Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-05 ps2013-035-02-004-006 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášeného pana poslance Vilímce . Pan poslanec Kalousek má sice přednostní právo , nevyužije . Poprosím tedy pana poslance Vilímce . Prosím , máte slovo . Poslanec Vladislav Vilímec Děkuji , paní místopředsedkyně . Vážené kolegyně a kolegové , novela rozpočtových pravidel , tzv . velkých rozpočtových pravidel , na první pohled vypadá jako technická norma , ale ono to tak není . Koneckonců i z úst pana předkladatele i pana zpravodaje jsme slyšeli , jak výraznou změnou by tato norma byla , protože ona především kromě nějakých techničtějších částí především rozšiřuje rozsah subjektů a jejich peněžních prostředků , které by byla podřízeny státní pokladně . To znamená , povinně by musely převést své účty pod Českou národní banku . Já si pamatuju , když se debatovalo o prvním rozšíření státní pokladny v roce 2012 , a debatovalo se velmi důkladně , a tehdy se velmi dbalo , aby úspory , které tím potenciálně vzniknou na straně státního rozpočtu , spojené s využíváním prostředků těch cizích subjektů , aby na druhé straně nevedly k nějakým negativním efektům . Svého času , a vím , že to bylo i v rámci této novely , kdy se projednávala na úrovni Ministerstva financí , se navrhovalo , aby i obce a kraje musely převést všechny prostředky v rámci rozpočtového určení daní . Navrhovalo se , aby všechny prostředky musely převést i vědecko - výzkumné instituce i veřejné vysoké školy . Teď je to omezeno . Samozřejmě je potřeba velmi vážit , aby to nevedlo k nějakým negativním efektům na straně těchto subjektů , jejichž prostředky by byly částečně nebo v úplnosti podřazeny pod státní pokladnu . Je přirozenou snahou Ministerstva financí , ať byl ministr ten , nebo onen , využívat těchto prostředků a v zásadě tím snižovat potřebný objem státních dluhopisů , který se vydává nebo musel vydávat ke krytí státního dluhu . Před rokem k tomu přibyl ještě takový ten politický aspekt ukazovat , že i přes schodkové hospodaření státní dluh neroste , protože se využívaly v okamžiku , kdy došly rezervy peněžních prostředků vytvářené podle rozpočtových pravidel , tak v tom okamžiku se začaly využívat krátkodobě v zásadě peněžní prostředky cizí těchto subjektů . Rizikem tohoto počínání a tohoto návrhu jsou významné skutečně dopady do komerční bankovní sféry , která jinak spravuje samozřejmě účty i jiných klientů než těch , které mají vazbu na státní rozpočet . Ono to finanční i politické pokušení státu je v tomto ohledu velké a já mám obavu , aby v zásadě z České národní banky postupně nevznikala bývalá Státní banka československá , která byla také nejen emisní bankou , ale byla regulátorem trhu před listopadem 1989 , ale v zásadě všechny tehdy státní podniky a všechny instituce povinně měly účty u České národní banky . Co tedy tato . . . Účty u Státní banky československé . Co tedy tato novela kromě nějakých legislativních upřesnění především rozšiřuje , tak to je okruh peněžních prostředků napojených na státní pokladnu , a to nejen v případě řekněme těch fondů , jako je SŽDC a podobně , ale v případě zdravotních pojišťoven , což myslím bylo předmětem velké debaty a je předmětem poměrně velké kritiky ze strany zdravotních pojišťoven . Také je otázkou , jestli ten odklad , který se před těmi třemi nebo čtyřmi lety těžce rodil , napojení příspěvkových organizací na účty státní pokladny odklad pěti let , jestli se má snižovat na tři roky . Myslím si , že vysíláme dost negativní signál o nepředvídatelnosti konání státu , protože si pamatuju , že tehdy ze Senátu přišel ten odklad pěti let a Sněmovna to akceptovala . Přiznám se , nechci o tom - protože je to taková expertní debata , ale ona musí proběhnout , protože důsledky toho zákona mohou být velmi nebezpečné . Přiznám se , že zvláště u těch zdravotních pojišťoven oborových , podnikových rozšíření podřízenosti peněžních prostředků pod státní pokladnu považuji za velmi diskutabilní . Mohou to skutečně negativně pocítit tyto subjekty . Je třeba si uvědomit , že v okamžiku podřízenosti pod státní pokladnu tyto subjekty ztrácejí vlastně nárok na úrok , což v případě zdravotních pojišťoven dělá asi 100 milionů korun . Stát sice bude něco dotovat nebo kompenzovat , jak je psáno v důvodové zprávě , tím ovšem vznikají zase náklady na úrovni státu . Když jsem si přečetl , protože i ke mně doputovalo stanovisko Unie zaměstnavatelských svazů , tak samozřejmě Unie zaměstnavatelských svazů také odmítá velmi striktně , aby se změny rozpočtových pravidel vztahovaly i na zdravotní pojišťovny . To myslím , že je největší diskuse . Odůvodňuje to logicky tím , že v případě zdravotního pojištění sice jde o veřejné finance , nikoliv o finance státu spojené se státním rozpočtem . Jde o prostředky , které , a to cituji z toho stanoviska Unie zaměstnavatelských svazů , které zdravotním pojišťovnám svěřují pojištěnci . Navíc , a to si také uvědomme , ne všechny účty zdravotních pojišťoven souvisí s provádění zdravotních pojištění . To je také třeba uvést . Snížení těch úrokových příjmů by mohlo mít negativní dopad zhruba ve výši oněch 100 milionů korun každoročně na tvorbu třeba preventivních programů pro pojištěnce . Určitě by se dostavily překážky ve využívání některých bankovních instrumentů klienty pojišťoven . Protože je známo , že Česká národní banka vlastně nevydává platební karty a podobně . Prostě snaha začlenit pod státní pokladnu všechny účty zdravotních pojišťoven , obávám se , by mohla mít nejen neblahý dopad na samotné pojišťovny , ale potažmo i na klienty . A to je třeba si uvědomit . Podobně i zkrácení původně stanoveného období povinného začlenění účtu státních příspěvkových organizací pod státní pokladnu má taktéž svá rizika . Stát mimo jiné vysílá špatný signál , to už jsem uváděl , do bankovní sféry s tím , že se chová absolutně nepředvídatelně . Banky počítaly s tím , že budou spravovat , pokud vedou účty příspěvkových organizací státu , do 31 . prosince 2017 . Najednou přijde stát a tuto věc posune o rok nebo rok a půl blíže . Nechci samozřejmě , myslím , že ta debata musí proběhnout , zevrubná debata na rozpočtovém výboru především . Dokonce vzhledem k tomu , že se to týká i zdravotních pojišťoven , by ta debata měla , nejsem ani člen rozpočtového výboru ani člen výboru pro zdravotnictví , by měla také být vedena i ve výboru pro zdravotnictví . Protože je to prostě obrovský zásah do fungování zdravotních pojišťoven . Takže já teď nebudu navrhovat zamítnutí v prvním čtení , nicméně určitě předpokládám , že debata bude vedena , a to důkladně , nejen tak jakoby v obecných náhledech , protože fakt zasahujeme do fungování a do činnosti těchto subjektů . Věřím , že především členové rozpočtového výboru jsou si toho vědomi , předpokládám , že ve druhém čtení budou podány i pozměňovací návrhy . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Kalousek . Prosím , máte slovo . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji . Já to mimořádně zkrátím , protože pan poslanec Vilímec řekl asi 80 procent toho , co jsem chtěl říct já . Já to jenom obohatím o osobní vzpomínku a zejména se obrátím na kolegy ze sociální demokracie , se kterými jsme o tom před třemi lety vášnivě diskutovali . Byl rok 2012 a já jsem dokončoval technickou přípravu projektu státní pokladna . Tady jenom zdůrazňuji , nebo chci reagovat na pana kolegu Vilímce , že ty účty jsou v České národní bance ne proto , že se centralizují bankovní služby , ale proto , že Česká národní banka vede platební styk státní pokladny .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities