Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-002-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Takže pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího , děkuji , že jste toto téma zvedl . Ale jsme v takové situaci , kdy úplně si to neumím představit . A jako bývalý vyšetřovatel , který i tyto formy trestné činnosti stíhal , se obávám , abychom orgánům činným v trestním řízení neudělali víc škody než užitku tou překotností , formou a rychlostí přijímání těchto dvou nových skutkových podstat . Takže ale nezavrhuji to . Samozřejmě říkám , až mi to předložíte prostřednictvím pana předsedajícího , tak se na to ještě podívám a nevylučuji to . Ale je to překvapující , byť s tím vnitřně velmi souhlasím . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Faktická poznámka pana předsedy klubu KDU - ČSL Jana Bartoška a s přednostním právem Jakub Michálek . Máte slovo . Poslanec Jan Bartošek Děkuji . Na mého předřečníka jenom krátká reakce vaším prostřednictvím , pane místopředsedo . Ono nebylo úplně jednoduché to dostat do paragrafů a nějakou dobu si to přece jenom vzalo . Jsme ve druhém čtení . Načítám pozměňovací návrh , to znamená , respektuji legislativní proces , stejně tak jako netvrdím , že se to musí projednat do týdne . A v ústavně - právním výboru to je na jednání . A ústavně - právní výbor se tím bude zabývat . To znamená , já předpokládám , že to tam všechno proberete , co to znamená potom případně pro praxi . A to si myslím , že se shodneme napříč poslaneckými lavicemi , že skutečně z masových vrahů není možné dělat byznys . A najděme tu právní úpravu . Děkuju . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní předseda klubu Pirátů Jakub Michálek , poté předseda ústavně - právního výboru , pan poslanec Marek Benda . Pane předsedo , máte slovo . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěl bych obecně představit dva pozměňovací návrhy , které předkládám k tomuto tisku . První se týká kumulace trestů . Už tady zaznělo od paní zpravodajky , že společně předkládáme návrh , který určitým způsobem přesněji vymezuje , jakým způsobem se má ukládat trest tak , aby se pokud možno zohlednila kumulace trestů , aby výsledný trest byl adekvátní tomu , co bylo spácháno , nikoli aby došlo k prostému aritmetickému součtu pouze s odvoláním na to , že už byl odsuzující rozsudek prvního stupně . V praxi se ukazuje , že tato úprava , kterou máme dneska , je poměrně naivní a vede k velmi problematické situaci , že každý druhý vězeň , který sedí v naší base , má víc jak dva a více trestů . To znamená , ten člověk tam nechodí za jeden trest , ale různě se mu to posčítává a přeměňují se mu podmínky a tak dále . A samozřejmě pokud to nějakým způsobem nebudeme řešit , tak se ty tresty budou sčítat a ten člověk tam bude sedět déle , než je potřeba , a nás to bude stát obrovské peníze . Teď jsem třeba četl na serveru novinky.cz příběh o nějakém bezdomovci , který ukradl kabel a šel na čtyři roky do vězení . Pak ukradl čokolády a šel na další dva roky do vězení . Všechno se to posčítalo . A ten bezdomovec tedy má vyřešenou svoji bytovou situaci na šest let . Šest let je celkový trest , ale daňové poplatníky to stojí 3 miliony korun . Tak samozřejmě když se to takhle naivně sčítá , tak je to obrovsky drahé , neefektivní . A ukázalo se přesně na tomhle tom případě , že ten člověk vylezl z vězení a velmi rychle se dostal zpátky do recidivy . Takže ty tresty , aby fungovaly , musejí být adekvátní míře provinění a soudce by měl mít možnost to zhodnotit . Můj návrh reaguje na kritiku , která byla v nálezu Ústavního soudu spisová značka II . ÚS 4022 / 18 a ve zprávě nejvyššího státního zástupce k oblasti vězeňství . Tam kritizoval tu úroveň kumulace . Kritizoval to , že se s tím tedy nedělo . A jenom na úrovni judikatury se potom snaží dovozovat , že ty soudy vlastně nemusejí úplně tak aritmeticky sčítat ty tresty a tak dále . Důležité je , že v pozměňovacím návrhu , který předkládám , se výslovně doplňuje , že při uložení druhého trestu je možné jít i pod minimální hranici . Protože máme v trestním zákoníku několik skutkových podstat , kde jsou stanoveny minimální hranice relativně přísně , a když se potom posčítá při opakované trestné činnosti tohoto typu , jako jsou třeba ty kradené čokolády v recidivě , jako jsou některé drogové delikty a tak dále , když se potom ty tresty posčítají , tak v tom posčítání jsou zjevně neadekvátní . A jediné , čeho tím dosáhneme , že ti lidé , když opustí vězení , tak potom jdou zpátky do recidivy . Myslím si , že by to přispělo i tomu , že bychom pomohli snížit vězeňskou populaci , kterou máme dvakrát větší , hojnější v přepočtu na obyvatele než ve zbytku Evropy . To je ten první pozměňovací návrh . Ten druhý pozměňovací návrh se týká nastavení jasných vodítek pro výši peněžitých trestů . Aktuálně jsou ta pravidla poměrně vágní a analýza skutečných případů uložených trestů , tak jak ji mám v pozměňovacím návrhu zdokumentovanou a jak zaznělo jednání ústavně - právního výboru , ukazuje , že ty tresty jsou benevolentnější pro vysokopříjmové skupiny a naopak pro ty nízkopříjmové skupiny procentuálně ty tresty jsou výrazně nižší . Pro to , aby bylo dosaženo spravedlnosti při ukládání trestu , se navrhuje stanovit výchozí podmínku , že výše peněžitého trestu se bude odvíjet od jedné třetiny příjmu , tak aby to bylo jasně stanoveno , a samozřejmě soud má možnost se odchýlit od této výchozí podmínky , zejména s ohledem například na majetek pachatele , tak aby mohl přihlédnout k tomu , že ten pachatel má třeba nízký příjem , ale má obrovský majetek , tak aby to bylo dohromady vcelku adekvátní . Poslední věc , která je součástí druhého pozměňovacího návrhu , je , že se nahrazuje přepočet peněžitého trestu na dny odnětí svobody , protože současný stav se ukazuje , že patří mezi nejpřísnější ze všech zemí v Radě Evropy . Takže v tomto ohledu by mělo dojít k přenastavení , abychom se dostali na úroveň západních států a nedrželi jsme pachatele , kteří si samozřejmě trest zaslouží , ale abychom je tam nedrželi tak dlouho , že to bude kontraproduktivní . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jakubu Michálkovi . Nyní pan poslanec Marek Benda . Stále jsme v obecné rozpravě . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy , vážení pánové , jsme v takové trošičku nestandardní situaci , protože to nebyla úplně jednoduchá materie , kterou ústavně - právní výbor projednával . Ještě jsme šli tou cestou , že jsme dva tisky , které byly ve Sněmovně - oba dva řádně prošly prvním čtením a pokládali jsme za zbytné , aby Sněmovna ve dvou měsících schvalovala dvě novely trestního zákoníku a trestního řádu - , sloučili do jednoho společného tisku , což já obecně pokládám za správnější . Ale jak vám již říkala paní zpravodajka , projednání na ústavně - právním výboru bylo dokončeno začátkem února a díky tomu , co se odehrávalo v zemi jako celku , uplynuly další téměř čtyři měsíce , které znamenají , že se otevřela některá další témata , která se objevují . Chtěl bych k tomu spíše trochu obecně . Jsme skutečně v situaci , kdy máme příliš vysoké číslo vězněných na počet obyvatel a nedaří se nám s tím nic moc dělat . Pokusy , které probíhaly v minulosti na zvýšení peněžitých trestů , které si myslím , že je dokonce velmi správné , v řadě případů vedly jenom k tomu , že se peněžité tresty ukládají vedle dalších trestů , zejména trestu odnětí svobody , takže se jenom zvýší vymahatelnost pro stát , což je nepochybně užitečné , ale přesto nám to nějak nevyprazdňuje věznice . Jsou tady některé kroky , které by zejména u těch prvotrestaných mohly směřovat k tomu , že dojde k propuštění již po třetině , kde si myslím , že zejména u zločinů bílých límečků by jim stačil měsíc , týden ve vězení , upřímně řečeno by jim stačil týden v tom vězení , aby už si dali nadosmrti pozor , aby tam nikdy nevlezli . Samozřejmě obecná spravedlnost si toto nepřeje a má pocit , že lidé mají být potrestáni . Přesto si myslím , že je zbytečné , abychom trvali na odsezení celého trestu nebo jeho poloviny , zejména když samozřejmě to propuštění po třetině neznamená , že ty osoby jsou nadále nevinné . Znamená to , že pokud by se něčeho dopustily , tak si to dosedí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities