ps2017-013-05-005-046.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-29 ps2017-013-05-005-046 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal 46 . Vládní návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č . 365 / 2000 Sb . , o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 170 / - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Lubomír Metnar . (V sále je velký hluk, mnozí poslanci opouštějí sál.) Já počkám , než vás vyzvu , abyste se ujal slova , až se nám sněmovna uklidní . Prosím všechny kolegy , aby diskuse přesunuli do předsálí , stejně tak případné telefonáty nebo jiné činnosti , které nesouvisí s projednávaným tiskem . Pane ministře , stačí vám to takto ? Ministr vnitra ČR Lubomír Metnar Děkuji , pane předsedající . Ještě jednou , vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací . Jeho účelem je transponovat směrnici o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru do českého právního řádu . Cílem této směrnice je pak zajištění přístupnějších internetových stránek a mobilních aplikací napříč celou Evropskou unií . Navrhovaný zákon má tedy zajistit přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací všem jejich uživatelům , zejména však osobám se zdravotním postižením . Internetové stránky a mobilní aplikace musí být pro své uživatele vnímatelné , ovladatelné , srozumitelné a stabilní . Návrh zákona definuje povinné subjekty , na něž se povinnost zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací vztahuje . Jsou jimi stát , územní samosprávné celky , další právnické osoby veřejného práva a jejich dceřiné společnosti a konečně kvalifikovaní správci systémů elektronické identifikace . Stanovuje samotné zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací . Upravuje institut nepřiměřené zátěže . Přístupnost bude nutno zajistit pouze v té míře , která povinnému subjektu nezpůsobí nepřiměřenou zátěž . Upravuje prohlášení o přístupnosti . Zakotvuje proceduru vyřizování podnětů v případě , že přístupnost není zajištěna . Stanoví působnost Ministerstva vnitra a konečně obsahuje související legislativně technickou změnu zákona o informačních systémech veřejné správy . Zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací se přitom realizuje na základě požadavků obsažených v příslušných normách Evropské unie , na které je návrh zákona odkazován . Tímto postupem bude zajištěno , že internetové stránky a mobilní aplikace povinných subjektů budou zcela v souladu s evropskými požadavky . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji . Prosím pana zpravodaje , kterým je Ondřej Profant , aby se ujal slova . Poslanec Ondřej Profant Vážení kolegové , právo na přístupnost informací a služeb je obecně zakotveno zejména v Úmluvě o právech osob se zdravotním postižením , protože primárně těch se to týká . V současnosti je tato přístupnost , tedy možnost alternativně se dobrat k obsahu , upravena vyhláškou č . 64 / 2008 Sb . , ale tato právní úprava se nevztahuje na všechny subjekty , na které dopadá již zmíněná směrnice , kterou zde transponujeme . Taktéž neupravuje řadu úprav a povinností , které jsou uvedeny ve směrnici . Jednou z těchto povinností je přístupnost mobilních aplikací . To totiž není zatím moc velké téma a zatím se tím nikdo moc nezabýval , nicméně tak jak na to pamatuje směrnice , si myslím , že to je velmi rozumné . Týká se to až roku 2021 , kdy si myslím , že to už bude velké téma , aby mobilní aplikace veřejné správy byly přístupné . Tento zákon z reálných problémů řeší právě přístupnost mobilních aplikací , vylepšuje přístupnost webových stránek například o takové prvky , jako je Captcha , která je dnes mnohdy zcela nepřístupná pro osoby s nějakým postižením , a eliminuje již staré technologie typu Flash nebo Silverlite . Dotýká se to celé řady subjektů , de facto všech veřejných subjektů , s jednou výjimkou , o které ještě budu mluvit . Ze známých informačních systémů se to dotýká například portálu veřejné správy , eSbírky , daňových portálů , datových schránek . Celkově mám z tohoto návrhu pozitivní dojem . Myslím si , že Evropská unie v tomto případě ví , co dělá . Nicméně mám i nějaké obavy , a to je hlavně § 7 , nepřiměřená zátěž , protože mně to spíše přijde , že to je nepřiměřená možnost se vyhnout dané povinnosti , protože velmi zjednodušeně řečeno stačí říci " nám to způsobuje nepřiměřenou zátěž , proto my tento zákon nebudeme dodržovat " , což mi nepřipadá dobré . Dále si nejsem úplně jistý vyjmutím veřejnoprávních médií , což je jediný okruh subjektů , který je vyjmut . Evropská směrnice to zcela jasně zdůvodňuje tím , že se na ně bude vztahovat jiná směrnice , nicméně otázka je , kdy ta směrnice bude . Na druhou stranu si umím představit , že tento zákon by v současnosti médiím opravdu mohl v tomto rozsahu způsobit nějakou potíž , nicméně rád bych ještě toto téma určitě otevřel na výborech , což si myslím , že je také vhodné místo pro nějakou obsáhlejší debatu . Doporučuji vám pustit tento zákon prvním čtením . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji panu zpravodaji . Než otevřu rozpravu , tak tady mám nějaké omluvenky . Pan poslanec Michálek se nám omlouvá po zbytek dne z pracovních důvodů , pan poslanec Strýček se nám omlouvá po zbytek dne také z pracovních důvodů a paní poslankyně Maxová se nám omlouvá od 18 hodin do konce dnešního jednacího dne ze zdravotních důvodů . Nyní otevírám rozpravu , do které nemám přihlášky . Hlásí se pan poslanec Feri . Prosím , pane poslanče . Poslanec Dominik Feri Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení přítomní členové vlády , děkuji panu ministrovi a ministerstvu , že poměrně detailně zpracovali dopady na rozpočty jednotlivých dotčených subjektů , ale rád bych se zeptal , kdo je bude hradit , jestli s tím ministerstvo nějakým způsobem počítá doplňkově . Ta částka pro jednotlivé subjekty jistě není asi nějaká zcela zásadní , nicméně celkově by to mohlo představovat poměrně velký zásek , u vysokých škol by to mohly být statisíce . Jestli je s tím nějakým způsobem počítáno . Díky . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Ještě opravím omluvenku . Pan poslanec Strýček se nám omlouvá až od 18.15 hodin . Teď se tedy ptám , jestli jsou ještě nějaké další přihlášky do rozpravy . Nevypadá to tak , takže já rozpravu končím a prosím o případná závěrečná slova . Nejdříve prosím navrhovatele , jestli má zájem . Ministr vnitra ČR Lubomír Metnar Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , rád bych ještě odpověděl na dotaz , který tady byl . Předpokládá se , že náklady na internetovou stránku budou podle vyspělosti a stavu té stránky od nuly až maximálně po 18 tisíc . Je tam poměrně hrubý rozptyl případných nákladů spojených de facto s aplikací tohoto zákona a uvedení do designového stavu těchto stránek , tak jak de facto to ty evropské normy vyžadují . Momentálně je záměr postaven tak , že náklady půjdou za povinnými subjekty . Ministerstvo vnitra nemá toto v rozpočtu a nepočítalo s variantou , že by de facto hradilo tuto úpravu internetových stránek . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities