|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-04 ps2017-089-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Návrh poslanců Marka Výborného, Jana Bartoška, Pavla Bělobrádka, Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 649/ - prvé čtení

Date2021-03-04
Meetingps2017/089
Agenda Itemps2017/089/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/089schuz/s089001.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 836 • previousnext

ps2017-089-01-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-089-01-001-001.u1.p1.s2 Návrh poslanců Marka Výborného, Jana Bartoška, Pavla Bělobrádka, Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 649/ - prvé čtení
ps2017-089-01-001-001.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 649/1.
ps2017-089-01-001-001.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Marek Výborný.
ps2017-089-01-001-001.u1.p2.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-089-01-001-001.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, děkuji za slovo.
ps2017-089-01-001-001.u2.p1.s2 Děkuji také za to, že jste podpořili program této mimořádné schůze, která byla iniciována z čistě praktického důvodu, abychom učinili nutný potřebný krok ke schválení volebních pravidel, která jsou bezpodmínečně nutná k tomu, aby se mohly nikoli konat volby samotné, protože ty se i dnes mohou uskutečnit, ale aby celý ten volební proces neskončil v okamžiku uzavření volebních místností, kdy by Český statistický úřad neměl na základě zákonem stanoveného pravidla možnost - nebo nevěděl, jakým způsobem - vůli voličů takříkajíc, to znamená odevzdané hlasy pro jednotlivé politické strany koalice a politické subjekty, přepočítat na jednotlivé mandáty.
ps2017-089-01-001-001.u2.p2.s1 Rád bych jenom připomněl a velmi stručně, že tato schůze fakticky reaguje na zveřejněný nález Ústavního soudu ze dne 3. února tohoto roku, kdy Ústavní soud, pravda, po více jak třech letech, vynesl nález reagující na ústavní stížnost skupiny senátorů Senátu Parlamentu ČR, a v zásadě, protože jistě jste všichni měli možnost se s tímto nálezem podrobně seznámit, byl také diskutován v médiích i v odborných kruzích politologů a ústavních právníků...
ps2017-089-01-001-001.u3.p1.s1 Dámy a pánové, prosím o klid.
ps2017-089-01-001-001.u4.p1.s1 Rozumím tomu, že si všichni ten ústavní nález přečetli, ho tady nebudu ani číst, jenom velmi stručně připomenu, že to základní, k čemu se Ústavní soud vyjádřil, a my jako zákonodárci toto musíme respektovat, byly dvě skutečnosti.
ps2017-089-01-001-001.u4.p1.s2 Ústavní soud jednak konstatoval to, že v zákoně je obsažené načítací kvorum pro koalice, které dnes je 10, respektive 15, respektive 20 % pro koalice, že je nepřiměřené a svým způsobem diskriminační.
ps2017-089-01-001-001.u4.p2.s1 Druhá věc se týkala onoho matematického modelu přepočtu hlasů na mandáty, které Ústavní soud také zrušil.
ps2017-089-01-001-001.u4.p2.s2 Jenom si připomeňme, že současný platný model, podle kterého proběhly volby ještě v roce 2017, je modelem, který vzešel z reakce na předchozí nález Ústavního soudu na volební změny, které byly provedeny v době opoziční smlouvy a kdy následně zde došlo k ukotvení d´Hondtova systému, který ale v kombinaci s různě velkými volebními obvody - to znamená, že Česká republika nedisponuje stejně velkými obvody co do počtu voličů - tak znamená, že tento systém se odchyluje od toho, co stanoví Ústava v čl. 18 odst. 1, kde se jasně říká, že volby do Poslanecké sněmovny, a teď cituji přímo čl. 18 Ústavy, "se konají tajným hlasováním na základě všeobecného rovného a přímého volebního práva podle zásad poměrného zastoupení."
ps2017-089-01-001-001.u4.p2.s3 Odst. 2 uvádí potom odlišnost u voleb do Senátu, kde se volby konají podle zásad většinového systému.
ps2017-089-01-001-001.u4.p3.s1 Můžeme vést debatu, jestli toto je standardní a být ukotveno v ústavě, nebo ne.
ps2017-089-01-001-001.u4.p3.s2 Ale to je akademická debata pro ústavní právníky, a vůle zákonodárce a vůle těch, kteří ústavu téměř před 30 lety psali, tak byla taková, že volební systém v ústavě zakotven je, a tudíž je povinností zákonodárců, aby tato dikce ústavy byla respektována.
ps2017-089-01-001-001.u4.p4.s1 V tuto chvíli došlo k tomu, nebo i na základě nálezu Ústavního soudu došlo k tomu, na co jsme my poslanci KDU-ČSL, ale i dalších stran, protože pod ústavní stížností byli podepsáni i senátoři dalších politických subjektů, upozorňovali, a to znamená, že ústava sice hovoří o poměrném volebním systému u voleb do Poslanecké sněmovny, nicméně fakticky ten systém získává výrazné většinové prvky, a to právě v kombinaci malé obvody na straně jedné, a ten d´Hondtův model přepočtu hlasů na mandáty na straně druhé.
ps2017-089-01-001-001.u4.p4.s2 To bylo předmětem ústavní stížnosti, právě tomuto Ústavní soud vyhověl a my jako zákonodárci teď stojíme před tím, abychom včas upravili volební zákon tak, aby se v termínu, který byl vyhlášen prezidentem republiky na tuším 8. a 9. října tohoto roku, mohly uskutečnit volby do Poslanecké sněmovny.
ps2017-089-01-001-001.u4.p5.s1 Ústavní soud zrušil ono načítací kvorum pro koalice, čili fakticky v tuto chvíli není problémem, protože v tuto chvíli platí ona minimální klauzule 5 % bez ohledu na to, jestli se jedná o politickou stranu, hnutí nebo koalici, a to, co ale poblémem je, že v tuto chvíli v zákoně není, jakým způsobem se hlasy přepočtou na mandáty.
ps2017-089-01-001-001.u4.p5.s2 Zástupci politických stran, teď prosím pěkně bez ohledu na to, jestli vládní, nebo opoziční, i zástupci Senátu v reakci na nález Ústavního soudu se shodli na tom, že je potřeba nalézt za prvé věcnou shodu na tom, jakým způsobem se volební zákon upraví, novelizuje tak, aby se volby mohly řádně konat.
ps2017-089-01-001-001.u4.p6.s1 Tato jednání začala v zásadě ihned po vynesení nálezu Ústavního soudu.
ps2017-089-01-001-001.u4.p6.s2 Uskutečnilo se jednání Stálé komise pro ústavu tady na půdě poslanecké sněmovny, stejně tak jako na půdě Senátu, uskutečnila se jednání vyvolaná i předsedy obou komor Parlamentu na půdě Senátu pod patronací pana předsedy Vystrčila, kde měli možnost zástupci všech parlamentních stran se vyjádřit k těm základním bodům, které byly na stole.
ps2017-089-01-001-001.u4.p6.s3 Samozřejmě v debatách i veřejných se otevřely i některé věci, které nejsou předmětem nálezu Ústavního soudu, jako je třeba počet volebních krajů, nicméně to Ústavní soud žádným způsobem nezrušil nebo nekritizoval, a jestli dobře vnímám i ta politická jednání, v tuto chvíli se skutečně chceme soustředit na ty dvě věci, a to je načítací kvorum pro koalice, a to je přepočet hlasů na mandáty.
ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s1 To je jedna věc, to je ten věcný obsah velmi klíčový a důležitý, a vnímám, i tento týden probíhají různá jednání právě na úrovni politických stran, která se snaží nalézt konsenzus, protože, a to chci zdůraznit, máme-li dospět k výsledku, tak je potřeba získat, mít k tomu 101 poslanců ve sněmovně a 41 senátorů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s2 Zároveň musíme mít v patrnosti to, že se jedná o volební zákon, to znamená, že zde platí takzvaný člunek, to znamená, že jedna komora nemůže přehlasovat druhou, a to ani jak Sněmovna Senát, tak Senát Sněmovnu.
ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s3 Klíčová není jenom shoda zde na půdě Poslanecké sněmovny, ale klíčová je i shoda s většinou v Senátu.
ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s4 Proto není možné z těch jednání Senát vyšachovat nebo nebrat v potaz názory senátorů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p7.s5 Jsem rád, že i na půdě obou komisí pro ústavu, jak v Senátu, tak ve Sněmovně, tak i z hlediska předsedů klubů jak poslaneckých, tak senátorských jsme si tohoto vědomi, že se snažíme o konsenzus a že věcná stránka věci bude velmi brzy dotažena do úspěšného finále a shody.
ps2017-089-01-001-001.u4.p8.s1 Druhá věc, a to je vlastně předmětem dnešní schůze, je to, že musíme mít nějaký legislativní nosič, v rámci kterého bychom mohli v souladu s ústavou a jednacím řádem Sněmovny i Senátu tyto změny schválit.
ps2017-089-01-001-001.u4.p8.s2 Je to věc v zásadě technická, proto na prvním jednání byla tady ve Sněmovně na začátku února shoda, aby se použilo to, co je v tuto chvíli nejrychlejší, a to je sněmovní tisk číslo 649, který je předmětem dnešního jednání a který zde ve sněmovně leží , pokud se nepletu, od 19. listopadu 2019.
ps2017-089-01-001-001.u4.p8.s3 Je to návrh novely volebního zákona číslo 247/1995 Sb., který předložili poslanci klubu KDU-ČSL, kteří v roce 2019, aniž by znali budoucí nález Ústavního soudu, vlastně reagovali přesně na ty dvě věci, o kterých Ústavní soud následně rozhodl.
ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s1 To znamená, v naší novele, kterou máme dnes na stole, reagujeme jak na ono načítací kvorum pro koalice, které rušíme, a stejně tak reagujeme na nespravedlnost nikoli vůči politikům nebo poslancům, ale vůči voličům, pokud jde o přepočet hlasů na mandáty.
ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s2 To chci zdůraznit.
ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s3 Tady skutečně jde o princip rovnosti volebního práva, a když se podíváte na výsledek voleb z roku 2017, je naprosto zjevné, že rovnost zde úplně neplatí, protože jeden poslanec nejsilnějšího politického klubu ve sněmovně, když zde vidím před sebou pana předsedu Faltýnka nebo paní kolegyni Valachovou, reprezentuje cca necelých 19 000 voličů, kdežto jako poslanec KDU-ČSL reprezentuji cca 29 000 voličů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s4 To je faktický počet hlasů, který byl nutný k získání mandátu pro KDU-ČSL.
ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s5 A když se podíváme na nejmenší politické kluby, jako je hnutí STAN či TOP 09, tak tam se ta cifra dostává nad 44 000.
ps2017-089-01-001-001.u4.p9.s6 Je to tedy otázka nikoli nás poslanců, ale rovnosti váhy hlasu jednotlivých voličů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s1 Na to jsme reagovali v našem tisku 649.
ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s2 Navrhujeme zde model, který v České republice byl, osvědčil se do roku 1998, respektive 2002, a vychází z modelu Hagenbach-Bischoffovy metody nebo přepočtu hlasů na mandáty.
ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s3 Když to velmi zjednoduším, náš návrh plně respektuje poměrný volební systém do Poslanecké sněmovny.
ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s4 Když se do toho podíváte, ty mandáty jsou přidělovány z celostátní úrovně nad úroveň krajskou, čili nejprve se vypočítá na základě výsledků voleb počet, volební číslo, to je matematika, tady tím nebudu zatěžovat.
ps2017-089-01-001-001.u4.p10.s5 Zjednodušeně řečeno, vypočítá se počet mandátů, které připadnou politické straně na celostátní úrovni na základě celostátního výsledku voleb, a teprve v kroku druhém se tyto mandáty přidělují do jednotlivých volebních krajů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p11.s1 I tak tam samozřejmě zůstane nějaký drobný zbytek a tento drobný zbytek potom v druhém skrutiniu je přidělen těm stranám, které vykáží největší zbytek v rámci dělení hlasů a počtu mandátů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p11.s2 Vše ostatní máte velmi detailně popsáno v důvodové zprávě.
ps2017-089-01-001-001.u4.p12.s1 Jenom pro bližší ilustraci, aby si to každý dokázal představit: dnes tedy výsledek voleb v roce 2017 znamená, že hnutí ANO získalo 29,64 % hlasů, ale faktická síla ve Sněmovně činí 39 %, čili to je rozdíl 10 procentních bodů mezi poměrem získaných hlasů a faktickou sílou v Poslanecké sněmovně.
ps2017-089-01-001-001.u4.p12.s2 Když se podíváme naopak na hnutí Starostové a nezávislí, kteří získali 5,18 % hlasů, tak jejich faktická síla je pouhá 3 %, čili rozdíl víc než 2 procentních bodů v neprospěch těch nejmenších subjektů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p12.s3 Čili to je důsledek toho současného modelu, tak jak ho máme, jak jsem tady vysvětloval.
ps2017-089-01-001-001.u4.p13.s1 Naším cílem je a obsahem toho našeho návrhu je, abychom se dostali v zásadě na vyrovnané počty.
ps2017-089-01-001-001.u4.p13.s2 Ono to nebude platit úplně stoprocentně, ale bude se to lišit v řádu 1 nebo 2 %, a nikoliv 10 %, tak jak je tomu dnes.
ps2017-089-01-001-001.u4.p14.s1 Dámy a pánové, jsem, protože je to předmětem dnešního jednání, chtěl alespoň stručně představit sněmovní tisk 649, návrh z dílny KDU-ČSL.
ps2017-089-01-001-001.u4.p14.s2 Ale chci tady zdůraznit, chci tady jednoznačně zdůraznit, že to vnímáme tuto chvíli jako ne něco, co budeme prosazovat hlavou proti zdi, ale že to je legislativní nosič, který dáváme k dispozici k tomu, aby se do něj vtělila politická dohoda většiny na půdě Poslanecké sněmovny, a současně, to zdůrazňuji, současně také většiny na půdě Senátu.
ps2017-089-01-001-001.u4.p14.s3 V případě, že se toto podaří, bude zajištěno to, že i v této době, velmi dramatické, kdy řešíme úplně jiné věci, jako je testování, očkování, boj s pandemií COVID-19, ale zajistíme také to, co je pro demokracii zásadní a klíčové v naší zemi, a to, aby se mohly konat řádně, v souladu s ústavou, demokratické volby do dolní komory Parlamentu České republiky.
ps2017-089-01-001-001.u4.p15.s1 Děkuji za vaši podporu tomu, že tento tisk posuneme na půdu garančního ústavně-právního výboru, a děkuji také předsedům poslaneckých klubů a zástupcům politických stran, že jednání o věcné stránce, která jsou klíčová a důležitá - teď nikoliv o tisku 649 - že povedou velmi rychle k výsledku, abychom skutečně v řádu týdnů dokázali ten proces uzavřít zde ve Sněmovně, následně v Senátu a do konce května nebo nejpozději do konce června zde měli výsledek.
ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s1 Je to důležité i pro všechny politické subjekty, které se dnes v rámci vyhlášené kampaně na volby připravují, a my bychom skutečně tuto věc neměli jakkoliv zdržovat nebo odkládat.
ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s2 KDU-ČSL i koalice SPOLU je k tomu připravena, a právě proto, abychom celý ten proces urychlili, mi dovolte na závěr požádat podle § 91 odst. 2 jednacího řadu Poslanecké sněmovny, abychom v případě posunu do garančního výboru zkrátili lhůtu na projednávání na 20 dnů.
ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s3 Děkuji pěkně a zároveň děkuji také poslaneckým klubům, že to nebudou vetovat.
ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s4 Vychází to z nějaké dohody zde na půdě Poslanecké sněmovny.
ps2017-089-01-001-001.u4.p16.s5 Děkuji.
ps2017-089-01-001-001.u5.p1.s1 Děkuji zástupci navrhovatelů, panu poslanci Výbornému.
ps2017-089-01-001-001.u5.p1.s2 Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Jiří Strýček, kterého nyní prosím, aby se ujal slova.
ps2017-089-01-001-001.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-089-01-001-001.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem tady měl připravenou delší řeč, ale vzhledem k tomu, že kolega Výborný řekl všechno, a abych dal prostor i kolegům, kteří jsou tady přihlášeni do rozpravy, tak jenom přednesu krátkou charakteristiku toho návrhu a co je v podstatě jeho smyslem.
ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s1 Smyslem celého návrhu zákona je odstranění hranice dosaženého procentuálního počtu hlasů potřebných pro koalice pro postup do skrutinia.
ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s2 Proto tedy na koalici bude pohlíženo stejně jako na politickou stranu či politická hnutí.
ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s3 Dále návrh upravuje nový způsob přepočtu dosažených hlasů na mandáty.
ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s4 Podle předkladatelů stávající systém znevýhodňuje strany s menším počtem hlasů.
ps2017-089-01-001-001.u6.p2.s5 Abych to tedy zkrátil: na rozdíl od současné právní úpravy se navrhuje zrušení d´Hondtovy metody volebním dělitelem a toto nahradit volebním číslem, to znamená Hareovou kvótou, zrušit načítací klauzuli pro koalice a zůstalo by přitom zachováno 14 volebních krajů, ale mandáty by se primárně přidělovaly na celorepublikové úrovni.
ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s1 To je asi v krátkosti, co jsem chtěl říct.
ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s2 Chtěl jsem se přihlásit potom ještě do všeobecné rozpravy s procedurálním návrhem, ale ten tady zazněl.
ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s3 Nicméně jenom ještě, co bych rád podotkl směrem k předřečníkovi, je to, že osobně si myslím, že tato d´Hondtova metoda není nespravedlivá.
ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s4 Ona není komfortní v porovnání se 14 kraji.
ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s5 Proto tedy vyjádřím svůj názor na to, že pro jako nejvíce transparentní a nejlepší řešení je jeden volební kraj.
ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s6 A druhá věc, kterou jsem ještě chtěl podotknout, je to, že v podstatě ohledně nespravedlivosti: no, bych se rád zeptal, kde tedy byla ta spravedlivost v roce 2001, když se tady schvaloval minulý volební zákon, který schválilo i 20 poslanců, pardon, 19 poslanců KDU-ČSL, které v době seděli ve Sněmovně.
ps2017-089-01-001-001.u6.p3.s7 Děkuji.
ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s2 Nyní otevírám rozpravu.
ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s3 Do rozpravy mám několik přihlášek s přednostním právem.
ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s4 Nejprve vystoupí pan předseda Radim Fiala, poté pan předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček.
ps2017-089-01-001-001.u7.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-089-01-001-001.u8.p1.s1 Dobré dopoledne, vážené kolegyně, kolegové, vážený pane předsedající, dovolte mi několik slov k tomuto návrhu zákona.
ps2017-089-01-001-001.u8.p1.s2 jsem se zúčastnil schůzky předsedů klubů poslaneckých i senátorských v Senátu a sdělil jsem tam krátké stanovisko hnutí SPD.
ps2017-089-01-001-001.u8.p1.s3 Dovolte mi, abych tak učinil i v Poslanecké sněmovně.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s1 Nejprve ale musím něco říct k výroku Ústavního soudu.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s2 Za hnutí SPD musím říct, že výrok Ústavního soudu respektujeme, že respektujeme Ústavní soud jako instituci, ale to nám nebrání to komentovat.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s3 Chci říct, že nás Ústavní soud postavil do velmi - diplomaticky řečeno - zvláštní situace, kdy takový výrok vydal půl roku před volbami, nebo před tím, kdy se odevzdávají kandidátky.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s4 Kdyby tento výrok vydal dva roky, rok před volbami, tak bychom měli dostatečný prostor na diskuZi, aby tento zákon byl kvalitní.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s5 Tento zákon, si to mnozí neuvědomují, je důležitější než například i zákon o státním rozpočtu, o kterém říkáme, že je nejdůležitější zákon Poslanecké sněmovny nebo Parlamentu České republiky.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s6 Toto je zákon, který ovlivní politiku v České republice na mnoho, mnoho let.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s7 Toto je zákon, který bude říkat, jestli naše vlády budou stabilní, nebo nebudou stabilní, jestli tady budou třikrát do čtyř let volby, jestli se budou měnit vlády a jestli se tady v této republice bude ještě vládnout.
ps2017-089-01-001-001.u8.p2.s8 Proto si říkám, že ten výrok Ústavního soudu byl buď velmi pozdě, anebo příliš brzo a měl přijít po volbách, aby na tento důležitý zákon byl dostatečný čas.
ps2017-089-01-001-001.u8.p3.s1 Dále je pro velmi zvláštní, že tento zákon jednou prošel Ústavním soudem a Ústavní soud vydal nějakou judikaturu, že je všechno v pořádku, a dnes - nebo před nějakou dobou - Ústavní soud vynesl nový rozsudek, který se s tím, který udělal před několika lety - nevím přesně, jestli to bylo před deseti, osmi, patnácti nebo před kolika lety - se úplně definitivně liší.
ps2017-089-01-001-001.u8.p4.s1 A poslední věc, kterou všichni víte, že tento zákon připravoval předseda dnešního Ústavního soudu, tenkrát v roli poslance.
ps2017-089-01-001-001.u8.p5.s1 Tak to by bylo jenom velmi zkráceně k výroku Ústavního soudu a teď mi dovolte krátké stanovisko za hnutí SPD.
ps2017-089-01-001-001.u8.p5.s2 My jsme nejdříve uvažovali o tom, že bychom podporovali jeden volební obvod, ale přišli jsme na to - a chceme přispět k nějakému vzájemnému konsenzu, protože přece jenom to bude věc kompromisů mezi všemi poslaneckými a senátorskými kluby, kdy se tito poslanci a senátoři musí shodnout - a po diskuzi v širokém politickém spektru ustupujeme z jednoho volebního obvodu a jsme ochotni přistoupit na variantu 14 krajů, jak je to v tom zákoně dnes.
ps2017-089-01-001-001.u8.p5.s3 Je to od nás gesto dobré vůle se dohodnout a udělat aspoň tak kvalitní zákon, jak to jen jde.
ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s1 Dále je tu druhá věc, a to je kvorum, které se týká koalic.
ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s2 V Senátu jsme se dohodli, že bude to kvorum pro dvojkoalice a trojkoalice, s tím jsme souhlasili a souhlasíme.
ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s3 Nicméně v předloženém návrhu je to pro dvojkoalici 7 % a pro trojkoalici 9 % a hnutí SPD bude navrhovat pro dvojkoalici 9 % a pro trojkoalici 13 %.
ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s4 Prosím, berte to jako nějaký základní model k tomu, abychom se dál mohli domlouvat, abychom dál dospěli k nějakému kompromisu.
ps2017-089-01-001-001.u8.p6.s5 Ale obávám se, že pokud by to zůstalo například jenom na 5 % nebo na nízké hranici, došlo by k další fragmentaci politické scény.

Text viewDownload CoNNL-U