Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-10 ps2017-034-01-004-004 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Ta ochota naslouchat se rovnala nule . Takže mě docela vadí , když tady paní ministryně hovoří o nedůstojných debatách a o jejich ukončování . Považuji za nedůstojné nedebatovat a nenaslouchat . EET není totiž jenom nástrojem na vydávání účtenek , jak se to snaží zástupci vlády a Ministerstvo financí veřejnosti prezentovat . Je to nástroj on - line kontroly a sledování podnikatelů zasahující významně do svobody podnikání . Je to on - line kontrola , kterou musí živnostníci sami na sebe a také pro stát zabezpečit , a to na svůj náklad . A už to samo o sobě je nespravedlivé . Aby prosadili tuto svoji vlajkovou loď , tak představitelé hnutí ANO dlouhodobě rétoricky , uměle rozdělili společnost na zaměstnance a živnostníky a zaseli a zasévají mezi nimi nedůvěru . A potom samozřejmě paní ministryně tady může mávat grafy , jaká je podpora EET u veřejnosti . Ale skutečně , my bychom měli myslet dlouhodobě na požadavky ekonomiky , na jejich dlouhodobý růst , a nikoliv se řídit jenom populisticky podle grafů a mínění veřejnosti . EET se u velké části veřejnosti stalo symbolem permanentní a preventivní nedůvěry , kterou vůči živnostníkům má hnutí ANO a ostatní vládnoucí strany . Já bych zde mohl přečíst opět celé disentní stanovisko ústavních soudců , když se rozhodovalo o žalobě na EET , na třetí a čtvrtou vlnu . Toto stanovisko obsahuje z mého pohledu , řekněme , velikou vnitřní moudrost při hodnocení významu svobodného podnikání pro společnost . Opravdu by stálo za to celé to přečíst , ale já to celé číst nebudu . Ale vybral jsem si citát , který přesně sedí na tuto situaci . Ústavní soud , respektive část ústavních soudců řekla v tom disentním stanovisku , že je to jako ponechání celé třídy po škole jen proto , že v hodině vyrušoval jediný žák . A já k tomu chci dodat , že hnutí ANO způsobilo , že zbytek školy si na tu třídu ukazuje prstem . Stát chce po živnostnících a podnikatelích , aby znali veškerou legislativu , byli daňaři , účetními , experty bezpečnosti práce , manažery kvality , statistiky , personalisty , experty na odpadové či energetické hospodářství a znali mnoho dalších norem a regulací . Když přijde kontrola , nejenom z daňového úřadu , ale jakéhokoliv státního úřadu , tak ten úředník zná dokonale zákony v tom svém daném segmentu . Ale po živnostnících stát chce , aby znali dokonale všechno . To vše si vyžaduje na jejich straně čas a energii , kterou podnikatelé , místo aby ji věnovali svému podnikání a rozvoji svého podnikání , věnují státu , a to na základě rozhodnutí státu , který jim ukládá další a další regulace . Přitom jejich každodenní úsilí a aktivita je základním předpokladem ekonomické prosperity našeho státu . A jak jsem řekl , za tuto svoji aktivitu jsou odměněni permanentní nedůvěrou a brutální regulací , která z nich dělá preventivně sprosté podezřelé . A ta té , to mi můžete věřit , ta té masivní většině poctivých podnikatelů vadí , protože doléhá nechtěně i na ně . Jizvy , které takto vznikly na tváři společnosti touto negativní rétorikou a tímto negativním přístupem k podnikání , se budou dlouho v naší společnosti hojit . V diskusi od obhájců EET , od vlády zaznívaly postupně dva argumenty . Zajímavé je , že nejdříve to byl příjem do státního rozpočtu , a když se ty předpoklady nenaplňují , nevidíme mohutnou výstavbu dálnic , škol , školek ani stadionu pro Martinu Sáblíkovou , tak se postupem času ta rétorika změnila . A od paní ministryně i dneska jsme slyšeli , že hlavním důvodem pro zavedení EET je narovnávání podnikatelského prostředí . Ta rétorika se z mého pohledu změnila , protože z finančního pohledu to není žádná taková sláva , jaká nám a veřejnosti byla slibována . Nejdříve tedy k tomu prvnímu argumentu , k výnosům . Důvěryhodnost a věrohodnost dat o finančních přínosech EET je slušně řečeně minimálně sporná . Cíle se nenaplňují . Ale já se dnes nechci zdržovat polemikou s rozborem čísel . A i kdybych přijal čísla Ministerstva financí , tak i deklarovaný výnos EET nedosahuje ani jednoho procenta celkových příjmů státního rozpočtu . Opravdu to velké haló za to stálo , paní ministryně ? Já bych navázal a jenom upozornil na to , co tady řekl pan senátor , že mnoho ekonomů se domnívá , že přínos se nedá přičítat jen EET , ale zejména růstu ekonomiky . My totiž nemáme a nemůžeme rozlišit , zda ta koruna , která přišla do státního rozpočtu od toho podnikatele , je proto , že dříve ji zatajil , to znamená , že by to byl přínos EET , anebo proto , že v době ekonomického růstu má nové zákazníky nebo stávající zákazníci více nakoupí . Každý si může odpovědět , co je asi v době růstu ekonomiky věrohodnější . Když paní ministryně mluví o narovnávání podnikatelského prostředí , tak narovnávání podnikatelského prostředí brutální regulací je samo o sobě protimluv . Nejlepším podhoubím pro růst soukromých aktivit je liberální prostředí . Jen pro představu , kam to narovnávání podnikatelského prostředí vede . Podle údajů Asociace českého tradičního obchodu skončilo v roce 20171 082 venkovských prodejen se smíšeným zboží , v roce 2018 dalších 513 . Devadesát procent z těch 513 bylo vedeno na drobné živnosti , aspoň takto hovoří Asociace českého tradičního obchodu . EET sice není jediným faktorem , ale podle mě se stalo pověstným posledním hřebíčkem do rakve těchto obchodů . V menších obcích se tak snížila obslužnost obyvatelstva . To je to narovnávání podnikatelského prostředí . V mnohých obcích skončily a končí místní hospůdky a místo toho někde vznikají nové kluby v hasičárnách , na fotbalových hřištích a podobně . Opravdu zánik hospod a vznik nových klubů vede k narovnávání podnikatelského prostředí ? Tak dlouho , vážená vládo , budete různými regulacemi , povinnostmi a pokutami narovnávat podnikatelské prostředí , až ho jednou úplně dorovnáte a srovnáte se zemí . A i tyto příklady jsou jako zdvižený prst , když diskutujeme původní vládní návrh a rozšíření EET na další živnostníky , na řemeslníky , ale nejenom na řemeslníky , ale například na veterináře či lékaře . Já bych tu teď také mohl předčítat výčet profesí , ale to nebudu dělat . Ale chtěl bych vás upozornit na několik věcí . Všichni víme , jaká je dnes situace v řemeslech . Naše zemí trpí nedostatkem řemeslníků . Nějakého rychle sehnat se rovná doslova malému zázraku . Podobný problém máme dokonce s lékaři , zejména v odlehlých obcích jsou mnohdy lékaři , kteří už jsou dřívějšího data narození a už přesluhují třeba do důchodového věku . A my máme obavy , že mnoho z nich se po rozšíření EET zkrátka na to vykašle , aby si kvůli pár úkonům a platbám v hotovosti za různé drobné posudky buď pořizovali EET , anebo leželi v dalších papírech ve zvláštním režimu . Opravdu nevím , jestli to přispěje k obslužnosti , v tomto případě lékařské , v odlehlých oblastech . U řemeslníků se obáváme toho , že mnozí skončí , když na ně dolehne EET . Některé z nich s tím vyženete do šedé zóny . Ti , kteří už dnes účtenky nedávají , tak asi nelze očekávat , že to najednou začnou dělat , že si to EET pořídí . A já si nedokážu představit efektivní kontrolu služeb řemeslníků . Takže ve finále na to doplatí ti poctiví , kteří si EET pořídí a ty náklady na pořízení EET zaplatí . Pro ty nejmenší sice navrhujete zvláštní režim , ale fakticky nahrazujete elektronickou buzeraci , já se nebojím to slovo použít , tou papírovou . Podnikatelské prostředí EET nenarovnává , naopak plánovitě vytváří nepřátelské prostředí pro podnikání a pro soukromé aktivity lidí , a to všemi pokutami a způsobem kontrol , které EET přineslo a tento zákon přináší . Většina pokut totiž není za snahu vyhnout se daňové povinnosti , ale za různá administrativní pochybení buď těch podnikatelů , ale mnohdy i jejich zaměstnanců .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities