykazovat některé předem stanovené výdaje paušální částkou nebo na ukládání odvodů za porušení rozpočtové kázně do tisíce korun . Možnost provést opatření k nápravě zjištěných pochybení bez ukládání odvodů za porušení rozpočtové kázně . Úprava postupu při poskytování dotací , obsahu žádostí a veřejnoprávní smlouvy pouze zakotvuje současné postupy při poskytování dotací a návratných finančních výpomocí územních rozpočtů do zákona , obdobně jako je tomu při poskytování prostředků ze státního rozpočtu podle § 14 zákona č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech , a tudíž se nejedná o nové administrativní požadavky na orgány územní samosprávy . Peněžní prostředky poskytované z územních rozpočtů budou nadále poskytovány , tak jako dosud , formou dotací na účel , který stanoví poskytovatel v programu určeném předem neurčenému okruhu možných žadatelů . Je to vlastně obdoba evropských operačních programů . Kromě toho je možné poskytovat individuální dotace na řešení naléhavé potřeby osob žadatelů . U těchto dotací určí účel použití prostředků žadatel v žádosti podle své konkrétní potřeby . Individuální dotace nejsou dotacemi poskytovanými v rámci programu . Za třetí je dotaci možné poskytnout na základě zvláštního právního předpisu , např . školského zákona nebo zákona o sociálních službách . Navrhovaná novela zákona jako celek nepřináší územním samosprávným celkům kromě povinnosti zveřejňovat veřejnoprávní smlouvy nové povinnosti . Nově zaváděnou povinnost zveřejňovat smlouvy již řada územních celků plní a údaje zveřejňuje dobrovolně . Proto byla Poslaneckou sněmovnou Parlamentu v ustanovení o účinnosti upravena legisvakanční lhůta pouze pro zveřejňování smluv tak , že ustanovení § 10 d nabude účinnost až od 1 . 7 . 2015 . Předkládaný návrh zákona obsahuje vedle novely zákona č . 250 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , i novelu některých ustanovení zákona č . 128 / 2000 Sb . , o obcích , novelu zákona č . 129 / 2000 Sb . , o krajích , a novelu zákona č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze . Úprava těchto zákonů souvisí s poskytováním peněžních prostředků z územních rozpočtů , stávající ustanovení se však pouze doplňují nebo zpřesňují doplněním působnosti orgánů příslušných k rozhodování o poskytnutí peněžních prostředků z územních rozpočtů a k uzavření veřejnoprávní smlouvy o jejich poskytnutí . S pozměňovacím návrhem Senátu , aby byla doba povinného zveřejnění veřejnoprávních smluv zkrácena z tří let , navržených Poslaneckou sněmovnou , na jeden rok , nesouhlasím . Dobu jednoho roku považuji za velmi krátkou oproti původně navrhované době deset let , která byla stanovena stejně jako doba povinného zveřejnění údajů a dokumentů podle zákona č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech . Zveřejnění smluv pouze po dobu jednoho roku by občanům poskytlo pouze velmi omezené informace o tom , z jakého důvodu , komu a v jaké výši jsou poskytovány veřejné prostředky z unijních rozpočtů . Nesouhlasím ani s pozměňovacím návrhem Senátu , aby zákon nabyl účinnost až k 1 . 7 . 2015 . Závěrem bych chtěl připomenout a zdůraznit , že projednávaná novela zákona nestanovuje nové postupy při poskytování dotací a návratných finančních výpomocí z územních rozpočtů , pouze současný postup zapracovává do zákona . Navrhuji proto , aby byl předkládaný návrh novely zákona schválen ve znění , přijatém Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a eviduji přihlášku s přednostním právem pana poslance Kalouska . Prosím , máte slovo . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo . Dámy a pánové , to je , jako když hrách na stěnu hází . Pane ministře , já jsem po tom prvním bodě velmi slušně požádal , jestli byste nezvážil , zda vám nestojíme za to , abyste nám řekl , co si o tom materiálu opravdu vy sám osobně jako ten , kdo to obhajuje , myslíte . Že vám nestojíme o to , abyste nám četl podklady úředníka XY . To nám koneckonců může poslat komukoli z nás . My chceme slyšet váš názor , nikoli váš bezobsažný přednes textu , který psal někdo jiný . Z toho si nic nevezmeme . Když jsme vás o to poprosili , tak jste to zopakoval . Jsou dvě možnosti . Buď jste ignoroval tu žádost , což si nechci myslet , protože Poslanecká sněmovna je přece jenom suverén , vůči kterému se zodpovídáte , anebo proto , že jste nebyl dostatečně připraven . Já vám dám šanci se na ten třetí bod připravit , proto prosím o přestávku na poradu poslaneckého klubu v délce dvaceti vteřin . Kdyby to nepomohlo , na další bod bude přestávka delší . Děkuji . Dvacet minut , omlouvám se . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Sejdeme se v 15.56 . (Jednání přerušeno v 15.36 hodin.)
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities