ps2017-079-03-007-352.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-22 ps2017-079-03-007-352 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 352 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 503 / - třetí čtení Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga , dobrý den , a zpravodaj garančního výboru , což je výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , poslanec Lukáš Bartoň . Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 503 / 3 , který byl doručen dne 16 . prosince 2020 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 503 / 4 . Nyní se táži navrhovatele , tedy pana ministra , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Pane ministře , máte zájem vystoupit před otevřením rozpravy ? Nemáte , v pohodě . Takže já otevírám rozpravu a jako první je přihlášen pan poslanec Ivo Pojezný , připraví se pan poslanec Martin Baxa . Tak , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivo Pojezný Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Dámy a pánové , pane ministře , dovolte i mně , abych se krátce vyjádřil k novele zákona o pedagogických pracovnících a přednesl tak nejen svůj názor , ale také stanovisko klubu Komunistické strany Čech a Moravy . I proto musím na začátek zdůraznit naši jednoznačnou podporu názoru široké pedagogické veřejnosti , bývalých ministrů školství , děkanů pedagogických fakult , školských odborů , profesních organizací , ale hlavně učitelů , ředitelů a významných osobností české pedagogiky , kteří se na ni dívají poměrně kriticky . Ten největší a nejproblematičtější bod je i pro nás § 9 a , který má umožnit výkon přímé pedagogické práce absolventům jakéhokoliv magisterského studijního programu , pokud slíbí , že do tří let od (zahájení) výkonu profese absolvují studium pedagogické způsobilosti , a k tomu stačí podpis ředitele školy a jeho svolení . Vidíme , že právě tato záležitost vyvolává největší odpor pedagogické veřejnosti a považují ho za pohrdání pedagogickým vzděláním a degradaci profese učitele . Zdůvodněním tohoto paragrafu je nedostatek učitelů , což by se zdálo poměrně logické , a také posílení ředitelských kompetencí . Já však to vidím jako poměrně krátkozraké řešení . Navíc chci zdůraznit , že co se týče nedostatku učitelů , jedná se v České republice pouze o lokální záležitost , není to celoplošné . Navíc si myslím , že klesne kvalita vzdělávacího procesu v celém učitelském sboru . Já osobně jako dlouholetý speciální pedagog si nedovedu představit , že takový nový v uvozovkách odborník na pedagogiku bez odborného vzdělání bude vyučovat třídu například s inkludovanými dětmi , které mají kombinované vady nebo psychiatrické problémy . Jak si s nimi poradí , těžko odhadovat , když s těmito dětmi těžko pracují i fundovaní odborníci . Nemluvím o tom , co navíc vyvolá tato záležitost ve sboru , kde za stejně kvalifikovaného bude považován vedle odborníka amatér jen díky podpisu ředitele školy . Chci také připomenout kolegům , že odborníci z praxe už dnes mohou vyučovat ve středním školství a na odborných učilištích právě v odborných předmětech . Poslanci Komunistické strany Čech a Moravy některé dílčí změny podpoří , například doplnění některých činností mezi pedagogické pracovníky , ať už je to školský psycholog , logoped , sociální pedagog . Podpoříme zavedení definice třídního učitele , úpravu uvádějícího učitele a adaptačního období . Ale co chceme hlavně , aby se učilo nejen kvalifikovaně , ale také aprobovaně s vysokým standardem kvality . Proto profesní kvalifikace musí zůstat věcí státu , a ne záležitostí ředitele školy . Pokud zůstane § 9 a v této novele , tak komunistická strana návrh novely nepodpoří . Tolik z mé strany . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení pana poslance Martina Baxu , připraví se pan poslanec Antonín Staněk . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Martin Baxa Dobré popoledne . Pane předsedající , vážený pane ministře , milé kolegyně , milí kolegové , dovolte mi , abych vás krátce seznámil se svým postojem k tomuto návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících i s tím , jakým způsobem se k němu postaví klub poslanců Občanské demokratické strany . Návrh novely byl Poslanecké sněmovně předložen již před poměrně dlouhou dobou a v mezidobí došlo k jedné důležité změně . Vláda schválila klíčový dokument pro budoucí rozvoj našeho školství , a to je Strategie 2030 + . Já jsem se při této příležitosti do této strategie znovu podíval , co tato strategie říká o kvalifikaci učitelů , o podpoře vzdělávání učitelů , o roli ředitelů škol . V strategické linii č . 3 , která se tímto zabývá , se uvádí , že školy potřebují schopné ředitele a dobře připravené , motivované učitele , a říká , že dobře připravení a motivovaní učitelé jsou předpokladem kvalitní výuky . Hovoří také o tom , že jednou z důležitých rolí našeho vzdělávacího systému má být to , aby se bránilo deprofesionalizaci učitelů , aby se zpřehlednil kvalifikační systém vzdělávání a aby se také zkvalitnila výuka na pedagogických fakultách . Neboli , milé kolegyně , milí kolegové , se ve Strategii 2030 + nikde nehovoří o tom , že by mělo být v následujících letech cílem v českém vzdělávacím systému přivádět do něj učitele , kteří nemají k tomu kvalifikaci získanou na školách připravujících učitele .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities