ps2017-020-10-014-077.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-014-077 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 77 . Návrh poslance Lukáše Černohorského na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 270 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 Upozorňuji , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 270 / 1 . Prosím , aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Lukáš Černohorský . Prosím , máte slovo . Poslanec Lukáš Černohorský Dobrý den , vážené kolegyně , vážení kolegové . Já se předem omlouvám , budu trošku teď (nesrozumitelné) právně technického projevu k návrhu změny § 3066 občanského zákoníku , ale byl bych rád , kdybyste mi prosím věnovali pozornost , protože návrh se týká majetků velké hodnoty a je velice důležité jej projednat a přijmout ještě v tomto roce . Nejprve dovolte , abych vysvětlil původní smysl § 3066 . Důvodová zpráva k platnému občanskému zákoníku uvádí , že účelem tohoto ustanovení je zmírnění rizika legalizace některých pochybných majetkových vztahů vzniklých v 90 . letech minulého století . Zdůrazňuji , že se jedná tedy o oficiální důvodovou zprávu k občanskému zákoníku , který schválila vláda i Parlament v roce 2012 a který samozřejmě stále platí . Riziko legalizace nezákonně nabytého majetku zmírňuje občanský zákoník v § 3066 ustanovením , že nemovitý majetek nemůže být takzvaně mimořádně vydržen dříve než 5 let po účinnosti občanského zákoníku , tj . ke dni 1 . 1 . 2019 . Předkládaný návrh novely toto řešení zcela přebírá a pouze prodlužuje minimální dobu potřebnou k mimořádnému vydržení o 5 let , do 1 . 1 . 2024 . Toto prodloužení je nutné k tomu , aby příslušné orgány měly dostatečný prostor objasnit pochybné privatizace z druhé poloviny 90 . let a let následujících . Jakmile totiž dojde k mimořádnému vydržení dotčeného majetku , nebude již žádná možnost , jak nezákonně privatizovaný majetek získat zpět . Proto vás žádám o podporu svého návrhu , který tomu může efektivně zabránit . Já bych ještě rád stručně reagoval na nesouhlasné stanovisko vlády k mému návrhu . Stanovisko vlády zavádějícím způsobem směšuje dva podobné , ale různé právní pojmy , poctivou držbu a poctivý úmysl držitele . Podmínkou mimořádného vydržení totiž není poctivost držby , jak tvrdí vláda , ale pouze poctivost úmyslu držitele , která se předpokládá , pokud není prokázán opak . Zde je nutné vysvětlit , že nepoctivým držitelem může být i ten , kdo pouze z nedbalosti neví o tom , že není skutečným vlastníkem , např . z důvodu porušení zákona při privatizaci . Pro platné mimořádné vydržení tedy stačí každému držiteli , poctivému i tedy v uvozovkách nepoctivému , tj . nedbalému , jen to , že neměl nepoctivý úmysl nebo mu nepoctivý úmysl nebyl soudním sporem prokázán . Nepoctivý úmysl držitele ale musí v každém soudním sporu prokazovat žalobce , který se domáhá určení svého vlastnictví proti držiteli . Přitom , jak dobře víte , prokazování úmyslu je v praxi velmi obtížné a často zcela nemožné . Nepoctivý úmysl prvního nabyvatele navíc nemusí znamenat nepoctivý úmysl případných dalších nabyvatelů , resp . držitelů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities