ps2017-089-01-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-089-01-001-001.u1.p1.s2
Návrh poslanců Marka Výborného , Jana Bartoška , Pavla Bělobrádka , Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 247 / 1995 Sb . , o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 649 / - prvé čtení ps2017-089-01-001-001.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 649 / 1 . ps2017-089-01-001-001.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Marek Výborný . ps2017-089-01-001-001.u1.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-089-01-001-001.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , milé kolegyně , vážení kolegové , děkuji za slovo . ps2017-089-01-001-001.u2.p1.s2
Děkuji také za to , že jste podpořili program této mimořádné schůze , která byla iniciována z čistě praktického důvodu , abychom učinili nutný potřebný krok ke schválení volebních pravidel , která jsou bezpodmínečně nutná k tomu , aby se mohly nikoli konat volby samotné , protože ty se i dnes mohou uskutečnit , ale aby celý ten volební proces neskončil v okamžiku uzavření volebních místností , kdy by Český statistický úřad neměl na základě zákonem stanoveného pravidla možnost - nebo nevěděl , jakým způsobem - vůli voličů takříkajíc , to znamená odevzdané hlasy pro jednotlivé politické strany koalice a politické subjekty , přepočítat na jednotlivé mandáty . ps2017-089-01-001-001.u2.p2.s1
Rád bych jenom připomněl a velmi stručně , že tato schůze fakticky reaguje na zveřejněný nález Ústavního soudu ze dne 3 . února tohoto roku , kdy Ústavní soud , pravda , po více jak třech letech , vynesl nález reagující na ústavní stížnost skupiny senátorů Senátu Parlamentu ČR , a v zásadě , protože jistě jste všichni měli možnost se s tímto nálezem podrobně seznámit , byl také diskutován v médiích i v odborných kruzích politologů a ústavních právníků . . . ps2017-089-01-001-001.u3.p1.s1
Dámy a pánové , prosím o klid . ps2017-089-01-001-001.u4.p1.s1
Rozumím tomu , že si všichni ten ústavní nález přečetli , já ho tady nebudu ani číst , jenom velmi stručně připomenu , že to základní , k čemu se Ústavní soud vyjádřil , a my jako zákonodárci toto musíme respektovat , byly dvě skutečnosti . ps2017-089-01-001-001.u4.p1.s2
Ústavní soud jednak konstatoval to , že v zákoně je obsažené načítací kvorum pro koalice , které dnes je 10 , respektive 15 , respektive 20 % pro koalice , že je nepřiměřené a svým způsobem diskriminační . ps2017-089-01-001-001.u4.p2.s1
Druhá věc se týkala onoho matematického modelu přepočtu hlasů na mandáty , které Ústavní soud také zrušil . ps2017-089-01-001-001.u4.p2.s2
Jenom si připomeňme , že současný platný model , podle kterého proběhly volby ještě v roce 2017 , je modelem , který vzešel z reakce už na předchozí nález Ústavního soudu na volební změny , které byly provedeny v době opoziční smlouvy a kdy následně zde došlo k ukotvení d ´ Hondtova systému , který ale v kombinaci s různě velkými volebními obvody - to znamená , že Česká republika nedisponuje stejně velkými obvody co do počtu voličů - tak znamená , že tento systém se odchyluje od toho , co stanoví Ústava v čl . 18 odst . 1 , kde se jasně říká , že volby do Poslanecké sněmovny , a teď cituji přímo čl . 18 Ústavy , " se konají tajným hlasováním na základě všeobecného rovného a přímého volebního práva podle zásad poměrného zastoupení . " ps2017-089-01-001-001.u4.p2.s3
Odst . 2 uvádí potom odlišnost u voleb do Senátu , kde se volby konají podle zásad většinového systému . ps2017-089-01-001-001.u4.p3.s1
Můžeme vést debatu , jestli toto je standardní a má být ukotveno v ústavě , nebo ne . ps2017-089-01-001-001.u4.p3.s2
Ale to je akademická debata pro ústavní právníky , a vůle zákonodárce a vůle těch , kteří ústavu téměř před 30 lety psali , tak byla taková , že volební systém v ústavě zakotven je , a tudíž je povinností zákonodárců , aby tato dikce ústavy byla respektována . ps2017-089-01-001-001.u4.p4.s1
V tuto chvíli došlo k tomu , nebo i na základě nálezu Ústavního soudu došlo k tomu , na co jsme my poslanci KDU - ČSL , ale i dalších stran , protože pod ústavní stížností byli podepsáni i senátoři dalších politických subjektů , upozorňovali , a to znamená , že ústava sice hovoří o poměrném volebním systému u voleb do Poslanecké sněmovny , nicméně fakticky ten systém získává výrazné většinové prvky , a to právě v kombinaci malé obvody na straně jedné , a ten d ´ Hondtův model přepočtu hlasů na mandáty na straně druhé . ps2017-089-01-001-001.u4.p4.s2
To bylo předmětem ústavní stížnosti , právě tomuto Ústavní soud vyhověl a my jako zákonodárci teď stojíme před tím , abychom včas upravili volební zákon tak , aby se v termínu , který už byl vyhlášen prezidentem republiky na tuším 8 . a 9 . října tohoto roku , mohly uskutečnit volby do Poslanecké sněmovny . ps2017-089-01-001-001.u4.p5.s1
Ústavní soud zrušil ono načítací kvorum pro koalice , čili fakticky v tuto chvíli není problémem , protože v tuto chvíli platí ona minimální klauzule 5 % bez ohledu na to , jestli se jedná o politickou stranu , hnutí nebo koalici , a to , co ale poblémem je , že v tuto chvíli v zákoně není , jakým způsobem se hlasy přepočtou na mandáty . ps2017-089-01-001-001.u4.p5.s2
Zástupci politických stran , teď prosím pěkně bez ohledu na to , jestli vládní , nebo opoziční , i zástupci Senátu v reakci na nález Ústavního soudu se shodli na tom , že je potřeba nalézt za prvé věcnou shodu na tom , jakým způsobem se volební zákon upraví , novelizuje tak , aby se volby mohly řádně konat . ps2017-089-01-001-001.u4.p6.s1
Tato jednání začala v zásadě ihned po vynesení nálezu Ústavního soudu . ps2017-089-01-001-001.u4.p6.s2
Uskutečnilo se jednání Stálé komise pro ústavu tady na půdě poslanecké sněmovny , stejně tak jako na půdě Senátu , uskutečnila se jednání vyvolaná i předsedy obou komor Parlamentu na půdě Senátu pod patronací pana předsedy Vystrčila , kde měli možnost zástupci všech parlamentních stran se vyjádřit k těm základním bodům , které byly na stole . ps2017-089-01-001-001.u4.p6.s3
Samozřejmě v debatách i veřejných se otevřely i některé věci , které nejsou předmětem nálezu Ústavního soudu , jako je třeba počet volebních krajů , nicméně to Ústavní soud žádným způsobem nezrušil nebo nekritizoval , a jestli dobře vnímám i ta politická jednání , v tuto chvíli se skutečně chceme soustředit na ty dvě věci , a to je načítací kvorum pro koalice , a to je přepočet hlasů na mandáty . ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s1
To je jedna věc , to je ten věcný obsah velmi klíčový a důležitý , a já vnímám , i tento týden probíhají různá jednání právě na úrovni politických stran , která se snaží nalézt konsenzus , protože , a to chci zdůraznit , máme - li dospět k výsledku , tak je potřeba získat , mít k tomu 101 poslanců ve sněmovně a 41 senátorů . ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s2
Zároveň musíme mít v patrnosti to , že se jedná o volební zákon , to znamená , že zde platí takzvaný člunek , to znamená , že jedna komora nemůže přehlasovat druhou , a to ani jak Sněmovna Senát , tak Senát Sněmovnu . ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s3
Klíčová není jenom shoda zde na půdě Poslanecké sněmovny , ale klíčová je i shoda s většinou v Senátu . ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s4
Proto není možné z těch jednání Senát vyšachovat nebo nebrat v potaz názory senátorů . ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s5
Jsem rád , že i na půdě obou komisí pro ústavu , jak v Senátu , tak ve Sněmovně , tak i z hlediska předsedů klubů jak poslaneckých , tak senátorských jsme si tohoto vědomi , že se snažíme o konsenzus a že věcná stránka věci bude velmi brzy dotažena do úspěšného finále a shody . ps2017-089-01-001-001.u4.p8.s1
Druhá věc , a to je vlastně předmětem dnešní schůze , je to , že musíme mít nějaký legislativní nosič , v rámci kterého bychom mohli v souladu s ústavou a jednacím řádem Sněmovny i Senátu tyto změny schválit . ps2017-089-01-001-001.u4.p8.s2
Je to věc v zásadě technická , proto už na prvním jednání byla tady ve Sněmovně na začátku února shoda , aby se použilo to , co je v tuto chvíli nejrychlejší , a to je sněmovní tisk číslo 649 , který je předmětem dnešního jednání a který zde ve sněmovně leží už , pokud se nepletu , od 19 . listopadu 2019 . ps2017-089-01-001-001.u4.p8.s3
Je to návrh novely volebního zákona číslo 247 / 1995 Sb . , který předložili poslanci klubu KDU - ČSL , kteří už v roce 2019 , aniž by znali budoucí nález Ústavního soudu , vlastně reagovali přesně na ty dvě věci , o kterých Ústavní soud následně rozhodl . ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s1
To znamená , v naší novele , kterou máme dnes na stole , reagujeme jak na ono načítací kvorum pro koalice , které rušíme , a stejně tak reagujeme na nespravedlnost nikoli vůči politikům nebo poslancům , ale vůči voličům , pokud jde o přepočet hlasů na mandáty . ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s2
To chci zdůraznit . ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s3
Tady skutečně jde o princip rovnosti volebního práva , a když se podíváte na výsledek voleb z roku 2017 , je naprosto zjevné , že rovnost zde úplně neplatí , protože jeden poslanec nejsilnějšího politického klubu ve sněmovně , když zde vidím před sebou pana předsedu Faltýnka nebo paní kolegyni Valachovou , reprezentuje cca necelých 19 000 voličů , kdežto já jako poslanec KDU - ČSL reprezentuji cca 29 000 voličů . ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s4
To je faktický počet hlasů , který byl nutný k získání mandátu pro KDU - ČSL . ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s5
A když se podíváme na nejmenší politické kluby , jako je hnutí STAN či TOP 09 , tak tam se ta cifra dostává až nad 44 000 . ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s6
Je to tedy otázka nikoli nás poslanců , ale rovnosti váhy hlasu jednotlivých voličů . ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s1
Na to jsme reagovali v našem tisku 649 . ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s2
Navrhujeme zde model , který v České republice už byl , osvědčil se do roku 1998 , respektive 2002 , a vychází z modelu Hagenbach - Bischoffovy metody nebo přepočtu hlasů na mandáty . ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s3
Když to velmi zjednoduším , náš návrh plně respektuje poměrný volební systém do Poslanecké sněmovny . ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s4
Když se do toho podíváte , ty mandáty jsou přidělovány z celostátní úrovně nad úroveň krajskou , čili nejprve se vypočítá na základě výsledků voleb počet , volební číslo , to je matematika , tady tím nebudu zatěžovat . ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s5
Zjednodušeně řečeno , vypočítá se počet mandátů , které připadnou politické straně na celostátní úrovni na základě celostátního výsledku voleb , a teprve v kroku druhém se tyto mandáty přidělují do jednotlivých volebních krajů . ps2017-089-01-001-001.u4.p11.s1
I tak tam samozřejmě zůstane nějaký drobný zbytek a tento drobný zbytek potom v druhém skrutiniu je přidělen těm stranám , které vykáží největší zbytek v rámci dělení hlasů a počtu mandátů . ps2017-089-01-001-001.u4.p11.s2
Vše ostatní máte velmi detailně popsáno v důvodové zprávě . ps2017-089-01-001-001.u4.p12.s1
Jenom pro bližší ilustraci , aby si to každý dokázal představit : dnes tedy výsledek voleb v roce 2017 znamená , že hnutí ANO získalo 29 , 64 % hlasů , ale faktická síla ve Sněmovně činí 39 % , čili to je rozdíl 10 procentních bodů mezi poměrem získaných hlasů a faktickou sílou v Poslanecké sněmovně . ps2017-089-01-001-001.u4.p12.s2
Když se podíváme naopak na hnutí Starostové a nezávislí , kteří získali 5 , 18 % hlasů , tak jejich faktická síla je pouhá 3 % , čili rozdíl víc než 2 procentních bodů v neprospěch těch nejmenších subjektů . ps2017-089-01-001-001.u4.p12.s3
Čili to je důsledek toho současného modelu , tak jak ho máme , jak jsem tady vysvětloval . ps2017-089-01-001-001.u4.p13.s1
Naším cílem je a obsahem toho našeho návrhu je , abychom se dostali v zásadě na vyrovnané počty . ps2017-089-01-001-001.u4.p13.s2
Ono to nebude platit úplně stoprocentně , ale bude se to lišit v řádu 1 nebo 2 % , a nikoliv 10 % , tak jak je tomu dnes . ps2017-089-01-001-001.u4.p14.s1
Dámy a pánové , já jsem , protože je to předmětem dnešního jednání , chtěl alespoň stručně představit sněmovní tisk 649 , návrh z dílny KDU - ČSL . ps2017-089-01-001-001.u4.p14.s2
Ale chci tady zdůraznit , chci tady jednoznačně zdůraznit , že to vnímáme tuto chvíli jako ne něco , co budeme prosazovat hlavou proti zdi , ale že to je legislativní nosič , který dáváme k dispozici k tomu , aby se do něj vtělila politická dohoda většiny na půdě Poslanecké sněmovny , a současně , to zdůrazňuji , současně také většiny na půdě Senátu . ps2017-089-01-001-001.u4.p14.s3
V případě , že se toto podaří , bude zajištěno to , že i v této době , velmi dramatické , kdy řešíme úplně jiné věci , jako je testování , očkování , boj s pandemií COVID - 19 , ale zajistíme také to , co je pro demokracii zásadní a klíčové v naší zemi , a to , aby se mohly konat řádně , v souladu s ústavou , demokratické volby do dolní komory Parlamentu České republiky . ps2017-089-01-001-001.u4.p15.s1
Děkuji za vaši podporu tomu , že tento tisk posuneme na půdu garančního ústavně - právního výboru , a děkuji také předsedům poslaneckých klubů a zástupcům politických stran , že jednání o té věcné stránce , která jsou klíčová a důležitá - teď nikoliv o tisku 649 - že povedou velmi rychle k výsledku , abychom skutečně v řádu týdnů dokázali ten proces uzavřít zde ve Sněmovně , následně v Senátu a do konce května nebo nejpozději do konce června zde měli výsledek . ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s1
Je to důležité i pro všechny politické subjekty , které se už dnes v rámci vyhlášené kampaně na volby připravují , a my bychom skutečně tuto věc neměli jakkoliv zdržovat nebo odkládat . ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s2
KDU - ČSL i koalice SPOLU je k tomu připravena , a právě proto , abychom celý ten proces urychlili , mi dovolte na závěr požádat podle § 91 odst . 2 jednacího řadu Poslanecké sněmovny , abychom v případě posunu do garančního výboru zkrátili lhůtu na projednávání na 20 dnů . ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s3
Děkuji pěkně a zároveň děkuji také poslaneckým klubům , že to nebudou vetovat . ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s4
Vychází to z nějaké dohody zde na půdě Poslanecké sněmovny . ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s5
Děkuji . ps2017-089-01-001-001.u5.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů , panu poslanci Výbornému . ps2017-089-01-001-001.u5.p1.s2
Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Jiří Strýček , kterého nyní prosím , aby se ujal slova . ps2017-089-01-001-001.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-089-01-001-001.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem tady měl připravenou delší řeč , ale vzhledem k tomu , že už kolega Výborný řekl všechno , a abych dal prostor i kolegům , kteří jsou tady přihlášeni do rozpravy , tak jenom přednesu krátkou charakteristiku toho návrhu a co je v podstatě jeho smyslem . ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s1
Smyslem celého návrhu zákona je odstranění hranice dosaženého procentuálního počtu hlasů potřebných pro koalice pro postup do skrutinia . ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s2
Proto tedy na koalici bude pohlíženo stejně jako na politickou stranu či politická hnutí . ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s3
Dále návrh upravuje nový způsob přepočtu dosažených hlasů na mandáty . ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s4
Podle předkladatelů stávající systém znevýhodňuje strany s menším počtem hlasů . ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s5
Abych to tedy zkrátil : na rozdíl od současné právní úpravy se navrhuje zrušení d ´ Hondtovy metody volebním dělitelem a toto nahradit volebním číslem , to znamená Hareovou kvótou , zrušit načítací klauzuli pro koalice a zůstalo by přitom zachováno 14 volebních krajů , ale mandáty by se primárně přidělovaly na celorepublikové úrovni . ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s1
To je asi v krátkosti , co jsem chtěl říct . ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s2
Chtěl jsem se přihlásit potom ještě do všeobecné rozpravy s procedurálním návrhem , ale ten už tady zazněl . ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s3
Nicméně jenom ještě , co bych rád podotkl směrem k předřečníkovi , je to , že já osobně si myslím , že tato d ´ Hondtova metoda není nespravedlivá . ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s4
Ona není komfortní v porovnání se 14 kraji . ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s5
Proto tedy vyjádřím svůj názor na to , že pro mě jako nejvíce transparentní a nejlepší řešení je jeden volební kraj . ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s6
A druhá věc , kterou jsem ještě chtěl podotknout , je to , že v podstatě ohledně nespravedlivosti : no , já bych se rád zeptal , kde tedy byla ta spravedlivost v roce 2001 , když se tady schvaloval už minulý volební zákon , který schválilo i 20 poslanců , pardon , 19 poslanců KDU - ČSL , které v té době seděli ve Sněmovně . ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s7
Děkuji . ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s2
Nyní otevírám rozpravu . ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s3
Do rozpravy mám několik přihlášek s přednostním právem . ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s4
Nejprve vystoupí pan předseda Radim Fiala , poté pan předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček . ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-089-01-001-001.u8.p1.s1
Dobré dopoledne , vážené kolegyně , kolegové , vážený pane předsedající , dovolte mi několik slov k tomuto návrhu zákona . ps2017-089-01-001-001.u8.p1.s2
Já jsem se zúčastnil schůzky předsedů klubů poslaneckých i senátorských v Senátu a sdělil jsem tam krátké stanovisko hnutí SPD . ps2017-089-01-001-001.u8.p1.s3
Dovolte mi , abych tak učinil i v Poslanecké sněmovně . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s1
Nejprve ale musím něco říct k výroku Ústavního soudu . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s2
Za hnutí SPD musím říct , že výrok Ústavního soudu respektujeme , že respektujeme Ústavní soud jako instituci , ale to nám nebrání to komentovat . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s3
Chci říct , že nás Ústavní soud postavil do velmi - diplomaticky řečeno - zvláštní situace , kdy takový výrok vydal půl roku před volbami , nebo před tím , kdy se odevzdávají kandidátky . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s4
Kdyby tento výrok vydal dva roky , rok před volbami , tak bychom měli dostatečný prostor na diskuZi , aby tento zákon byl kvalitní . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s5
Tento zákon , ač si to mnozí neuvědomují , je důležitější než například i zákon o státním rozpočtu , o kterém říkáme , že je nejdůležitější zákon Poslanecké sněmovny nebo Parlamentu České republiky . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s6
Toto je zákon , který ovlivní politiku v České republice na mnoho , mnoho let . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s7
Toto je zákon , který bude říkat , jestli naše vlády budou stabilní , nebo nebudou stabilní , jestli tady budou třikrát do čtyř let volby , jestli se budou měnit vlády a jestli se tady v této republice bude ještě vládnout . ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s8
Proto si říkám , že ten výrok Ústavního soudu byl buď velmi pozdě , anebo příliš brzo a měl přijít po volbách , aby na tento důležitý zákon byl dostatečný čas . ps2017-089-01-001-001.u8.p3.s1
Dále je pro mě velmi zvláštní , že tento zákon už jednou prošel Ústavním soudem a Ústavní soud vydal nějakou judikaturu , že je všechno v pořádku , a dnes - nebo před nějakou dobou - Ústavní soud vynesl nový rozsudek , který se s tím , který udělal před několika lety - nevím přesně , jestli to bylo před deseti , osmi , patnácti nebo před kolika lety - se úplně definitivně liší . ps2017-089-01-001-001.u8.p4.s1
A poslední věc , kterou všichni víte , že tento zákon připravoval předseda dnešního Ústavního soudu , tenkrát v roli poslance . ps2017-089-01-001-001.u8.p5.s1
Tak to by bylo jenom velmi zkráceně k výroku Ústavního soudu a teď mi dovolte krátké stanovisko za hnutí SPD . ps2017-089-01-001-001.u8.p5.s2
My jsme nejdříve uvažovali o tom , že bychom podporovali jeden volební obvod , ale přišli jsme na to - a chceme přispět k nějakému vzájemnému konsenzu , protože přece jenom to bude věc kompromisů mezi všemi poslaneckými a senátorskými kluby , kdy se tito poslanci a senátoři musí shodnout - a po diskuzi v širokém politickém spektru ustupujeme z jednoho volebního obvodu a jsme ochotni přistoupit na variantu 14 krajů , jak je to v tom zákoně dnes . ps2017-089-01-001-001.u8.p5.s3
Je to od nás gesto dobré vůle se dohodnout a udělat aspoň tak kvalitní zákon , jak to jen jde . ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s1
Dále je tu druhá věc , a to je kvorum , které se týká koalic . ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s2
V Senátu jsme se dohodli , že bude to kvorum pro dvojkoalice a trojkoalice , s tím jsme souhlasili a souhlasíme . ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s3
Nicméně v předloženém návrhu je to pro dvojkoalici 7 % a pro trojkoalici 9 % a hnutí SPD bude navrhovat pro dvojkoalici 9 % a pro trojkoalici 13 % . ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s4
Prosím , berte to jako nějaký základní model k tomu , abychom se dál mohli domlouvat , abychom dál dospěli k nějakému kompromisu . ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s5
Ale obávám se , že pokud by to zůstalo například jenom na 5 % nebo na nízké hranici , došlo by k další fragmentaci politické scény .