Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-05-14 ps2013-008-06-016-051 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.50 hodin) Domnívám se , to snad ještě řeknu , že to nebylo dobré a šťastné rozhodnutí , především proto , že si dovolím tvrdit , že přijetí fiskálního paktu byl jeden z nástrojů , který skutečně pomohl Evropu a Evropskou unii a eurozónu stabilizovat . Jestli dnes čteme texty , které říkají , že EU už dnes nečelí podobné dramatické situaci , jako byla před časem , jestli dnes už se nemluví o kolapsu společné evropské měny , tak si dovolím říci , že fiskální pakt je jeden z těch nástrojů , který má zásluhu na tom , že se podařilo negativnímu vývoji čelit a že se Evropská unie víceméně stabilizovala . Jeden , podle mě významný , fakt je , že fiskální pak skutečně sehrál významnou úlohu při zvládnutí situace . Proto si myslím také , že je to jeden z důvodů , proč vidím rozhodnutí ČR nepřidat se , jako chybu . Protože se víceméně ukázalo , že to rozhodnutí bylo správné . A my jsme tím samozřejmě v rámci Evropy nedali dobré znamení , pokud jsme tak zůstali stranou projektu , který se ukázal být efektivní . Je třeba zdůraznit , že fiskální pakt nespadl z nebe . Když si vezmete nástroje , které obsahuje , tak my ty nástroje vlastně už v Evropské unii známe . Když si vezmete maastrichtská kritéria , která byla právě jako nástroj , jakým garantovat určité chování zemí , ponechávám stranou , že nebyla zcela respektována a že jsme dokonce zažili to , že to klíčové země eurozóny nerespektovaly , a to byla samozřejmě chyba . Nicméně maastrichtská kritéria obsahovala podobné mechanismy . Nebo daleko čerstvější six - pack , tzn . balíček opatření , který byl přijat právě jako reakce na krizi , také vlastně už měl v sobě mantinely a brzdy , limity pro hospodaření s finančními prostředky členských států Unie . Fiskální pakt vlastně shrnuje tyto pokusy EU , které byly do té doby už činěny , vytvořit určitá pravidla , určitá kritéria pro zacházení s veřejnými penězi v jednotlivých státech a čelit té situaci , že se jednotlivé země EU ocitají v dluhových potížích , které se pak stanou vlastně problémem všech států aliance . Takže zdůrazňuji , fiskální dohoda je výsledek určitého procesu , a je to shrnutí určitých mechanismů a vytvoření určité definitivní podoby něčeho , ke které se přihlásilo 25 zemí . V případě České republiky to , co je v něčem také na pováženou , že se nepřihlásila k projektu , který vlastně významně stabilizoval eurozónu země , která předtím deklarovala , že se chce stát částí eurozóny , a chtěla se stát součástí eurozóny . V případě Velké Británie , jak víte , je situace jiná . Velká Británie nikdy netvrdila , že chce být součástí eurozóny . Její pozice i vůči Evropě je odlišná . Ale tady jsme byli svědky , bohužel , toho , že Česká republika , která dávala jasně najevo , že chce spojit svůj osud s eurozónou , a dokonce to de facto jasně deklarovala ve smlouvě z roku 2004 , tak takováto země se neúčastnila , nebo řekla , že se nebude účastnit toho procesu , který se spustil fiskální dohodou . Samozřejmě tím , že jsme s tím nesouhlasili , tak jak asi všichni dobře víte , jsme přišli o určitou možnost účastnit se summitů eurozóny , summitů o konkurenceschopnosti , změnách celkového uspořádání eurozóny a základních pravidlech eurozóny . My jsme se zbavili možnosti účastnit se procesu , který , jak víte , je v současné době jeden z úplně nejdůležitějších , které se v Evropě dějí . Vy dobře tušíte , že právě díky ekonomické a finanční krizi se právě tyto otázky staly při debatách , setkáních v evropských radách úplně klíčovými . Otázky bankovní unie , finanční stabilizace eurozóny se vlastně staly stěžejními otázkami , které byly vlastně dlouhodobě na tabuli a na stole při jednáních členských států . Chyba podle mě , které jsme se dopustili , že právě u těchto klíčových rozhovorů , které rozhodují o budoucí podobě eurozóny , potažmo Evropské unie celé , my jsme vlastně řekli , že u těchto rozhovorů nebudeme . Tady je jeden důležitý argument , pro který já tvrdím , že to bylo špatně a je třeba to napravit . Domnívám se , že chceme - li a máme - li vážný zájem o budoucí podobu Evropské unie , tak se musíme zabývat tím , co se děje v eurozóně , a měli bychom u toho být bezprostředně přítomni . Tohle by prostě nemělo být bez nás . A já tady prostě volám po tom , abychom přijetím a přihlášením se k fiskálnímu paktu zároveň řekli Evropě jasně , že se chceme účastnit toho , co se zítra s eurozónou stane . Zajímá nás to a uvědomujeme si , že je to pro nás klíčové . To , myslím , ze zahraničněpolitického hlediska je nesmírně důležité , abychom toto dali jasně najevo . Jinak si myslím , že postoj České republiky příliš srozumitelný není . Myslím si ale , nejenom že to není srozumitelné , ale že to neodpovídá logice věci . Když si vezmete Česko , a nemyslím jeho ekonomiku , skoro bych řekl , celý náš život , tak všichni dobře víte , jakým způsobem jsme se svým okolím , se svými sousedy , s Evropskou unií a s eurozónou samozřejmě zásadně spojeni . V takovéto situaci nemít zájem účastnit se toho , co se dnes děje v jádru , mi připadá jako chyba . A můžeme mít různé názory , můžeme se lišit v názoru na bankovní unii , můžeme se lišit v některých dílčích postojích , ale připadá mi nerozumné nebýt u toho , neúčastnit se toho , a řekněme , neprodat to , co si myslíme , že je dnes , nebo neprosadit to , co si dnes myslíme , že je pro Českou republiku v těchto debatách důležité . Přihlášení se k fiskálnímu paktu je pro nás i symbolicko - psychologicky významné , že tím dáváme najevo , že nás to prostě zajímat bude a že chápeme , jaký to má pro nás význam . A fakticky podle mě by nám to mělo umožnit návrat k summitům eurozóny , jejichž důležitost je , myslím , pro nás klíčová . To je to zahraničněpolitické . Já se domnívám , že v něčem jsou i docela dobré argumenty , proč přijmout fiskální pakt v České republice právě dnes , protože když se podíváme na dosavadní vývoj České republiky v ekonomické oblasti , tak by někdo mohl říci , že Česká republika nepatří mezi ty nejvíce zadlužené země Evropské unie , a je to určitě pravda . A nemyslím si , že by dnes byl a priori dluh to jediné , co musíme řešit , protože všichni tušíme , že tahle země má taky obrovský problém s výkonem , ekonomickým výkonem , a potýká se s ekonomickou stagnací . A tady není jediné řešení jenom otázka dluhu . Na druhé straně si myslím , proč ten fiskální pakt je i z ekonomického hlediska důležitý - že to je proto , že když se podíváme na vývoj posledních let , vidím tam přece jenom určitou poměrně hrozivou tendenci . A domnívám se , že otázka strukturálního deficitu , která je jednou z klíčových , co vlastně otevírá fiskální pakt - protože já jenom upozorním na to , že jedním z významných opatření fiskálního paktu je právě to , že by mělo pro nás platit pravidlo vyrovnaných nebo přebytkových veřejných rozpočtů , které se považuje za splněné , nepřesahuje - li strukturální schodek 0 , 5 % HDP , za určitých podmínek 1 % HDP .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities