|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-06 ps2017-035-09-002-207 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

207. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 490/ - třetí čtení

Date2019-11-06
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/207
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035367.htm

Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal207. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 490/ - třetí čtení Předám předsedání. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDobrý podvečer, nebo dobrý večer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Po velice emotivním daňovém balíčku se dostáváme k bodu, který byl tady uveden, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 490, třetí čtení. Projednávání tohoto bodu jsme přerušili před otevřením rozpravy v pátek 1. listopadu na 37. schůzi Poslanecké sněmovny. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a zpravodajka garančního výboru, výboru pro sociální politiku, paní poslankyně Jana Pastuchová. Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 490/3, který byl doručen dne 27. září 2019. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 490/4. Před otevřením rozpravy se s přednostním právem dne 1. 11. na 37. schůzi přihlásili tito poslanci: Jan Bartošek, Jan Chvojka, Jan Bauer, který byl pověřen zastupováním předsedy klubu, a Jaroslav Faltýnek. Takže se ptám, jestli mají zájem o svá vystoupení a uplatnění svých přednostních práv. (Nebyl zájem.)Takže jelikož všechna přednostní práva se vzdávají, otevírám rozpravu a v rozpravě s přednostním právem za klub SPD vystoupí paní poslankyně Lucie Šafránková. Prosím, máte slovo. Poslankyně Lucie ŠafránkováDobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo. Ráda bych začala prosbou. Chci vás požádat o podporu pozměňovacího návrhu, který jsem předložila spolu s kolegou panem poslancem Bauerem, jehož cílem je přiznat zvýšení rodičovského příspěvku všem rodičům všech dětí do čtyř let bez jakýchkoli rozdílů a výjimek. Tato prosba není jen mým osobním projevem, ale je také, nebo možná hlavně tlumočením naléhavých žádostí a přání rodičů těch dětí, které mají být předkládanou novelou z okruhu osob, jichž se bude zvýšení rodičovského příspěvku týkat, vyloučeny. Poslanci SPD se od počátku diskusí nad podobou zvýšení rodičovského příspěvku jasně a jednoznačně hlásí k principu, který lze označit jako vyšší rodičovský příspěvek všem rodičům, což znamená, aby oněch vládou navrhovaných 80 tisíc obdrželi všichni rodiče, kteří mají nebo ke dni nabytí účinnosti příslušné novely zákona budou mít v péči dítě či děti do čtyř let věku. V první řadě jde o zachování zásady rovnosti občanů před zákonem, zásady obecné spravedlnosti a zásady legitimního očekávání. Toto vše jsou principy, které spoluvytváří, resp. měly by spoluvytvářet základy každého demokratického právního státu bez ohledu na to, jaká je zrovna podoba vládní většiny a politické opozice. Dodržování a respektování těchto zásad zásadní vliv na to, jak budou občané vnímat daný stát a politický režim, jak k němu budou loajální, a v neposlední řadě i to, jak budou sami ve svých každodenních životech přistupovat k dodržování právních norem i nepsaných norem morálních a etických. Pokud občané vidí a cítí, že samotný stát se ve své činnosti těmito principy a zásadami neřídí, nabízí se, zda se jimi budou řídit i oni sami. Zvýšení rodičovského příspěvku pro rodiče všech dětí do čtyř let byla varianta, o které paní ministryně Maláčová hovořila jako o reálné a prioritní ještě před pár měsíci, a bylo to tak správné. Selekce, kterou provádí při zvyšování rodičovského příspěvku vládní koalice nyní, je naopak neodůvodněná a diskriminační. Kritérium, které přitom zvolila, to znamená podmínit toto navýšení čerpáním rodičovského příspěvku ke dni nabytí účinnosti novely zákona o státní sociální podpoře, a které z nároku na toto navýšení vylučuje zhruba 20 % rodičů dětí do čtyř let, je navíc krajně nespravedlivé. Mnohem nespravedlivější, než by bylo například losování těch, kterých se toto zvýšení bude týkat. Zvláště v situaci, kdy prakticky obdobná koaliční většina v roce 2017 při zvyšování rodičovského příspěvku rodičům vícerčat přiznala tuto valorizaci všem rodičům vícerčat příslušného věku bez dalších omezujících podmínek, a najednou v naprosto identické situaci činí obrat o 180 stupňů a neváhá se současně označovat za vládu, která je prorodinná a které leží na srdci stav porodnosti a populační růst české populace. Praxe je odlišná, a nejen v tomto případě. Toto chování vlády je o to nepochopitelnější, že by se v případě přiznání onoho navýšení všem rodičům čtyřletých a mladších dětí nejednalo v celkovém kontextu státního rozpočtu o nějak astronomickou částku. Podobné i mnohem vyšší finanční částky jsou v současné době i v návrhu státního rozpočtu na příští rok a v delším rozpočtovém výhledu alokovány na záležitosti, jejichž dlouhodobý společenský přínos je nepochybně mnohem nižší než podpora porodnosti a výchovy dětí. Navrhovaná novelizace tedy zakládá nepřijatelnou nerovnost mezi rodiči a také mezi dětmi prakticky od jejich narození, a dokonce lze konstatovat, že jakkoli je diskriminační takříkajíc plošně, napříč jednotlivými sociálními skupinami, možná nejvíce znevýhodňuje nízkopříjmové a pracující skupiny našich občanů.

Text viewDependenciesWavesurferList names