|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-18 ps2017-086-01-006-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona o kompenzačním bonusu pro rok 2021 /sněmovní tisk 1160/ - zkrácené jednání

Date2021-02-18
Meetingps2017/086
Agenda Itemps2017/086/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/086schuz/s086045.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 373 • previousnext

ps2017-086-01-006-003.u9.p3.s1 tedy otevírám rozpravu a jako první je s přednostním právem z pozice stanoviska poslaneckého klubu podle § 58 odst. 3 přihlášen Mikuláš Ferjenčík za klub Pirátů.
ps2017-086-01-006-003.u9.p3.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-086-01-006-003.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-086-01-006-003.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, my vítáme obecný záměr tohoto návrhu.
ps2017-086-01-006-003.u10.p1.s3 Myslíme si, že je dobrý nápad rozšířit ten kompenzační bonus, aby na něj skutečně dosáhlo více podnikatelů.
ps2017-086-01-006-003.u10.p1.s4 Současně z toho máme trošku obavy v jednom konkrétním aspektu.
ps2017-086-01-006-003.u10.p1.s5 Dneska nějakých 120 tisíc lidí dostává kompenzační bonus a Ministerstvo financí dosud neodpovědělo na otázku, kolik z nich o něj v důsledku tohoto návrhu přijde.
ps2017-086-01-006-003.u10.p1.s6 To je jeden otazník.
ps2017-086-01-006-003.u10.p1.s7 A druhý otazník je, kolik z nich ho v důsledku tohoto návrhu bude dostávat v nižší výši.
ps2017-086-01-006-003.u10.p2.s1 Protože tento návrh je prezentován mediálně jako návrh na zdvojnásobení kompenzačního bonusu, ale to je bohužel zavádějící.
ps2017-086-01-006-003.u10.p2.s2 Tohle je návrh, který zvyšuje ten maximální strop kompenzačního bonusu na tisíc korun na den, ale současně se ta částka odvíjí od doloženého propadu tržeb proti roku 2019.
ps2017-086-01-006-003.u10.p2.s3 Doufám, že pan kolega Volný předloží svůj pozměňovací návrh, který je v systému, myslím kolegu Volného z hnutí ANO, a poté to bude i proti roku 2020, což by ten návrh výrazně vylepšilo.
ps2017-086-01-006-003.u10.p2.s4 Každopádně se bude kompenzovat jenom ten propad tržeb.
ps2017-086-01-006-003.u10.p2.s5 Ten princip je obecně správný, ale zvlášť vůči tomu předchozímu období za ten rok 2018 2019 to nemusí být vždy úplně odpovídající reálnému propadu toho aktuálního podnikání.
ps2017-086-01-006-003.u10.p2.s6 A my se bojíme, že někteří živnostníci v důsledku tohoto o bonus přijdou.
ps2017-086-01-006-003.u10.p3.s1 Z toho důvodu navrhujeme řadu úprav, především, a to je asi ta nejdůležitější úprava, navrhujeme spodní strop toho bonusu na úrovni 500 korun.
ps2017-086-01-006-003.u10.p3.s2 Chceme, aby lidé měli garantováno, že pokud ten kompenzační bonus dostanou, tak alespoň ve stejné výši, jako je tomu dnes.
ps2017-086-01-006-003.u10.p3.s3 Přijde mi, že očekávání veřejnosti, která jsou, že se to zdvojnásobuje, skutečně budou i tak zklamaná, ale je potřeba aspoň, aby lidé nepřišli o tu pětistovku, kterou dostávají dneska, zvlášť v situaci, kdy jim nejsou odpuštěny povinné odvody.
ps2017-086-01-006-003.u10.p3.s4 Takže toto je první návrh, který předložíme v podrobné rozpravě.
ps2017-086-01-006-003.u10.p4.s1 Dále navrhujeme úpravu rozhodného období pro dohodáře, protože dnes tam zůstala úprava z toho předchozího období, ale to není úplně šťastné, protože můžou být i lidé, kteří byli propuštěni třeba v lednu, ale v období září prosinec ještě práci měli, a není úplně fér je z toho vynechat.
ps2017-086-01-006-003.u10.p4.s2 Tak to je spíš takový technický pozměňovací návrh, jak upravit to rozhodné období pro dohodáře, a rozšířit tak počet dohodářů, kteří budou moct tento bonus čerpat.
ps2017-086-01-006-003.u10.p5.s1 Navrhujeme i úpravu, aby pěstouni nemuseli prokazovat, že omezená činnost je jejich primární zdrojů příjmů.
ps2017-086-01-006-003.u10.p5.s2 Prostě pěstouni OSVČ, kteří jsou zasaženi tou krizí, by podle nás měli dostat nárok na tu podporu, zvláště ve chvíli, kdy se bude skutečně odvíjet jenom od propadu příjmů, takže tam ani nehrozí nějaké překompenzace.
ps2017-086-01-006-003.u10.p6.s1 Dále předkládáme varianty snížení tohoto nutného propadu, aby se člověk do toho programu kvalifikoval.
ps2017-086-01-006-003.u10.p6.s2 Myslíme si, že těch 50 % je i vzhledem k inflaci a vzhledem k růstu ekonomiky v roce 2019 poměrně málo, a navrhujeme pokles 40 %, případně spolu s dalšími kolegy 30 %.
ps2017-086-01-006-003.u10.p7.s1 A poslední, také spíše technický pozměňovací návrh je prodloužení toho srovnávacího období pro začínající podnikatele z šesti na osm měsíců.
ps2017-086-01-006-003.u10.p7.s2 To skutečně si myslím, že není nic proti ničemu, ale určitě kdo jste někdy podnikal, tak víte, že ten začátek bývá velice těžký, a pokud srovnáváme propad těch aktuálních příjmů s tím startem podnikání, tak to vůči těm začínajícím podnikatelům není moc fér.
ps2017-086-01-006-003.u10.p7.s3 Proto si myslíme, že posunout to období z šesti na osm měsíců, aby člověk mohl skutečně brát jenom ty poslední tři, nějakým začínajícím podnikatelům šanci splnit ty podmínky.
ps2017-086-01-006-003.u10.p7.s4 Podobně když si vezmeme to jarní období, a když někdo začal v lednu 2020, tak první tři měsíce, co připadají v únoru, je leden březen, kdy ten podnikatel začínal.
ps2017-086-01-006-003.u10.p7.s5 Druhé období, kdy připadá v úvahu, je duben červen, to znamená období, kdy v dubnu a květnu byl ještě lockdown, takže tam se nedají očekávat nějaké rozumné tržby.
ps2017-086-01-006-003.u10.p7.s6 To znamená, umožnit těmto podnikatelům, co začali v lednu 2020, aby uplatnili to období červen, červenec, srpen, kdy přece jenom ta ekonomika se rozběhla, podle nás je velmi férové a zvýší to tedy šanci těchto lidí kvalifikovat se pro podporu, kterou si zaslouží.
ps2017-086-01-006-003.u10.p8.s1 Takže to jsou naše pozměňovací návrhy.
ps2017-086-01-006-003.u10.p8.s2 Doufáme, že aspoň některé z nich vláda akceptuje, protože skutečně jde spíše o věci, které zmenší nějakou konkrétní nespravedlnost, a každopádně nakonec ten návrh asi podpoříme, protože máme za to, že na tuto podporu dosáhne více lidí než dnes, byť máme tedy obavu z těch jednotlivců, kteří kvůli některým konkrétním parametrům nebo nějakým specifikům svého konkrétního podnikatelského příběhu z podpory vypadnou, proto i apeluji na to zmírnění těch kritérií.
ps2017-086-01-006-003.u10.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-086-01-006-003.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi za jeho vystoupení a dál v rozpravě vystoupí paní poslankyně Šafránková, připraví se Jan Volný.
ps2017-086-01-006-003.u11.p1.s2 Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
ps2017-086-01-006-003.u12.p1.s1 Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-086-01-006-003.u12.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně, dovolte mi, abych vám krátce představila pozměňovací návrh, který za hnutí SPD předkládám společně se svou kolegyní Monikou Jarošovou k návrhu zákona o kompenzačním bonusu pro rok 2021.
ps2017-086-01-006-003.u12.p1.s3 Navrhujeme, aby nárok na tento kompenzační bonus měly všechny fyzické osoby, které jsou společníky společnosti s ručením omezeným a které současně splňují podmínku, že jejich podnikání a výdělečná činnost byly zasaženy vládními omezujícími opatřeními souvisejícími s epidemií koronaviru, bez dalších omezujících podmínek, zejména bez , aby nárok na kompenzační bonus měli pouze společníci maximálně dvoučlenných eseróček.
ps2017-086-01-006-003.u12.p2.s1 Předložená vládní norma je ve vztahu ke společníkům mnoha společností s ručením omezeným, kterým bylo vládou pozastaveno podnikání, a které tudíž přišly o veškeré své příjmy anebo o valnou většinu z nich, jednoznačně a nepřijatelně diskriminační.
ps2017-086-01-006-003.u12.p2.s2 Návrh postrádá i věcnou logiku.
ps2017-086-01-006-003.u12.p2.s3 Současné restrikce přece mají negativní ekonomický dopad na všechny subjekty v příslušných omezených odvětvích podnikání, obchodu a služeb bez ohledu na to, zda je tvoří jedna, dvě či více osob.
ps2017-086-01-006-003.u12.p2.s4 Proto navrhujeme z textu zákona zcela vypustit jakákoli omezení přístupu ke kompenzačnímu bonusu pro společníky společností s ručením omezeným týkající se počtu osob, kterými jsou tyto společnosti tvořeny.
ps2017-086-01-006-003.u12.p2.s5 A vás poprosím o jeho podporu.
ps2017-086-01-006-003.u12.p2.s6 Děkuji.
ps2017-086-01-006-003.u13.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Šafránkové.
ps2017-086-01-006-003.u13.p1.s2 Mám tady - faktická poznámka pana kolegy Přemysla Mališe.
ps2017-086-01-006-003.u13.p1.s3 Pokud to nebylo, tak odmazáván řečníka a dávám slovo panu poslanci Janu Volnému, připraví se Jan Jakob.
ps2017-086-01-006-003.u13.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-086-01-006-003.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-086-01-006-003.u14.p1.s2 Kolegyně, kolegové, si vám dovolím představit svůj pozměňovací návrh, který je v systému pod číslem 7555.
ps2017-086-01-006-003.u14.p1.s3 Předmětem tohoto pozměňovacího návrhu je, že v § 8 odstavec 3 se číslice 2019 nahrazuje číslem 2020 a na konec textu odstavce se doplňuje věta, která zní: Lze-li takto určit více období, je srovnávajícím obdobím to, které si subjekt kompenzačního bonusu zvolí.
ps2017-086-01-006-003.u14.p2.s1 Důvodem tohoto rozšíření je snaha poskytnout příjemcům kompenzačního bonusu širší možnost uspět v testu poklesu příjmů a zohlednit různorodé situace, které můžou nastat.
ps2017-086-01-006-003.u14.p2.s2 To znamená, zpříjemňujeme celý ten proces vyhodnocování a rozhodování.
ps2017-086-01-006-003.u15.p1.s1 Děkuji panu poslanci Janu Volnému.
ps2017-086-01-006-003.u15.p1.s2 Nyní pan poslanec Jan Jakob, připraví se Marian Jurečka.
ps2017-086-01-006-003.u15.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-086-01-006-003.u16.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-086-01-006-003.u16.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím na úvod konstatovat, že v posledních dnech se evidentně ledy hnuly, za což jsem rád, aspoň směrem k tomuto návrhu zákona, ve kterém je promítnuta řada věcí, které kolegové z opozice tady řadu měsíců navrhovali.
ps2017-086-01-006-003.u16.p1.s3 Takže za to jsem rád, nicméně i přesto je celá řada věcí, které by v tom návrhu ještě šly vylepšit, respektive rozšířit okruh těch podporovaných, protože jak jsem tady v minulém bodu říkal, tak považujeme podnikatele a živnostníky za klíčový motor pro budoucí rozhýbání naší ekonomiky.
ps2017-086-01-006-003.u16.p1.s4 Proto si společně s naší paní předsedkyní Markétou Pekarovou Adamovou dovoluji navrhnout několik pozměňovacích návrhů.
ps2017-086-01-006-003.u16.p1.s5 Zkusím je velmi stručně představit.
ps2017-086-01-006-003.u16.p2.s1 První z nich zužuje okruh kombinace podpor v tom smyslu, že by si podnikatelé nemohli žádat o podporu v rámci kompenzačního bonusu, když čerpají jinde.
ps2017-086-01-006-003.u16.p2.s2 V tuto chvíli nevíme přesně, jak bude vypadat COVID-21, a pro mnohé by to mohlo být složité.
ps2017-086-01-006-003.u16.p3.s1 Další z pozměňovacích návrhů odstraňuje jistou nespravedlnost, když někdo více společností a je v nich společníkem, tak podle toho návrhu může čerpat pouze jednou.
ps2017-086-01-006-003.u16.p3.s2 Je to nespravedlnost vůči těm šikovnějším, kteří měli nebo mají více společností a o to více v tuto chvíli se situací bojují.
ps2017-086-01-006-003.u16.p4.s1 Třetí v řadě s týká doplnění tohoto návrhu zákona a o to, aby mohlo být odpuštěno zdravotní a sociální pojištění.
ps2017-086-01-006-003.u16.p4.s2 kolegové to navrhovali několikrát, notabene úspěšně probíhalo na jaře loňského roku.
ps2017-086-01-006-003.u16.p4.s3 Považujeme to taky za klíčovou podporu.
ps2017-086-01-006-003.u16.p5.s1 V neposlední řadě je to návrh, kterým se upravuje číslovka, která stanovuje tu mez, kdy podnikatelé na kompenzační bonus dosáhnou.
ps2017-086-01-006-003.u16.p5.s2 My navrhujeme tu mez zvýšit z 50 na 70 procent, tedy umožnit více subjektům, podnikatelům, se o kompenzační bonus ucházet, tedy ta hranice je třicetiprocentní, k čemuž se připojili kolega Ferjenčík, a jak jsem koukal na pozměňovací návrhy, tak těch variant bude navrženo vícero.
ps2017-086-01-006-003.u16.p6.s1 Nepochybně nám bude vyčítáno, že to bude mít obrovský dopad do rozpočtu, nicméně my jsme přesvědčeni, ostatně bavili jsme se o tom u minulého bodu, že podpora podnikatelů, to, aby přežili, je naprosto klíčové pro budoucnost naší země.
ps2017-086-01-006-003.u16.p6.s2 Tímto směrem dát prostředky je určitě velmi účelné a účelnější než některé jiné odvody, které se tu vyplácejí ze státního rozpočtu.
ps2017-086-01-006-003.u16.p6.s3 Budu moc rád, když naše pozměňovací návrhy podpoříte.
ps2017-086-01-006-003.u16.p6.s4 My jsme připraveni návrh zákona ve výsledném znění podpořit.
ps2017-086-01-006-003.u16.p6.s5 Děkuji.
ps2017-086-01-006-003.u17.p1.s1 Děkuji panu poslanci Jakobovi.
ps2017-086-01-006-003.u17.p1.s2 Nyní pan poslanec Marian Jurečka, zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy.
ps2017-086-01-006-003.u17.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-086-01-006-003.u18.p1.s1 Dobrý večer, vás zdravím v této večerní hodině, paní ministryni, pana ministra, kolegyně, kolegy.
ps2017-086-01-006-003.u18.p1.s2 Musím na úvod poděkovat, ocenit, že tady tento návrh je.
ps2017-086-01-006-003.u18.p1.s3 A teď to nemyslím vůbec ironicky.
ps2017-086-01-006-003.u18.p1.s4 Protože ten návrh reaguje - paní ministryně říkala, že je dojatá, ale nevypadá tak - ne, občas je trošku dobré i to odlehčit - ale vlastně ten návrh v některých oblastech reaguje na to, po čem jsme tady dlouhé měsíce volali.
ps2017-086-01-006-003.u18.p1.s5 To znamená zpřístupnit podmínky pro ty uchazeče, aby dosáhli na kompenzační bonus.
ps2017-086-01-006-003.u18.p1.s6 To jsme tady i v minulosti navrhovali v některých pozměňovacích návrzích za KDU-ČSL i za opozici, aby ty podmínky pro vstup nebyly tak tvrdé.
ps2017-086-01-006-003.u18.p2.s1 Také jsme tady vedli několik debat a sporů okolo živnostníků, živnostníků, kteří nemají provozovnu.
ps2017-086-01-006-003.u18.p2.s2 Samozřejmě na jedné straně je dobré toto tady připomenout, ocenit, ale samozřejmě na druhé straně je potřeba potom sledovat i velmi bedlivě ostatní programy, které budou znamenat určitou revizi a případně snížení, to znamená, jaký bude výsledný efekt pro živnostníky a pro vybrané skupiny v některých oborech, aby to fakticky neznamenalo třeba i zesložitění situace.
ps2017-086-01-006-003.u18.p3.s1 jsem si dovolil k tomuto sněmovnímu tisku připravit tři stručné pozměňovací návrhy.
ps2017-086-01-006-003.u18.p3.s2 Aniž bychom to konzultovali spolu, tak jsme se tady setkali s kolegy piráty s jedním pozměňovacím návrhem a to je definování minimální částky, aby minimální částka byla 500 korun, protože tak jak jsme si to modelovali, tak by mohlo dojít k situacím, že u některých případů by ta částka mohla být ještě nižší než 500 korun, to znamená, chceme tady stanovit ten spodní strop, aby to bylo opravdu minimálně těch 500 korun pro toho, který bude mít nárok na získání kompenzačního bonusu.
ps2017-086-01-006-003.u18.p4.s1 Pak jsem si dovolil dát návrh, který by řešil otázku zpětné účinnosti, jak to řeší i tato vládní novela, nebo tato předloha, která jde zpětně k 1. únoru.
ps2017-086-01-006-003.u18.p4.s2 si dovoluji navrhnout zpětně k 1. lednu 2021.
ps2017-086-01-006-003.u18.p5.s1 A pak ještě jednu drobnou úpravu, která reaguje i na dnešní schválení pandemického zákona, kdy navrhujeme rozšíření textace v § 1, aby nárok na tuto podporu měli i ti, kteří budou dotčeni krizovými opatřeními, a tedy nejenom ve smyslu krizového zákona, ale právě i ve smyslu zákona o ochraně veřejného zdraví či právě toho dnešního tzv. pandemického zákona.
ps2017-086-01-006-003.u18.p6.s1 Takže to jsou tři poměrně stručné návrhy.
ps2017-086-01-006-003.u18.p6.s2 Myslím si, že mají svoje ratio.
ps2017-086-01-006-003.u18.p6.s3 Velmi bych prosil o případnou podporu těchto návrhů.
ps2017-086-01-006-003.u18.p6.s4 A to je vše.
ps2017-086-01-006-003.u18.p6.s5 V podrobné rozpravě se k nim přihlásím.
ps2017-086-01-006-003.u18.p6.s6 Děkuji.
ps2017-086-01-006-003.u19.p1.s1 Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi.
ps2017-086-01-006-003.u19.p1.s2 Nyní ještě v obecné rozpravě paní poslankyně Věra Kovářová.

Text viewDownload CoNNL-U