Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-22 ps2013-005-02-003-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin) Takže to není podmínka pro to , aby byla jmenována vláda . Je to podmínka pro to , aby byl do vlády jmenován jeden konkrétní člověk . Podmínka , kterou stanovil pan prezident a kterou vy jste akceptovali . Já rozumím té souvislosti , že pokud byste postupovali a předseda jedné koaliční strany by nemohl být členem vlády , že to vyrobí politické komplikace a ohrozí vznik celé vlády . Ale to je politická souvislost a politické dohody , ne věcné . Včera jsme jasně ukázali souvislost tohoto návrhu a souvislost služebního zákona se zrušením povinnosti pro ministry předkládat negativní lustrační osvědčení . Ne předkládat lustrační osvědčení , jak někteří říkají , ale negativní lustrační osvědčení . Už včera jsem říkal , že kdo čte dobře ten lustrační zákon , tak ví , že tam je několik kategorií lidí , kteří nejsou schopni získat negativní , to znamená , že získají pozitivní lustrační osvědčení . A nejsou to zdaleka pouze spolupracovníci StB , ale jsou to mnohem širší skupiny . Je třeba si uvědomit , že tisíce a desetitisíce pracovních pozic jsou chráněny lustračním zákonem a tisíce a desetitisíce nejen těch , kteří tam dělají , ale i uchazečů o tu pracovní pozici musí to lustrační osvědčení negativní předložit , aby měli šanci na tu pozici . Řekl tady včera náš předseda Fiala , že tady zavádíme privilegia pro určitou skupinu lidí . Ano , počet členů vlády může být 15 , 16 , 17 , 18 , zhruba v těchhle těch číslech se pohybovala velikost veškerých vlád , které tady byly po roce 1992 . Tak pro tyto lidi vytváříte vy , kteří jste připraveni pro to hlasovat , a souhlasím s tím , že základ k tomu byl položen v roce 2002 , kdy tady z nás málokdo seděl , s tím já souhlasím . Nicméně my , kteří jsme s tím nesouhlasili , jsme odložili alespoň účinnost a předložili jsme v minulém volebním období jiný návrh zákona , který mohl řešit kvalifikovanou veřejnou službu a přitom nerušil lustrační osvědčení . Pak je poctivější , když říkáte , že to nemá platit pro ministry , aby to neplatilo pro nikoho . My jsme zásadně proti . Zásadně proti tomu , aby neplatil lustrační zákon , a proti tomu , abychom tam dělali výjimky . Dovolte , abych procedurálně navrhl zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení . Poprosím . . . Poprosím - požádám vládní koalici o to , až dokončí činnost její expertní komise , o které tak rádi v médiích mluví , že už na tom zákoně pracuje pracuje pracuje , aby to předložili mnohem lépe jako vládní návrh zákona , aby to , co stvoříte , prošlo řádným legislativním procesem , aby veškeré věci , které se změnily v České republice v legislativě od roku 2002 , to je takřka dvanáct let , týmy odborníků legislativců odchytaly , prověřily souvislosti , aby v tom nebyly zbytečné chyby . Když jsem poslouchal vystoupení některých řečníků ať už tady včera , nebo teď v médiích , tak mám pocit , že ti ministři nejsou ani důležití na tom ministerstvu . Hlavně aby to ministerstvo fungovalo a hlavně aby do toho ten ministr moc nemluvil . No já nevím . Přeji vám všem , kteří budete na ministerstvu , aby se vám nestalo to , že ministr bude něco chtít a úředníci řeknou : ne , to je nekvalitní , pane ministře , to je politicky motivované , to se nám nelíbí , my máme jiný , odborný , nezávislý , nestranný výklad či názor . To přece takhle není . Ministerstva mají soužit kvalifikovaně , pokud možno efektivně , ale mají sloužit k plnění politického programu vlády . Pokud někdo říká něco jiného , tak lže . Nic takového není . Nebo si myslíte , že na těch radnicích je jedno , kdo je starostou ? Že ten úřad funguje stejně , ať je starosta sociální demokrat , nebo občanský demokrat , nebo křesťanský demokrat ? Myslím , že to tak není . Ten úřad má poskytovat servis zvoleným zástupcům lidu , ať už na radnicích , krajích nebo ministerstvech . Já souhlasím s tím , že nemají být velké čistky , a pokud to někdo dělá , tak není rozumný ministr nebo rozumný starosta . Přece nejlepší , co se může stát člověku , který přijde na radnici , na kraj nebo na ministerstvo , že zdědí kvalifikovaný úřad , který ví , zná a umí plnit politické zadání ministra či starosty . Pokud to někdo nedělá , rozvrátí takto kvalifikovaný úřad , dosadí si tam své kamarády , ať už stranické , politické , osobní , rodinné či firemní , tak prostě pracuje sám proti sobě a dřív nebo později ho to doběhne . Z vlastní osobní zkušenosti říkám , že je dobře , aby vznikli státní tajemníci jako hlava úřadu . My z radnic tu zkušenost máme a máme pozitivní zkušenost . Vidím tady mnoho současných či bývalých starostů či primátorů a věřím , že je jedno , v jakém politickém dresu tady jsme , že ta zkušenost je stejná . Nicméně proč zase zřídit nový úřad ? Největšího sira Humphreyho v české res publicae ? A jak bude vybrán ? No politicky , když ho vybere vláda . Myslíme si , že model , kdy třeba státního tajemníka jmenuje premiér nebo vláda na návrh ministra , je lepší , nevytváří speciální úřad , nevytváří nadúředníka , který může být silnější než ministři či premiér či celá vláda . Slyšeli jsme tady od navrhovatelů , že je třeba zabránit účelovým reorganizacím ministerstva . Já s tím souhlasím . Ale kdo posoudí , co je účelová reorganizace ministerstva ? Co když přijde ministr a řekne : " Tady je příliš mnoho lidí . Potřebujeme to zefektivnit , tady můžeme 50 , 70 , 90 pracovních míst ušetřit . " Ne proto , ne vyměnit těch 90 lidí za své kamarády firemní , politické , stranické , ale proto , že by ten úřad mohl být efektivní . Nebude mít šanci , pokud necháme ten návrh zákona tak , jak je předložen . Protože jenom úředníci budou rozhodovat o tom , zda se změní organizační struktura ministerstva . Myslím , že to je ode zdi ke zdi . Bavme se o rozumných limitech , o rozumných termínech , o rozumné četnosti takovýchhle změn . Bavme se o tom , že ministr by měl mít podle mne jiné nástroje po nástupu do funkce a jiné nástroje potom v průběhu celé funkce , protože i ten ministr si musí přivést svoje lidi . A teď to říkám jako opoziční politik , jako člověk , který nebude mít starost s tuto vládou , a ani moje kolegyně a kolegové nebudou mít tuto starost . Ale představa , že tam přijde ministr a ten úřad se nezmění , on si nikoho si přivede , je podle mne prostě buď naivní , nebo nebezpečná . Nevím , co je horší . Takže ty cíle jsou podobné . My jsme připraveni vést kvalifikovanou debatu o tom , jak zabezpečit na jedné straně silnější postavení zaměstnanců státní správy , aby se nebáli každých voleb , každé změny ministra , že vymění úplně všechny od náměstka po posledního vrátného . Na druhé straně si myslím , že okruh politicky jmenovaných osob nemusí být v řádu jednotek . Myslím si , že náměstci jsou politické figury . Podle našeho názoru je třeba rozhodovat mezi náměstky ministrů a státním tajemníkem - státní tajemník není politická figura , náměstci by měli být . Kabinet ministra je bezesporu politický orgán , jsou to politické funkce . Jenomže když řekneme , že kabinet ministra nepadá do státní služby , ještě nic neříkáme o tom , co všechno a kdo všechno může být uvnitř kabinetu , a začneme se o tom , a podle mě legitimně , dohadovat a přít . Poradci ? Ano . PR oddělení ? Ano , nebo ne ? Je to složité , protože má propagovat nejenom ministra , ale má informovat o činnosti celého ministerstva . Někde to byly i personální věci apod . Myslím , že nejlepší , co dnes můžeme udělat , je ten návrh zákona zamítnout , případně ho vrátit předkladatelům . Mnohem lepší by bylo , kdyby vládní koalice přišla se svým vládním návrhem zákona , na kterém jsme připraveni spolupracovat , už jsem to říkal včera , ne proto , že nám z Bruselu někdo prstem vyhrožuje , že když to nebudeme mít , nepošle nám peníze , na které máme nárok . A současně - nenašli jsme žádnou oporu v evropském právu k tomu , že bez toho , že přijmeme služební zákon , by nám někdo mohl zastavit přísun evropských peněz . Ale my ho potřebujeme kvůli sobě samým , kvůli tomu , abychom ty cíle , o kterých mluvíme , splnili , kvůli tomu , aby ministři ať této vlády , nebo některé z následujících vlád přišli na úřad , který profesionálně funguje .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities