ps2017-012-03-003-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-12 ps2017-012-03-003-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip 17 . Návrh poslanců Víta Rakušana , Petra Gazdíka , Jana Farského , Věry Kovářové , Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 277 / 2013 Sb . , o směnárenské činnosti , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 83 / - prvé čtení Pan zástupce navrhovatelů Vít Rakušan je přítomen , zaujal místo u stolku zpravodajů . Požádám o totéž pana poslance Stanislava Blahu , který je zpravodajem pro prvé čtení , a zároveň požádám , aby pan poslanec Vít Rakušan předložený návrh uvedl . Máte slovo . Poslanec Vít Rakušan Děkuji vám za slovo . Vážený pane místopředsedo , členky a členové vlády České republiky , vážené kolegyně , vážení kolegové , přicházíme za vámi s jednoduchou novelou směnárenského zákona . Nejdříve mi dovolte říci , čeho se vlastně meritorně tento bod týká a co by měl ve stávající zákonné úpravě napravit . Jedná se o to , že v posledních letech sledujeme podvodné činnosti směnáren především v centru hlavního města Prahy , kdy se nejrůznějšími způsoby daří podvádět turisty , kteří do našich směnáren přicházejí v dobré víře , že za adekvátní a na kurzovním lístku uvedený kurz dostanou odpovídající finanční hodnotu při provedené směně . Bohužel se často stává , že turisté jsou nejrůznějšími možnými způsoby klamáni . Byť byl ve směnárenském zákoně zaveden úzus či povinnost , aby klient podepisoval vždy tu provedenou směnu , tak i přesto dochází k situacím , o kterých jsem se mimochodem včera osobně v terénu , v té nejprovařenější směnárně uprostřed hlavního města Prahy na Staroměstském náměstí , sám přesvědčil . Turista přijde , a pokud si nepožádá - a tady znovu říkám slovo nepožádá - o to , aby mu byl dán lepší kurz , tak nakonec bez větší pozornosti dojde k tomu , že má euro za 17 korun českých . Včera jsme toto skutečně vyzkoušeli a pokusili jsme se i o jednoduchý mechanismus . Přišli jsme za daným směnárníkem a požádali jsme ho o to - vážený pane , my nejsme spokojeni s uskutečněnou směnou , vraťte nám peníze , my směnný obchod reklamujeme . V té chvíli on nám odpověděl : ale vždyť jste se všechno dočetli ! Takhle malinkým písmenkem někde na lístku napsáno dole či vzadu ve směnárně vyvěšeno , kam ten turista ani nedohlédne , všechno je přece v pořádku , podepsali jste mi tady lístek o platné směně a já nemám co reklamovat . A tady docházíme k tomu momentu , který my chceme v tom směnárenském zákoně napravit . My si uvědomujeme , že je to zákon komplexní , ale nedomníváme se , že by ve svém celku byl zákonem nefunkčním . Dokonce se ani nedomníváme , že ty sankce stanovené pro směnárny , které podvádějí , jsou v současné době nastaveny nějak špatně . My ovšem teď ani nejdeme k tomu , abychom nějakým způsobem dále sankcionovali směnárny , abychom zvyšovali sankční ustanovení apod . My jdeme tím nejjednodušším způsobem , co zákonná úprava umožňuje , a to do současného znění směnárenského zákona přidat krátký paragraf o tom , že je možné dvě hodiny od provedené směny tuto směnnou transakci reklamovat . Pokud by tato možnost existovala a turista by skutečně zjistil při přepočítávání - mimochodem my jsme tam včera našli vyděšenou skupinku turistů , byli to mladí studenti z Anglie , kteří říkali jak to , že jsme dostali euro za 17 , vždyť to neodpovídá tomu kurzu , který je tam uveden . Ale v té chvíli oni neměli žádnou moc ani možnost , aby své peníze dostali zpátky , protože prostě zákon reklamaci provedené směny neumožňuje . Proto bychom vás chtěli moc požádat , aby tento zákon , který jistě vyvolá diskuse a jistě vyvolá další připomínky ke směnárenskému zákonu jako takovému , k celé té činnosti , aby byl propuštěn do druhého čtení , a to z jednoduchého důvodu . My ten problém detekujeme déle než dva roky . Upozornila na to Česká národní banka , s tím názorem se ztotožnilo i Ministerstvo financí České republiky a Česká národní banka už někdy před rokem a půl právě vydala doporučení , aby se tento konkrétní bod do směnárenského zákona v rámci právního prostředí v České republice implementoval , protože může výrazně pomoci i pověsti České republiky v očích turistů . Už přece nemůžeme dále a další turistickou sezónu a další turistickou sezónu , znovu a znovu přihlížet tomu , že jsou tady taková zařízení uprostřed našeho hlavního města , na těch úplně nejexponovanějších místech , která dělají ostudu , která kazí dobré jméno České republiky a která ve svém důsledku skutečně ohrožují to , jestli sem turisté budou jezdit a budou vůbec České republice důvěřovat a Česká republika bude mít nějaký kredit . Není to jenom Janek Rubeš , novinář , který se tím dlouhodobě zabývá , jehož videa jste mohli vidět , ale je to např . i pořad National Geographic , který mapoval dvě oblasti podvodné činnosti v Praze - za prvé taxislužby , za druhé směnárenskou činnost . Myslím si , že lze tímto ustanovením , byť třeba i provizorně před nějakou komplexnější novelizací směnárenského zákona , celkem rychle umožnit to , aby už v části turistické sezóny v letošním roce nebyli turisté ostudným způsobem okrádáni v centru hlavního města Prahy . Abych byl objektivní a nedotkl se všech směnárníků , my jsme včera na té naší pochůzce zkoušeli nejrůznější směnárny v centru Prahy a musím říct , že některé z nich fungují zcela standardně , veškeré podmínky jsou zveřejněny transparentně , viditelně a kurzy i poplatky jsou uváděny tak , jak mají být uváděny , a turisté nejsou uváděni v omyl . Tedy toto opatření se nijak nedotkne poctivých směnárníků , ale výrazně , výrazně ztíží život těm , kteří podvádějí . A poslední věc mi dovolte říci . Danou věc jsem konzultoval i s Policií České republiky a ptal jsem se jich , zda byla nějaká hlášení od turistů v centru Prahy o tom , že byli podvedeni . Ta hlášení byla , jenomže policie přijela na místo , turisté si stěžovali a říkali : my jsme se domnívali , že ta směna je provedena za jiných podmínek , nicméně směnárník ukázal podepsaný lístek a policista tu situaci , pokud hovořil cizím jazykem , neměl příliš možnost efektivně řešit , a to z toho důvodu , že to bylo tvrzení proti tvrzení . Klient tvrdil : já o těch podmínkách nevěděl " , směnárník vytáhl papírek : máme to od vás podepsané . Nebylo vlastně co řešit . Pokud by byla možnost reklamace , o které by ten policista jistě znalý zákonných předpisů věděl , tak by v tu chvíli mohl turistovi doporučit , aby prostě tu směnnou transakci reklamoval . Tolik na úvod . Já vám děkuji za pozornost . Znovu říkám , jsem připraven k jakékoli širší odbornější diskusi v rámci dalšího legislativního procesu , ale myslím si , že v zájmu dobré věci by bylo záhodno zákon pustit do dalšího projednávání v rámci Poslanecké sněmovny . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities