Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-29 ps2017-079-06-002-022 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin) Pozměňovací návrh také zohledňuje významné postavení národního CERT . Tento bezpečnostní tým je vykonávaný dle veřejnoprávní smlouvy uzavřené s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost a jeho primárním úkolem je řešení a koordinace řešení bezpečnostních incidentů . To umožní Vojenskému zpravodajství předávat své poznatky a vydávat varování soukromým subjektům o možných hrozbách a chystaných kybernetických útocích na jejich sítě tak , aby jim bylo předejito a byly ochráněny jak firmy , tak nemocnice , banky , úřady , ale v konečném důsledku všichni obyvatelé České republiky . Pozměňovací návrh také reflektuje požadavky na koncepční změnu výběru osoby inspektora kybernetické obrany , když se nově má jednat o osobu jmenovanou z odborníků mimo struktury Vojenského zpravodajství , než jak navrhuje vládní návrh zákona . Dává se tím prostor k výběru erudované osoby , která má renomé v rámci odborné veřejnosti a bude moci lépe naplnit záměr v provádění kontroly ze strany nezávislé důvěryhodné osoby . V návaznosti na to se stanovuje , že činnost inspektora kybernetické obrany může být vykonávána jak v rámci vojenského služebního , tak i zaměstnaneckého poměru , kdy však bude příslušníkem Vojenského zpravodajství . Tato skutečnost je zásadní pro záměr vykonávání vnitřní kontroly a doplnění tak externích nezávislých kontrolních mechanismů . Pozměňovací návrh v neposlední řadě zohledňuje i dílčí připomínky , kterým je vyjasnění procesních podmínek umisťování nástrojů detekce , především pro příklady prodlužování lhůty , kde bylo dodáno , že před každým takovým rozhodnutím musí dojít k opětovnému posouzení důvodnosti naplnění podmínek takového kroku . Všechny tyto výše uvedené změny vznikly v rámci diskuzí a připomínek odborné veřejnosti k návrhu zákona . Nad rámec toho pak pozměňovací návrh přináší také změnu v úpravě orgánů nezávislé kontroly zpravodajských služeb České republiky . Současná právní úprava totiž obsahuje požadavek , že vláda musí vždy Poslanecké sněmovně navrhnout nejméně dvojnásobný počet osob , než je počet obsazovaných míst v orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb . Při první volbě by se tedy mělo jednat o nejméně deset kandidátů . Orgán nezávislé kontroly zpravodajských služeb však do dnešního dne nezahájil svou činnost . Základním důvodem této skutečnosti je pravděpodobně nízký počet osob , jež by splňovaly zákonem vymezená kritéria . Navrhuje se proto , aby zákon neobsahoval povinnost vlády navrhovat minimálně dvojnásobný počet kandidátů do orgánů nezávislé kontroly zpravodajských služeb , než je počet obsazovaných míst . Zásadní skutečností je , že Poslanecká sněmovna není návrhy vlády vázána . Může je odmítnout a nikoho z kandidátů členem orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb nezvolit . Za takové konstelace je požadavek na nutnost dvojnásobného počtu kandidátů především při první volbě nejenže nadbytečný , ale přímo kontraproduktivní . Co se týká požadavků na členství v orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb , tak stávající úprava obsahuje dávno nepřiměřený kvalifikační předpoklad v podobě nutnosti dosažení právního vzdělání . Úkolem orgánu nezávislé kontroly je sice kontrola zákonnosti činnosti zpravodajských služeb včetně kontroly dodržování základních práv a svobod , ale i s ohledem na obsah vládní novely , který rozšiřuje kompetence na podílení se na zajišťování obrany v kybernetickém prostoru , je zřejmě , že pro řádný výkon kontroly mohou být zásadním přínosem mnohem více znalosti z jiných oborů . Nejen , že dané kritérium může být ve svém důsledku další překážkou pro výběr vhodných kandidátů , ale bylo by i vhodnější , aby v rámci tohoto orgánu působily osoby se znalostmi nejen z právní oblasti , ale i z oblasti bezpečnostní , kybernetické , zpravodajské či ochrany osobních údajů . V neposlední řadě pak pozměňovací návrh přichází s doplněním opomíjené oblasti , která je pro zdárné naplnění obrany kyberprostoru stěžejní . A tím je postavení jednotlivých příslušníků , kteří mají činnost kybernetické obrany v rámci Vojenského zpravodajství vykonávat . Pozměňovací návrh doplňuje zavedení povinnosti absolvovat vyšetření na polygrafu jakožto nástroje vnitřní kontroly . A dále přichází s ustanoveními , která reflektují specifické postavení Vojenského zpravodajství jakožto zpravodajské služby , která se stává v případě nových kompetencí oproti běžné službě vojáka z povolání ještě výraznější . Návrh tedy doplňuje vládní novelu o jeden konkrétní bod rozšiřující mechanismy kontroly a o soubor výjimek reflektujících specifické postavení osob , které mohou vykonávat nové kompetence v natolik specifických činnostech spojených s obranou státu v kybernetickém prostoru . Zejména ve výjimečných případech , kdy to vyžaduje důležitý zájem služby , povolat občana do služebního poměru , nebo zařadit příslušníka Vojenského zpravodajství na příslušné místo , i když nesplňují kvalifikační předpoklady nebo podmínky zdravotní způsobilosti stanovené pro dané služební místo ve Vojenském zpravodajství . Dále tento návrh zákona projednával ústavně - právní výbor , a to celkem dvakrát : dne 4 . 11 . 2020 , kdy projednávání přerušil , příslušné usnesení naleznete pod číslem tisku 800 / 1 , a poté dne 18 . 11 . 2020 doporučil přijetí zákona Sněmovně usnesením pod číslem tisku 800 / 4 . Návrhem zákona se zabývala i Stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , která návrh projednala dne 5 . 11 . 2020 a doporučila Sněmovně přijetí tohoto návrhu usnesením pod číslem tisku 800 / 3 . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji , pane zpravodaji . Přečtu ještě jednou dodatečnou omluvu . Omlouvá se pan ministr Jan Blatný z dnešního celého jednacího dne z pracovních důvodů . Teď poprosím , aby se postupně ujal slova někdo ze stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství - jestli je zde pan poslanec Lipavský ? Není . Paní poslankyně Černochová , prosím , máte slovo . Poslankyně Jana Černochová Ano , pane předsedo , já jsem místopředsedkyně této ctěné komise , takže si dovolím zastoupit pana kolegu poslance Lipavského a sdělit Sněmovně , že stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , tisk 800 , novelu zákona o Vojenském zpravodajství projednala dne 5 . listopadu 2020 a doporučila Sněmovně tuto novelu schválit ve znění pozměňovacích návrhů , které jsou totožné s pozměňovacími návrhy přijatými výborem pro obranu , které zde zdůvodnil pan zpravodaj , poslanec Ratiborský . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Dále bych poprosil , aby se slova ujal ještě někdo za ústavně - právní výbor . Pana předsedu nevidím , ale paní poslankyně Válková , prosím . Poslankyně Helena Válková Děkuji . Takže já v tom případě nevyužiji své přihlášky , protože ústavně - právní výbor se opakovaně zabýval - projednával tento tisk . Nakonec k němu zaujal souhlasné stanovisko . My jsme nejvíce diskutovali dvě věci . První se týká toho , co zde již bylo řečeno , že když má nějaká instituce - a oprávněně , protože jsme slyšeli od paní ministryně , v jakém světě žijeme a jak ta kybernetická bezpečnost je důležitá - tak rozsáhlá oprávnění a může v podstatě sledovat i v pohybu aktivity osob , které by mohly být nepřátelské naší zemi , tak musí zde být - jinak je to polovičatý zákon , jak jsme opakovaně i optikou ústavně - právní o tom jednali na ústavně - právním výboru - tak je to instituce , která musí být dobře kontrolovaná . A parlamentní kontrola , víme , že má své limity . Logicky . A je to tak i správně . Obzvlášť v této oblasti . Nicméně tam se předvídá zřízení kontrolního orgánu . Vládu z toho v tomto ohledu těžko vinit , protože původní kritéria byla nastavena tak přísně , že je v podstatě není možné splnit . Takže pokud vím , tak tam bylo navrženo asi pět nebo sedm lidí . Je třeba , jak už tady bylo řečeno , mnohem více , aby bylo z čeho vybírat . Čili se zdá , že je to nesplnitelný úkol . A já věřím , že si to uvědomuje i vedení Vojenského zpravodajství , že v tomto ohledu je to věc , a tu jsme projednávali na ÚPV spolu s dalšími , řekněme technicko - bezpečnostními aspekty , kdo kam a za jakých podmínek může nainstalovat krabičku , která samozřejmě bude zachycovat příslušné informace , zda by to měl být operátor , nebo zda samotní pracovníci . A tady musím říci , že došlo ke kompromisu , se kterým můžeme takzvaně žít , takže ústavně - právní výbor nakonec řekl ano . Nicméně převládá tam stálé znepokojení z toho , že nemáme kontrolní instituci , a proto samozřejmě budeme podporovat pozměňovací návrhy , které v tomto ohledu změkčují pravidla tak , abychom ji vůbec mohli zřídit , aby vláda mohla jmenovat do té kontrolní instituce lidi , kteří jsou kompetentní . Aby to nedopadlo tak , že tady budeme mít několik let velmi mocnou instituci , která ale nebude nikým kontrolovaná v odborné oblasti , řekněme odborně technologické . V té parlamentní jistě , jak už tady moje předřečnice paní poslankyně Černochová vaším prostřednictvím , pane předsedo , zmínila , to jistě funguje . Takže za ústavně - právní výbor ano .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities