Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-02 ps2017-007-04-006-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.20 hodin) Je tam potom několik dalších vylepšení , která se týkají nejenom těch speciálních staveb , ale všech . Ilustračně - zavedení povinnosti strpět průzkumné a přípravné práce , povinnost pro správce dotčených sítí provádět přeložky do 12 měsíců , zvyšujeme platby za věcná břemena , zjednodušujeme doručování písemností , zavádíme tzv . pozitivní fikci u dotčených orgánů státní správy , to znamená , když úřad , úředníci holt nekonají a trvá jim to , tak nebudeme čekat a do nějaké lhůty , pokud se nevyjádří , budeme vycházet z toho , že jejich stanovisko je souhlasné . To je ta základní konstrukce . Co chci říci a co je důležité , nemáme v tuto chvíli ještě finální dohodu na tom , jak přesně budou ty jednotlivé body a především ty nejcitlivější formulovány . Takže proběhne ještě poměrně komplikovaná , ale věřím , že bez emocí , věcná debata o tom , jak vlastně má vypadat seznam těch speciálních staveb , jestli bude širší , nebo menší , užší , jestli si to třeba jenom vyzkoušíme na těch nejnutnějších , a teprve v případě úspěchu potom budeme pokračovat nějakými dalšími kroky . Určitě budeme diskutovat i o té přesné formulaci předběžné držby , tak abychom i minimalizovali riziko ústavních stížností , případného napadání u Ústavního soudu , ale abychom měli jistotu , že tady ze Sněmovny vybavujeme Senát návrhem , který je ústavně konformní , a víme , že Senát nebude to další projednávání vracet sem do Sněmovny . A stejně tak že i případně Ústavní soud nám nebude tu konstrukci bořit . Takže tohle budeme velmi pečlivě ještě zvažovat a upravovat . Tím se ve svém úvodním slově dostávám i k tomu poslednímu . My už jsme se dohodli na té pracovní skupině , která se odvíjí přibližně od hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu . Teď po prvním čtení budeme mít ještě další pracovní schůzky , kde právě budeme hledat tu maximální možnou shodu . Termíny jsou takové , že se chceme sejít příští týden ve čtvrtek 8 . března , neformálně , pouze pracovně , tedy bez nějakého zasedání výboru nebo podvýboru . Do 21 . března potom bychom chtěli finálně uzavřít své představy a návrhy , nechat se k nim vyjádřit Ministerstvo dopravy a finální hlasování garančního hospodářského výboru o tom tzv . výborovém pozměňovacím návrhu by mělo proběhnout 28 . března . Pokud se nám , kolegyně a kolegové , podaří udržet tuto dohodu , tak pak by bylo možné v dubnu , na té dubnové schůzi , zkrátit lhůtu mezi druhým a třetím čtením pouze na sedm dnů a vlastně během dvou týdnů tedy novelu dokončit . Tady vás chci i veřejně na plénu přes mikrofon poprosit , pokud kdokoli z vás , je nás tu 200 poslanců , kdy každý samozřejmě můžeme dát svůj návrh , máme nějaký nápad nebo dostanete nějaký podnět , tak vás chci poprosit , jestli to bude možné , a je to ode mě opravdu pokorná prosba , abyste neměli ambici k těm individuálním pozměňovacím návrhům , ale abyste nám je do toho 21 . března doručili , ideálně přes kolegy ve svých klubech , kteří jsou mezi těmi navrhovateli , abychom to mohli zapracovat do toho společného návrhu , abychom opravdu byli jednotní . Takže tolik úvodní slovo a děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Martinu Kolovratníkovi a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ivan Adamec . Prosím , máte slovo . Poslanec Ivan Adamec Děkuji . Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , já se pokusím tady navázat na zástupce předkladatelů pana poslance Kolovratníka v tom , co tady říkal . Já nejsem podepsán jako navrhovatel jenom proto , protože jsem byl na služební cestě a nestihl jsem to . Jinak já jsem také ten , který toto vnímá jako pozitivní krok . Možná bych zabrousil do historie toho minulého období , protože pan navrhovatel to tady zmiňoval . Je potřeba říci , že při druhém otevření té čtyřistašestnáctky došlo k tomu , že pozměňovací návrh , který víceméně jakoby přicházel z Ministerstva dopravy , ale byl podán poslanci , se pokoušel řešit problematiku té předběžné držby už tehdy , nicméně nám na tom vadilo - a myslím si , že to bude předmětem dalších diskusí - to , že ten návrh byl příliš široký . Je potřeba si uvědomit , že tento návrh zákona zasahuje do vlastnických práv a to je podle mě problém , se kterým se musíme porovnat . Je to problém , který určitě bude posuzovat Ústavní soud , a nechci tady být tím , kdo říká dopředu , že to tak bude , ale myslím si , že řada dotčených vlastníků to samozřejmě zkusí . A problém toho širokého pojetí , že by to měly být všechny sítě TEN - T , to jsou sítě , které vlastně jsou evropské silnice , evropské železnice , tak nám , zástupcům Občanské demokratické strany , připadala ta síť velmi široká . Budujeme tu stát vlastníků , měli bychom ctít vlastnická práva . A na druhé straně máme tady zájem státu , zájem obecné veřejnosti , na tom , abychom tady stavěli liniové stavby , a ukazuje se po těch letech , co jsme vstoupili do demokratického období , že toto vůbec není jednoduchá záležitost . Dneska jsme ve stavu , kdy máme peníze na výkupy , stavbu , a nemáme vlastně hotová přípravná řízení . To znamená , nemáme stavební povolení . Já musím říct , že ano , je pravda to , že jsme se sešli , že se scházíme , ale představa , že to bude bez emocí , tak tu já nesdílím . Emoce přijdou v okamžiku , když se podíváme do tabulky , která je přílohou návrhu tohoto zákona . A bude to legitimní , budeme se muset o tom dohadovat . My si myslíme , že to množství projektů by mělo být minimální , protože čím víc jich bude , tím větší je šance na to , že se dostaneme do problémů se zástupci , se soudci Ústavního soudu . Já to vnímám tak , že je to velmi řekl bych třaskavá záležitosti a je potřeba k tomu přistupovat velmi citlivě . Chápu to , že obchvaty , metro , že bychom všichni chtěli všechno touhle formou řešit , ale znova opakuji , my jsme státem vlastníků , nebo se tak snažíme aspoň chovat , a měli bychom ctít vlastnická práva a toto bychom měli vždycky posuzovat velmi obezřetně a opatrně . Takže musím říct , že tehdy to tady neprošlo , dostali jsme se trošičku do konfliktu s panem ministrem dopravy tehdy , kdy já jsem říkal , že takto to dělat nejde , a už vůbec ne pozměňovacím návrhem , a že ta síť je příliš široká . Teď máme před sebou návrh , který ta skupina připravovala , a máme tady kostru , kterou máte před sebou . Já musím říct , že podle mě ten směr cesty stavíme správně , protože nakonec podívejme se do okolních států Evropy . Nikdo nepochybuje o tom , že Spolková republika Německo je státem vlastníků a že to je demokratický stát . Oni už to mají hodně dávno . Ale nebudu chodit k mocnému sousedovi , stačí se podívat do sousedního Polska nebo na sousední Slovensko , kde se k tomuto kroku odhodlali před námi a s úspěchem ho využívají . Na druhé straně musím říct , že toto je ale jedna část problémů , které na těch liniových stavbách budeme řešit . Nevyřeší nám to všechno , prostě budeme muset holt absolvovat všechna ta řízení podle stavebního zákona . Já už jsem to tady říkal , že ten stavební zákon v tomto případě má spoustu úskalí , aktivity různých aktivistů - nechci je tady jmenovat , abych na někoho náhodou nezapomněl , protože já bych je rád označil , kdo hájí víc zájmy někoho jiného než občanů České republiky . Tak oni mají dobré právníky , mají dobrý právní servis a každou chybu víceméně využijí k tomu , aby přípravu stavby zastavili . Takže tady nás čeká ještě velká práce . Nicméně musím říct , že toto je první krok a je to test toho , jak jsme schopni si s tímto problémem v této fázi poradit . Jinak co se týká té doprovodné tabulky , tak já vám řeknu , jak to nakonec dopadne , a chci před tím trochu varovat a chci , abychom zachovali chladnou hlavu , protože to bude tak , že nakonec to možná skončí hlasováním o jednotlivých stavbách , které v té první etapě zařadíme do tabulky té přílohy . No a prostě ta stavba , mimo ty hlavní stavby samozřejmě , které jsou jasné , na kterých se shodneme , které jsou mimochodem v tomto návrhu vyjmenované už teď , tak každá další stavba se bude posuzovat většinou většiny ve Sněmovně . Samozřejmě je potřeba také pamatovat na to , že tento návrh zákona půjde do Senátu a že pak tento návrh zákona bude podepisovat pan prezident . A co je důležité , je potřeba si uvědomit , že určitě , určitě bude muset podstoupit zkoušku ohněm , jak se říká , že tento návrh zákona , nebo tento zákon bude určitě posuzovat i Ústavní soud , protože těch zájmů vedlejších - ne všichni chtějí ty dálnice , rychlostní železnice nebo železnice stavět . Zájem těchto lidí prostě bude takto projeven .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities