ps2017-049-07-006-176.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-05 ps2017-049-07-006-176 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 176 . Návrh poslanců Lucie Šafránkové , Tomia Okamury , Radima Fialy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 652 / - prvé čtení Projednávání tohoto bodu jsme zahájili dne 11 . února na 40 . schůzi Poslanecké sněmovny , obecná rozprava byla přerušena . Připomínám , že stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 652 / 1 . Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele poslankyně Lucie Šafránková a zpravodajka pro první čtení poslankyně Hana Aulická Jírovcová . Budeme tedy pokračovat v přerušené obecné rozpravě , do které je přihlášena paní poslankyně Lucie Šafránková , a připraví se pan poslanec Jan Bauer . Prosím . Poslankyně Lucie Šafránková Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , protože už od posledního projednávání uplynulo poměrně hodně času , tak mi dovolte , abych vám krátce připomněla , o čem náš návrh novely o hmotné nouzi je . Jedná se o soubor sedmi změn , který by měl odstranit či minimalizovat zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi , posílit kontrolní kompetence pracovníků úřadu práce a taktéž umožnit opravdu citelně sankcionovat ty osoby , které systém pomoci v hmotné nouzi zneužívají . Jde i o opatření , která směřují proti expanzi patologických jevů spojených s existencí tzv . vyloučených lokalit . Návrh byl podrobně konzultován na úrovni úřadu práce a sociálních odborů úřadu místní veřejné správy . Vychází čistě z praxe . Společným jmenovatelem navrhovaných změn je snaha docílit prostřednictvím zpřísnění podmínek kontrolních a sankčních mechanismů omezení zneužívání finančních prostředků nepojistných sociálních dávek v oblasti státní pomoci v hmotné nouzi . Tyto dávky se musí stát mimořádným prostředkem pro situace , kdy si její příjemce z objektivních důvodů nemůže příjem obstarat vlastní praxí či podnikáním , anebo když mu nízký příjem nestačí na pokrytí základních životních potřeb pro sebe , pro své děti a své blízké . Současné legislativní nastavení v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi umožňuje v mnoha ohledech účelové až podvodné jednání příjemců těchto dávek a žadatelů o ně . Tyto dávky jsou tak v mnoha případech zneužívány , jak máme podrobně zdokladováno zejména od úřadů práce . A teď k samotnému obsahu návrhu naší novely . Navrhujeme , aby mezi povinnosti podmiňující nárok na žádost na dávky pomoci v hmotné nouzi přibyla i povinnost rodičů řádně zajistit docházku jejich dětí do posledního ročníku mateřské školy , což je mnohdy zásadní opatření ve smyslu socializace těchto dětí a jejich integrace do společnosti ve směru přípravy na zvládnutí základní školy . Chceme také umožnit úřadu práce vyřadit z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi ty osoby , které porušily během jejich pobírání režim práce neschopného a režim dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu . Nynější právní úprava neumožňuje ty osoby , které opakovaně porušily pravidla režimu práce neschopného , vyřadit z okruhu osob majících právo čerpat dávky pomoci v hmotné nouzi . Loňská podrobná kontrola úřadu práce odhalila , že se jedná o více než čtvrtinu těchto případů . Dále chceme úřadu práce přiznat i možnost vyřadit z okruhu příjemců dávek ty osoby , které setrvávají v pracovní neschopnosti i po uplynutí doby , která odpovídá maximální podpůrčí době pro pobírání tzv . nemocenské , což je 730 kalendářních dnů po sobě jdoucích . Na základě informací z úřadu práce totiž není výjimkou , že mnohé osoby setrvávají v režimu pracovní neschopnosti např . nad pět let . Navrhujeme také zrychlit a zjednodušit proceduru vyloučení určitých osob z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi nebo z okruhu tzv . společně posuzovaných osob , jestliže neplní podmínky pro tyto osoby zákonem stanovené . Za současné úpravy závisí toto vyloučení na tzv . správním uvážení orgánu pomoci v hmotné nouzi , není automatické a pevně dané . Stejně tak naše novela zavádí zpřísnění procedury odejmutí či snížení dávky pomoci v hmotné nouzi , resp . zamítnutí žádosti o takovou dávku , jestliže příjemce dávky nebo žadatel o ni nedá orgánu pomoci v hmotné nouzi souhlas se vstupem do obydlí a znemožní provedení sociálního šetření v místě směřujícího k ověření skutečností rozhodných pro vznik nároku na příslušnou dávku . Navrhujeme takové osoby rovnou vyloučit z okruhu osob pomoci v hmotné nouzi a navíc požadujeme prodloužení doby , po kterou může být dávka pomoci v hmotné nouzi odebrána či snížena , ze současných tří měsíců na mnohem citelnější dobu , a to jednoho roku . V dalším bodě navrhujeme vyloučit z okruhu tzv . společně posuzovaných osob ty občany , kteří nepřiznávají žádné příjmy , dlouhodobě nepracují , nepodnikají a ani si práci nehledají a pouze chtějí dosáhnout navýšení výpočtu existenčního minima a tzv . části živobytí osoby a společně posuzovaných osob , a tím i výši celkového příjmu rodiny z dávek pomoci v hmotné nouzi , např . v těch rodinách , kde je osobou v hmotné nouzi pouze nezletilé dítě . Jde také o osoby , které nejsou v evidenci úřadu práce , protože z ní byly vyloučeny pro neplnění či porušení některých povinností . A závěrem navrhujeme zavést povinnost zahrnout mezi příjmy žadatele o dávky pomoci v hmotné nouzi i příjmy z dávek pěstounské péče , zatím v těch případech , pokud se jedná o pěstounství v rámci rodiny . Toto opatření směřuje zejména proti tzv . spekulativnímu pěstounství a jeho smyslem je docílit toho , aby příbuzenští pěstouni museli mezi svými příjmy rozhodnými pro přiznání dávky pomoci v hmotné nouzi uvádět i příjmy z dávek pěstounské péče . Tento návrh vychází i z toho , že odměna pěstouna je posuzována jako standardní příjem ze závislé činnosti i např . pro účely daně z příjmu či pojistného na sociální zabezpečení . Nevidíme tedy důvod , proč by tomu mělo být z hlediska zákona o pomoci v hmotné nouzi jinak , a jde o neodůvodnitelnou výjimku . Dámy a pánové , my se rozhodně nebráníme další diskusi např . ve výboru pro sociální politiku a rozhodně se nebráníme i další spolupráci s vámi , takže vás prosím o podporu a propuštění do dalšího čtení . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities