ps2017-030-10-010-115.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-010-115 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal 115 . Návrh poslanců Radka Holomčíka , Dany Balcarové , Jana Zahradníka , Jana Hrnčíře , Vlastimila Válka , Petra Pávka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 201 / 2012 Sb . , o ochraně ovzduší , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 422 / - prvé čtení Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 422 / 1 . Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Radek Holomčík . Prosím klid v jednacím sále a prosím pana navrhovatele , aby se ujal slova . Poslanec Radek Holomčík Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , aj my chcem zpátky motýle ! Akorát o tom neskládáme dadaistické básně , ale přicházíme s konkrétními návrhy a budeme přicházet s konkrétními návrhy , které pomohou řešit problémy našich lesů , naší krajiny , naší půdy , naší vody , a také chceme bojovat proti tomu , aby se bohapustý byznys maskoval za něco , co má přinést přírodě nějakou pozitivní hodnotu , ale co v reálu celou situaci jenom zhoršuje . A přesně takovým návrhem je naše novela zákona o ovzduší , která ruší to minimální povinné množství přimíchávání biopaliv do pohonných hmot . Já bych na úvod svého příspěvku rád přečetl vyjádření Ministerstva dopravy , tedy to původní vyjádření Ministerstva dopravy . Nevím , jestli si vzpomínáte na tu šlamastyku , která kolem toho vznikla , ale když náš návrh přišel na vládu , tak Ministerstvo dopravy dalo kladné stanovisko , aby asi po čtyřech dnech , když se tehdejší ministr dopravy , to byl ještě pan ministr Ťok , vrátil z nějaké zahraniční cesty , Ministerstvo otočilo , načež asi tři dny nato se pan ministr dozvěděl z Mladé fronty Dnes , že už ho nebaví dělat ministra a rozhodl se skončit . Tak já přečtu to stanovisko : Po posouzení předmětného poslaneckého návrhu Ministerstvo dopravy doporučuje vládě zaujetí souhlasného stanoviska k němu . Zavedená podpora biopaliv sledovala několik cílů : Povinné přimíchávání biopaliv do pohonných hmot dostupných na českém trhu představuje zvolený způsob , jak dosáhnout cíle 10 % používání energie z obnovitelných zdrojů k roku 2020 v dopravním sektoru , což představuje první z evropských milníků ve snižování emisí v dopravě . Dalším důvodem pro povinné přimíchávání bylo dosahování cíle snižovat emise skleníkových plynů v celkovém životním cyklu dodávaných pohonných hmot . Existuje však již velké množství důkazů o tom , že biopaliva první generace se nepodílí na snižování emisí skleníkových plynů , ba naopak . Jak se v posledních letech ukazuje , je nutné dosahování stanovených cílů skrze podporu biopaliv první generace přehodnotit . Biopaliva v současnosti používaná jako příměsi do pohonných hmot se téměř výlučně vyrábí z potravinářské biomasy . U v současnosti používaných biopaliv tedy existuje konkurenční užití půdy pro výrobu potravin či krmiv . Z pohledu dopravy souhlasíme s tvrzením , že přestože biopaliva mají některá pozitiva , jako lepší spalování , existují nezanedbatelné nevýhody s nimi spojené , jako zejména větší spotřeba metylesteru řepkového oleje v porovnání s motorovou naftou při provozu vozidel . Nevýhodou je i možnost poutání vody do lihu v pohonných hmotách , a tím i zvýšení korozivosti kovových částí motorů vozidel . Dalším aspektem jsou technické problémy ve spalovacích motorech . Vesměs všechna biopaliva vyžadují úpravu palivové soustavy a optimalizaci chodu motoru . Některá biopaliva vyžadují zkrácení intervalů výměny oleje . Část biopaliv má negativní vliv na produkci základních zdraví škodlivých emisí spalovacích motorů . Shora uvedených cílů lze dosáhnout i jinými , vhodnějšími způsoby , například podporou komplexního řešení v oblasti intermodální dopravy , používáním úsporných dopravních prostředků v městské hromadné dopravě - Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Pane poslanče , já vás asi budu muset přerušit , ale sál v tuto chvíli opustil i poslední ministr , nemáme tady nikoho z vlády (Posl. Holomčík: To je skandál!) a podle platných usnesení Sněmovny bychom v tuto chvíli neměli pokračovat . Takže já vás přeruším asi tak na dvě minuty a zkusíme někoho sehnat . Takže já přerušuji schůzi Sněmovny do 17 hodin . (Námitky.) Pardon , do 15 hodin . (Smích.) Do 16.10 hodin . (Ministr Hamáček vchází do jednacího sálu.) Nicméně pan ministr tu již je , takže můžeme pokračovat . Děkuji panu vicepremiérovi , že se mezi nás vrátil . Poslanec Radek Holomčík Já bych také rád poděkoval panu ministrovi prostřednictvím pana předsedajícího za to , že umožnil pokračování projednávání našeho velkolepého návrhu . Kde jsem to skončil ? Shora uvedených cílů lze dosáhnout i jinými , vhodnějšími způsoby , například podporou komplexního řešení v oblasti intermodální dopravy , používáním úsporných dopravních prostředků v městské hromadné dopravě , efektivním využíváním kapacit automobilové dopravy , podporou elektromobility a vodíkových dopravních prostředků zejména u nákladní automobilové dopravy a v neposlední řadě decentralizací energetických zdrojů . Souhlasíme s návrhem zrušit povinnost přimíchávání biopaliv do pohonných hmot , a to z výše uvedených důvodů . To byl ten původní , necenzurovaný postoj Ministerstva dopravy , který vypracovali odborní zaměstnanci předtím , než se pan ministr vrátil ze zahraniční cesty .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities