ps2017-079-10-005-310.u1.p1.s1
310 . ps2017-079-10-005-310.u1.p1.s2
Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové , Petra Fialy , Mariana Jurečky , Jana Farského a dalších na vydání zákona o státní pomoci při mimořádných opatřeních vyhlášených v souvislosti s epidemií koronaviru SARS CoV - 2 ( odškodňovací zákon ) / sněmovní tisk 1039 / - prvé čtení ps2017-079-10-005-310.u1.p2.s1
Tady jsem přerušil pana ministra Havlíčka ve faktické , ale pan ministr asi už řekl vše , co říci chtěl . ps2017-079-10-005-310.u1.p2.s2
Takže nyní tedy dáme - přednostní práva jsem tady neměl žádná , takže pan poslanec Milan Feranec má slovo a připraví se pan poslanec Mikuláš . . . ps2017-079-10-005-310.u1.p2.s3
Ne . ps2017-079-10-005-310.u1.p2.s4
Pardon , já se omlouvám . ps2017-079-10-005-310.u1.p2.s5
Ano , pan poslanec Feranec , dobře , protože já tady mám vlastně stanovisko , že jménem klubu Pirátů Mikuláš Ferjenčík . ps2017-079-10-005-310.u1.p2.s6
Prosím , dávám vám prostor . ps2017-079-10-005-310.u1.p2.s7
Prosím . ps2017-079-10-005-310.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-079-10-005-310.u2.p1.s2
Dámy a pánové , teď vystupuji jako poslanec , ne jako zpravodaj . ps2017-079-10-005-310.u2.p1.s3
Paní ministryně financí a pan ministr průmyslu a obchodu a dopravy řekli tady několik důvodů , proč je ten zákon napsán špatně . ps2017-079-10-005-310.u2.p1.s4
Já to shrnu a dám návrh . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s1
Ty výhrady jsou : za prvé jsou obecné a potom konkrétní . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s2
Obecná výhrada je : vůbec se mění filozofie odškodňování . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s3
Od podzimu je tady snaha cíleně , dle postižených odvětví atd . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s4
Tento zákon říká něco jiného . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s5
Je to plošné , a když to parafrázuji : všechno a všem . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s6
Všem rovná se bez rozdílu míry poškození - velkým , malým , úplně jedno . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s7
Obchůdek na vesnici , zlatnictví v Pařížské , herny , kasina , všechno všem . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s8
A to všechno bez kontroly , jakékoliv kontroly nákladů . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s9
Jakékoliv kontroly nákladů ! ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s10
Tady padlo , že to bude rychlé a administrativně nenáročné . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s11
Opak je pravdou ! ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s12
V tom zákoně není ani určen orgán , který má řešit ty žádosti . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s13
Prý ho má vybrat vláda . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s14
Bez ohledu na rozpočtová pravidla . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s15
Vůbec není (uvedeno) , ze které položky rozpočtu . ps2017-079-10-005-310.u2.p2.s16
Pochopitelně bez dopadu na státní rozpočet . ps2017-079-10-005-310.u2.p3.s1
Já rozumím kolegům z koalice SPOLU , že to je jejich vlajková loď , ale ta vlajková loď má strašně děravé dno . ps2017-079-10-005-310.u2.p3.s2
Strašně ! ps2017-079-10-005-310.u2.p3.s3
Ona nevypluje , respektive vypluje a hned se potopí v přístavu . ps2017-079-10-005-310.u2.p3.s4
Nepomůže ničemu , jenom zablokuje celý přístav . ps2017-079-10-005-310.u2.p3.s5
Z tohoto důvodu navrhuji zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení . ps2017-079-10-005-310.u2.p3.s6
Děkuji . ps2017-079-10-005-310.u3.p1.s1
Ano , mám poznamenáno . ps2017-079-10-005-310.u3.p1.s2
A nyní tedy se stanoviskem poslaneckého klubu Pirátů vystoupí pan poslanec Mikuláš Ferjenčík . ps2017-079-10-005-310.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-079-10-005-310.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-079-10-005-310.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , Piráti dlouhodobě prosazují zpřehlednění systému podpor . ps2017-079-10-005-310.u4.p1.s3
Dlouhodobě upozorňujeme na to , že vláda má zákonnou povinnost vyplácet kompenzace a je potřeba dát tomu nějaký smysluplný rámec , aby nedocházelo k zahlcení soudů spory právě o odškodnění za uzávěry , které dělá vláda v rámci boje s epidemií . ps2017-079-10-005-310.u4.p1.s4
Takže podle nás je naprosto nutné přijmout nějaký legislativní rámec pro odškodňování podnikatelů . ps2017-079-10-005-310.u4.p1.s5
Myslíme si , že k tomu může sloužit pandemický zákon . ps2017-079-10-005-310.u4.p1.s6
Myslíme si , že konkrétně pro tuto oblast může tento tisk posloužit jako nosič . ps2017-079-10-005-310.u4.p1.s7
Jsou tam i jiná legislativní řešení , ale je prostě potřeba nestrkat hlavu do písku a vyřešit to , protože hrozí skutečně velké zahlcení soudů skrz žaloby na náhradu škody . ps2017-079-10-005-310.u4.p2.s1
A druhá věc je , že je potřeba dát smysluplný rámec vládním podporám , které fungují pro některé sektory . ps2017-079-10-005-310.u4.p2.s2
Bohužel se množí sektorové výjimky . ps2017-079-10-005-310.u4.p2.s3
Skoro každý týden přijde nějaký specificky sektorově orientovaný program typu autobusy COVID - Sedačkovné nebo teď COVID - Kongresy a veletrhy . ps2017-079-10-005-310.u4.p2.s4
Samozřejmě jsem rád , že se daří aspoň ty , co nejvíc řvou , podpořit , aby nezkrachovala odvětví , která jsou omezena těmi opatřeními , ale není možné pomáhat skutečně jenom těm , kteří nejvíc řvou a mají nejlepší PR . ps2017-079-10-005-310.u4.p2.s5
Je potřeba nastavit smysluplná pravidla pro všechny , z toho důvodu podpoříme tento návrh a jsme přesvědčeni , že je možné ho použít jako nosič pro nějaké konsenzuální řešení napříč Sněmovnou . ps2017-079-10-005-310.u4.p2.s6
Děkuji . ps2017-079-10-005-310.u5.p1.s1
Nyní vystoupí pan poslanec Vojtěch Munzar a připraví se pan poslanec Jan Skopeček . ps2017-079-10-005-310.u5.p1.s2
Prosím . ps2017-079-10-005-310.u6.p1.s1
Ještě jednou děkuji za slovo , pane předsedající , ještě jednou dobrý den , kolegyně a kolegové . ps2017-079-10-005-310.u6.p1.s2
Pan ministr tady řekl , že aby byla pomoc účinná , musí být rychlá , jednoduchá , a já doplním , musí být zejména dostatečná . ps2017-079-10-005-310.u6.p1.s3
A máte opravdu v tomto sále . ps2017-079-10-005-310.u6.p1.s4
kolegyně a kolegové , pocit , že pomoc je skutečně rychlá , je skutečně jednoduchá a je skutečně dostatečná ? ps2017-079-10-005-310.u6.p1.s5
Protože stávající podpora , až na výjimky , není rychlá , není dostatečná , natož aby byla jednoduchá . ps2017-079-10-005-310.u6.p1.s6
U té jednoduchosti - až na výjimky - u té jednoduchosti je výjimkou kompenzační bonus . ps2017-079-10-005-310.u6.p2.s1
Vláda má desítky programů , ve kterých se pomalu už nikdo nevyzná , které vynikají zejména svojí složitostí a byrokratickými požadavky a pro každý platí jiná pravidla . ps2017-079-10-005-310.u6.p2.s2
Vláda najela na metodu , že čím více programů , tím lépe . ps2017-079-10-005-310.u6.p2.s3
Ale tak tomu není . ps2017-079-10-005-310.u6.p2.s4
Množství programů automaticky neznamená , že vše pokryjí . ps2017-079-10-005-310.u6.p2.s5
Naopak v tomto systému se na spoustu firem zapomnělo a na spoustu sektorů se zapomnělo . ps2017-079-10-005-310.u6.p2.s6
Paní ministryně to tady sice nazvala vhodnější formou , a já bych raději konstatoval , že to víc vypadá , že více programů vypadá spíše marketingově lépe , ale k cíli nevede . ps2017-079-10-005-310.u6.p3.s1
Pan zpravodaj tady přirovnal ten zákon k lodi , která nevyjede z přístavu . ps2017-079-10-005-310.u6.p3.s2
Já bych řekl , kdybych si půjčil jeho parafrázi , že místo jedné lodi , která dokáže plout , tady máme spoustu lodiček , které se zmateně po přístavu pohybují , ale také nikam nevyplují a také nikam nedoplují . ps2017-079-10-005-310.u6.p4.s1
Vezměte si jenom příklad , na koho se všechno zapomnělo , protože v tomto složitém systému se na spoustu firem zapomnělo . ps2017-079-10-005-310.u6.p4.s2
Zapomnělo se na všechny firmy , které jsou sekundárně ovlivněny tím , že jsou zavření jejich odběratelé , například konkrétně firmy dodávající do zavřených restaurací a hospod , firmy dodávající zboží , firmy dodávající služby nebo třeba minipivovary , které nedodávají do sítě supermarketů , ale pouze do zavřených restaurací a hospod . ps2017-079-10-005-310.u6.p4.s3
Tam jsou ty propady obrovské . ps2017-079-10-005-310.u6.p4.s4
Ale takových firem je mnohem více , které mají obrovský propad v obratu , a to jenom v gastrosektoru . ps2017-079-10-005-310.u6.p4.s5
Na ty všechny se také zapomnělo . ps2017-079-10-005-310.u6.p4.s6
Maximálně , co jim stát dnes nabízí , jsou státní záruky , ale stejně ve finále tyto firmy úvěr od Komerční banky těžko získají nebo přímo nedostanou , protože buď jejich uzavřením , nebo propadem obratu mají vysoké skóre rizikovosti při posuzování úvěrů . ps2017-079-10-005-310.u6.p4.s7
Takže to je slepá cesta . ps2017-079-10-005-310.u6.p5.s1
I u těch firem , na které se nezapomnělo , vznikají veliké rozdíly právě kvůli nastavení rozdílných programů . ps2017-079-10-005-310.u6.p5.s2
Například vezměte si jen pouhý rozdíl - já jsem tady o tom diskutoval v té první části s panem ministrem - jestli někdo podniká v prostoru , který si pronajímá , tam existuje podpora v programu COVID - Nájemné , anebo ve svém prostoru , který si koupil na úvěr , ten splácí , splácí si hypotéku , ale podporu na splátky nemá . ps2017-079-10-005-310.u6.p5.s3
Pan ministr tady říkal - mě mrzí , že tady není , abychom o tom mohli diskutovat - tak on tady říkal , že přece se na ně vztahuje , třeba na restaurace , COVID - Gastro v přepočtu na zaměstnance . ps2017-079-10-005-310.u6.p5.s4
Ale to se vztahuje i na ty , kteří dokážou čerpat COVID - nájemné . ps2017-079-10-005-310.u6.p5.s5
Takže tam samozřejmě ta nerovnost zůstává . ps2017-079-10-005-310.u6.p6.s1
A proč o tom hovořím ? ps2017-079-10-005-310.u6.p6.s2
Protože nejenom zavřeným , ale i ovlivněným firmám zůstává mnoho nákladů , a pokud se to nebude řešit a nebude se to řešit rychle , už včera bylo pozdě , tak bude jenom narůstat druhotná platební neschopnost , ta bude procházet ekonomikou , bude se tím jen nabalovat jako sněhová koule a nakonec z toho bude lavina , která neprodyšně naši ekonomiku zavalí . ps2017-079-10-005-310.u6.p6.s3
Důsledky nedostatečnosti opatření , kompenzačních opatření , už vidíme . ps2017-079-10-005-310.u6.p6.s4
23 000 živnostníků skončilo jen v lednu , začínají krachovat známé , zavedené a tradiční firmy , vidíme na vlastní oči mizící obchody a prázdné výlohy . ps2017-079-10-005-310.u6.p6.s5
Osobně znám spoustu živnostníků a majitelů firem , kteří si museli vzít hypotéku na své bydlení , na svůj byt , na svůj dům , aby mohli pokrýt své náklady , a dnes už opravdu nemají kde brát . ps2017-079-10-005-310.u6.p6.s6
Proto je potřeba řešit programy jako takové a zároveň jejich nastavení . ps2017-079-10-005-310.u6.p7.s1
Paní ministryně financí tady řekla , že se musí dbát také na to , aby nedošlo k neoprávněnému získávání prostředků ze státního rozpočtu . ps2017-079-10-005-310.u6.p7.s2
Dbát ano , například kontrolou , ale tím , že toto vláda dává a vypadá to jako jedna z nejvyšších priorit , ve finále tu pomoc zabíjí , protože programy byrokraticky ohromně komplikuje . ps2017-079-10-005-310.u6.p7.s3
Podívejte se třeba na program Antiviru - 40 % z kontrolovaných firem je krácena podpora kvůli administrativním pochybením , například o den později poslali odvody nebo si zaměstnanec přišel pro výplatu mzdy v hotovosti později , než měl . ps2017-079-10-005-310.u6.p7.s4
A to jsou důvody ke krácení pomoci . ps2017-079-10-005-310.u6.p7.s5
Je to potom skutečná pomoc ? ps2017-079-10-005-310.u6.p7.s6
Takovýto přístup popírá základní smysl pomoci a podpory . ps2017-079-10-005-310.u6.p7.s7
Ty programy nejsou žádnou dotační výhodou na trhu , to je skutečně jen kompenzace . ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s1
Co je potřeba ? ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s2
Potřeba je nezatěžovat ve složité situaci živnostníky a firmy spoustou papírování , nepřistupovat k nim s preventivní nedůvěrou , ale využít třeba data , která stát již má , například z daňových přiznání z let předchozích a podobně . ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s3
V tomto zákoně navrhujeme , aby se pokryly fixní náklady firem , a samozřejmě můžeme diskutovat o nastavení , jestli podle fixních nákladů , nebo jestli podle obratu . ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s4
My jsme na tu diskuzi připraveni . ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s5
Paní ministryně tady říkala , že je daleko lepší individuálně podle jednotlivých sektorů , takže různé sedačkovné a podobně . ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s6
Ale co lépe hovoří o situaci ve firmách než srovnání jejich nákladů s předchozími obdobími a propad tržeb ? ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s7
Co je spravedlivější posuzovat než propad obratu ? ps2017-079-10-005-310.u6.p8.s8
A o tom můžeme diskutovat .