|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-10 ps2017-079-08-001-351 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

351. Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č. 165/2000 Sb., o podporovaných zdrojích energie, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 966/ - třetí čtení

Date2021-02-10
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/351
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079254.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 925 • previousnext

ps2017-079-08-001-351.u1.p1.s1 351.
ps2017-079-08-001-351.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č. 165/2000 Sb., o podporovaných zdrojích energie, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 966/ - třetí čtení
ps2017-079-08-001-351.u1.p2.s1 Místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček a zpravodaj garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, pan poslanec Petr Dolínek.
ps2017-079-08-001-351.u1.p3.s1 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 966/4, který byl doručen dne 26. listopadu 2020.
ps2017-079-08-001-351.u1.p3.s2 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 966/5.
ps2017-079-08-001-351.u1.p3.s3 Pan navrhovatel zájem o vystoupení před otevřením rozpravy ve třetím čtení.
ps2017-079-08-001-351.u1.p3.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-08-001-351.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tento zákon, takzvaný dukovanský zákon, ale je lepší jej nazývat přesněji, protože jasně směřuje Českou republiku k nízkouhlíkové energetice, se dostává do třetího čtení, přičemž předkládám zákon s doporučením hospodářského výboru přijmout jeden pozměňovací návrh, a to návrh týkající se posunutí nabytí účinnosti na 1. březen - takto to bylo - a vzhledem ke stavu projednávání navrhuji tento termín posunout, a to na 1. květen.
ps2017-079-08-001-351.u2.p2.s1 U jednoho pozměňovacího návrhu nebylo přijato stanovisko.
ps2017-079-08-001-351.u2.p2.s2 Konkrétně se jedná o stanovení minimální hranice pro instalovaný výkon nízkouhlíkové výrobny, kde stanovujeme ponechat 100 MW.
ps2017-079-08-001-351.u2.p2.s3 Vychází to z energetického zákona veřejného zájmu, respektive v případě zralosti technologií takzvaných malých modulárních reaktorů lze zákon novelizovat, ale je nepravděpodobné, že by to tak bylo v následujících pěti deseti letech.
ps2017-079-08-001-351.u2.p3.s1 Tento zákon vláda schválila již v červenci 2020, a to v návaznosti na projednání principu zákona a - důležité říct - široké, takřka jednohlasné podpory na stálém výboru pro výstavbu nových jaderných zdrojů - nikdo tehdy nebyl proti - kde mají svého člena všechny politické strany, které jsou zastoupeny v této Sněmovně.
ps2017-079-08-001-351.u2.p4.s1 Rád bych tedy s ohledem na politickou diskuzi, logickou v posledních dnech, zopakoval, že tento zákon neřeší - a to je důležité stále říkat - bezpečnostní otázky.
ps2017-079-08-001-351.u2.p4.s2 Tento zákon řeší ekonomicko-finanční zajištění nových jaderných zdrojů, princip výkupu elektřiny, a to nejenom z nových bloků v Dukovanech.
ps2017-079-08-001-351.u2.p4.s3 Jsem velmi rád a vážím si toho, že toto stanovisko v jasné většině sdílí i členové hospodářského výboru, který dotčené pozměňovací návrhy odmítl, a to převážnou většinou.
ps2017-079-08-001-351.u2.p5.s1 Prosím tedy ještě jednou, jestli bychom se mohli držet dohody ze stálého výboru, konkrétně z 9. prosince, a to tedy toho, že hledání velmi důležitého konsenzu ohledně bezpečnostních požadavků státu - a nikdo je nezpochybňuje - v rámci tendru na dodavatele probíhá na jiné úrovni.
ps2017-079-08-001-351.u2.p5.s2 Konkrétně byla mimo jiné svolána i schůzka předsedů všech politických stran.
ps2017-079-08-001-351.u2.p5.s3 Jak jsme slíbili, proběhla na konci ledna.
ps2017-079-08-001-351.u2.p6.s1 Důvodem předložení zákona je, jak jsem zmínil, vyřešit případné tržní selhání v případě výstavby nových jaderných bloků, které jasně identifikovala Evropská komise.
ps2017-079-08-001-351.u2.p6.s2 Nový návrh zavádí jasný institut smlouvy o výkupu elektřiny, někdy tomu říkáme offtakový kontrakt mezi státem a oprávněným investorem čili ČEZ.
ps2017-079-08-001-351.u2.p6.s3 S ohledem na nadcházející tendr na nový blok v Dukovanech a probíhající notifikační jednání Evropské komise ohledně slučitelnosti podpory s pravidly vnitřního trhu je návrh zákona v některých aspektech spíše obecnější, ponechává flexibilitu pro budoucí smluvní uspořádání mezi státem a mezi oprávněným investorem, opakuji, ČEZ.
ps2017-079-08-001-351.u2.p6.s4 Mechanismus stanovení výkupní ceny vychází z principu energetického zákona, který známe a který, podobně jako u podporovaných obnovitelných zdrojů, zahrnuje kontrolu překompenzace - myslíme si, že tím je to do značné míře řešeno.
ps2017-079-08-001-351.u2.p7.s1 Model financování vychází z modelu financování podpory podle takzvaných POZE, a to skrze regulovanou složku elektřiny, čili je to stejný model.
ps2017-079-08-001-351.u2.p7.s2 Nicméně všichni víme, že v rámci POZE v roce 2009, 2010 nám to nevyšlo.
ps2017-079-08-001-351.u2.p7.s3 Dnes nás to stojí 47 miliard korun ročně.
ps2017-079-08-001-351.u2.p7.s4 Toto v žádném případě nehrozí.
ps2017-079-08-001-351.u2.p7.s5 když se podíváme jenom principiálně matematicky , tak s ohledem na zafixování ceny - a to je vlastně celá ta podstata - založené na vytendrování dobré ceny a na ceně financování - se budeme pohybovat o řád níže.
ps2017-079-08-001-351.u2.p7.s6 Navíc od roku 2036, pokud cena elektrické energie v době bude vyšší, budeme na tom vydělávat, pokud bude nižší, půjde to na úkor státu o řád méně než současná podpora obnovitelných zdrojů, čili bude to pod rozlišovací schopnost.
ps2017-079-08-001-351.u2.p8.s1 To je vlastně celý princip, celá podstata zafixování výhodné výkupní ceny dnes.
ps2017-079-08-001-351.u2.p8.s2 Jedná se tedy o klíčový zákon a ho považuji za natolik důležitý, aby byl schválen v rámci Parlamentu co možná nejdříve.
ps2017-079-08-001-351.u2.p8.s3 Vážím si podpory.
ps2017-079-08-001-351.u2.p8.s4 Děkuji za dodržení naší dohody, která byla projednána v rámci výboru pro jádro ,a věřím, že projednání tohoto zákona bude mít prioritu i v Poslanecké sněmovně a že projde úspěšně třetím čtením.
ps2017-079-08-001-351.u2.p8.s5 Mockrát děkuji.
ps2017-079-08-001-351.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-079-08-001-351.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu a do mám jako první...
ps2017-079-08-001-351.u3.p1.s3 Pane zpravodaji, to je třetí čtení.
ps2017-079-08-001-351.u3.p1.s4 Registruji vaši přihlášku s přednostním právem, nicméně pan předseda Bartoš se přihlásil ještě před začátkem schůze.
ps2017-079-08-001-351.u3.p1.s5 Takže nejprve pan předseda Bartoš, poté pan zpravodaj, který k tomuto bodu také přednostní právo.
ps2017-079-08-001-351.u3.p1.s6 Prosím.
ps2017-079-08-001-351.u4.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, vážený pane ministře.
ps2017-079-08-001-351.u4.p1.s2 Pana premiéra ze zjevných důvodů, kterého jsem chtěl také oslovit, dnes pozdravit nemůžu, možná tedy vzdáleně, pane premiére.
ps2017-079-08-001-351.u4.p1.s3 Při všech projednáváních tohoto zákona jsme řešili takové trochu falešné dilema ohledně využívání jaderné energie, respektive mnohdy zde zcela pokrytecky zaznívalo, že kdo je proti tomuto zákonu, je zároveň proti využívání energie z jádra, nebo že snad chce zdražit energii občanům.
ps2017-079-08-001-351.u4.p1.s4 Zaznělo to například od pana premiéra, proto trochu mrzí, že zde dnes není, když ho interpeloval pan poslanec Lipavský za Piráty.
ps2017-079-08-001-351.u4.p1.s5 Přitom je to přesně naopak.
ps2017-079-08-001-351.u4.p2.s1 Piráti chtějí dostupnou, čistou a levnou energii pro občany a tou může být i ta jaderná, pokud budou mít jaderné projekty v České republice, a nejen dukovanský, do budoucna realisticky nastavené jednotlivé mantinely, což by se mělo dít za rozumné peníze a se spolehlivým dodavatelem, u kterého nebude hrozit, že nás bude posléze jakýmkoliv způsobem tlačit ke zdi.
ps2017-079-08-001-351.u4.p3.s1 bych chtěl jenom říci, že jsme přerušovali projednávání tohoto zákona s odkazem, než se najde v současné politické reprezentaci napříč politickými stranami shoda.
ps2017-079-08-001-351.u4.p3.s2 Ty oblasti byly nejen geopolitického typu, zda tedy do samotného tendru zařadit, či nezařadit dodavatele z Ruska a z Číny;
ps2017-079-08-001-351.u4.p3.s3 předpokládám, že stále platí, minimálně to řekl pan premiér Babiš na schůzce dvacátého sedmého, že Čína nikoliv.
ps2017-079-08-001-351.u4.p3.s4 bych chtěl, aby ještě zaznělo, zda Rusko do tohoto tendru vstoupí a zda bude znám ekonomický model, jakým způsobem dojde k financování tohoto projektu.
ps2017-079-08-001-351.u4.p4.s1 V věci dodavatele: není to věc, kdo ten tendr bude jakým způsobem soutěžit, ale bavíme se o partnerství, které nezdědí jenom další vláda, další generace, ale několik dalších generací.
ps2017-079-08-001-351.u4.p4.s2 Projekt možné dostavby nových jaderných bloků v Dukovanech je partnerství na 80 let.
ps2017-079-08-001-351.u4.p5.s1 Stejně tak bylo velkou otázkou, jakým způsobem se bude finalizovat ekonomický pohled na to, kdo bude v danou chvíli investorem, či nikoliv.
ps2017-079-08-001-351.u4.p5.s2 Kdybych si promítl to, co proběhlo na schůzce 27. ledna, kde jste byl přítomen vy, kde byl přítomen pan Míl, šéf celého výboru pro jadernou energii, kde byl ředitel ČEZu pan Beneš, kde byl pan premiér Babiš.
ps2017-079-08-001-351.u4.p5.s3 Od pana Babiše tam směrem k panu Benešovi zaznělo mimo jiné, že ještě musí vymyslet, jakým způsobem se případně bude celý tento projekt financovat.
ps2017-079-08-001-351.u4.p5.s4 Zazněla tam možnost, že do společnosti, která již nyní existuje a zhruba 200 lidí, na celý projekt je potřeba asi 300 inženýrů, že by tedy stát byl stoprocentním vlastníkem nebo že by se stavělo za peníze státu, protože ČEZ své minoritní akcionáře a samozřejmě v celkové ceně projektu a v jeho výnosnosti musí následně i tyto akcionáře uspokojovat.
ps2017-079-08-001-351.u4.p5.s5 A odpověď na tuto otázku na schůzce 27. ledna nezazněla.
ps2017-079-08-001-351.u4.p6.s1 My jsme nyní před třetím čtením zákona, který v sobě ve své podstatě ten smluvní stav definovaný.
ps2017-079-08-001-351.u4.p6.s2 Jak tedy můžeme ve třetím čtení projednávat, případně hlasovat zákon, který hovoří o jednom z modelů, zatímco pan premiér - a považuji pana premiéra jako zástupce státu v této věci - s panem Benešem ještě před 14 dny hovořil o tom, že vůbec není jasný způsob financování?
ps2017-079-08-001-351.u4.p6.s3 Jsme přesvědčeni, že ve věci financování tohoto projektu - právě aby nedocházelo z důvodu uspokojení nějakých minoritních akcionářů - je důležité, aby , pokud do toho někdo ty peníze vkládá, to byla Česká republika.
ps2017-079-08-001-351.u4.p6.s4 Pokud máme v danou chvíli možnost vstoupit do firmy Dukovany II, kde je v tuto chvíli 200 lidí již nabráno, jít na celkový počet inženýrů, kteří by toto mohli zvládnout, to všecko musí být jasně vydefinováno.
ps2017-079-08-001-351.u4.p6.s5 My dnes hovoříme o nízkouhlíkovém zákonu, ale fakticky je to definice, podle jaké Česká republika bude, či nebude řešit výstavbu nových jaderných bloků.
ps2017-079-08-001-351.u4.p7.s1 Do jednání jsme vstoupili s několika prioritami.
ps2017-079-08-001-351.u4.p7.s2 Ostatně mantinely, za kterých je tento projekt realizovatelný a vůbec přijatelný - protože my také můžeme skončit podobně jako s nepovedeným projektem Temelína, který jsme museli potom složitě jako Česká republika řešit - ta investice je obrovská, než se kopne do země, tak Česká republika v přípravných fázích může proinvestovat 20 miliard.
ps2017-079-08-001-351.u4.p7.s3 My se snažíme maximálně ztransparentnit celý proces tohoto vyjednávání, řešit i otázku partnerství a bezpečnosti a zároveň brát ohled na koncové ceny elektřiny v budoucnosti.
ps2017-079-08-001-351.u4.p7.s4 Proto jsme vytyčili sedm mantinelů, o kterých se bavíme.
ps2017-079-08-001-351.u4.p8.s1 První, a ten byl zcela jasný, zastropování ceny v zákoně včetně vyjasněných dopadů do cen pro konečné zákazníky a do státního rozpočtu.
ps2017-079-08-001-351.u4.p8.s2 Pan premiér o tom několikrát hovořil i pro média, kde v podstatě garantuje - minimálně rétoricky, ale on garantuje spoustu věcí - nějakou finální cenu, nicméně dát ten strop do zákona evidentně vůle není.
ps2017-079-08-001-351.u4.p8.s3 si myslím, že ta věc, která se týká, to jeho přirovnání s výběrem mýta - že v zákoně také není, kolik se bude platit po dálnicích - že to není srovnatelná věc.
ps2017-079-08-001-351.u4.p8.s4 My se tady bavíme o projektu, na kterém budou závislé domácnosti, na kterém budou závislé firmy v ČR v čerpání energie.
ps2017-079-08-001-351.u4.p9.s1 Minimálně by zde měla být zastropována finální cena, protože když se ten projekt prodraží, což je bod dva, tak samozřejmě někdo to zaplatit musí.
ps2017-079-08-001-351.u4.p9.s2 A podíváme-li se na řešení podobných projektů v zahraničí, často se jde na delší dobu a ty projekty jsou výrazně dražší oproti předpokládaným nákladům.
ps2017-079-08-001-351.u4.p9.s3 Proto je důležité, aby se řešila i fixní cena projektu.
ps2017-079-08-001-351.u4.p9.s4 Musíme jít na finální cenu.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s1 Proto se musí jednat, a to je třetí bod, o dodávku na klíč, ve které bude jeden hlavní dodavatel, který bude za projekt zodpovědný včetně všech souvisejících záruk dodávky.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s2 Ten bod jsem zdůvodňoval.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s3 Pro nás je důležité, aby se jasně vyjasnilo, kdo bude investorem.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s4 Podle nás by to měl být stát, nikoliv ČEZ, hlavně z důvodu levnějšího financování.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s5 Zcela zásadní je v tomto cena peněz.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s6 jsem tam koukal na graf, který ukazoval pan ministr.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s7 Ten výklad si tady možná dnes ve Sněmovně zopakujeme, nicméně doufám, že tady od nějakých analytiků zazní protiargument.
ps2017-079-08-001-351.u4.p10.s8 jsem zmínil, že je skutečně důležitá bezpečnost a výběr partnera pro Českou republiku.
ps2017-079-08-001-351.u4.p11.s1 Ještě jsme hovořili o tom, že tendr by neměl být v uvozovkách takzvaně šitý na míru.
ps2017-079-08-001-351.u4.p11.s2 To "šitý na míru" je trochu dáno kapacitou, která je natvrdo deklarována v předpokládaném zadání tendru, což v souvislosti s ještě velmi krátkou dobou na termín prodloužení (předložení?)nabídek vyřazuje možné dodavatele, kteří sice realizují projekty vyšší, ale dokázali by svoji nabídku případně upravit na parametry zamýšleného projektu, na parametry zamýšleného tendru.
ps2017-079-08-001-351.u4.p11.s3 Kapacita, která je tam dána, 1 200 megawattů, je na míru šitá v tuto chvíli, v daném termínu prakticky dvěma dodavatelům, spíše však jednomu.
ps2017-079-08-001-351.u4.p11.s4 Tam je to poměrně důležité.
ps2017-079-08-001-351.u4.p11.s5 Byli jsme v debatách i s MPO, s lidmi z energetiky.
ps2017-079-08-001-351.u4.p11.s6 Tam zaznívalo několik výhrad k tomu, proč to vlastně nemůže být více, ta kapacita.
ps2017-079-08-001-351.u4.p12.s1 Je zajímavé, že ty výhrady se vyloupávají postupně.
ps2017-079-08-001-351.u4.p12.s2 První byla, že to neunese síť.
ps2017-079-08-001-351.u4.p12.s3 Tam odborníci z energetiky - a s námi dělají lidé, kteří historicky působili v energetice - tak byla ta celková kapacita sítě...
ps2017-079-08-001-351.u4.p12.s4 My se stále bavíme o tom, že fakticky není možná ve vizi budoucí realizace projektu ani souběžnost stávajících a možných nových bloků, realistická, že by fakticky docházelo k postupnému nahrazení díky životnosti, které mají stávající bloky Dukovan.
ps2017-079-08-001-351.u4.p12.s5 Ale zaznělo zde několik zásadních protiargumentů, že toto by neměl být show-stopper nebo respektive důvod, proč je kapacita limitovaná právě na těch 1 200, což může dodat jenom pár dodavatelů.
ps2017-079-08-001-351.u4.p13.s1 Druhá výhrada, která tam zazněla, byla, že se to "neuchladí".
ps2017-079-08-001-351.u4.p13.s2 I toto v odborném prostoru zcela jasně zaznělo, že to samozřejmě v rámci takového projektu řešitelné je.
ps2017-079-08-001-351.u4.p14.s1 Nově se objevil další argument, ale s tím také asi pracují oboroví analytici, že v případě, že by se jednalo o větší reaktory a bloky, tak je to faktická fyzická doprava, jak dostat jednotlivé komponenty na místo.
ps2017-079-08-001-351.u4.p14.s2 Zajímavé je, že tato argumentace se objevila potom, že předchozí dva důvody, proč se nemůžeme bavit o větší kapacitě, byly vyvráceny.
ps2017-079-08-001-351.u4.p15.s1 Chtěl bych jenom zdůraznit, že pokud by se neměnil tento parametr tendru, stále jsme pro - a zaznělo to i od pana Míla - jít cestou, kdy by vstupní firmy měly delší čas na podání přihlášek do tohoto tendru, zejména z toho důvodu, že jsou ve světě státy, respektive jejich firmy, které dokážou přizpůsobit nabídku požadavku na nižší kapacitu.
ps2017-079-08-001-351.u4.p15.s2 Ale samozřejmě při komplexních projektech typu stavba jaderné elektrárny to není věc, že si přeškrtáte v tabulce čtyři parametry, ale řešíte v podstatě nový, na míru šitý projekt.
ps2017-079-08-001-351.u4.p16.s1 Tím se vracím k těm požadavkům.
ps2017-079-08-001-351.u4.p16.s2 Pokud chceme mít na začátku definovanou fixní cenu a to být dodávka na klíč, nemůže se jednat o nějakou přednabídku, kde nejsou vyjasněné všechny věci, protože tím pádem bychom ohrozili celý tendr.

Text viewDownload CoNNL-U